Photobucket

Sahabat Maya :

Saturday, December 17, 2011

We Bought A Zoo -Based On A True Story



Mesti Tonton: Zoo pengikat kasih sayang



pix_gal0
Filem: We Bought A Zoo

Pengarah: Cameron Crowe

Penulis: Cameron Crowe, Aline Brosh McKenna



Pelakon: Matt Damon, Scarlett Johansson, Elle Fanning, Colin Ford, Maggie Elizabeth Jones, Thomas Haden Church, Carla Gallo Genre: Drama, Komedi, Keluarga Tarikh Tayangan: Mulai 22 Disember 2011



SIAPA sangka, 'keamanan' yang dicari seorang bapa tunggal untuk menyempurnakan kehidupan kekeluargaan yang sentiasa tegang akhirnya terjawab di sebuah zoo yang dipenuhi haiwan liar, malah keputusan berpindah ke ruang yang dihuni lebih 200 spesies haiwan liar mula diwarnai kegembiraan.



Jika dilihat dari pandangan mata kasar, We Bought A Zoo hanyalah sebuah filem bergenre drama yang pernah ditonton sesiapa saja sebelum ini, tetapi menyingkap isu kekeluargaan yang cuba dibawa oleh pengarah, Cameron Crowe, ia sebuah naskhah layar yang bernilai dan berbeza.



Hampir 70 peratus isi penceritaan filem ini membawa penonton menyusuri kasih sayang seorang bapa untuk mencari titik keserasian yang sudah lama hilang antara dirinya dan si anak, Dylan Mee lakonan Colin Ford.
Dan, kelainan yang tercipta melalui filem ini adalah apabila sebuah zoo mampu membawa kebahagiaan kepada keserasian yang dicari, dan bukanlah sebuah kota indah.



Filem yang diangkat daripada kisah benar ini berkisar pada anak muda berusia 14 tahun yang suka memberontak. Sikap itu pula, yang disebabkan kehilangan kasih sayang seorang ibu, dipaparkan pengarah melalui hasil lukisan yang diconteng dengan gambaran yang cukup ganas.



Malah perubahan sikap remaja itu kemudian diperlihatkan kembali dengan hasil lukisan Dylan yang mula melukis haiwan di kawasan penempatan baru mereka dan ia sebuah paparan yang sungguh mengagumkan.



Setiap visual turut diisi dengan kesungguhan lelaki yang terpaksa membesarkan sepasang anak dan pada masa sama mengalami konflik diri akibat terlalu merindui isteri yang sudah pergi meninggalkan mereka.



Walaupun pada 15 minit pertama, penceritaan filem ini agak lembap dan membosankan, keseronokan mula timbul sebaik saja penonton dibawa menonton keluarga Benjamin Mee (Matt Damon) berpindah ke zoo terbiar yang dihuni kira-kira 200 jenis haiwan termasuk singa, harimau dan beruang.



Di sinilah segala konflik antara anak lelaki yang enggan berpindah dan kesungguhan Benjamin menunaikan impian anak perempuannya, Rosie, bermula.



Kelakuan Dylan yang menjadi-jadi membuatkan hubungan mereka semakin tegang. Dylan langsung tidak menyukai keputusan bapanya berpindah ke situ dan membeli zoo untuk dibangunkan.



Akhirnya, ketabahan Benjamin membuktikan kasih sayangnya kepada anak dan haiwan di zoo yang memerlukan pembiayaannya, cukup berbaloi apabila sebuah taman haiwan dapat dibuka semula dengan bantuan lima pekerja yang masih setia bersama membangunkan kemudahan serta penjagaan zoo berkenaan.



Walaupun pada mulanya, Benjamin hampir putus asa dengan pembiayaan makanan, penjagaan kesihatan dan kemudahan zoo yang perlu diganti dengan spesifikasi yang tepat, akhirnya tuah menyebelahinya apabila duit peninggalan isteri tercinta mula menyelamatkan keadaan.



Indahnya cerita ini bukan terletak kepada keseluruhan penceritaan, tetapi dari sudut pandang berbeza seorang pengarah yang membawa penonton merasai pengorbanan dan usaha keras, yang akhirnya memberi pulangan lumayan kepada seseorang. Benjamin bukan saja berjaya mencuri hati seorang anak lelaki yang keras kepala, tetapi pada masa sama menyelamatkan haiwan terbiar menjadi koleksi yang diminati masyarakat setempat.








No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...