Photobucket

Sahabat Maya :

Sunday, November 4, 2012

Ubah cara ukur kejayaan pendidikan


Ubah cara ukur kejayaan pendidikan

 

Peningkatan nilai gred purata subjek,
 sahsiah mesti seimbang

Perihal membicarakan mengenai pendidikan amat terkait rapat dengan pemain utamanya iaitu guru. Guru adalah kelompok barisan hadapan yang perlu memastikan proses pendidikan berlangsung dengan jaya. Kejayaan pendidikan bukanlah sekadar diukur dengan nilai gred purata subjek mahupun jumlah 'A', tetapi perlu kepada pertimbangan yang lebih luas membabitkan sahsiah dan keutuhan nilai dalam diri anak didiknya.

Menerusi pemerhatian yang dilakukan oleh Malik Bennabi merumuskan bahawa masalah pendidikan yang dihadapi oleh negara Islam adalah kegagalan melahirkan manusia yang terpadu antara keyakinan atau tauhid dengan tingkah laku dan akhlak serta mampu melahirkan penyelesaian terhadap permasalahan kehidupan. Beliau menyatakan: “...the origin of all the problems in the Muslim world is facing, is the disintegrated man.”


Guru dan mereka yang mentadbir guru perlu muhasabah bagi menggaris hala tuju kerjaya perguruan”

Permasalahan ini melahirkan kelompok manusia bertamadun, tetapi hilang keghairahan (jiwa) tamadun. Antara kesimpulan yang beliau berikan terhadap pendidikan adalah satu proses asimilasi (penghadaman) antara keyakinan dan nilai serta mampu memberikan jalan keluar terhadap permasalahan kehidupan.

Jika ini menjadi pokok pangkal kepada permasalahan pendidikan di negara Islam, maka golongan guru perlu menjadi golongan pertama yang mampu menjiwai watak ketamadunan dan mengubah sifat bangsa ke arah yang lebih mulia lagi.


Guru model semua aspek

Ungkapan Jawa yang dipetik oleh Dr Suwardi Endraswara dalam memperihalkan guru amat menarik. Ungkapan “digugu lan ditiru” bermaksud seorang guru itu mestilah boleh ditiru perkataannya, perbuatannya, tingkah lakunya, pakaiannya dan amalannya. Guru juga mesti boleh dipercayai akan amanahnya, bertanggungjawab serta jujur dalam semua aspek kehidupannya.
 
Tambah beliau lagi, perkataan ‘guru’ itu berasal daripada dua perkataan bahasa jawa. ‘Gu’ berasal daripada perkataan ‘gugu’ yang bermaksud boleh dipercayai, manakala ‘Ru’ berasal daripada perkataan ‘tiru’ bermaksud dicontohi atau dituruti. Maka maksud perkataan ‘guru’ itu adalah seseorang yang boleh diteladani kerana mempunyai pekerti tinggi dan dipercayai.

Dari sini suasana kerja seorang guru perlu kondusif untuk menghayati kriteria manusia bertamadun agar kriteria itu dapat diperturunkan kepada anak didiknya. Kriteria manusia bertamadun adalah manusia yang terpadu keyakinannya, daya fikirnya, nilai pegangannya dan amalan serta tindakannya. Kita tidak mahu melahirkan manusia yang menghayati dualisme, mengasingkan keyakinan dan amalan, dunia dan akhirat serta hilang arah dan tujuan hidupnya.

Suasana kerja guru yang menghambat nilai gred purata subjek perlu diubah. Fenomena guru dipersoal jika anak murid gagal mencapai nilai keputusan jangkaan (ETR) perlu dikaji semula. Sepatutnya pengetua mahu pun guru besar yang memanggil guru atau memberikan surat tunjuk sebab atas sebab yang dinyatakan di atas, perlu dipersoalkan tindakan yang menyimpang jauh daripada semangat pendidikan yang luhur. Begitu juga pengarah pelajaran negeri yang awal-awal lagi menetapkan sasaran nilai gred keseluruhan bagi negeri perlu dipanggil untuk memberikan penjelasan.

Ubah cara nilai guru

Kita keliru dengan ukuran kita sendiri. Apa salahnya jika menurunkan nilai purata gred subjek, tetapi menekankan pengurangan kes pelanggaran disiplin? Bukan menjadi keaiban mahupun kesalahan jika pencapaian akademik menurun berbanding tahun sebelumnya tetapi sahsiah pelajarnya jauh lebih baik berbanding pelajar tahun sebelumnya.

Begitu juga dalam hal kenaikan pangkat bukan menjadi ukuran mutlak pencapaian akademik pelajarnya, tetapi akhlak guru itu serta kesungguhan dan komitmen yang ditunjukkan guru dalam menjayakan proses pendidikan yang menyeluruh.

Ubah cara menilai terhadap guru, insya-Allah akan berubah penilaian guru terhadap muridnya. Penilaian terhadap guru perlu diubah bermula daripada latihan perguruan lagi. Calon guru mesti dalam kalangan yang mempunyai jati diri tinggi, berpendirian mulia dan mampu berhadapan cabaran dunia pendidikan. Jangan bertumpu pada pencapaian akademik semata-mata. Calon guru mestilah individu yang mampu menjadi suri teladan yang baik seperti disimpulkan pada peribadi Baginda Rasulullah SAW sebagai ‘uswah hasanah’.

Seharusnya kita memahami mengapa dalam mengkategorikan guru, Imam al-Ghazali meletakkan guru yang berperanan sebagai ‘muaddib’ berada pada tingkatan yang tertinggi. ‘Muaddib’ adalah guru yang beradab dan mampu mengadabkan anak didiknya. Jadi guru dan mereka yang mentadbir guru perlu bermuhasabah bagi menggaris hala tuju kerjaya perguruan.

Penulis ialah 
Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia
Sumber 

 

Teruskan membaca..

NUTP kemuka 15 resolusi tingkat pembelajaran


MUHYIDDIN menerima resolusi khas daripada   Hashim pada Perhimpunan Khas Guru anjuran NUTP di ibu negara, semalam. - Foto BERNAMA  
MUHYIDDIN menerima resolusi khas daripada Hashim 
pada Perhimpunan Khas Guru anjuran NUTP di ibu negara, semalam. - Foto BERNAMA

NUTP kemuka 15 resolusi tingkat pembelajaran

Kuala Lumpur: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mengemukakan 15 resolusi kepada kerajaan untuk meningkatkan kualiti pembelajaran, termasuk penambahbaikan segera kelemahan sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS).

Permintaan lain ialah menggubal segera jadual gaji baru pegawai perkhidmatan pendidikan dan dilaksanakan pada Januari depan dan mengehadkan 1,000 pelajar di setiap sekolah.

Kesatuan juga meminta kepemimpinan pengurusan serta pentadbiran peringkat kementerian, jabatan pelajaran negeri, pejabat pelajaran daerah dan sekolah mesti mempunyai latar belakang pendidikan dan perguruan.


Resolusi diserahkan kepada Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin oleh Presiden NUTP, Hashim Adnan, bersama barisan kepemimpinan tertingginya pada majlis dihadiri 5,000 ahli kesatuan semalam yang turut berikrar melaksanakan tugas dengan penuh tanggungjawab.


Menurut resolusi itu, kelemahan PBS perlu diperbaiki kerana ia antara isu utama guru dan dianggap membebankan, manakala cadangan mengehadkan jumlah pelajar bagi membolehkan kawalan kualiti pelajar serta guru secara berkesan oleh pentadbir sekolah.


Laksana segera peraturan


Kementerian juga diminta melaksanakan segera peraturan yang sudah dipinda bagi memantapkan disiplin pelajar sekolah dengan jelas dan tepat.

Muhyiddin dalam ucapannya menyifatkan resolusi khas itu sebagai penting dan memberi jaminan kementerian akan berbincang dengan NUTP dalam tempoh dua minggu sebelum laporan diserahkan kepadanya.

Katanya, cadangan yang munasabah akan dikemukakan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Kementerian Kewangan untuk pertimbangan sewajarnya.


“Sejak dulu kita komited melihat profesion keguruan sentiasa hebat. Kita perlu memastikan sistem pendidikan dapat menjana modal insan lebih cemerlang dan sebahagian besarnya terletak atas tanggungjawab guru. Justeru, kita sentiasa memberi perhatian kepada kebajikan guru,” katanya.


Mengenai isu PBS, beliau berkata, ia diperkenalkan berikutan pemansuhan Penilaian Menengah Rendah (PMR) sebagai anjakan mengubah sistem pendidikan negara yang terlalu menjurus kepada pencapaian dalam peperiksaan awam.


Langkah penambahbaikan


“Ia mungkin memerlukan beberapa langkah penambahbaikan. Saya sedar kerana mendapat maklum balas kesulitan guru. Bagaimanapun, saya yakin apabila sudah diatasi, ia tidak menjadi masalah. Mungkin pada peringkat awal, ia dianggap beban kerana kerja baru,” katanya.


Pada sidang media kemudian, Muhyiddin berkata, kementerian mengamalkan sikap terbuka kepada pandangan atau tuntutan.


Mengenai sama ada perkara yang dibangkitkan NUTP akan ditambah dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025, beliau berkata ia akan dilaksana berdasarkan keperluan.


Resolusi lain

  • Mewujudkan segera jawatan pembantu guru Gred N17 di semua sekolah bagi mengatasi masalah urusan pentadbiran inventori dan pengurusan data serta maklumat pelajar.
  • Struktur majlis permuafakatan kesatuan/persatuan guru dikaji supaya lebih demokratik dan berkesan berdasarkan bilangan keahlian dan peraturan rasmi.
  • Peruntukan kewangan mencukupi bagi pembayaran gaji guru ganti diturunkan ke JPN/PPD pada awal tahun bertujuan mempermudah pengambilan guru ganti, termasuk guru sandaran tidak terlatih (GSTT) di sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC) dan SJK Tamil (SJKT)
  • Setiap program membabitkan guru mesti mengambil kira peruntukan kewangan standard dan mencukupi bagi melancarkan pelaksanaan secara berkesan dan berkualiti menjurus kemenjadian murid.
  • Mewujudkan perjawatan dan peluang naik pangkat lebih cerah di Institut Pendidikan Guru (IPG) seluruh negara. 



  • Teruskan membaca..

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...