Photobucket

Sahabat Maya :

Thursday, January 21, 2010

Tugas Guru




GURU BERTUGAS HARIAN/MINGGUAN



Senarai Tugas

1. Guru bertugas harian hendaklah datang sekurang-kurangnya 15 minit sebelum persekolahan bermula dan pulang sekurang-kurangnya 15 minit selepas sekolah berakhir.

2. Memastikan bilik-bilik darjah telah disapu, sampah-sampah telah dibuang / tingkap telah ditutupsetelah tamat persekolahan.

3. Mengawasi disiplin murid di luar waktu belajar seperti pada waktu rehat dan waktu sebelum loceng pertama dibunyikan, di sekitar sekolah dan mengambil tindakan segera dan munasabah jika perlu.

4. Mengawasi kebersihan bilik-bilik darjah, tandas, dapur RMT, bilik-bilik khas dan kawasan sekolah.

5. Mengurus rawatan murid yang sakit dan menghantar mereka ke hospital / ke rumah.

6. Mengeluarkan surat kebenaran ke hospital dan merekodkan nama murid yang memohon.

7. Mengawasi murid menepati waktu datang dan pulang ke sekolah, masa rehat dan masa pertukaran guru atau mata pelajaran.

8. Mengurus hal-hal bersabit dengan kehilangan barang-barang.

9. Menentukan keselamatan murid di sekitar kawaasan sekolah serta mengawasi harta benda sekolah.

10. Mencatat kegiatan-kegiatan sekolah seperti sukan, persatuan-persatuan, unit beruniform dan aktiviti-aktiviti lain yang dijalankan di sekolah.

11. Membuat catatan mengenai perkara-perkara penting yang berlaku sepanjang hari /minggu persekolahan ke Buku Laporan Bertugas, antara perkara-perkara yang dicatat ialah:

11.1 kedatangan murid, guru dan staf sokongan
11.2 murid ponteng, tidak hadir atau sakit
11.3 lawatan-lawatan / pelawat
11.4 ucapan / pengumuman-pengumuman dalam perhimpunan
11.5 laporan hari Isnin ditulis di dalam buku khas mengenai perhimpunan

12. Membuat laporan di dalam Buku Laporan Bertugas yang disediakan dan kalau perlu laporkan terus kepada Guru Besar supaya tindakan segera dapat diambil.

13. Perhimpunan

13.1 Memastikan semua guru menghadiri perhimpunan
13.2 Memastikan bendera-bendera, pembesar suara dan tempat duduk guru telah disediakan
13.3 Memastikan murid telah beratur dengan kemas

GURU KELAS

Senarai Tugas

1. Pengurusan dan Organisasi Kelas

1.1 Membentuk organisasi kelas yang terdiri daripada Ketua Kelas, Penolong Ketua Kelas, Ketua Keceriaan dan Kebersihan dsb.
1.2 Menentukan perkara-perkara yang berikut ada di dalam kelas :

(a) Jadual Waktu
(b) Jadual Bertugas
(c) Motto Kelas
(d) Perabot kelas seperti kerusi-meja guru dan murid mencukupi
(e) Alatan pembersihan seperti penyapu, bakul sampah dan penceduk sampah
(f) Papan tulis, kapur, papan kenyataan, almari dll keperluan bilik darjah mencukupi dan dalam keadaan baik dan teratur.

1.3 Melaporkan perabot dan peralatan yang rosak kepada guru berkenaan.
1.4 Membimbing organisasi kelas/ murid yang dilantik menjalankan tugas.
1.5 Mengadakan tabung kelas dengan jumlahnya terpulang kepada budi bicara murid.
Tabung ini adalah bagi tujuan yang berikut:
(a) Kebajikan murid
(b) Keceriaan kelas jika perlu dll

2. Jadual Kedatangan dan Kedatangan Murid

2.1 Menandakan Jadual Kedatangan Harian selewat-lewatnya sebelum waktu kedua berakhir dan menyimpan Buku Daftar Kedatangan Murid di pejabat.
2.2 Menentukan semua butir yang dikehendaki di dalam Buku Daftar Kedatangan Murid Ditulis dengan lengkap.
2.3 Memastikan data terkini murid di dalam kelas.

3. Laporan / Rekod Profil / Kemajuan Murid, Sijil Berhenti, Surat Akuan, Buku Rekod Kesihatan, Rekod Pergigian dan Kad 001R

3.1 Memastikan setiap murid mempunyai
(a) Rekod Profil / Kemajuan Murid
(b) Kad 001R
(c) Kad Kesi hatan
(d) Kad Pergigian
(e) Buku Nilam

4. Kutipan Yuran dan Derma

4.1 Mengutip yuran sekolah pada awal tahun persekolahan dan menggalakkan murid membayar kesemua yuran sekali gus.
4.2 Mengutip derma PIBG.
4.3 Mengutip yuran peperiksaan bagi kelas peperiksaan .
4.4 Mengeluarkan resit rasmi kepada murid bagi pembayaran yang dibuat.
4.5 Menyerahkan wang kutipan yuran sekolah dan wang peperiksaan,Insuran Takaful dan lain-lain derma kepada Guru Penolong Kanan (Pentadbiran).
4.6 Menyerahkan wang kutipan derma PIBG kepada Bendahari PIBG.

5. Buku Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT)

5.1 Mengagihkan Borang SPBT 1 bagi mengenalpasti murid mendapat Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT)
5.2 Memastikan SPBT diagih kepada murid yang layak dan memastikan buku-buku tersebut dibalut dan dijaga dengan baik serta ditulis nama murid.
5.3 Mengemaskini Borang G semasa pengagihan dan pengembalian atau mengemaskini fail SPBT dari masa ke semasa.
5.4 Memungut kembali SPBT pada tarikh yang ditetapkan dan menyenaraikan nama murid yang tidak mengembalikan / memulangkan atau merosak dan menghilangkan SPBT pada akhir tahun dan memberikan senarai itu kepada Guru SPBT
5.5 Mengenalpasti murid yang layak menerima sebarang bentuk bantuan yang lain dan Melaporkan kepada Guru Kebajikan.

6. Pendaftaran Murid Baru

6.1 Menerima kemasukan murid baru.
6.2 Mendaftarkan murid baru ke dalam Buku Kedatangan Murid dan mendapatkan Nombor Pendaftaran Murid dari Buku Kemasukan Murid daripada Penolong Kanan HEM
6.3 Mengambil butir-butir diri yang diperlukan.
6.4 Menentukan penerimaan borang SPBT (sekiranya layak) dari sekolah yang terdahulu dan memastikan murid ini dapa buku teks.
6.5 Menentukan penerimaan Kad Kemajuan / Buku Rekod Profil, Kad 001R, Kad
Kesihatan, Kad Pergigian dan lain-lain dokumen yang diperlukan dari sekolah yang terdahulu.
6.6 Menentukan rumah sukan.

7. Murid Keluar

7.1 Menentukan Kad Kemajuan / Rekod Profil, Kad 001R telah kemaskini dan diserahkan kepada murid.
7.2 Menentukan Kad Kesihatan, Kad Pergigian dan lain-lain dokumen yang berkaitan diserahkan kepada murid.
7.3 Menentukan buku teks (SPBT) telah dipulangkan.
7.4 Menentukan semua jenis bayaran seperti yuran sekolah dsb telah selesai dibayar.
Teruskan membaca..

Ada guru tiada murid


JEDDAH: Azza Al-Thaqafi, 32, bertugas sebagai seorang guru di sebuah sekolah 40 kilometer dari Taif.

Ibu dua anak itu keluar bekerja setiap hari dan menerima gaji penuh. Bagaimanapun, beliau tidak mengajar satu kelaspun.


Bimbang rezekinya tidak halal, Azza meminta pandangan Mufti Arab Saudi, Sheikh Abdulaziz bin Abdullah Al-Asheikh yang mengesahkan rezekinya itu halal kerana beliau tidak bertanggungjawab terhadap situasi itu.


Suami Azza, Tariq berkata, isterinya pindah ke sekolah itu selepas sekolah tempat beliau mengajar sebelum ini ditutup akibat kekurangan pelajar.


“Namun, pengurusan sekolah tidak dapat memberikan sebarang kelas kerana Azza masuk bekerja pada pertengahan semester. Azza dijanjikan akan dapat kembali mengajar semester depan,” katanya.

Guru biasanya mengajar 24 kelas seminggu tapi di wilayah ini, ada guru yang mengajar hanya enam kelas sahaja. Namun, ada juga guru di wilayah lain, seperti di Makkah yang terpaksa mengajar hingga 36 kelas seminggu.


Penyelia Jabatan Maklumat Pendidikan, Fahd Al-Tayash bagaimanapun mendakwa masalah itu tidak meluas.


“Arab Saudi miliki 30,000 sekolah dan masalah ini wujud di sekolah perempuan,” katanya. - Agensi

myMetro

Teruskan membaca..

NENEK HEBAT!!!!!!

Nenek buta cipta sejarah tangkap keli 97 kg

LONDON: Seorang nenek melakar nama sebagai wanita Britain yang berjaya menangkap ikan air tawar terbesar selepas menewaskan ikan keli seberat 97 kilogram

TAK SANGKA...Sheila bersama pemandu pelancong, Dan Davies menunjukkan keli dikailnya sebelum ikan itu dilepaskan ke Sungai Ebro, Barcelona, semalam.
TAK SANGKA...Sheila bersama pemandu pelancong, Dan Davies menunjukkan keli dikailnya sebelum ikan itu dilepaskan ke Sungai Ebro, Barcelona, semalam.

Sheila, 56, bersama suami, Alan, dan anak mereka, Arthur, dalam percutian di Sepanyol.


Menurut Sheila, dia terpaksa diberi arahan oleh suami dan anaknya sebelum ikan itu ditewaskan 30 minit kemudian.


Keli itu juga mencatat rekod sebagai ikan terbesar pernah ditangkap wanita di Sepanyol.


Menurut Sheila, dia hanya menyedari betapa besarnya ikan itu selepas melihatnya dari depan.

“Pengalaman melawannya memang memenatkan tetapi kepuasan memang tidak dapat digambarkan,” katanya.


Menurut Sheila, kejayaannya itu membuktikan bahawa buta tidak menghalang sesiapa mencipta rekod.


Berasal dari Wandsworth, London, Sheila mengisi cuti dengan menyusuri Sungai Ebro, Barcelona.


Ikan sepanjang 2.5 meter itu kemudian dilepaskan ke sungai sebaik saja aksi Sheila dirakam kamera. - Agensi

Teruskan membaca..

Surau Pulak Jadi Sasaran Dibakar

Dua buah surau di Muar jadi sasaran dibakar

Dua surau di Muar menjadi sasaran dibakar awal pagi ini - sebuah daripadanya rosak teruk.

Menurut polis, surau tersebut terletak kira-kira dua kilometer dari satu sama lain.

Ketika dihubungi, timbalan ketua polis Muar, Lee Choon Guan berkata, kejadian pertama berlaku di Kampung Sabok Awor pada kira-kira jam 3 pagi manakala surau kedua menjadi sasaran kira-kira 46 minit kemudian.

Katanya, surau kedua itu rosak teruk dengan permaidani, pintu dan tingkapnya terbakar.

Menurutnya, di surau pertama, hanya tirainya terbakar dan cermin tingkap pecah.
Imam surau Kampung Sabak Awor, Haji Deris Sehan, 63, memberitahu Malaysiakini bahawa penyerangnya menggunakan minyak tanah untuk membakar tirai itu.


Katanya, seorang penduduk yang menyaksikan kejadian itu, terus menghubungi Jabatan Bomba dan Penyelamat.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Muar, ACP Mohd Nasir Ramli ketika dihubungi Malaysiakini, berkata kebakaran di suraiu pertama itu disedari oleh tiga orang yang sedang menaiki sebuah kereta ketika lalu di situ pada kira-kira jam 2.30 pagi tadi.



Menurutnya, apabila ternampak kebakaran tersebut, mereka berhenti kereta dan bergegas masuk untuk memadamkannya.



Mengenai sama ada ianya satu bentuk serangan ke atas surau tersebut, beliau berkata, pihak polis masih menyiasatnya.

Sejak 8 Januari lalu, beberapa tempat ibadat- sebahagian besarnya gereja - menjadi sasaran serangan bom api dan perbuatan vandalisme.



Ianya dipercayai ekoran keputusan Mahkamah Tinggi pada 31 Disember lalu yang mengetepikan larangan kerajaan ke atas bukan Islam daripada menggunakan perkataan Allah sebagai terjemahan bagi perkataan 'God'.



Ekoran itu, mahkamah berkenaan memutuskan bahawa mingguan Katholik, Herald, boleh menggunakan perkataan Allah dalam versi bahasa Malaysianya.



Bagaimanapun, keputusan itu ditangguhkan sementara menunggu selesai rayuan oleh kerajaaan terhadapnya.

Sementara itu, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata beliau telah dimaklumkan mengenai insiden oleh ADUN DAP Bentayan, Gwee Tong Hing.



"Kita tidak tahu sama ada insiden itu ada sebarang kaitan dengan kes serangan ke atas beberapa tempat ibadat sebelum ini.



"Tetapi ia pastinya akan meningkatkan lagi keresahan di kalangan rakyat Malaysia yang cintakan kedamaian," katanya dalam satu kenyataan hari ini.



Lim berkata, DAP mengutuk keras sebarang perbuatan seumpama itu yang menurutnya jelas bertujuan untuk mencetuskan rasa syak wasangska antara masyarat berbilang kaum dan agama di negara ini.



"Kita menggesa pihak polis supaya mempertingkatkan lagi siasatan dan mekanisme pemantauan untuk membawa mereka yang bertanggungjawab melakukannya, ke muka pengadilan, dan bagi mengelak insiden yang sama daripada berulang, demi memelihara kehidupan harmoni di kalangan rakyat kita," katanya.

Teruskan membaca..

10 Worst Things Parents Do to Ruin Kids’ Social Lives










Let’s face it, friends play an enormous part of our children’s self-esteem and success quotient for life. I’m often asked whether parents really can influence their children’s ability to make friends. My answer is always a resounding: “Yes!” After all, parents can be a tremendous impact on kids’ social lives, but they can hinder and even harm their children’s friendship chances as well.” Here are ten ways parents can rain on their kids’ social parade. (That’s a hint: so watch out, Mom and Dad! Just a few things to think about!) phonegossip

1. Set a Terrible Example. Do you tell your kids to have good manners, but then verbally abuse your waiter? Do you tell your kids not to talk about people behind their back, and then pick up the phone to gossip? Don’t expect your kids to be a good friend unless you are.

2. Be a Pushy Stage Mom. Do you insist that your shy son have a huge birthday party even though he’d rather invite his one close friend? Have you tried to make play dates for your kid from names on the social page? Don’t think you can muscle your kid into friendships that only you care about.

angrymom3. Act Like a Micro-Managing Drill Sergeant. Do you orchestrate every minute of your child’s time with his friends? Do you hover at every play date constantly darting back and forth with some concern? Don’t hyper-parent or prevent your child from gaining his own friendship experiences.

4. Make Your Home as Sterile as an Operating Room. Do your child’s friends feel like they ought to wear white gloves when they come over? Do you insist they take off their shoes and never touch anything? Don’t be so up tight about being orderly that your kid and his friends can’t feel relaxed.

5. Act Like a Brontosaurus. Do you embarrass your kids in front of their friends, by not understanding their language or culture? Do you insist that your kid dress like he’s starring in Grease? Don’t refuse to change when it comes to customs that are really important to your kids and their friends.

6. Put on the Robe and Pick Up the Gavel. Are you constantly criticizing the way your child tries to make friends? Do you eavesdrop on his conversations, and tell him what he should have said? Don’t be gavelcritical that you discourage your kid from taking each step towards learning new friendship skills.

7. Stick that Nose in the Air. Are your kids’ friends never good enough for your standards? Do you disrespect, ignore, never take the time to sit down and find out who they really are? Don’t dismiss your child’s friends without appreciating what it is about them that your child values.

8. Be Your Kid’s “Bestest” Buddy. Are you more concerned about your kid’s liking you rather than setting limits? Do you want your kid to be popular that you make your home the most permissive spot on the block? Don’t forget you’re the parent and need to keep up the standards.

9. Chucking in that Towel. Do you feel that no one had to help you with friendship issues, so why should you bother? Don’t assume there’s anyone better than you for supporting your kids’ efforts to learn friendship skills or that he can do it without you.

10. Living in a Little House of Horrors. Do you treat everyone in your family with respect? Do your children want to bring friends home? Are they proud of you and look up to you as their role model? Don’t expect your children to make friends and bring them home if your house is an unhappy place.

So how are you doing? Just remember: Using simple parenting solutions can make real differences on your children’s lives—especially when you choose ones that matter most in raising good kids then commit to making them become a habit in your daily parenting.

Sumber : http://www.galtime.com/index.php/web/598-sociallives
Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...