Photobucket

Sahabat Maya :

Sunday, July 1, 2012

Sayyid Muhammad



Sayyid Muhammad

imam pendidik rohani



AL-Allamah al-Mujtahid al-Syarif Sayyid Muhammad bin Ali al-Sanusi al-Hasani dilahirkan pada hari Isnin 12 Rabiulawal tahun 1202 Hijrah di al-Wasitah, Mustaghanim Algeria. Beliau dinamakan Muhammad bersempena dengan hari dan tarikh lahirnya yang bertepatan dengan kelahiran datuknya Nabi Muhammad SAW.




Nasabnya yang penuh ialah Muhammad bin Ali bin al-Sanusi bin al-Arabi bin Muhammad bin Abdul Qadir bin Syahidah bin Ham bin Yusuf bin Abdullah bin Khattab bin Ali bin Yahya bin Rasyid bin Ahmad al-Murabit bin Mindas bin Abdul Qawiyy bin Abdurrahman bin Yusuf bin Zayyan bin Zainul Abidin bin Yusuf bin Idris bin Said bin Ya'qub bin Daud bin Hamzah bin Ali bin Imran bin Idris bin Abdullah al-Kamil bin al-Hasan al-Muthanna bin al-Hasan al-Sibt bin Ali dan Fatimah al-Zahra' binti Sayyiduna Muhammad SAW.




Ketika berumur dua tahun, bapanya telah dijemput menemui Ilahi lalu beliau diserahkan kepada ibu saudaranya iaitu Syarifah Fatimah yang merupakan wanita solehah dan alim yang menguasai pelbagai bidang ilmu pada zamannya.




Pada usia kanak-kanak, beliau telah menghafaz al-Quran dengan tujuh bentuk Qiraat, ilmu penulisan khas bagi mushaf al-Quran daripada sepupunya.




Setelah itu beliau diajar pula segala macam ilmu yang bersangkut paut dengan Bahasa Arab, seterusnya ilmu-ilmu agama yang lain.




Setelah sepupunya itu wafat pada tahun 1219 Hijrah, beliau tetap meneruskan pengajian dengan para ulama di tanah kelahirannya di Mustaghanim selama dua tahun.




Menuntut ilmu




Sayyid Muhammad merupakan seorang yang gigih dan memiliki keazaman yang tinggi dalam menuntut ilmu.




Beliau meninggalkan Mustaghanim menuju ke Mazunah dan menetap selama setahun dan menuntut ilmu daripada syeikh-syeikh di sana. Kemudian menuntut di Tilimsan selama hampir setahun dan bermusafir pula ke Fas yang menjadi lubuk ulama di Maghribi pada zaman tersebut. Di sana beliau mendalami pula ilmu sufi berserta ilmu agama lain.




Disebabkan kehebatan dan penguasaannya yang tinggi dalam ilmu agama, beliau telah memperoleh ijazah-ijazah ilmiah daripada para gurunya di Fas dan menjadi salah seorang tenaga pengajar di Masjid al-Qurawiyyin sehingga mencapai kedudukan ketua bagi para ulama di sana.




Pada 1235 Hijrah, Sayyid Muhammad meninggalkan Fas menuju ke Algeria. Dari Algeria beliau menuju pula ke Jami' al-Zaitunah dan mengambil ilmu daripada ulama-ulamanya serta meninggalkan pula faedah-faedah ilmiah kepada penuntut ilmu di sana. Perjalanannya menempuh Libya sehinggalah sampai ke Kaherah.




Sayyid Muhammad sampai ke Mesir pada tahun 1239 Hijrah Kemudian menuju ke Mekah dan sampai di sana pada 1240 Hijrah bagi menunaikan fardu Haji, juga kerana di sana adalah tempat perhimpunan dan pertemuan ulama dari seluruh pelosok dunia.




Beliau turut menggunakan kesempatan bermukim di sana di Mekah untuk menimba ilmu. Pada ketika inilah Allah SWT telah mentakdirkan pertemuannya dengan al-Imam al-Muhaddith Sayyid Ahmad bin Idris.




Dalam perhimpunan itu beliau telah mempelajari ilmu-ilmu Islam dan menjadikan Sayyid Ahmad sebagai mursyid dan murabbinya dalam berjalan menuju Allah lantas menjadikan beliau di antara murid kebanggaan Sayyid Ahmad.




Sehinggalah Sayyid Ahmad meninggalkan Mekah menuju ke Yaman dan mendirikan zawiyahnya di Sabya. Sembilan tahun kemudian, Sayyid Ahmad wafat dan disemadikan di sana pada 1253 Hijrah.




Sebelum Sayyid Ahmad menuju ke Sabya, beliau telah melantik Sayyid Muhammad sebagai khalifah yang akan menyebarkan dakwahnya, mentarbiah murid-murid dan memberi ijazah kepada manusia yang ingin berjalan di atas manhajnya.




Ketika berada di Mekah, Sayyid Muhammad telah membina zawiyahnya yang pertama di Jabal Abi Qubais di mana zawiyah ini berperanan menyebarkan ilmu, melazimi para pengikutnya dengan bacaan al-Quran dan zikrullah.




Kemudian Sayyid Muhammad menuju ke Jaghbub, Libya yang asalnya merupakan sebuah kawasan kering yang tidak menjadi perhatian dan tidak ingin untuk didiami.




Sayyid Muhammad memilih untuk mendiami kawsan tersebut lalu membina zawiyahnya sebagai markas menyebarkan ilmu dan dakwah Islam kepada masyarakat sekitar.




Ahli sejarah meriwayatkan bahawa masyarakat pedalaman yang menghuni di sekitar Jaghbub adalah manusia yang amat jahil mengenai agama sehingga dikatakan tidak ditemui walaupun seorang penduduk asalnya yang mampu membaca surah al-Fatihah dengan betul, apatah lagi untuk mengetahui hukum-hakam agama yang berkaitan dengan ibadat, muamalat dan undang-undang kekeluargaan.




Namun semua itu berubah dan kefahaman Islam terus subur dan merimbun di Jaghbub selepas kedatangan Sayyid Muhammad dan pembinaan zawiyahnya di sana.




Dakwahnya disambut oleh penduduk Libya dengan sambutan hangat serta zawiyah-zawiyah beliau didirikan di negara-negara Islam terutama di benua Afrika sehingga menjangkau 50 buah zawiyah atas tujuan ilmu, zikrullah, jihad menentang penjajah asing dan dakwah ke jalan Allah. Sayyid Muhammada wafat pada bulan Safar 1276 Hijrah bersamaan September 1859 Masihi lalu disemadikan di Jaghbub, Libya.




Sumber








Teruskan membaca..

"Where There is a Will, There is an A"


  • Be good to yourself.
    • Keep physically fit and rested.
  • Attitude is all-important.
    • Use positive affirmations: "I can pass History."
    • Provide your own psychological edge, be it a positive attitude or a "lucky pen."
  • Be a chronic enthusiast!
  • Used textbooks may provide insights on a course.
  • Sit in the front row;
    • if you must sit toward the back of the room, lean forward.
    • Attentiveness and concentration increase markedly.
  • Don't miss the first and last minutes of class.
    • They are crucial — important announcements, questions on test, etc.
  • Use a variety of study techniques.
    • a. Tape chapters (find out if your textbook has companion pod cast chapters). Listen on way to school, work.
    • b. Use index cards for quick review.
    • Keep them simple. Throw your highlighter away!
    • Remember: frequent review takes facts from short-term memory to long-term memory — learning as opposed to cramming.
  • Study in short bursts.
    • (First and last facts are remembered best; therefore, it will accelerate learning.)
  • Review notes immediately after class.
    • Even for five minutes.
    • Something magical happens!
  • Review your notes out loud.
    • Read your chapters out loud.
  • Appearance raises grades.
    • Neatness counts.
    • Word processors are a plus.
    • If a handwritte assignment is acceptable, use erasable pen.
  • Don't waste time rereading.
    • Rely on "pen in hand" and SQ3R.
  • Test professors before they test you.
    • Ask questions about what kind of test to expect.
    • what material will be covered.
  • Become an expert test taker.
  • Go with initial hunches.
  • Stay with initial hunches.
  • Study according to your biological clock.
    • Are you "normal," a night owl, or an early bird?
  • Eliminate stress in your life.
  • EXERCISE is the best antidote.
  • Make extra credit mandatory.
  • Never miss a class.
    • This is considered mandatory by "A" students.
  • Be prepared to bail out.
    • Don't be afraid to drop a course that is not working for you., BUT be aware of all official dates to withdraw and any vital state legislative restrictions ( Texas has a limit on total number of W hours.)
  • Volunteer to edit a friend's paper.
    • Use it as a learning experience.
  • Study smart—not hard!
  • Time management skills and discipline pay off.
  • Stay mentally, physically and spiritually fit.




Adapted from the video


"Where There is a Will, There is an A"


by Professor Claude Olney











Teruskan membaca..

I Look, I See








  • Be good to yourself.
    • Keep physically fit and rested.
  • Attitude is all-important.
    • Use positive affirmations: "I can pass History."
    • Provide your own psychological edge, be it a positive attitude or a "lucky pen."
  • Be a chronic enthusiast!
  • Used textbooks may provide insights on a course.
  • Sit in the front row;
    • if you must sit toward the back of the room, lean forward.
    • Attentiveness and concentration increase markedly.
  • Don't miss the first and last minutes of class.
    • They are crucial — important announcements, questions on test, etc.
  • Use a variety of study techniques.
    • a. Tape chapters (find out if your textbook has companion pod cast chapters). Listen on way to school, work.
    • b. Use index cards for quick review.
    • Keep them simple. Throw your highlighter away!
    • Remember: frequent review takes facts from short-term memory to long-term memory — learning as opposed to cramming.
  • Study in short bursts.
    • (First and last facts are remembered best; therefore, it will accelerate learning.)
  • Review notes immediately after class.
    • Even for five minutes.
    • Something magical happens!
  • Review your notes out loud.
    • Read your chapters out loud.
  • Appearance raises grades.
    • Neatness counts.
    • Word processors are a plus.
    • If a handwritte assignment is acceptable, use erasable pen.
  • Don't waste time rereading.
    • Rely on "pen in hand" and SQ3R.
  • Test professors before they test you.
    • Ask questions about what kind of test to expect.
    • what material will be covered.
  • Become an expert test taker.
  • Go with initial hunches.
  • Stay with initial hunches.
  • Study according to your biological clock.
    • Are you "normal," a night owl, or an early bird?
  • Eliminate stress in your life.
  • EXERCISE is the best antidote.
  • Make extra credit mandatory.
  • Never miss a class.
    • This is considered mandatory by "A" students.
  • Be prepared to bail out.
    • Don't be afraid to drop a course that is not working for you., BUT be aware of all official dates to withdraw and any vital state legislative restrictions ( Texas has a limit on total number of W hours.)
  • Volunteer to edit a friend's paper.
    • Use it as a learning experience.
  • Study smart—not hard!
  • Time management skills and discipline pay off.
  • Stay mentally, physically and spiritually fit.




Adapted from the video


"Where There is a Will, There is an A"


by Professor Claude Olney











Teruskan membaca..

Pemantauan berkesan







TPM seru ibu bapa

pantau rapi anak



KUALA LUMPUR 30 Jun - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyeru ibu bapa supaya memantau rapi anak masing-masing bagi mengenal pasti masalah yang dihadapi mereka.




Beliau berkata, kesibukan bekerja tidak boleh dijadikan alasan untuk membiarkan anak-anak terutama pelajar sekolah bebas melakukan pelbagai perkara tanpa pemantauan.




Menurut beliau, melalui pemantauan berkesan, ibu bapa boleh mengenal pasti masalah yang dihadapi anak-anak di peringkat awal dan mengambil tindakan sewajarnya untuk mengatasinya.




"Ini termasuklah bekerjasama dengan pihak sekolah dan penguat kuasa undang-undang bagi menangani masalah yang dihadapi pelajar secara bersama," katanya ketika merasmikan Program Pemantapan dan Jati Diri Sahsiah Remaja anjuran Persatuan Bekas Anggota Perisikan Malaysia (Baris) yang turut dihadiri Pengerusinya, Datuk Nordin Hassan.




Teks ucapannya dibacakan oleh Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Abd. Ghafar Mahmud di sini hari ini.




Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran menegaskan pelajar adalah aset amat berharga kepada negara dan mempunyai peranan penting dalam mengekalkan keharmonian kaum serta kestabilan negara.




"Setiap tindakan dilakukan pelajar biar sekecil mana sekalipun tetap akan memberi kesan kepada masyarakat dan negara," katanya.




Berhubung isu disiplin dan jenayah dalam kalangan pelajar, beliau berkata, komunikasi yang lebih berkesan perlu diwujudkan antara guru, ibu bapa dan golongan tersebut bagi mewujudkan kesedaran tentang isu berkenaan.




"Lebih penting ialah pemantauan berkesan oleh ibu bapa dan anggota masyarakat yang prihatin," katanya.




Dalam pada itu, kata beliau, hasil pemantauan berterusan kementeriannya mendapati jumlah pelajar yang terlibat dalam masalah disiplin telah menurun iaitu daripada 2.06 peratus pada 2010 kepada 2.05 peratus pada tahun lalu.




"Purata kadar salah laku disiplin pelajar yang direkodkan kementerian dalam tempoh lima tahun iaitu dari 2007 sehingga 2011 ialah 2.07 peratus setahun," ujarnya.




Menurut beliau, salah laku tersebut termasuk kes berat seperti memukul, bergaduh, ponteng sekolah serta disiplin ringan seperti kekemasan diri.




"Ini menunjukkan antara dua hingga tiga peratus daripada 5.3 juta pelajar masih perlu diberi perhatian sewajarnya," katanya.




Sementara itu, Nordin berkata, program yang melibatkan kira-kira 1,000 pelajar di sekitar Wilayah Persekutuan bertujuan memantapkan jati diri dan sahsiah mereka.




"Kita mahu melahirkan pelajar yang bersemangat patriotik dan cintakan negara,"






Teruskan membaca..

Kemudahan Interaktif Tuisyen Rakyat 1Malaysia (iTR1M)







Kenal pasti pelajar layak

terima iTR1M

KUALA LUMPUR 29 Jun - Yayasan Guru Malaysia Berhad (YGMB) telah mengerakkan pasukan petugasnya ke sekolah-sekolah bagi mengenal pasti bilangan pelajar yang layak menikmati kemudahan Interaktif Tuisyen Rakyat 1Malaysia (iTR1M).



Dalam masa sama, Pengerusinya, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom berkata, pihak sekolah diberi tanggungjawab memilih pelajar yang layak iaitu daripada kalangan kurang berkemampuan sama ada di kawasan bandar atau luar bandar.



"Selain mengenal pasti pelajar yang layak, kita juga melihat kemudahan teknologi maklumat dan internet di sekolah serta pusat-pusat komuniti sedia ada sama ada ia mencukupi untuk menampung program ini.



"Ini kerana, calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang mengambil mata pelajaran Sains Tulen menggunakan sepenuhnya kaedah pembelajaran secara dalam talian," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.



Beliau berkata demikian ketika diminta memberi perincian mengenai kemudahan tuisyen percuma atau iTR1M yang dilancarkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, semalam.



Di bawah program itu, selain calon UPSR dan SPM, calon Penilaian Menengah Rendah (PMR) turut terlibat menikmati kemudahan tersebut yang disediakan di luar waktu persekolahan.



Menurut Alimuddin, kemudahan tuisyen untuk calon UPSR dan subjek Sains Tulen disediakan melalui kemudahan portal pendidikan yang dibangunkan oleh sebuah syarikat dilantik YGMB iaitu www.unicliq.com manakala calon PMR dan SPM dibimbing secara konvensional oleh guru-guru terpilih.



"Tidak semestinya guru yang dipilih ini datangnya dari sekolah yang sama, kita juga mungkin ambil guru dari sekolah lain yang lebih berprestasi tinggi," katanya.



Tambah beliau, calon UPSR akan diberi bimbingan dalam semua subjek manakala calon PMR serta SPM meliputi Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains.




















Teruskan membaca..

Raja Permaisuri Agong rasmi Festival Bunga dan Taman Putrajaya 2012



Raja Permaisuri Agong

rasmi

Festival Bunga dan Taman Putrajaya

2012

TUANKU Hajah Haminah tertarik dengan
gubahan bunga mawar selepas berkenan merasmikan
Festival Bunga dan Taman Putrajaya (Floria 2012)
di Presint 2, Putrajaya, semalam. - BERNAMA




PUTRAJAYA 30 Jun - Raja Permaisuri Agong, Tuanku Hajah Haminah hari ini berkenan mencemar duli menyempurnakan perasmian Festival Bunga dan Taman Putrajaya (Floria 2012) di sini.





Seri Paduka turut meluangkan masa hampir sejam setengah untuk melawat pameran yang dikendalikan oleh kementerian-kementerian dan agensi-agensi kerajaan termasuk Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar serta Perbadanan Putrajaya (PPj).





Lawatan Tuanku Haminah berakhir di kawasan pavilion yang menempatkan pameran pelbagai gubahan bunga yang menarik dan berwarna-warni oleh peserta tempatan dan antarabangsa termasuk dari China, Hong Kong, Jepun, United Kingdom (UK) dan Amerika Syarikat (AS).

















Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...