Berfikir Reaktif
REAKTIF bermaksud
tindak balas terhadap
sesuatu yang berlaku.
Sesuatu yang berlaku
menyebabkan manusia terusik
dan melakukan tindakbalas.
Tindak balas yang berlaku selalunya
bersifat spontan
tanpa pemikiran dan kajian
yang mendalam.
Sikap reaktif
selalunya berkait rapat
dengan keadaan
emosi seseorang.
Sekiranya emosi seseorang tidak stabil,
tindak balas akan menjadikan
keadaan atau sesuatu itu tidak stabil.
Kalau emosinya resah dan kacau
jalan berfikirnya penuh dengan kekacauan.
Faktanya mungkin tidak lengkap.
Analisisnya tidak tepat.
Kesimpulan yang diambil juga
tidak membayangkan adanya pemikiran
yang mendalam terhadap
sesuatu isu atau perkara.
Berfikir reaktif
boleh membawa kepada kegopohan.
Berfikir dalam suasana gopoh
boleh menyebabkan kesilapan berlaku.
Orang yang berfikir reaktif
cepat membuat kesimpulan.
Kadang-kadang
mengambil pendekatan
menghukum lebih daripada
pendekatan memahami
mengapa ia berlaku,
bagaimana mengatasinya dan
faktor-faktor apa yang boleh
memberikan alternatif terhadap
isu atau masalah yang berbangkit.
Berfikir reaktif
menjadikan sesuatu keputusan
yang dibuat dalam keadaan
tidak masak atau separuh masak.
Ia kadang-kadang
membudaya pada diri seseorang.
Bila menghadapi sesuatu masalah,
mendepani sesuatu isu,
mengalami sesuatu kebuntuan,
ia tidak berfikir secara kritikal,
strategik ataupun kreatif
sebaliknya melakukan sesuatu
berasaskan apa yang terlintas
pada minda dan emosi dan
kadang-kadang ledakan minda dan emosi
menyebabkan keadaan menjadi
lebih bercelaru.
Dalam tradisi Islam
kestabilan minda dan celik emosi
adalah asas yang sangat penting
bagi seseorang manusia.
Cerdas akal saja tidak cukup.
Ia memerlukan kecelikan emosi
(emotionally literate) untuk mengenal,
memahami, membuat pertimbangan
yang terbaik supaya penyelesaian
kepada masalah dan jawapan
terhadap isu berada di tahap yang terbaik.
Ajaran Islam memberitahu kita
sekiranya kita mendapat perkhabaran
daripada orang yang fasik,
sila periksa terlebih dahulu
sama ada perkhabaran itu
benar atau salah.
Rasulullah s.a.w.
apabila menerima perintah Allah
untuk berpindah dari Mekah ke Madinah,
baginda tidak bersifat emosional atau reaktif.
Sebaliknya Rasulullah merancang
strategi bijaksana hingga akhirnya
baginda selamat sampai ke Madinah.
Para remaja pada tahap umur muda
berada dalam tahap kesuburan emosi
yang tinggi dan idealisme yang hebat.
Kesuburan emosi yang tidak diimbangi
dengan ilmu dan pengalaman
boleh menyebabkan remaja
bersikap reaktif dan kadang-kadang
melampaui batas.
Idealisme yang hebat
kadang-kadang menjadikan remaja
mendekati sesuatu isu secara hitam putih.
Lalu jalan mudah adalah
menghukum dan melakukan labelling
atau mengecap seseorang
dengan sesuatu yang jelik.
Kepuasan emosi yang sifatnya amarah
menjadi kepuasan baginya tetapi
jelik bagi orang lain.
Tidak salah remaja
membina idealisme dalam hidupnya.
Hasil berfikir, membaca dan memerhati,
remaja tidak dapat mengelakkan diri
daripada bersikap ideal.
Jiwa berontak yang ada pada remaja
kadang-kadang menuntut jalan keluar
dan alternatif yang gopoh.
Tetapi idealisme yang ada pada remaja
harus diimbangi dengan keupayaan
memahami realiti.
Realiti adalah medan sebenar remaja
membaca masalah, mengkaji isu,
meneliti sebab-musabab dan memikirkan
jalan keluar yang terbaik dan bijaksana.
Remaja tidak hanya bersikap reaktif
lalu keputusan yang dibuat
selalunya bersikap melulu
dan membawa akibat
yang sebaliknya.
Menjadikan idealisme
sebagai sumber memahami
faktor-faktor dalam realiti
sebagai asas memahami masalah,
ia membolehkan remaja bersikap
matang dan dewasa.
Kematangan dan kedewasaan di sini
merujuk kepada kekuatan ilmu,
analisis yang tepat dan keputusan
yang berwibawa.
Menjadikan realiti sebagai asas
tanpa didukung oleh idealisme,
ia boleh menyebabkan
keputusan kehilangan arah.
Ibarat bunga kiambang
Idealisme dan realiti
ibarat bunga kiambang yang cantik
di permukaan tetapi akarnya
tidak terjunam pada lumpur.
Bila ditolak arus ia mungkin hanyut.
Pemikiran remaja yang reaktif juga
boleh berlaku sedemikian.
Idealisme yang tinggi tanpa pedoman
memahami realiti boleh mendorong
para remaja berfikir
emosional dan gopoh.
Para remaja harus menjadi
seorang yang idealis sekali gus realis,
baru pedoman terbaik dalam pemikiran
memandu remaja ke arah memahami realiti.
Hal yang sama juga perlu
dalam konteks seorang remaja
yang realis atau terpikat
dengan aliran realiti yang harus juga
memiliki idealisme yang baik
supaya ia memiliki
pedoman dan arah.
Para remaja
adalah tenaga yang berpotensi
untuk membangun negara.
Salah satu cabaran
yang bakal dihadapi oleh remaja
adalah menghubungkan nilai-nilai baik
dengan realiti yang serba
bejat atau pincang.
Remaja tidak boleh mengelak diri
daripada menghadapi faktor hidup
dan kehidupan yang dinamik berubah.
Remaja juga adalah tenaga modal insan
yang amat berpotensi bagi menentukan
hala tuju pembangunan umat
yang lebih terarah.
Reflektif
terhadap kehebatan tamadun silam
semata-mata tidak memadai
untuk membuat kesimpulan
mengapa umat Islam hari ini
tidak menjadi hebat
seperti yang berlaku
pada masa yang lalu.
Kalau dulu boleh mengapa
hari ini tidak boleh?
Lalu, para remaja
cuba menggunakan berfikir reaktif
iaitu menghukum realiti hari ini
dengan mengambil contoh
masa silam.
Contoh masa silam
memenuhi prasyarat yang diperlukan
untuk membina tamadun.
Ketika puncak tamadun silam,
ulama dan umara’ (pemimpin)
melakukan sinergi atau kerjasama erat,
ilmuan meneroka dan membangunkan ilmu
yang sifatnya integratif,
tradisi pengkaryaan berkembang
dalam keadaan yang luar biasa
dan keterbukaan untuk belajar
daripada sumber-sumber tamadun
yang bermanfaat daripada orang lain.
Tetapi realiti hari ini
dalam dunia Islam tidak begitu.
Berfikir reaktif terhadap apa yang ada
dengan menghubungkan kekuatan silam
yang memenuhi prasyarat tamadun
menyebabkan kita mengambil
pendekatan hitam putih dan ia tidak
membawa kita ke mana-mana.
Para remaja
harus mempersiapkan diri dengan ilmu.
Ilmu Barat dan Timur
yang berkembang harus dipelajari.
Ada faedah berbanding
yang boleh diambil daripada
sumber-sumber tersebut.
Islam tidak mengambil
sikap anti-Barat semata-mata
kerana mereka adalah Barat.
Umat Islam harus hati-hati
tentang proses pembaratan
yang sedang berjalan.
Berfikir reaktif
menyebabkan apa saja
yang berlaku di Barat
menjadi contoh kepada kita.
Ia meletakkan diri kita sebagai
umat pengguna bukan umat penyumbang.
Berfikir reaktif di kalangan remaja
menjadikan ukuran Barat
sesuatu yang hebat.
Pakaian cara Barat
melambangkan kemajuan dan kemodenan.
Hiburan cara Barat
boleh menghilangkan resah dan tekanan diri.
Malah terdapat remaja yang menganggap
Islam sebagai kolot, menyekat kemajuan
dan tidak maju seperti Barat maju.
Untuk menjadi maju,
remaja mesti berfikiran liberal,
harus memerdekakan diri
dari belenggu agama supaya hidup
lepas bebas menjadikan remaja maju.
Ini sikap reaktif melulu
yang menyebabkan remaja Islam
terus terjebak dengan perangkap pembaratan
dalam pelbagai
bentuk dan dimensi.
Tidak celik hati
Memberi reaksi
terhadap sesuatu perkara adalah baik.
Ramai di kalangan remaja pada hari ini
sudah mewarisi penyakit mati rasa
dan tidak celik hati.
Akalnya mungkin cerdas
tetapi hatinya tidak celik.
Ia menyebabkan sebahagian dari remaja
membina gaya hidup dengan mengikut arus,
dibelenggu oleh perkembangan fesyen,
memperagakan bakat dan kebolehan secara negatif
dan akhirnya tidak menyumbang apa-apa
untuk pembangunan diri dan juga masyarakat.
Sebahagiannya menjadi
beban kepada negara.
Reaktif terhadap sesuatu
mestilah diikuti dengan pemahaman
yang baik terhadap punca,
sebab dan jalan mengatasinya.
Pendekatan sebegini boleh menjadikan
remaja tidak gopoh dalam membuat sesuatu
keputusan atau kesimpulan.
Mereka juga sentiasa dipandu
oleh data dan fakta,
pemahaman yang baik antara
idealisme dan realiti,
memiliki pemikiran strategik dan reflektif
mendekati sesuatu masalah dan akhirnya
mempunyai perancangan yang rapi dan teliti
bagaimana sesuatu isu dapat ditangani
dengan bijaksana dan sesuatu masalah
dapat diselesaikan dengan baik.
Inilah asas pemikiran proaktif
yang patut dikembangkan
di kalangan remaja.
- PROF. DR. SIDEK BABA ialah pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Gombak.
Sumber: Bicara Agama, Utusan Online -- 2 Rejab 1427 -- 27 Julai 2006
REAKTIF bermaksud
tindak balas terhadap
sesuatu yang berlaku.
Sesuatu yang berlaku
menyebabkan manusia terusik
dan melakukan tindakbalas.
Tindak balas yang berlaku selalunya
bersifat spontan
tanpa pemikiran dan kajian
yang mendalam.
Sikap reaktif
selalunya berkait rapat
dengan keadaan
emosi seseorang.
Sekiranya emosi seseorang tidak stabil,
tindak balas akan menjadikan
keadaan atau sesuatu itu tidak stabil.
Kalau emosinya resah dan kacau
jalan berfikirnya penuh dengan kekacauan.
Faktanya mungkin tidak lengkap.
Analisisnya tidak tepat.
Kesimpulan yang diambil juga
tidak membayangkan adanya pemikiran
yang mendalam terhadap
sesuatu isu atau perkara.
Berfikir reaktif
boleh membawa kepada kegopohan.
Berfikir dalam suasana gopoh
boleh menyebabkan kesilapan berlaku.
Orang yang berfikir reaktif
cepat membuat kesimpulan.
Kadang-kadang
mengambil pendekatan
menghukum lebih daripada
pendekatan memahami
mengapa ia berlaku,
bagaimana mengatasinya dan
faktor-faktor apa yang boleh
memberikan alternatif terhadap
isu atau masalah yang berbangkit.
Berfikir reaktif
menjadikan sesuatu keputusan
yang dibuat dalam keadaan
tidak masak atau separuh masak.
Ia kadang-kadang
membudaya pada diri seseorang.
Bila menghadapi sesuatu masalah,
mendepani sesuatu isu,
mengalami sesuatu kebuntuan,
ia tidak berfikir secara kritikal,
strategik ataupun kreatif
sebaliknya melakukan sesuatu
berasaskan apa yang terlintas
pada minda dan emosi dan
kadang-kadang ledakan minda dan emosi
menyebabkan keadaan menjadi
lebih bercelaru.
Dalam tradisi Islam
kestabilan minda dan celik emosi
adalah asas yang sangat penting
bagi seseorang manusia.
Cerdas akal saja tidak cukup.
Ia memerlukan kecelikan emosi
(emotionally literate) untuk mengenal,
memahami, membuat pertimbangan
yang terbaik supaya penyelesaian
kepada masalah dan jawapan
terhadap isu berada di tahap yang terbaik.
Ajaran Islam memberitahu kita
sekiranya kita mendapat perkhabaran
daripada orang yang fasik,
sila periksa terlebih dahulu
sama ada perkhabaran itu
benar atau salah.
Rasulullah s.a.w.
apabila menerima perintah Allah
untuk berpindah dari Mekah ke Madinah,
baginda tidak bersifat emosional atau reaktif.
Sebaliknya Rasulullah merancang
strategi bijaksana hingga akhirnya
baginda selamat sampai ke Madinah.
Para remaja pada tahap umur muda
berada dalam tahap kesuburan emosi
yang tinggi dan idealisme yang hebat.
Kesuburan emosi yang tidak diimbangi
dengan ilmu dan pengalaman
boleh menyebabkan remaja
bersikap reaktif dan kadang-kadang
melampaui batas.
Idealisme yang hebat
kadang-kadang menjadikan remaja
mendekati sesuatu isu secara hitam putih.
Lalu jalan mudah adalah
menghukum dan melakukan labelling
atau mengecap seseorang
dengan sesuatu yang jelik.
Kepuasan emosi yang sifatnya amarah
menjadi kepuasan baginya tetapi
jelik bagi orang lain.
Tidak salah remaja
membina idealisme dalam hidupnya.
Hasil berfikir, membaca dan memerhati,
remaja tidak dapat mengelakkan diri
daripada bersikap ideal.
Jiwa berontak yang ada pada remaja
kadang-kadang menuntut jalan keluar
dan alternatif yang gopoh.
Tetapi idealisme yang ada pada remaja
harus diimbangi dengan keupayaan
memahami realiti.
Realiti adalah medan sebenar remaja
membaca masalah, mengkaji isu,
meneliti sebab-musabab dan memikirkan
jalan keluar yang terbaik dan bijaksana.
Remaja tidak hanya bersikap reaktif
lalu keputusan yang dibuat
selalunya bersikap melulu
dan membawa akibat
yang sebaliknya.
Menjadikan idealisme
sebagai sumber memahami
faktor-faktor dalam realiti
sebagai asas memahami masalah,
ia membolehkan remaja bersikap
matang dan dewasa.
Kematangan dan kedewasaan di sini
merujuk kepada kekuatan ilmu,
analisis yang tepat dan keputusan
yang berwibawa.
Menjadikan realiti sebagai asas
tanpa didukung oleh idealisme,
ia boleh menyebabkan
keputusan kehilangan arah.
Ibarat bunga kiambang
Idealisme dan realiti
ibarat bunga kiambang yang cantik
di permukaan tetapi akarnya
tidak terjunam pada lumpur.
Bila ditolak arus ia mungkin hanyut.
Pemikiran remaja yang reaktif juga
boleh berlaku sedemikian.
Idealisme yang tinggi tanpa pedoman
memahami realiti boleh mendorong
para remaja berfikir
emosional dan gopoh.
Para remaja harus menjadi
seorang yang idealis sekali gus realis,
baru pedoman terbaik dalam pemikiran
memandu remaja ke arah memahami realiti.
Hal yang sama juga perlu
dalam konteks seorang remaja
yang realis atau terpikat
dengan aliran realiti yang harus juga
memiliki idealisme yang baik
supaya ia memiliki
pedoman dan arah.
Para remaja
adalah tenaga yang berpotensi
untuk membangun negara.
Salah satu cabaran
yang bakal dihadapi oleh remaja
adalah menghubungkan nilai-nilai baik
dengan realiti yang serba
bejat atau pincang.
Remaja tidak boleh mengelak diri
daripada menghadapi faktor hidup
dan kehidupan yang dinamik berubah.
Remaja juga adalah tenaga modal insan
yang amat berpotensi bagi menentukan
hala tuju pembangunan umat
yang lebih terarah.
Reflektif
terhadap kehebatan tamadun silam
semata-mata tidak memadai
untuk membuat kesimpulan
mengapa umat Islam hari ini
tidak menjadi hebat
seperti yang berlaku
pada masa yang lalu.
Kalau dulu boleh mengapa
hari ini tidak boleh?
Lalu, para remaja
cuba menggunakan berfikir reaktif
iaitu menghukum realiti hari ini
dengan mengambil contoh
masa silam.
Contoh masa silam
memenuhi prasyarat yang diperlukan
untuk membina tamadun.
Ketika puncak tamadun silam,
ulama dan umara’ (pemimpin)
melakukan sinergi atau kerjasama erat,
ilmuan meneroka dan membangunkan ilmu
yang sifatnya integratif,
tradisi pengkaryaan berkembang
dalam keadaan yang luar biasa
dan keterbukaan untuk belajar
daripada sumber-sumber tamadun
yang bermanfaat daripada orang lain.
Tetapi realiti hari ini
dalam dunia Islam tidak begitu.
Berfikir reaktif terhadap apa yang ada
dengan menghubungkan kekuatan silam
yang memenuhi prasyarat tamadun
menyebabkan kita mengambil
pendekatan hitam putih dan ia tidak
membawa kita ke mana-mana.
Para remaja
harus mempersiapkan diri dengan ilmu.
Ilmu Barat dan Timur
yang berkembang harus dipelajari.
Ada faedah berbanding
yang boleh diambil daripada
sumber-sumber tersebut.
Islam tidak mengambil
sikap anti-Barat semata-mata
kerana mereka adalah Barat.
Umat Islam harus hati-hati
tentang proses pembaratan
yang sedang berjalan.
Berfikir reaktif
menyebabkan apa saja
yang berlaku di Barat
menjadi contoh kepada kita.
Ia meletakkan diri kita sebagai
umat pengguna bukan umat penyumbang.
Berfikir reaktif di kalangan remaja
menjadikan ukuran Barat
sesuatu yang hebat.
Pakaian cara Barat
melambangkan kemajuan dan kemodenan.
Hiburan cara Barat
boleh menghilangkan resah dan tekanan diri.
Malah terdapat remaja yang menganggap
Islam sebagai kolot, menyekat kemajuan
dan tidak maju seperti Barat maju.
Untuk menjadi maju,
remaja mesti berfikiran liberal,
harus memerdekakan diri
dari belenggu agama supaya hidup
lepas bebas menjadikan remaja maju.
Ini sikap reaktif melulu
yang menyebabkan remaja Islam
terus terjebak dengan perangkap pembaratan
dalam pelbagai
bentuk dan dimensi.
Tidak celik hati
Memberi reaksi
terhadap sesuatu perkara adalah baik.
Ramai di kalangan remaja pada hari ini
sudah mewarisi penyakit mati rasa
dan tidak celik hati.
Akalnya mungkin cerdas
tetapi hatinya tidak celik.
Ia menyebabkan sebahagian dari remaja
membina gaya hidup dengan mengikut arus,
dibelenggu oleh perkembangan fesyen,
memperagakan bakat dan kebolehan secara negatif
dan akhirnya tidak menyumbang apa-apa
untuk pembangunan diri dan juga masyarakat.
Sebahagiannya menjadi
beban kepada negara.
Reaktif terhadap sesuatu
mestilah diikuti dengan pemahaman
yang baik terhadap punca,
sebab dan jalan mengatasinya.
Pendekatan sebegini boleh menjadikan
remaja tidak gopoh dalam membuat sesuatu
keputusan atau kesimpulan.
Mereka juga sentiasa dipandu
oleh data dan fakta,
pemahaman yang baik antara
idealisme dan realiti,
memiliki pemikiran strategik dan reflektif
mendekati sesuatu masalah dan akhirnya
mempunyai perancangan yang rapi dan teliti
bagaimana sesuatu isu dapat ditangani
dengan bijaksana dan sesuatu masalah
dapat diselesaikan dengan baik.
Inilah asas pemikiran proaktif
yang patut dikembangkan
di kalangan remaja.
- PROF. DR. SIDEK BABA ialah pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Gombak.
Sumber: Bicara Agama, Utusan Online -- 2 Rejab 1427 -- 27 Julai 2006