Photobucket

Sahabat Maya :

Sunday, November 28, 2010

Retorika Cinta Kedua



Cerpen:


Retorika Cinta Kedua

pix_gal0

SELURUH penduduk Kampung Sungai Serai heboh. Mak Piah yang telah kematian suami sejak sepuluh tahun lalu itu telah berkahwin lagi. Berita yang membabitkan wanita berusia hampir tujuh puluh tahun itu turut tersebar ke kampung berdekatan dengan begitu cepat.

“Kau tau siapa suami barunya tu?” Zulaikha menyoal Nur Juliana Azwa mengenai berita yang sedang heboh diperkatakan orang itu.

Nur Juliana Azwa hanya diam. Tidak sepatah kata pun meluncur keluar dari mulutnya yang biasanya tidak pernah ditutup itu. Wajahnya kelihatan tenang. Dia hanya memandang ke muka sahabat baiknya itu.“Kau dengar tak?” ulang Zulaikha.

Nur Juliana Azwa masih tidak bersuara. Dia cuma mengangguk lemah.
“Orang kampung heboh di sana sini. Janda kerepot, macam Mak Piah pun laku. Dapat kahwin dengan anak teruna muda trang tang-tang.”

“Tak masuk surat khabar? Macam kisah Mek Wook tu?”

“Entah, aku tak tahu. Tapi, ini cerita orang kampung kita. Kita mesti ambil tahu dulu, sebelum orang luar tahu.”
Mulut Nur Juliana Azwa tetap terkunci rapat. Prinsip cintanya semakin kukuh. Ada bukti terbaru. Cinta seseorang itu hak mutlaknya. Tiada sesiapa yang mampu merubahnya. Andaiannya sudah, tentu tidak ada gadis yang lari ke Lombok atau ke Bangladesh. Atau setidak-tidaknya, lari untuk berkahwin di negara jiran.
Semua itu adalah kerana cinta. Malah, ada gadis atau teruna yang menghilang ketika menanti hari untuk diijabkabulkan kerana kehilangan cintanya pada saat-saat akhir. Memang cinta tidak boleh ditukar ganti, biar apa pun yang terjadi. Hati Nur Juliana Azwa tidak pernah berganjak. Ketegasannya itu dikuatkan lagi dengan peristiwa-peristiwa yang sering terpapar di dada-dada akhbar itu.

“Itulah buktinya cinta itu hak mutlak seseorang. Tiada sesiapa dapat merubahnya.” Tiba-tiba Nur Juliana Azwa bersuara. Mengulang pendiriannya buat ke sekian kali.

Zulaikha diam.

Kali ini Nur Juliana Azwa tersenyum. Namun, mulutnya masih dikunci. Baginya, cinta seseorang wanita terhadap seseorang lelaki ternyata lebih hebat daripada cinta seseorang lelaki terhadap seseorang wanita. Cinta wanita lebih utuh. Lebih suci, malahan lebih ikhlas. Sukar digugat atau ditukar ganti. Begitu pendirian Nur Juliana Azwa.

“Aku kagum dengan pendirian kau. Tapi, bagaimana dengan kisah janda macam Mak Piah tu?”

Nur Juliana Azwa tersenyum puas. Ada sekelumit rasa bangga di hatinya. Cinta seseorang itu tidak boleh dihalang, jauh sekali diputuskan. Kebahagiaan yang diomongkan bukan berdasarkan cinta, hanyalah palsu atau sandiwara semata-mata.
“Alif tu sangat menyintai kau. Dia sanggup buat apa saja kerana kau. Kau pun tahu. Tapi, kau tetap menolak cintanya.” Zulaikha cuba mengungkit kisah cinta yang bagaikan mula tersemai antara sahabatnya itu dengan Alif.

“Cinta tak boleh dipaksa. Cinta akan lahir sendiri. Lebih daripada itu, cinta tidak pernah mati, biarpun orang yang dicintai itu telah tiada.” Tegas Nur Juliana Azwa berfalsafah.

Kali ini giliran Zulaikha pula terdiam. Rasanya tidak sanggup dia berdebat dengan Nur Juliana Azwa apabila dia menimbulkan soal cinta yang tidak pernah mati itu. Soal cinta orang yang telah tiada. Dia rasa soal cinta begitu terlalu sensitif dan boleh menitiskan air mata jika diperkatakan. Namun, tidak bagi Nur Juliana Azwa. Ketegasannya ternyata mampu menyembunyikan isi hatinya. Walaupun dia sebenarnya, pernah mengalami sendiri peristiwa itu.

“Aku rasa hidup kau akan kembali terurus dengan kehadiran Alif.” Suara Zulaikha diperlahankan. Dia sebolehnya tidak mahu perasaan Nur Juliana Azwa tersentuh.
“Kau yakin?”

Zulaikha mengangguk.

“Sememangnya hidup aku sudah kembali terurus tanpa kehadiran sesiapa.” Juliana Azwa tegas bersuara.

Zulaikha kembali diam. Wajah manis janda berusia awal tiga puluhan itu direnungnya. Ada keyakinan yang kukuh pada raut wajahnya. Seingatnya, Nur Juliana Azwa bukan begini sikapnya. Jauh sekali dengan ketegasannya yang sukar dicabar ini. Dia asalnya seorang yang tidak gemar membantah. Mudah diajak berbicara. Malah, seorang yang mudah pula menerima buah fikiran orang lain.
Sehingga, ada kalanya dia seolah-olah hilang keyakinan diri dan tidak mampu berfikiran rasional lagi. Masih terbayang di mata Zulaikha lagi, tatkala Nur Juliana Azwa kehilangan orang yang sangat dicintainya hampir lima tahun lalu.
Dia hampir berputus asa untuk meneruskan kehidupan. Setiap hari, dia akan bermenung dan menitiskan air mata. Dirinya yang sedang mengandungkan anak sulungnya itu sudah tidak dipedulikan. Hidup baginya sudah tidak ada ertinya lagi. Keyakinan diri Nur Juliana Azwa seolah-olah lenyap bersama pemergian arwah Zuhairi.

“Kau tak boleh berterusan begini Kau tu sedang mengandung. Kau tak sayangkan kandungan kau yang dah masuk tiga bulan tu?” Zulaikha cuba menenangkan Nur Juliana Azwa untuk ke sekian kalinya. Walaupun, dia sedar pujukannya itu, ibarat mencurah air ke daun keladi.

“Entahlah. Aku sendiri pun tak tahu. Aku rasa, aku dah tak ada keinginan lagi untuk meneruskan kehidupan ini. Segala-galanya kosong. Kosong … Ika, kosong.” Air mata Nur Juliana Azwa bercucuran bersama-sama dengan kata-katanya itu.
Zulaikha merenung sayu ke muka Nur Juliana Azwa. Rasa simpatinya yang sukar digambarkan, menyentap tangkai hatinya. Lalu, dia turut menangis teresak-esak. Kedua-duanya berpelukan.

“Aku sudah kehilangan segala-galanya di dunia ini, Ika.” Nur Juliana Azwa kembali bersuara sebaik pelukan mereka terlerai.

“Masih banyak lagi yang ada untuk kau di dunia ini.”

Nur Juliana Azwa mengesat matanya yang kelihatan merah dan agak sukar dibuka itu. Dia menggagahi juga mencelikkan matanya dengan mengelip-ngelipkannya beberapa kali.

“Kau mestilah meneruskan kehidupan. Arwah Zuhairi dah selamat di alam baqa. Biarkan dia tenang menghadapi Tuhan. Kau pasti bertemu jua dengannya nanti.”
“Aku … aku amat terasa kehilangannya, Ika. Kadang-kadang aku rasa seolah-olah dia pergi bekerja atau ke mana-mana dan akan pulang ke rumah. Aku pula menanti-nanti kepulangannya. Inilah yang amat mengganggu perasaan aku. Malah, ada masa tertentu aku rasa dia seolah-olah ada di sisiku. Aku sering kali pula mencari-carinya. Sama ada di bilik tidur atau di ruang tamu rumah aku. Dan hampir setiap hari, Ika. Aku merenung dan bercakap-cakap dengan gambarnya.”
“Itu hanya perasaan kau saja. Biasanya begitulah, jika berlaku kematian orang yang disayangi dan paling rapat dengan kita. Seolah-olah dia masih ada bersama kita. Terlalu sukar untuk melupakannya.”

“Tapi, kau tidak mengalaminya, Ika. Kau … kau tak tahu betapa hanya kebaikan arwah saja yang ada dalam fikiranku sekarang. Segala keburukannya, kalau pun ada sudah luput daripada ingatanku. Sudah kubuang jauh-jauh. Aku hanya terbayangkan keindahan ketika hidup bersamanya sahaja.”

Zulaikha tidak dapat menahan pilunya. Beberapa titis air jernih merembes ke pipi. Dia tahu, Nur Juliana Azwa menghadapi dugaan dan cabaran maha hebat, sejak kematian arwah Zuhairi. Segala-galanya dia perlu uruskan sendiri. Urusan rumah tangga, bayaran bil elektrik dan bil air, penjagaan kereta dan sebagainya. Sebelumnya, semua ini diuruskan oleh arwah Zuhairi semasa hayatnya. Tapi kini, semua terletak di bahunya. Ditambah lagi dengan keadaan dirinya yang sedang mengandung itu. Terlalu berat dia menanggungnya.

“Orang lain, ada juga ibu atau ayah. Setidak-tidaknya ibu atau ayah mentua. Mereka dapat kembali kepada ibu dan ayah sendiri atau ibu dan ayah mentua, jika peristiwa ini berlaku. Tapi, aku … aku Ika. Dah tak ada siapa-siapa lagi, Ika.”

“Cinta kau pada arwah Zuhairi terlalu hebat.”

Nur Juliana Azwa tidak menjawab. Dia membiarkan kata-kata Zulaikha tanpa noktah. Dia sedar, Zulaikha amat memahami dirinya. Amat memahami perasaannya. Perasaan cintanya kepada Zuhairi. Dia tahu, Zulaikhalah satu-satu sahabatnya yang telah sanggup berkorban sehingga dia mampu bersuamikan pemuda bernama Zuhairi. Masih tersimpul kukuh dalam fikirannya, bagaimana ibu dan ayah Zuhairi semasa hayat mereka menolak kemahuan Zuhairi untuk memperisterikannya. Dia dikatakan berasal dari keturunan yang tidak diketahui asal usulnya, semata-mata dia tidak mempunyai ibu dan ayah lagi. Dia pula tinggal bersama nenek yang sudah nyanyuk sehingga ada orang kampung yang menganggapnya kurang siuman. Zulaikhalah yang berjaya meyakinkan ibu dan ayah Zuhairi, sehingga kedua-dua orang tua itu sanggup menerima Nur Juliana Azwa sebagai menantu mereka.

“Bagaimana aku dapat menerima cinta Alif, jika bayangan arwah Zuhairi masih melekat kuat dalam fikiran dan hati aku sehingga kini?”

Zulaikha kebuntuan untuk menjawab. Ketiadaan pengalamannya, seperti pengalaman yang dialami Nur Juliana Azwa mematikan otaknya untuk berfungsi sewajarnya bagi menyelesaikan masalah berat ini.

“Kau terlalu mengikut perasaan. Malah, ada kalanya kau terlalu ego dengan tafsiran cinta yang kau anuti itu.”

“Hmmm … mungkin juga.” Nur Juliana Azwa bersuara agak lemah. Sekuntum senyuman terukir di bibirnya yang kemerah-merahan itu.

“Kalau kau terus-menerus mempertahankan keegoan cinta mutlak kau itu, aku pasti kau akan menjanda sehingga ke tua.” Zulaikha cuba bergurau, setelah dia dapat mengesan ada tanda-tanda perubahan dengan prinsip cinta sahabat baiknya itu.
Nur Juliana Azwa tersenyum lebar sehingga menampakkan barisan giginya yang putih bersih dan tersusun rapi itu.

“Kau tak sayangkan diri kau dan Nur Syafiqah?” Zulaikha sengaja menimbulkan soalan ini. Dia menanti reaksi Nur Juliana Azwa.

“Kerana aku sayangkan diri aku dan anak aku itulah, aku masih tetap dengan pendirian aku tu.”

“Tapi, sampai bila?”

Nur Juliana Azwa tertawa kecil. “Ya, sampai bila-bila.”
Zulaikha agak kecewa dengan jawapan yang tidak serius daripada Nur Juliana Azwa itu.
“Aku mahukan kau dan anak kau itu hidup bahagia. Ada dahan yang kukuh sebagai tempat bergantung. Urusan rumah tangga adalah urusan pasangan suami isteri. Bukannya urusan salah seorang daripada mereka saja.”

“Mungkin tafsiran kau itu silap. Atau mungkin aku yang membuat tafsiran yang silap pada pandangan kau. Tapi, terserah pada kau kerana bagi aku, aku sudah mencapai kebahagiaan yang kau katakan itu.”

“Bahagia? Segala urusan rumah tangga kau terpaksa uruskan sendiri dan semua keputusan kaubuat tanpa berbincang dengan sesiapa seperti orang lain?”
Nur Juliana Azwa tertawa. “Hah, itulah kebahagiaannya.”

“Kau mesti ingat. Usia kau semakin bertambah. Kesihatan tubuh badan kau tak semestinya akan kekal begini untuk selama-lamanya.”

Nur Juliana Azwa diam. Dia merenung ke muka Zulaikha. Lambat-lambat dia mengangguk lemah. Namun, Nur Juliana Azwa masih tetap dengan pendiriannya.
Cinta adalah hak mutlak seseorang yang lahir dari hati yang suci. Cinta tidak boleh ditukar ganti atau dijual beli. Cinta yang murni sentiasa subur dan kekal abadi, walaupun orang yang dicintai itu tidak ada di sisi. Pendirian Nur Juliana Azwa tidak pernah berubah sama sekali.

Biodata:

NORDIN Saad, Guru Bahasa Melayu di SMK Raja Puan Muda Tengku Fauziah, Kaki Bukit, Perlis, menulis dalam pelbagai genre seperti cerpen, sajak, novel, rencana, drama radio dan cerita rakyat. Karya-karyanya mendapat tempat dalam Dewan Sastera, Dewan Siswa, Pelita Bahasa, Mingguan Malaysia, URTV, Wanita.


http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Kreatif_RetorikaCintaKedua/Article
Teruskan membaca..

Tingkatkan Kualiti Murid Sekolah Kecil Di Kampung.







TINGKATKAN KUALITI MURID SEKOLAH KECIL DI KAMPUNG


Oleh :

ZULKIFLI JALIL

(WARTAWAN UTUSAN)

ARKIB : 26/04/2005



PENEMPATAN guru pemulihan di sekolah-sekolah kecil di luar bandar bagi meningkatkan pencapaian pelajar yang lemah adalah tepat dan kena pada masanya.

Pengumuman Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kelmarin bahawa kerajaan komited untuk berbuat demikian amat dialu-alukan. Sememangnya benar ada kalangan murid di sekolah terbabit malah mungkin lebih ramai lagi, memiliki potensi untuk berjaya dalam akademik.

Dan pencapaian murid-murid di sekolah itu lazimnya dikatakan masih rendah dan memerlukan panduan yang lebih intensif daripada guru.

Meskipun kenyataan Najib hanya merujuk sekolah-sekolah kecil di luar bandar serta mempunyai jumlah murid kurang daripada 150 orang, realitinya terdapat juga sekolah kecil di kawasan bandar yang turut memerlukan pemantauan serupa.

Satu kajian terhadap 10 buah sekolah kebangsaan (SK) di Pulau Pinang beberapa bulan lalu oleh sekumpulan penyelidik Universiti Sains Malaysia (USM) diketuai Dekan Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan universiti itu, Prof. Madya Dr. Aminah Ayob mendedahkan keperluan program pemulihan di sekolah-sekolah berkenaan.

Skop kajian meliputi sekolah rendah dalam bandar dan luar bandar itu yang bermajoriti pelajar Melayu dan dikenal pasti berprestasi rendah dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2002, khususnya dalam mata pelajaran kritikal seperti Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik.

Identiti kesemua 10 SK berkenaan tidak didedahkan demi menjaga nama baik sekolah.

Aminah yang ditemui Utusan Malaysia di USM, Pulau Pinang baru-baru ini berkata, prestasi akademik kebanyakan sekolah dalam kajiannya didapati tidak meningkat sejak lima tahun lepas. Cuma beberapa buah sekolah saja menunjukkan peningkatan, itu pun hanya peningkatan kecil.

Kajian mendapati ketidakhadiran murid di beberapa sekolah dalam setahun (kira-kira 200 hari persekolahan) adalah tinggi, misalnya di SK A (30.4 peratus), SK B (25.8 peratus), SK C (23 peratus), SK D (17 peratus) dan SK E (14.1 peratus).

Ketidakhadiran murid Tahun 5 dan 6 ialah antara 10 hingga 24 peratus, kecuali di dua atau tiga buah sekolah sahaja. Ketidakhadiran di kalangan murid Tahun 1 dan 2 agak menonjol di sesetengah sekolah dan dilihat petanda awal yang boleh mencetuskan kegagalan akademik.

Dari aspek pengurusan sekolah, kajian mendapati semua perancangan aktiviti sekolah dibuat oleh guru besar, penolong kanan dan ketua panitia. Guru kelas tidak terlibat.

Perancangan hanya meliputi aktiviti-aktiviti biasa akademik dan bukan akademik untuk dimasukkan dalam takwim sekolah. Tidak ada sekolah yang membuat perancangan strategik yang benar-benar sesuai bagi mencapai sesuatu sasaran atau matlamat.

Malah, dalam semua perancangan sekolah, tiada sasaran pencapaian akademik dibuat.

Kesemua sekolah mengakui tidak semua yang dirancangkan dapat dilaksanakan. Hanya 60 peratus sahaja yang dapat dicapai. Pelaksanaan program sekolah juga semakin sukar kerana terdapat banyak program Jabatan Pelajaran Negeri dan Pejabat Pelajaran Daerah yang perlu diberi keutamaan.

Pada masa sama, rancangan sekolah tergendala kerana ramai guru terpaksa menghadiri kursus.

“Bilangan guru perempuan yang ramai memberi masalah seperti mereka kerap cuti bersalin serta ramai tidak boleh datang sebelah petang untuk aktiviti sekolah. Ada guru yang mesti diarah, baru akan buat kerja,” katanya.

Katanya, ibu bapa juga tidak memberi kerjasama yang sewajarnya dari segi pencapaian akademik anak-anak. Mereka tidak hadir ke sekolah bila dijemput, selain tidak memastikan anak-anak mereka membuat kerja rumah yang diberikan.

Hasil kajian turut menunjukkan tahap pengetahuan mata pelajaran Sains di kalangan guru sains di kesemua 10 sekolah sangat rendah.

Pencapaian

Sebanyak 65 peratus guru hanya berupaya mencapai Gred B dan C dalam ujian bertaraf Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang diberikan (soalan-soalan diambil daripada soalan PMR dan UPSR). Hanya 35 peratus guru mendapat markah 70-80 peratus (iaitu setaraf gred A2). Tidak ada guru mendapat markah lebih 80 peratus (cemerlang).

Kajian merumuskan bahawa tahap pengetahuan guru-guru Sains di 10 buah sekolah yang dikaji adalah rendah, sekali gus mempengaruhi kualiti pengajaran mereka dan seterusnya pencapaian murid.

Kualiti proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah turut diselidiki secara pemerhatian. Sebanyak 54 waktu pengajaran (atau 1,620 minit) dalam empat mata pelajaran utama UPSR iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik dicerap di dua buah sekolah kajian.

Dapatan kajian menunjukkan kualiti pengajaran guru tidak memuaskan. Proses P&P yang berlaku berbentuk sehala dan murid hanya terlibat dalam aktiviti soal-jawab mudah saja.

Pengajaran lebih banyak bersifat retorik manakala penjelasan guru kurang berupaya membentuk kefahaman dan respons murid. P&P hanya bergantung kepada buku teks dan kebanyakan masa murid dihabiskan dengan mendengar penerangan guru dan menyalin nota-nota.

Guru juga tidak mengulang pelajaran lepas serta tidak memberi perhatian khusus kepada murid-murid yang lemah.

Aminah berkata, setiap sekolah dalam kajian didapati merancang dan melaksanakan beberapa program seperti kelas tambahan/tuisyen UPSR, kelas bimbingan (berbentuk pemulihan), ulang kaji intensif (latih tubi) UPSR, bengkel teknik menjawab soalan, ceramah teknik belajar berkesan, ceramah motivasi serta program peningkatan kemahiran bahasa Inggeris, Sains dan Matematik.

Namun kajian mendapati program-program tersebut diakui pihak sekolah tidak memberangsangkan. Menurut pentadbir, program-program tersebut dijalankan setiap tahun dan telah menjadi sebahagian rutin yang `terpaksa dibuat’ bagi mengelakkan `ditegur’ oleh Pejabat Pelajaran Daerah dan Jabatan Pelajaran Negeri. Semua program yang dirancang dan dilaksanakan pihak sekolah adalah berfokus kepada murid Tahun 6 yang akan menduduki UPSR.

Aminah berpendapat, masalah yang dihadapi 10 buah sekolah di Pulau Pinang itu turut dialami oleh kebanyakan sekolah kecil di bandar dan luar bandar di seluruh negara.

Sebab itu, kata beliau, kajian pihaknya mengutarakan beberapa cadangan yang perlu disegerakan bagi menangani permasalahan tersebut.

Antaranya program pemulihan yang sebenarnya perlu diberi kepada murid-murid yang lemah – senada dengan apa yang diumumkan oleh Najib, kelmarin.

Beberapa cadangan dalam kajian Aminah berikutnya, barangkali boleh digunakan oleh kerajaan untuk meningkatkan lagi pencapaian sekolah kecil di luar bandar.

  • Perlu ada program untuk semua kelas, bermula dengan murid Tahun 1, bukan hanya terhad untuk Tahun 5 atau 6 sahaja. Program yang bermula dengan murid Tahun 1 perlu menumpukan kepada aspek membina dan mengukuhkan kemahiran-kemahiran asas 3M (membaca, menulis dan mengira), seterusnya barulah untuk penguasaan pengetahuan asas isi kandungan mata pelajaran.
  • Tempatkan guru besar yang cemerlang di sekolah-sekolah yang lemah prestasi akademiknya.
  • Adakan latihan/kursus untuk meningkatkan pengetahuan guru dalam mata pelajaran dan teknik pengajaran berkesan.
  • Tingkatkan prasarana pembelajaran di sekolah. Lengkapkan perpustakaan sekolah dan pastikan makmal komputer dan makmal sains digunakan sepenuhnya.
  • Adakan pemeriksaan kesihatan murid oleh pakar perubatan dengan kerap (sekurang-kurangnya sekali setahun) untuk mengenal pasti jika murid-murid ini mengalami masalah kesihatan dan kecacatan pembelajaran (learning disabilities).
  • Penyeliaan dan pencerapan pengajaran guru wajar dilakukan dengan lebih kerap oleh pihak pentadbiran sekolah, Pejabat Pendidikan Daerah atau nazir sekolah supaya dapat membantu guru meningkatkan kualiti pengajaran.
  • Beri ganjaran dan pengiktirafan kepada guru yang komited dalam meningkatkan pencapaian murid.

Sumber : www.utusan.com.my


Teruskan membaca..

Ucapan Imam Al Syafie.






Ucapan Imam Al Syafie


1. Barangsiapa yang tidak dimuliakan oleh taqwa, maka tidak ada kemuliaan baginya.



2. Perhiasan ulama' itu adalah taqwa; dan kecantikkannya adalah murah hati.



3. Tidaklah berjaya dalam menuntut ilmu, melainkan orang yang menuntutnya dalam kekurangan.



4. Tidak ada aib yang lebih buruk bagi ulama' selain dari kesukaan mereka terhadap apa-apa yang tidak disukai Allah buat mereka, dan ketidak sukaan mereka terhadap apa-apa yang disukai Allah buat mereka.



5. Ilmu itu bukan yang dihafal, tetapi yang memberi manfaat.




6. Menuntut kemewahan duniawi itu adalah suatu seksan yang ditimpakan Allah kepada ahli tauhid.



7. Barang siapa merasa dirinya lemah , maka ia akan memperoleh istiqamah.



8. Barang siapa yang ingin hatinya diterangkan oleh Allah, maka hendaklah ia berkhalwat (menyendiri), mengurangi makan, dan tidak bergaul dengan orang- orang bodoh yang buruk budi pekertinya, serta tidak berkumpul dengan orang- orang berilmu yang tidak mempunyai keinsafan dan tidak mempunyai adab.



9. Aku tidak pernah kekenyangan selama enam belas tahun kecuali hanya satu kali , lalu aku muntahkan ketika itu jua.



10. Tidak mengetahui riya' kecuali orang- orang yang ikhlas.


11. Kalau aku tahu bahawa meminum air itu menghilangkan keperwiraanku, tentu aku tidak akan meminumnya.



12. Ketika ditanya :" Mengapa tuan sering memegang tongkat, padahal tuan bukan seorang yang lemah?" Ia menjawab :"Agar aku dapat mengingat bahawa aku akan berangkat dari dunia ini."



13. Janganlah anda berbicara kecuali yang perlu saja, sebab kalau anda mengucapkan satu kalimat beerti ia telah menguasai anda dan anda tidak boleh menguasainya.



14. Orang yang berakal itu ialah orang yang diikat oleh akalnya dari segala perbuatan tercela.



15. Tanda persahabatan itu hendaklah menjadi teman pula terhadap teman sahabatnya dan menjadi musuh terhadap musuhnya.



16. Tidak ada kegembiraan yang menyamai perjumpaan dengan sahabat, dan tidak ada kesedihan yang menyamai perpisahan dengan mereka.



17. Janganlah kau meragui hak saudara mu kerana percaya akan kebaikkan hatinya.



18. Barangsiapa menasihati saudaranya secara diam-diam, bererti ia telah menasihati dan mengingati kebaikannya; dan barang siapa menasihatinya ditempat ramai, maka ia telah membuka rahsianya dan memburukkan namanya.



19. Persahabatan dengan orang yang tidak takut celaan itu adalah tercela.



20. Tidakkah engkau menghormati seseorang melebihi harga dirinya, melainkan harga diriku jatuh setimbang dengan penghormataan ku yang lebih tadi.



21. Allah telah menciptakan anda sebagai orang merdeka, maka jadilah seperti apa yang telah Allah ciptakan itu .



22. Barangsiapa bersahabat dengan orang dermawan, ia akan menjadi orang dermawan. Dan barangsiapa bersahabat dengan orang jahat maka iapun akan dituduh orang jahat.



23 . Tidaklah aku berdiskusi dengan seseorang , melainkan aku tidak peduli apalah kebenaran itu keluar dari lisanku atau lisannya. Dalam riwayat lain: tidaklah aku berdiskusi dengan seseorang, melainkan aku suka kalau Allah menampakkan kebenaran di tangan orang itu.



24. Barangsiapa yang telah berbuat baik kepadaku maka ia telah mengikatmu . Dan barang siapa yang kasar terhadapmu maka ia telah membebaskan mu.



25. Terlalu luas bergaul dapat mendatangkan teman jahat , tidak suka bergaul dapat menimbulkan permusuhan, kerana itu bersikaplah antara keduanya itu.






Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...