Photobucket

Sahabat Maya :

Saturday, January 15, 2011

"Membaca" Kunci Segala Ilmu





Kata orang bijak pandai:-


"Kunci untuk mendapat pengetahuan

adalah daripada pembacaan dan penulisan."



Kepada kanak-kanak, keupayaan membaca dan menulis sejak dari usia tiga tahun merupakan satu kelebihan kepada diri sendiri dan kebanggaan kepada keluarga.



Minat membaca kanak-kanak ada kaitan rapat dengan keupayaan mereka berbahasa.



Secara umumnya, kanak-kanak boleh membaca dengan lancar akan suka pada buku seterusnya menjadikan aktiviti membaca sebagai satu hobi yang menarik.



Kanak-kanak patut diajar membaca ketika kecil lagi



Ketika berusia 18 bulan, kanak-kanak sudah boleh diperkenalkan kemahiran membaca secara beransur-ansur. Unsur utama yang perlu diberi penekanan ialah kesedaran umum mengenai bunyi-bunyi perkataan dan penggunaannya dalam situasi seharian.



Contohnya perkataan "mama" dan "papa".



Kedua-dua perkataan ini boleh ditulis dan diperkenalkan kepada kanak-kanak kerana kekerapan penggunaannya.



Apabila kanak-kanak meningkat usia 3 hingga 4 tahun, mereka sebenarnya berada dalam peringkat pembinaan bahasa yang pesat.



Menurut para pengkaji perkembangan kanak-kanak, perkembangan menyeluruh kanak-kanak ialah galakan untuk perkembangan fizikal, mental, emosi, sosial dan bahasa.



Period yang paling kritikal untuk memperkenalkan kemahiran membaca kepada kanak-kanak ialah 0 hingga 3 tahun. Ibu bapa atau guru yang bijak akan sensitif dengan perkembangan kanak-kanak pada masa ini kerana :



  • Umur 1 ½ hingga 3 tahun adalah peringkat yang paling sesuai untuk belajar dan mengingat maklumat. Kanak-kanak yang diberi kemahiran membaca pada peringkat usia ini akan menyerap jauh lebih banyak pengetahuan berbanding kanak-kanak yang tidak tahu membaca.


  • Semasa membaca, selalunya kita akan mengingat perkataan yang disebut serentak dengan perkataan yang bertulis. Begitulah juga kanak-kanak. Jika berusia 3 tahun dapat membaca, tentulah kemahiran membaca akan mempercepatkan proses pemahaman bahan bacaan yang dibacanya.



  • Kanak-kanak sangat lasak ketika berumur 2 hingga 3 tahun kerana mereka sangat dahagakan pengetahuan. Ibu bapa atau guru dapat mengesan perubahan ini dengan mengamati pertanyaan kanak-kanak seperti, "Ni apa?" atau "Apa tu?" Ujian menunjukkan kanak-kanak sejak dari umur 2 hingga 12 tahun bertanya sehingga 80 peratus daripada percakapan mereka. Apabila ke sekolah menengah, pertanyaan telah berkurangan sehingga 40 peratus.



Kanak-kanak belajar membaca ketika masih kecil biasanya lebih cepat bertindak dan lebih faham membaca berbanding kanak-kanak yang belajar membaca semasa di sekolah.




Sebabnya ialah kanak-kanak belajar membaca dengan senang hati dan memahaminya seperti mendengar orang bercakap manakala kanak-kanak di sekolah belajar membaca dengan perasaan takut dan membaca diajar sebagai mata pelajaran yang berasingan.




Masalah yang menghalang minat membaca kanak-kanak




Setiap ibu bapa dan guru sememangnya mengingini kanak-kanak yang dapat membaca dengan lancar dan cepat.




Bagi pelajar-pelajar di sekolah rendah, mereka tidak dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru disebabkan salah satunya kerana lemah keupayaan membaca.




Antara masalah yang sering membantutkan proses pembahasaan dan pembacaan kanak-kanak dan para pelajar ialah :




  • Tidak dapat membezakan bentuk, kedudukan, nama, turutan abjad dan sebutan huruf yang dilihat.


  • Tidak dapat mengingat ciri dan atribut huruf.


  • Tidak dapat mengaitkan sebutan setiap abjad apabila diadunkan menjadi suku kata dan perkataan.


  • Pengamatan penglihatan yang bercelaru apabila melihat perkataan tersusun rapi.


  • Tidak dapat membezakan bunyi huruf dalam ejaan kerana abjad tidak berkaitan langsung dengan sebutan.


  • Keliru dengan huruf seperti b dengan d, g dengan j dan j dengan z.


  • Tidak dapat bezakan simbol-simbol huruf.



  • Tidak dapat menterjemahkan bahasa baku kepada bahasa loghat untuk mengetahui tujuan dan maksud.



Kesan tidak tahu membaca



Tidak tahu membaca akan memberi masalah. Bermula dari awal lagi, masalah ini berlarutan sehinggalah mereka dewasa.




Keadaan ini tentulah mempengaruhi keupayaan untuk bersaing dan berjaya dalam hidup.




Pengaruhi minat belajar. Kesan yang agak ketara ialah dari aspek psikologi seperti rasa rendah diri, kurang yakin dan cepat mengalah.




Kajian yang dijalankan oleh Universiti Yale menunjukkan kanak-kanak yang mempunyai kepercayaan diri yang terhad tidak dapat menyesuaikan diri dengan baik di sekolah rendah dan situasi-situasi yang baru.




Mereka juga sukar belajar menulis dan membaca berbanding dengan rakan-rakan sekelas yang lain.




Tidak mahu belajar. Bagi mata pelajaran yang sukar seperti sains dan matematik, mempelajarinya adalah suatu bebanan. Lama-kelamaan timbul rasa jemu dan terus tidak lagi minat untuk belajar.




Bukan sahaja sains dan matematik tetapi mungkin semua mata pelajaran.




Belajar dalam keadaan tertekan dan tidak khusyuk. Tanpa kata-kata pujian dan rangsangan, proses belajar akan berada di bawah tekanan dan hilang keseronokan.




Apa yang berlaku, kanak-kanak belajar kerana takut dan dipaksa bukannya kerana hendak belajar.




Kurang motivasi dan semangat berlumba-lumba




Apabila tidak dapat membaca dan memahami perkataan, keinginan untuk membaca perkataan-perkataan seterusnya akan menurun dan mengurang.




Keadaan ini tentulah merugikan diri mereka sendiri dan ibu bapa terpaksalah memujuk supaya semangat dan minat untuk membaca dapat dipulihkan kembali.




Bagaimana kanak-kanak belajar membaca?



Pelbagai kaedah yang digunakan oleh kanak-kanak untuk mempelajari bahasa mengikut peringkat umur.




0 hingga 2 ½ tahun


  • mula mengetahui dan memahami bahasa yang dipertuturkan oleh ibu bapa ketika berusia 18 bulan.


  • belajar bahasa dengan mengumpul perkataan.


  • kaedah belajar ialah melalui rangsangan deria pendengaran secara langsung dan tidak langsung.


  • rangsangan membaca ialah memperkenalkan buku-buku yang mengandungi banyak gambar dan berwarna-warni.


  • kosa kata berkembang sehingga 270.


2 ½ hingga 4 ½ tahun


  • peringkat kritikal dalam proses belajar bahasa.


  • terbentuk satu unit bahasa dalam otak secara berasingan.


  • perkembangan bahasa akan membantu perkembangan mental dan sosial.


  • kanak-kanak belajar membaca dengan memperkenalkan huruf bersama gambar.


  • pada peringkat ini, kesediaan membaca masih belum terbentuk sepenuhnya dan ibu bapa harus bersabar semasa membimbing anak-anak mereka.


  • mampu mengingat sehingga 1500 kota kata.


4 ½ hingga 7 tahun


  • perkembangan otak memasuki fasa terakhir.


  • kanak-kanak sudah menunjukkan minat dan kesediaan membaca dengan mengenali banyak perkataan dan suka bertanya serta melihat gambar.


  • corak pengajaran ialah mendedahkan kepada persekitaran seperti membezakan bunyi-bunyi binatang atau kenderaan; cara ini dapat melatih kanak-kanak meningkatkan daya pendengaran mereka.


  • mampu mengingat sehingga melebihi 4500 kosa kata.


Walau bagaimana pun sesetengah kanak-kanak masih belum dapat membaca biarpun umur semakin meningkat.




Keadaan ini mungkin disebabkan mereka tidak memahami tahap-tahap pengajaran bahasa yang betul.




Membantu kanak-kanak membaca



Mengajar kanak-kanak berminat dengan membaca adalah sangat penting.



Terdapat beberapa panduan yang mudah bagi melaksanakan usaha anda.



  1. Jadikan membaca satu tabiat. Jemput kanak-kanak membaca dengan anda setiap hari. Bantu anak anda membaca dari kiri ke kanan dan memahami setiap perkataan yang dikatakannya, dari satu perkataan ke satu perkataan.



2. Bacakan buku yang sukai kanak-kanak berkali-kali. Mereka akan mempelajari perkataan baru dan mengingat cerita yang mereka sukai. Seterusnya akan diceritakan kepada rakan-rakannya pula.






3. Bacakan cerita dengan rentak perkataan yang berkaitan dan ulang beberapa kali.Contohnya perkataan "terkejut." Tunjukkan bagaimana mimik muka dan nada suara "terkejut" kepada anak anda. Tunjukkan perkataan demi perkataan sepanjang sesi membaca berkenaan.



4. Bincangkan perkataan baru dan buatkan mereka bermain-main dengan perkataan itu. Contohnya: Rumah yang besar ini adalah istana. Siapa yang kamu fikir akan tinggal di istana?


Jika ada gambar, tanya apa yang dilihat dan kaitannya dengan cerita berkenaan.




Bacakan buku yang mempunyai pelbagai jenis cerita kanak-kanak seperti kisah sirah nabi, kamus bergambar, puisi dan buku-buku bermaklumat yang bersesuaian dengan tahap umur kanak-kanak.




http://www.iluvislam.com








Teruskan membaca..

Jom baca komik







Komik pupuk minat membaca


Pembacaan komik adalah satu kaedah baru yang boleh digunakan untuk memupuk minat membaca di kalangan kanak-kanak. - Gambar hiasan


KOMIK sering kali dilabel sebagai bahan bacaan murahan atau picisan yang kurang bernilai.


Malah, ia juga acapkali dikaitkan sebagai pembunuh bahasa dan antara medium berkesan yang dikenal pasti mampu merangsang minda kanak-kanak mahupun dewasa menjurus ke arah pembentukan sifat kejam dalam sahsiah keperibadian.


Justeru, tidak menghairankan apabila terbitnya satu perasaan sinikal di sanubari ibu bapa tatkala anak mereka meminta untuk mendapatkan koleksi komik seperti Doraemon, Naruto, Pokemon dan Dragon Ball.


Menganggapnya sebagai satu pembaziran dan tidak berfaedah, ibu bapa lebih gemar bertindak atas kata hati dengan memilih buku-buku yang mereka rasakan berupaya merangsang minda anak-anak, asalkan ia bukan daripada jenis komik.


Namun demikian, apabila Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) menyuarakan pandangan untuk menjadikan komik sebagai bahan bacaan tambahan di sekolah, sekali gus memberi pelbagai spekulasi terhadap cadangan terbaru itu.


Menurut Pengurus Jabatan Komunikasi, Pemasaran dan Jualan ITNM, Zinitulniza Abdul Kadir, pembacaan komik adalah satu kaedah baru yang boleh digunakan untuk memupuk minat membaca di kalangan kanak-kanak.


"Ibu bapa perlu ubah pandangan mereka terhadap komik. Kalau kita lihat sistem pendidikan di Jepun mahupun Korea, semuanya dikomikkan, termasuklah cara-cara baiki kereta dan pelbagai resipi makanan," katanya.


Sambil tidak menafikan bahawa komik sebelum ini pernah dimanipulasikan sebagai medium merosakkan minda kanak-kanak, Zinitulniza berkata, ia sudah berlalu malah paradigma ketika ini telah memperlihatkan satu pengiktirafan kepada genre itu dalam memupuk minat membaca.


Malah, katanya komik hasil kartunis terkenal negara, Datuk Mohd. Nor Khalid yang lebih dikenali sebagai Lat, Kampung Boy, telah dijadikan sebagai bahan bacaan buku teks di Australia. Di barat pula pengiktirafan telah diberikan kepada buku bergenre sedemikian di mana ia kini dikenali sebagai komik sastera.


Katanya, revolusi itu akhirnya membuka lembaran baru terhadap pandangan sinikal dunia komik, apabila ia dijadikan sebagai bahan pendidikan di Korea dan Jepun, sekali gus menarik minat ITNM untuk membawa kaedah baru itu ke sistem persekolahan negara ini.


"Komik bukanlah untuk dijadikan bahan bacaan utama, cuma sebagai jambatan bahan bacaan untuk menarik minat mereka membaca. Apabila mereka seronok, lama-kelamaan mereka akan baca pelbagai jenis buku, yang penting adalah macam mana cara untuk pupuk minat mereka," katanya.


Zinitulniza berkata ibu bapa sering melenting dan merungut apabila anak-anak tidak gemar menjadikan buku sebagai kawan akrab, namun pernahkah mereka cuba mendalami perasaan serta minat anak-anak?


"Ibu bapa suka membaca, tetapi anak-anak tidak minat kerana apabila bawa mereka ke kedai buku, ibu bapa selalunya buat pilihan tidak tepat iaitu memilih buku-buku yang kita rasakan anak-anak suka baca walhal mereka tidak suka sebenarnya.


"Kanak-kanak lebih suka membaca buku-buku yang mereka rasakan ada faedah kepadanya serta mempunyai banyak gambar daripada teks, dan bila mereka pilih komik ibu bapa halang seratus peratus, itu tidak sepatutnya kerana budak-budak apabila dipaksa baca akan jadi mental block," katanya.


Dengan bersandarkan pelbagai cabaran yang menggugat proses pemupukan bacaan seperti siaran televisyen berbayar, permainan komputer, komik dilihat sebagai satu medium terbaik untuk menarik minat membaca, katanya.


Bagi memastikan hasrat ITNM untuk menjadikan komik sebagai bahan bacaan tambahan di sekolah, Zinitulniza berkata pihaknya komited untuk memilih satu koleksi komik dari Korea yang berkonsepkan 'sains ikhtiar hidup' untuk diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu.


Katanya, koleksi komik tersebut dipilih selepas meneliti wawasan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak nilai dan faedah serta penjualannya yang telah melebihi sebanyak lapan juta di Korea serta lebih empat juta di Thailand.


"Idea ini pernah kita bincangkan secara asas ketika ITNM lancarkan buku Nyawa di Hujung Pedang di Korea yang disempurnakan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan kita telah tunjukkan contoh komik tersebut serta membawa penulis komik berkenaan bertemu dengan beliau.


"Secara asasnya, Kementerian Pelajaran tertarik dan bersedia untuk menimbangkannya dan sekarang ini ITNM sedang menyediakan rangka kertas kerja kepada kementerian," katanya.


Beliau berkata, komik itu mempunyai 15 judul dan tertumpu kepada teknik penceritaan sekumpulan remaja yang mengembara di hutan, menguji kepintaran mereka menghadapi situasi tertentu apabila berhadapan dengan pelbagai peristiwa yang tidak dijangka.


Katanya, projek perintis itu dijangka dilaksanakan sebelum akhir tahun dan buat permulaan ia hanya diedarkan ke sekolah rendah dan menengah rendah.


Tidak menghalang malah sentiasa menggalakkan anak-anaknya membaca komik, aktor Esma Daniel berpendapat pembacaan buku jenis genre sedemikian sedikit sebanyak telah merangsang pembentukan minda kreatif di kalangan anak-anaknya.


"Saya memang galakkan anak membaca komik kerana ada unsur moral, cuma kena tapis dulu. Saya tidak beri mereka duit beli sendiri kerana mungkin mereka tersalah beli. Adalah tugas ibu bapa, membantu anak memilih koleksi yang dapat membantu proses pendidikan anak mereka," tegas bapa kepada lima orang anak ini.

- BERNAMA

Utusan Malaysia Online



Teruskan membaca..

9 Things Teachers Wish Parents Knew









9 Things Teachers Wish


Parents Knew

Parents, do you wonder what it takes to help your kids do their very best at school? Good Housekeeping went into classrooms at schools around the country and talked to the teachers who spend their days with your children. Here's what they said about how you can help them help your kids:



1. Don't be a stranger!
Talk to your child's teacher early and often. Back-to-school night shouldn't be the only time you connect, but it's a great time to introduce yourself and find out the best way to contact her in the future. Then stay in touch with updates on how things are going at home, questions about your child and his work, or to schedule conferences to head off trouble (should you worry about that string of C's?). Most teachers have e-mail at school, which is a great way to check in. Related: 5 Tips for Talking with Your Child's Teacher


2. Learning doesn't stop at 3:15.
You can help the teacher do a better job by encouraging your child to show you something he's working on at school, suggests Ron Martucci, who teaches fourth grade in Pelham, New York. It doesn't have to be a big deal: "Ask him to demonstrate how he does long division or to read his book report out loud," says Martucci. "Every time your child gets a chance to show off what he knows, it builds confidence." Related: Prepare Your Child for School with These Print-and-Go Shopping Lists



3. Stay involved — even when you don't know the material.
You can provide moral support and be your child's cheerleader no matter how well (or poorly) you did in a certain subject. "Parents tell me they didn't take trigonometry or flunked chemistry, so how can they check the homework?" says Tim Devine, a high school social science teacher in Chicago. "But we don't expect you to be an expert on every subject." Just knowing a parent is paying attention can be very motivating for a student. Related: Check Out These Free Online Tutoring Resources



4. Keep your child organized.
That means helping teachers with the paper chase. "I spend way too much time tracking down tests or forms I've sent home for a parent's signature," says Judy Powell, a fifth-grade teacher from Richmond, Virginia. Usually, the missing items are crumpled up in the bottom of the kid's backpack, along with lunch leftovers and other clutter. Powell's solution: Have your child empty his backpack every day as part of a regular after-school routine. Set up a special place, such as a box in the kitchen, where he can put the day's papers, and provide another spot, such as a desk drawer, for old assignments that you want to save. A bright-colored folder is a good idea, too, for toting homework — and signed papers — to and from school. And about those supplies: Keep plenty on hand. "Kids run out of pencils and paper, and it'll be three weeks before they'll remember to tell you," says Powell. Related: The Best Kids' Backpacks



5. Let your child make mistakes.
Don't forget, he's learning. Teachers don't want perfect students, they want students who try hard. "Sometimes parents get caught up in thinking every assignment has to be done exactly right, and they put too much pressure on their child," says Brian Freeman, a second-grade teacher from Red Spring, North Carolina. "But it's OK for kids to get some problems wrong. It's important for us to see what students don't know, so we can go over the material again."


Is your child
struggling with an assignment? Help him brainstorm possible solutions. If he's still stuck, resist the temptation to write a note. Instead, encourage your child to take charge by asking the teacher for help the next day.


Hands off bigger assignments, too, says Marty Kaminsky, a fourth-grade teacher in Ithaca, New York. "I assigned a project on inventors, and several kids brought in amazingly detailed reports with slide-shows. They looked great, but they clearly weren't the work of a nine-year-old," he says. "I was much happier with the posters with the pictures glued on crooked, because I knew those children did the work themselves. What matters isn't the final result; it's letting a child have ownership of the project." Related: Is Your Child Cheating? How to Deal with It




6. Raise a good reader.
Even if your child isn’t a natural-born bookworm, you can encourage him to love literature. Keep reading together, even if your kid can breeze through a book on his own. Reading aloud can expand his vocabulary, and your chats about the book will help him understand and enjoy more. But you might want to shelve books that seem way over his head. It’s tempting to push literary limits, but the goal is understanding and enjoyment.


Use audiobooks as a tool to inspire love of reading. They aren’t “cheating;” they’re a terrific way to engage kids in a good yarn. Check out bookadventure.com for more with books kids will enjoy. Related: Top 13 Books for Middle and High Schoolers



7. If the teacher deserves a good grade, give her one.
Teaching isn't easy, and there are days when a kid has a tantrum, or a teacher feels like crying because a parent speaks to her harshly. So why not e-mail or call when your child enjoys a class event or says something nice about the instructor? And if you feel the teacher is doing a good job, let the principal know. Volunteering is another way to demonstrate your enthusiasm and support, even if you only have time to help out once a year. It shows your child — and his teacher — that you really care about his education. Related: What to Do When Your Child and Teacher Don't Get Along


8. The teacher's on your side — give her the benefit of the doubt.
Rachel James, a third-grade teacher in Reson, Florida, was having a terrible time with one of her students. For days, the boy had been disruptive, rolling his eyes and sighing dramatically whenever anyone spoke to him. Naturally, she had to reprimand him. "His mom called and accused me of picking on her son," says James. "When I told her what was going on, she was shocked." After the mom had calmed down, they worked out some ways to change the boy's behavior. "A lot of parents go into attack mode when their child complains about a teacher," says James. "Or they take the problem to the principal, so the teacher feels blindsided. But parents need to get all the facts before they react."
Related: Etiquette Tips for Dealing with Teachers and Other Parents


9. There is a secret to better grades.
Set up a brief get-together with your child's teacher(s) early in the school year. A one-on-one conversation is the perfect time to bring up important issues, like the fact that your child struggled in math last year or tended to hand in homework late. Also check in with the school district’s or teachers’ website in order to stay on top of your child’s assignments, grades, test dates and scores — and more. Find out what resources there are for you, and use them. If your child is having a tough time in a particular class, don’t just swoop in and try to make things right. Encourage your child to meet with his teacher to resolve a problem on his own.


If there’s issue between your child and a teacher, don’t automatically run to the principal behind the teacher’s back. Certain situations that involve your child’s safety do merit a meeting with the head of school, but otherwise, going over the teacher’s head signals a lack of respect. When you can’t agree on a solution, set up a meeting with the teacher and a school administrator, who can help work things out. Related: More Tips to Good Grades








Teruskan membaca..

Imaginasi adalah lebih penting daripada kebijaksanaan





Imaginasi adalah lebih penting


daripada kebijaksanaan.


~Albert Einstein



Imaginasi adalah sesuatu

yang amat berguna kepada pelajar.

Ia boleh membuat pelajar merasa

bahawa belajar itu susah,

atau belajar itu senang.

Maksudnya,

jika di dalam imaginasi pelajar itu

menunjukkan bahawa

belajar itu adalah perkara susah,

maka pelajar itu

pasti merasa susah

semasa hendak belajar.

Begitu juga sebaliknya

jika imaginasi pelajar

menunjukkan bahawa belajar itu

mudah dan menyeronokkan,

ia akan menjadi nyata.

Jadi,

jika anda belajar itu susah,

periksa semula apakah imaginasi

anda terhadap pelajaran?







Teruskan membaca..

Song From A Secret Garden



“Manusia adalah kejadian yang sempurna

tetapi

apa yang manusia lakukan selalunya

yang kurang sempurna.”










“Kelemahan utama manusia bukanlah kerana

ia tidak mendapat atau tidak memperoleh

apa yang belum dapat dipunyainya tetapi

adalah kerana

kegagalannya menggunakan

apa yang dipunyainya.”










Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...