Photobucket

Sahabat Maya :

Monday, December 21, 2009

Surat Rayuan Terbuka Kepada Timbalan Menteri


'Bantu kami', guru GSTT Cina rayu Muhyiddin
Guru Sandaran Tidak Terlatih Dis 17, 09 2:38pm
Surat terbuka sekumpulan Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) yang berkhidmat di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) seluruh negara kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin, menteri pelajaran, bertarikh 14 Disember 2009. YAB Tan Sri Hj Muhyiddin Mohd Yassin,

Perkara: Rayuan Kepada Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) Agar Menganjurkan Lebih Banyak Kursus KPLI-SR Dan KDPM-SR Bahasa Cina Serta Pengambilan Lebih Ramai Calon Untuk Bahasa Cina Bagi GSTT Mod Kursus Dalam Cuti (KDC).

Berhubung dengan perkara di atas, dengan segala hormat dimaklumkan bahawa kami sebagai GSTT di SJK(C) dari seluruh negara, ingin merayu kepada YAB agar memberikan peluang kepada kami untuk menjadi seorang guru yang berikhtisas dan dedikasi sepenuhnya dalam pendidikan.

Lantaran tiada sesiapa dapat membantu, maka kami terpaksa merayu kepada YAB untuk memberikan perhatian terhadap nasib kami GSTT di SJK(C) dan memberi bantuan dengan tindakan segera yang sewajarnya.

Dianggarkan seramai 2,000 orang GSTT daripada SJK(C) memohon kursus Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) dan Kursus Diploma Perguruan Malaysia (KDPM) pada November 2009 lalu, bagi mengisi hampir 3,000 kekosongan guru tetap SJK(C) di seluruh negara pada masa kini.

Malangnya KPM hanya menawarkan pengambilan 200 calon bagi kursus perguruan KPLI-SR Bahasa Cina dan 300 calon saja bagi KDPM-SR Bahasa Cina bagi Mod KDC pada November lalu.

Pengambilan calon Bahasa Cina telah menurun jika dibandingkan dengan tahun-tahun lepas, maka kami membuat rayuan kepada YAB agar dapat menyelesaikan masalah ini dan meningkatkan pengambilan calon bagi Bahasa Cina.

1. Memang tidak dapat dinafikan bahawa sistem GSTT begitu unik dan jarang terdapat di negara lain. Oleh sebab itu, sistem ini mempunyai pengaruh yang penting terhadap sistem pendidikan di negara kita.

Sistem pendidikan negara dan sukatan pelajaran telah diselaraskan dan disistematikkan, tetapi sistem pengambilan guru masuk ke institusi perguruan masih tidak dilaksanakan dengan sistematik.

Sistem pengambilan guru baru bagi kursus perguruan yang tidak disistematikkan ini telah memberikan beban bagi aliran sekolah tertentu di negara ini khususnya SJK (C) dan SJK (Tamil) kerana kekurangan guru tetap dan berikhtisas.

2. Sehubungan itu, dalam pengambilan guru baru bagi kursus perguruan di Malaysia, adakah jumlah pengambilan calon guru ditetapkan berdasarkan kadar persaraan guru? Adakah pengambilan guru kursus perguruan ini mencerminkan kadar kekurangan guru di semua aliran sekolah rendah dan menengah?

Jika statistik menunjukkan persaraan 500 orang guru, adakah KPM akan mengambil 500 orang guru kursus perguruan mengikut keperluan dalam semua aliran sekolah?

(Sekolah Cina dan Tamil memerlukan guru yang mahir dalam kedua-dua Bahasa Malaysia dan Bahasa Cina/Bahasa Tamil, tetapi pengambilan calon kursus perguruan hanya menumpukan dalam pengambilan guru yang hanya mahir dalam Bahasa Malaysia?)

3. Di samping itu, semua GSTT rajin mencurahkan khidmat dan dedikasi untuk pendidikan megara tetapi adakah negara kita menghargai sumbangan GSTT?

Kebajikan kami tidak dijaga dan kerja sebagai GSTT tidak terjamin. Sekiranya terdapat guru tetap yang baru diagih masuk ke sekolah, perkhidmatan GSTT akan dihentikan. Kejadian ini menyebabkan semua GSTT berasa kecewa dan terasa tidak diberikan jaminan.

Adakah ini caranya negara melayan GSTT yang berdedikasi untuk pendidikan negara?

4. GSTT mengharapkan kursus perguruan akan dianjurkan setiap tahun sebab ia satu-satunya cara untuk GSTT menjadi seorang guru tetap dan berikhtisas. Malangnya, kadar pengambilan calon kursus perguruan pada setiap tahun kurang daripada kadar guru yang telah bersara.

Akibatnya, sekolah rendah Cina menghadapi kekurangan guru tetap pada tahap yang serius sehingga 2,000 orang.

5. Sehubungan itu, adakah KPM mempunyai perancangan untuk membantu GSTT yang sedia ada, misalnya bagi GSTT yang telah berkhidmat lebih tiga tahun, untuk diberikan keutamaan dalam pengambilan dalam permohonan kursus perguruan?

6. Adakah Kementerian Pendidikan Malaysia mempunyai rancangan untuk GSTT di SJK(C) yang tidak berpeluang untuk memasuki institusi perguruan walaupun mereka telah banyak kali memohon kursus perguruan?

Syarat KPM menetapkan bahawa GSTT mestilah tidak melebihi umur 35 tahun bagi siswazah dan umur 30 tahun bagi bukan siswazah.

Ia tidak adil bagi para GSTT yang telah bertungkus-lumus dalam bidang pendidikan. Walaupun mereka mempunyai pengalaman untuk mengajar, mereka tetap tidak diterima oleh institusi perguruan hanya kerana umur mereka melebihi had usia yang disyaratkan?

Jika tidak diberi peluang untuk menjadi guru yang berikhtisas, mereka terpaksa menceburi bidang ain dan, susulan itu, sekolah-sekolah akan kehilangan guru yang berpengalaman dan penuh dedikasi.

7. Kami mencadangkan bahawa Kementerian Pelajaran Malaysia mengambil pensyarah dari universiti tempatan sebagai pensyarah kontrak dalam institusi pendidikan.

Langkah ini bukan sahaja boleh menyelesaikan masalah kekurangan pensyarah yang serius dalam institusi pendidikan, malah mengurangkan perbelanjaan pihak kementerian.

Dengan adanya bilangan pensyarah yang mencukupi, kementerian boleh melatih GSTT untuk menjadi guru secara kumpulan.

Ia bukan sahaja boleh menyelesaikan masalah kekurangan guru yang serius di seluruh negara, malah para GSTT dapat memberi sepenuh perhatian dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah dan tidak perlu berasa risau untuk mencari jalan demi menjadi seorang guru berikhtisas.

Akhir sekali, kami berharap YAB dapat memahami nasib GSTT di SJK(C) dan boleh membantu kami mendapatkan peluang temuduga terbuka (walk-in interview) bermaksud semua GSTT kini terus diterima masuk KDPM-KDC dan KPLI-KDC (mod Bahasa Cina) seperti mana program ini pernah dilaksanakan oleh bekas timbalan menteri pelajaran Datuk Hon Chun Kim.

Ia membuka lebih peluang kepada para GSTT agar dapat menyelesaikan masalah kekurangan 3,000 guru SJK(C) berikhtisas di seluruh Malaysia. Sistem Pelajaran yang mantap adalah asas pembanguan negara.


Sekian. terima kasih.
"1Malaysia: Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan"


Sumber : Malaysiakini
Teruskan membaca..

Mendekati Bukan Menjauhi Guru



Mendekati bermaksud menghampiri atau berada bersama-sama manakala menjauhi bermaksud tidak suka bersama atau cuba mengelak daripada berjumpa dengan mereka. Jika perkara ini dirujukkan kepada guru maka seseorang murid itu perlulah menghampiri guru dalam proses pembelajaran. Mereka yang suka menjauhi guru ialah mereka yang tidak berminat untuk belajar dan tidak mahu dibimbing oleh guru.

Seseorang murid seharusnya mendekati guru berdasarkan butiran berikut:

• Guru sebagai sumber ilmu: Kita datang ke sekolah untuk menuntut ilmu. Walaupun ilmu itu berada di mana-mana tetapi peranan dan tunjuk ajar guru amat diperlukan untuk memberi lebih pemahaman kepada kita. Tanpa ilmu kita ibarat kapal belayar di tengah lautan tanpa nakhoda. Sudah tentu ia akan terumbang-ambing dan mungkin juga akan tenggelam dihempas ombak.

• Guru sebagai pembimbing: Setiap murid harus dibimbing setiap hari. Walaupun kita diminta berdikari tetapi bimbingan daripada guru amat diperlukan kerana guru ialah pengganti ibu bapa ketika disekolah.

• Guru sebagai penyelesai masalah: Guru mempunyai pelbagi tugas dan kemahiran. Contohnya menjaga disiplin pelajar, memberi motivasi dan kaunseling, mengajar, melatih aktiviti sukan atau aktiviti kebudayaan. Oleh itu jika kita rajin berdamping dengan guru bermakna kita akan dapat berbagai pengalaman dan kemahiran untuk menjadi pelajar cemerlang dalam akademik dan ko-kurikulum.

• Guru sebagai rakan: Guru juga ialah insan yang mempunyai perasaan serta suka berkawan. Oleh itu pada masa tertentu guru boleh dijadikan rakan yang mampu memahami kehendak dan masalah yang dihadapi oleh murid-murid. Walaupun guru dianggap sebagai rakan namun mereka perlu dihormati dan segala arahan guru haruslah diamalkan sepanjang masa.

• Guru sebagai penyuluh cahaya: Ungkapan ini bermaksud guru sentiasa memberi bimbingan yang membolehkan murid-murid mendapat kejayaan bukan sahaja dalam bidang akademik tetapi dalam juga segala aspek kehidupan murid tersebut.

Setelah mengetahui betapa besarnya peranan guru serta peluang yang kita boleh perolehi, maka janganlah kita menjauhi guru tetapi kita perlu sentiasa mendekati mereka. Jika menghadapi sebarang masalah kita sewajarnya menghubungi guru untuk mendapat panduan yang sebaiknya daripada mereka. Jangan sekali-kali membenci atau memarahi mereka. Anggaplah mereka itu sebagai ikon ke arah kejayaan diri kita.


Sumber:Portal Pendidikan Utusan

Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...