Photobucket

Sahabat Maya :

Friday, January 6, 2012

Pendidikan vokasional perlukan perubahan besar, segera: Muhyiddin




Pendidikan vokasional

perlukan perubahan besar, segera:

Muhyiddin



BANGI: Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini melahirkan kebimbangan Malaysia tidak akan menjadi negara kompetitif dan terus ketinggalan sekiranya pendidikan vokasional tidak mengalami perubahan besar dan segera.


Mengambil kira perkembangan yang berlaku di negara maju dan serantau, Timbalan Perdana Menteri berkata kejayaan negara perlu diukur bukan hanya kepada pencapaian dalam bidang akademik tetapi definisi baru kejayaan ialah melalui bidang teknikal dan vokasional.



"Tugas yang paling mencabar ialah menghasilkan tenaga kerja yang dapat memenuhi kehendak industri tempatan iaitu sekurang-kurangnya 3.3 juta pekerja mahir dalam tempoh 10 tahun akan datang," katanya ketika melancarkan Transformasi Pendidikan Vokasional, di Institut Jerman-Malaysia Bangi, hari ini.



Turut hadir ialah Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, Menteri Sumber Manusia Datuk Seri Dr S. Subramaniam, Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek, Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Dr Wee Ka Siong dan Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Seri Abd Ghafar Mahmud.

Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, berkata pertumbuhan ekonomi nasional menuntut peningkatan bilangan graduan dalam bidang teknikal dan vokasional.

Beliau berkata kerajaan telah mengambil langkah proaktif sejak tahun 2009 dengan melihat pelaksanaan pendidikan teknikal dan vokasional di negara maju dan serantau.

Katanya kadar purata kemasukan pelajar aliran teknikal dan vokasional di peringkat menengah atas bagi negara Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD) adalah 44 peratus berbanding hanya 10 peratus di Malaysia. "Jika melihat kepada negara-negara maju, pendidikan teknikal dan vokasional dianggap sebagai satu kekuatan utama dalam sistem pendidikan di semua negara itu.

"Sebagai contoh, di Jerman, Finland dan Austria hampir 50 hingga 80 peratus pelajarnya mengikuti pendidikan vokasional di peringkat menengah atas melalui program sepenuh masa (4-5 tahun) dan program perantisan," katanya.

Muhyiddin berkata di negara-negara berkenaan pelajar diberi pilihan untuk mengikuti pendidikan vokasional pada umur 14 tahun lagi.

Malah, katanya di negara-negara serantau seperti Indonesia dan Thailand, kemasukan pelajar yang mengambil aliran itu di peringkat menengah atas turut menjangkau 40 hingga 60 peratus.

Justeru, Muhyiddin berkata pendidikan vokasional di negara ini juga sedang menuju ke arah konsep pendidikan untuk semua seperti yang digariskan oleh Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unesco).

Selain itu, katanya program Pendidikan Asas Vokasional (PAV) juga dibentuk bertujuan memberi pilihan alternatif kepada pelajar yang cenderung kepada pendidikan bercorak 'hands on' dan berasaskan pekerjaan dari peringkat menengah rendah lagi sehingga ke tahap Kolej Vokasional (KV) atau Institusi Latihan Kemahiran Awam (LLKA) dan Swasta (ILKS).

Katanya bagi merancakkan transformasi pendidikan vokasional, sebanyak 15 sekolah menengah vokasional di setiap negeri telah dinaik taraf mejadi KV rintis pada tahun ini.

"Dengan terlaksananya transformasi ini, maka aliran vokasional tidak boleh lagi dianggap sebagai pendidikan kelas kedua kerana pelajar-pelajar yang keluar nanti adalah pekerja mahir yang mempunyai kebolehpasaran yang tinggi," katanya. - BERNAMA




Teruskan membaca..

Pelajar berpindah sekolah akibat dibuli










Pelajar berpindah sekolah akibat dibuli

Latar belakang




SARBINI anak penjual nasi lemak di Pasar Borong Selayang. Ibunya tukang jahit sambilan. Sarbini merupakan anak sulung tiga beradik. Sabrini telah berjaya mendapat 4A 3B 1D dalam peperiksaan PMR 2009 yang lalu. Sebagai anak sulung Sabrini selalu membantu ibunya menjual nasi lemak di Pasar Borong Selayang selepas pulang daripada sekolah. Kedudukan SMK Taman Selayang di tengah-tengah di antara pasar borong dan padang golf. Kedudukan itu memudahkan Sabrini membantu ibunya selepas sekolah.







Sabrini ditawarkan ke SM Teknik Seri Iskandar. Sabrini sangat gembira dan keluarganya membuat persediaan untuk ke Seri Iskandar. Hari pertama di sekolah, tiada masalah yang dihadapi. Pada sebelah malam semua murid baru dikumpulkan dalam satu bilik oleh semua murid tingkatan lima. Mereka dipaksa menonton gambar video lucah dan menghisap rokok. Mereka diberikan amaran, barang siapa yang membocorkan rahsia akan dipulaukan dan menerima hukuman paling berat.







Keesokan harinya selepas pulang daripada sekolah, Sarbini mendapati semua pakaiannya hilang, dia mengadu kepada rakannya yang sama-sama datang daripada Selangor. Kawannya kehilangan semua wang sakunya. Selepas makan dia mencari pakaian yang hilang termasuk mengadu kepada warden.







Selepas makan malam Sabrini diheret ke belakang dewan makan dan ditumbuk kira-kira 13 orang murid tingkatan lima sehingga pengsan. Warden mengejarkan Sabrini ke Hospital Raja Pemaisuri Ipoh. Sabrini dirawat di Unit Rawatan Rapi, Hospital Raja Permaisuri Ipoh. Sabrini sedar dua hari selepas dipukul. Mereka sepakat untuk memohon keluar atau berhenti sekolah dan kembali ke SMK Taman Selayang.







Hasrat Sabrini disampaikan kepada pengetua. Pengetua menasihati ibu Sabrini supaya Sabrini berhenti sekolah. Ibunya nekad mengambil keputusan memberhentikan Sabrini. Pengetua enggan menerima sebarang aduan, sebaliknya menyalahkan Sabrini sebagai seorang murid yang sombong dan tidak pandai menyesuaikan diri.







Tindakan:







Setelah meneliti semua dokumen dan mendapatkan maklumat, Jabatan menasihati Sabrini memohon bersekolah semula selepas keluar daripada hospital dan menganggap dia mendapatkan rawatan kesan kecederaaan.







Maklumat Sarbini dibincangkan dalam mesyuarat pengurusan kemasukkan warganegara dengan bahagian sekolah untuk tindakan.







i. Pengetua SM Teknik enggan mengeluarkan sebarang kenyataan persekolahan Sabrini.







ii. Segala yuran dan bayaran yang telah dibayar tidak dikembalikan.







iii. Pengetua SMK Taman Selayang mengeluarkan surat sokongan untuk menerima kembali Sabrini.








iv. Sabrini dipanggil dan ditemubula untuk mendengar kenyataan sebenar dan perakuan murid mengenai kejadian sebagai teladan.







v. Jabatan menasihati ibu Sabrini kaedah untuk mendapatkan penempatan semula anaknya.







vi. Murid perlu menandatangani perjanjian berkelakuan baik di hadapan pengetua baru.







Pengajaran:







Bukan semua murid yang keluar daripada SMK Teknik dalam jangkawaktu yang singkat bermasalah, tidak berminat atau sakit. Pengawai dan warden perlu menyiasat punca kecenderungan murid keluar daripada sekolah berasrama. Pengetua SM Teknik tidak boleh menafikan bahawa masih kedapatan kegiatan liar seperti membuli secara ganas di SM Teknik.








Semua pihak perlu segera membuat penilaian, pemantauan, pengawasan dan kajian terperinci untuk membendung kegiatan ganas ini daripada terus berleluasa. Kejadian kematian, kecederaan parah yang telah berlaku masih tidak cukup menjadi pengajaran kepada pengetua dan warden di sekolah tersebut.







Persoalan:







i. Mengapa budaya samseng terus subur di SM Teknik? Apakah pengetua dan warden di sekolah tersebut merelakan budaya ini terus diwariskan sampai bila-bila?







ii. Apakah yang dibuat oleh warden asrama sekolah tersebut?







iii. Mengapakah kematian, kecederaan dan tindakan undang-undang masih tidak menjadi pengajaran kepada semua guru dan muridnya?







Akhirnya:







Sabrini kembali bersekolah di SMK Taman Selayang. Pengetua mengambil keputusan menempatkan Sabrini di kelas lamanya tingkatan empat Sains. Sabrini semakin rajin dan tekun walaupun terpaksa membantu ibunya menjual nasi lemak. Dia berazam menjadi seorang jurutera yang berjaya.







Sabrini sangat kesal kerana kesemua pakaian, yuran dan peralatan sekolahnya hilang dan tidak dikembalikan sehingga sekarang. Dia kesal kerana pakaian itu dibeli hasil wang yang dikumpulkan daripada upah menjual nasi lemak selama tiga tahun.







Nasihat:







Sebagai orang yang dipertanggungjawabkan mengenai keselamatan murid di asrama adalah tidak wajar membiarkan kegiatan ini berlaku dan berleluasa tanpa sebarang tindakan wajar. Setiap murid yang memohon ke sekolah berkenaan telah menyimpan cita-cita dan keazaman tinggi untuk belajar.







Rata-rata ibu bapa murid mengorbankan sejumlah kewangan yang besar untuk tujuan pertukaran anak ke sekolah berasrama yang melibatkan jarak jauh tetapi musnah akibat kecuaian kawalan. Untuk mengelakkan kes berulang semua warden perlu mengambil langkah tegas untuk memastikan keselamatan penghuni dan tidak memandang mudah unsur yang melibatkan keselamatan murid.








Sumber





















Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...