Photobucket

Sahabat Maya :

Saturday, December 17, 2011

KWSP pinjam RM1.48b



KWSP pinjam RM1.48b



pix_gal0




Dana luar negara pertama beli hartanah di London






KUMPULAN Wang Simpanan Pekerja (KWSP) memperoleh pinjaman lima tahun bernilai £300 juta (RM1.48 bilion), yang juga pinjaman luar negara pertamanya, untuk membiayai pembelian tiga hartanah di London, demikian menurut laporan penerbitan Thomson Reuters, Basis Point.
Memetik sumber, Basis Point berkata, pinjaman dana persaraan negara berkenaan ditingkatkan daripada asal iaitu £240 juta (RM1.18 bilion).
Citigroup bertindak sebagai pengatur utama dan penaja jamin tunggal bagi urus niaga berkenaan.



“Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ, OCBC Bank, Scotiabank dan Sumitomo Mitsui Banking Corp juga bertindak sebagai pengatur bersama,” kata Basis Point.



Unit KWSP, KWASA UK solo Ltd adalah peminjam urus niaga berkenaan yang akan digunakan untuk membiayai pembelian tiga hartanah di London bernilai £490 juta (RM2.4 bilion).



Basis Point berkata, KWSP membiayai baki harga pembelian berkenaan dengan tunai. Pinjaman itu ditetapkan harganya pada margin 123 mata asas berbanding Kadar Ditawarkan Bank London (LIBOR) dengan yuran permulaan 110 mata asas, kata Basis Point, memetik satu sumber.



Basis Point berkata, KWSP tidak menyediakan sebarang jaminan untuk pinjaman itu, meskipun terdapat pilihan iaitu KWSP mesti membeli hartanah itu daripada KWASA pada harga yang sekurang-kurangnya menyamai jumlah baki pinjaman itu jika berlaku kegagalan membayar semula hutang. – REUTERS





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...