Photobucket

Sahabat Maya :

Sunday, July 4, 2010

Hati itukah?






PAKU YANG LEKAT DI HATI




“Jangan suka menyakiti hati orang lain
dengan kata-kata kita,”
nasihat seorang ibu kepada anaknya.



“Saya tahu itu salah, ibu.
Tapi, saya akan cepat minta maaf.
Itu satu kelebihan juga, bu?”
Kilas si anak.




“Tetapi perbuatan kamu itu
menyakitkan hati orang, anakku,”
kata ibu itu lagi.





“Saya rasa tidak, saya tidak kejam.
Selepas minta maaf,
segala-galanya langsai, bu.”



Si ibu berfikir.
Apakah cara untuk menyedarkan anaknya
daripada sifat buruk ini?






“Kalau begitu,
kamu ikut cadangan ibu ini.
Moga kamu akan fahami maksud ibu nanti.”





Tanpa membantah anak itu setuju.





“Begini,
setiap kali kamu menyakiti hati seseorang,
kamu ketuk sebilah paku ke dinding ini.
Kemudian, setelah kamu meminta maaf,
kamu cabut semula paku yang kamu ketuk itu!”






“Baik, ibu.”



Beberapa bulan berlalu,
mereka sama-sama menghadap dinding tersebut.





“Lihat ibu,
mana ada paku yang tinggal?”
Ujar si anak dengan bangga.






“Semuanya telah dicabut.
Memang ramai orang yang
saya sakiti hati mereka,
tetapi semuanya telah memaafkan saya
setelah saya meminta maaf.”







“Betul kamu sudah
minta maaf dan mereka telah memaafkan,
tapi sedarkah kamu…?”







“Maksud ibu?”






“Cuba kamu tengok dinding ini.
Semuanya sudah tebuk,
calar dan ‘berkematu’.
Itulah hati-hati yang telah kamu sakiti.
Walaupun kamu sudah dimaafkan,
tetapi kesan perbuatan buruk itu
masih berbekas di hati mereka.
Hati yang dilukai
ada parutnya,
anakku…”







Si anak
merenung dinding yang tebuk-tebuk itu.
Sudah tidak indah lagi seperti asalnya.
Begitukah hati-hati orang yang telah aku sakiti?






Pengajaran:



Meminta maaf adalah perbuatan terpuji.
Tetapi berusaha agar kita
tidak terpaksa meminta maaf
(maksudnya menghindarkan diri
daripada menyakiti hati orang lain)
jauh lebih terpuji.
Ya, luka di hati itu
lebih sukar diubati
daripada
luka di tangan.





Artikel asal :
Majalah Solusi-isu 8 dari "angguk geleng"


cinta-islam-267x300

p/s : Apakah ada hati-hati yang pernah

kita lukai secara sedar ataupun tidak?



Betapa banyaknya orang ingin masuk syurga,

namun kita tidak sedar akan kad laporan kehidupan kita

masih banyak berwarna merah.



Justeru itu, segeralah sedar dan bertaubatlah

setiap saat dan setiap hari,

kerana kita tidak pernah tahu

apakah semua amal kebaikan kita dicatat,

namun kita pasti tahu semua dosa-dosa kita tercatat,

bahkan kalau malaikat mencatatnya dengan tinta

yang berupa semua air laut yang ada di bumi ini,

tinta air laut ini pasti akan habis tak tersisa,

namun semua dosa-dosa kita belum tercatat semua.

Dan kita tidak pernah tahu

bila waktunya tiba kita dipanggil Allah swt,

jangan sampai kita masuk ke dalam waktu

“tomorrow never come”,

sehingga kita kehabisan waktu untuk bertaubat.

Teruskan membaca..

Proses belajar melalui peperiksaan.



Proses belajar melalui peperiksaan


APABILA sesuatu keputusan ujian atau peperiksaan

yang dijalankan di peringkat sekolah itu

tidak mencapai tahap memuaskan,

maka kebiasaannya murid akan berkata

bahawa peperiksaan itu tidak penting

kerana ia bukannya peperiksaan akhir tahun

atau

peperiksaan sebenar.





Walau apa sahaja alasan yang diberikan,

latihan, ujian atau peperiksaan

bukan sahaja bertujuan untuk

melihat gred yang diperoleh,

tetapi merupakan proses belajar

(learning process) untuk mengenal pasti

tahap pencapaian mengikut

kebolehan masing-masing.

Dalam hal ini,

setiap kesilapan yang dilakukan

perlu dikaji di manakah kelemahan

serta apakah bentuk usaha

yang perlu ditambah lagi.





Proses untuk mengenal pasti

kelemahan diri tidak akan dapat dilakukan

dengan berkesan jika seseorang murid

menganggapkan peperiksaan ini tidak penting

dan tidak membuat persiapan yang secukupnya

untuk peperiksaan tersebut.

Sesungguhnya

kita banyak mendapat ilmu dan bimbingan

melalui kesilapan yang dilakukan sebelum itu.

Setiap kesilapan yang dilakukan

mampu memberi kita panduan,

mengelakkan kita mengulangi kesilapan tersebut

serta memberi satu ilmu baru

dalam membuat persiapan diri

menghadapi peperiksaan.





Sebenarnya

tidak ada istilah peperiksaan sebenar

atau peperiksaan olok-olok.

Setiap peperiksaan menguji kita

sejauhmana persediaan yang dilakukan

ke arah mencapai kehendak piawaian

yang ditetapkan.

Selain dari itu

peperiksaan juga memberi ruang

dan peluang kepada murid-murid

manfaatkan beberapa

perkara seperti berikut:






• Pergerakan minda:

Minda harus digerakkan agar

apa yang dipelajari dapat dimasukkan

ke dalam memori jangka panjang

yang membolehkan murid-murid

mengingati pelajaran tersebut

dalam jangka masa yang panjang.

Apabila terdapatnya latihan,

ujian atau peperiksaan,

maka murid-murid

dengan secara tidak langsung

akan bersedia membuat ulang kaji

lantas menggerakkan

minda kita.






• Motivasi diri:

Melalui keputusan yang diterima,

ia mampu memberi satu bentuk kepuasan diri.

Malah kepuasan ini

akan meningkatkan lagi

aras motivasi diri

dalam proses

mengulang kaji pelajaran.






• Peringatan diri:

Jika keputusan peperiksaan tersebut

tidak mencapai tahap cemerlang

maka ia seolah-oleh memberi satu isyarat

dan peringatan kepada murid-murid

agar usaha perlu digandakan lagi.

Andai kata

murid-murid hanya menganggapkan

hanya peperiksaan sebenar itu sahaja

yang penting,

maka tidak berlakulah

proses motivasi diri

atau peringatan diri

yang memberi ruang

untuk bertindak membaikinya

di peringkat awal.

Jika keputusan tidak memuaskan

ia akan berakhir

dengan penyesalan.






Justeru,

setiap ujian atau peperiksaan itu

penting dan perlulah diberi perhatian

yang sepenuhnya.

Peperiksaan bukan sahaja

bertujuan untuk melihat prestasi

dalam bentuk skor

pada gred tetapi merupakan

satu proses belajar

yang bertujuan untuk membuat

penambahbaikan pada

diri sendiri.



Sumber : http://www.tutor.com.my/tutor/dunia.asp?y=2010&dt=0625&pub=DuniaPendidikan&sec=Motivasi&pg=mo_01.htm
Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...