Terus berjuang mendidik anak bangsa tanpa mengira agama, bangsa, dan warna kulit. Semoga anak didik menjadi anak Malaysia. Berwawasan, berilmu, berdaya saing, majulah negaraku Malaysia.
Thursday, July 4, 2013
Penghayatan di sebalik ibadah puasa
Penghayatan di sebalik ibadah puasa
Didik jiwa melawan hawa nafsu, jadi insan bertakwa
Jika diizinkan Allah SWT, kita akan bertemu lagi dengan bulan Ramadan untuk kesekian kalinya. Justeru, sewajarnya bagi kita berazam untuk meningkatkan amal ibadah dalam pelbagai aspek berdasarkan peluang Allah berikan.
Ramadan adalah madrasah bertujuan melatih umat Islam bertakwa, bersyukur dan mendapat petunjuk Ilahi. Menurut Yusuff al-Qaradawi dalam bukunya Al-Ibadah fil-Islam, madrasah Ramadan menambah kekuatan kerohanian, bulan untuk melawan nafsu dan persediaan berjihad.
Melahirkan insan bertakwa
Menurut Profesor Dr Wahbah Zuhaili dalam ‘Fiqh al-Islam wa adillatuh’ menyebut, ibadah puasa adalah ‘madrasah’ bertujuan melahirkan insan bertakwa berlandaskan firman Allah SWT: “Wahai orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa seperti mana diwajibkan atas orang yang dulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa.” (Surah al-Baqarah, ayat 183)
Menurut Dr Wahbah Zuhaili lagi, berpuasa mendidik jiwa untuk takut kepada Allah dalam keadaan sembunyi atau terbuka, mengekang nafsu syahwat daripada menguasai diri, membina cetusan naluri yang peka dan sensitif serta memulihkan kekuatan struktur dalaman tubuh badan.
Dr Mustaffa Siba’i menerusi bukunya ‘Ahkamu syiam wa falsafat fi dhu al-Quran wa al-sunnah’ menjelaskan, ibadat puasa sebagai madrasah atau pusat latihan membina kekuatan dari aspek al-madi (kebendaan) dan kekuatan al-ruhi (roh).
Selain itu, madrasah Ramadan juga mampu meningkatkan motivasi untuk melakukan pembaikan diri atau tazkiyah, meningkatkan kualiti diri menerusi penghayatan nilai unggul yang dinamakan takwa.
Dari aspek psikologi, manusia terdiri daripada empat komponen utama iaitu fizikal, emosi, kognitif dan spiritual. Berdasarkan komponen itu, madrasah Ramadan diharapkan dapat melatih fizikal, emosi, kognitif dan spiritual untuk melakukan transformasi ke arah kebaikan dituntut Islam.
Perubahan atau tindakan yang perlu dilakukan itulah yang dikategorikan sebagai sukatan pelajaran. Melalui latihan sukatan pelajaran dilalui dalam bulan Ramadan itu, diharapkan dapat membina generasi mantap dan kukuh.
Falsafahnya mudah, jika mampu mendidik dan mengalahkan nafsu, sudah pasti ia mampu mengatasi masalah serta cabaran hidup dengan sebaliknya. Jika gagal melawan nafsu, sudah pasti banyak cabaran dan dugaan yang mendatang gagal diharungi.
Melihat konteks lebih luas, banyak pengajaran boleh diperoleh daripada penghayatan madrasah Ramadan khususnya berkaitan semangat juang kerana kesukaran untuk berpuasa berjaya diatasi melalui kewajipan puasa di bulan Ramadan.
Umat Islam daripada yang kecil hingga yang tua menanam tekad untuk menyempurnakan puasa bermula saat memasang niat kepada tibanya waktu berbuka. Kesungguhan itu membuktikan kesediaan berdepan dugaan menahan lapar serta dahaga.
Kecintaan kepada agama memberi semangat kepada tentera Islam berdepan musuh dalam peperangan Badar yang terjadi pada 17 Ramadan tahun kedua hijrah. Kesabaran serta ketakwaan tentera Islam menunjukkan sifat tawakal kepada Allah SWT.
Madrasah Ramadan juga mendidik diri menghayati konsep hablun min Allah (hubungan dengan Allah) dan konsep hablun minannas (hubungan sesama manusia). Hubungan itu terserlah dalam ibadah dan akhlak yang dilakukan sepanjang Ramadan dan diharap diteruskan selepas Ramadan.
Selain meningkatkan ibadat kepada Allah SWT, puasa juga mendidik jiwa insan untuk berkongsi nikmat dikurniakan dengan memperbanyakkan amalan sedekah yang mampu membersihkan jiwa daripada perasaan sombong.
Kesediaan berkongsi rezeki dengan golongan memerlukan juga melahirkan sifat tawaduk serta sentiasa mensyukuri nikmat Allah SWT.
Ganjaran lailatul qadar
Dalam latihan madrasah Ramadan, pasti ada cemerlang. Mereka akan menerima ganjaran iaitu lailatul qadar malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Begitu juga yang menamatkan ibadat Ramadan dengan sempurna, ketibaan Syawal pasti disambut penuh kegembiraan.
Sabda Rasulullah SAW: “Sesiapa yang berpuasa Ramadan dengan keimanan dan keikhlasan, diampunkan dosanya yang lalu.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Anugerah lain turut diberikan kepada individu yang melalui latihan dengan baik melalui ganjaran pahala untuk melalui pintu syurga ar-Rayan. Sabda Rasulullah SAW: “Di dalam syurga ada pintu yang dinamakan ar-Rayan. Orang yang berpuasa masuk melalui pintu ini pada hari kiamat.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Mereka yang berjaya melalui madrasah Ramadan dengan jayanya menerima ganjaran pahala yang diberikan oleh Allah serta pengiktirafan ‘takwa’ yang menjadi matlamat ibadah puasa. Lebih baik jika semangat itu diteruskan pada Syawal dengan melaksanakan puasa sunat Syawal.
Nabi SAW bersabda: “Sesiapa yang berpuasa Ramadan disusuli dengan puasa bulan Syawal, ganjarannya seolah-olah berpuasa setahun.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Jika diizinkan Allah SWT, kita akan bertemu lagi dengan bulan Ramadan untuk kesekian kalinya. Justeru, sewajarnya bagi kita berazam untuk meningkatkan amal ibadah dalam pelbagai aspek berdasarkan peluang Allah berikan.
Ramadan adalah madrasah bertujuan melatih umat Islam bertakwa, bersyukur dan mendapat petunjuk Ilahi. Menurut Yusuff al-Qaradawi dalam bukunya Al-Ibadah fil-Islam, madrasah Ramadan menambah kekuatan kerohanian, bulan untuk melawan nafsu dan persediaan berjihad.
Firman Allah SWT: “Wahai orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa seperti mana diwajibkan atas orang yang dulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa.” (Surah al-Baqarah, ayat 183)
Melahirkan insan bertakwa
Menurut Profesor Dr Wahbah Zuhaili dalam ‘Fiqh al-Islam wa adillatuh’ menyebut, ibadah puasa adalah ‘madrasah’ bertujuan melahirkan insan bertakwa berlandaskan firman Allah SWT: “Wahai orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa seperti mana diwajibkan atas orang yang dulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa.” (Surah al-Baqarah, ayat 183)
Menurut Dr Wahbah Zuhaili lagi, berpuasa mendidik jiwa untuk takut kepada Allah dalam keadaan sembunyi atau terbuka, mengekang nafsu syahwat daripada menguasai diri, membina cetusan naluri yang peka dan sensitif serta memulihkan kekuatan struktur dalaman tubuh badan.
Dr Mustaffa Siba’i menerusi bukunya ‘Ahkamu syiam wa falsafat fi dhu al-Quran wa al-sunnah’ menjelaskan, ibadat puasa sebagai madrasah atau pusat latihan membina kekuatan dari aspek al-madi (kebendaan) dan kekuatan al-ruhi (roh).
Selain itu, madrasah Ramadan juga mampu meningkatkan motivasi untuk melakukan pembaikan diri atau tazkiyah, meningkatkan kualiti diri menerusi penghayatan nilai unggul yang dinamakan takwa.
Dari aspek psikologi, manusia terdiri daripada empat komponen utama iaitu fizikal, emosi, kognitif dan spiritual. Berdasarkan komponen itu, madrasah Ramadan diharapkan dapat melatih fizikal, emosi, kognitif dan spiritual untuk melakukan transformasi ke arah kebaikan dituntut Islam.
Perubahan atau tindakan yang perlu dilakukan itulah yang dikategorikan sebagai sukatan pelajaran. Melalui latihan sukatan pelajaran dilalui dalam bulan Ramadan itu, diharapkan dapat membina generasi mantap dan kukuh.
Falsafahnya mudah, jika mampu mendidik dan mengalahkan nafsu, sudah pasti ia mampu mengatasi masalah serta cabaran hidup dengan sebaliknya. Jika gagal melawan nafsu, sudah pasti banyak cabaran dan dugaan yang mendatang gagal diharungi.
Melihat konteks lebih luas, banyak pengajaran boleh diperoleh daripada penghayatan madrasah Ramadan khususnya berkaitan semangat juang kerana kesukaran untuk berpuasa berjaya diatasi melalui kewajipan puasa di bulan Ramadan.
Umat Islam daripada yang kecil hingga yang tua menanam tekad untuk menyempurnakan puasa bermula saat memasang niat kepada tibanya waktu berbuka. Kesungguhan itu membuktikan kesediaan berdepan dugaan menahan lapar serta dahaga.
Kecintaan kepada agama memberi semangat kepada tentera Islam berdepan musuh dalam peperangan Badar yang terjadi pada 17 Ramadan tahun kedua hijrah. Kesabaran serta ketakwaan tentera Islam menunjukkan sifat tawakal kepada Allah SWT.
Madrasah Ramadan juga mendidik diri menghayati konsep hablun min Allah (hubungan dengan Allah) dan konsep hablun minannas (hubungan sesama manusia). Hubungan itu terserlah dalam ibadah dan akhlak yang dilakukan sepanjang Ramadan dan diharap diteruskan selepas Ramadan.
Selain meningkatkan ibadat kepada Allah SWT, puasa juga mendidik jiwa insan untuk berkongsi nikmat dikurniakan dengan memperbanyakkan amalan sedekah yang mampu membersihkan jiwa daripada perasaan sombong.
Kesediaan berkongsi rezeki dengan golongan memerlukan juga melahirkan sifat tawaduk serta sentiasa mensyukuri nikmat Allah SWT.
Ganjaran lailatul qadar
Dalam latihan madrasah Ramadan, pasti ada cemerlang. Mereka akan menerima ganjaran iaitu lailatul qadar malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Begitu juga yang menamatkan ibadat Ramadan dengan sempurna, ketibaan Syawal pasti disambut penuh kegembiraan.
Sabda Rasulullah SAW: “Sesiapa yang berpuasa Ramadan dengan keimanan dan keikhlasan, diampunkan dosanya yang lalu.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Anugerah lain turut diberikan kepada individu yang melalui latihan dengan baik melalui ganjaran pahala untuk melalui pintu syurga ar-Rayan. Sabda Rasulullah SAW: “Di dalam syurga ada pintu yang dinamakan ar-Rayan. Orang yang berpuasa masuk melalui pintu ini pada hari kiamat.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Mereka yang berjaya melalui madrasah Ramadan dengan jayanya menerima ganjaran pahala yang diberikan oleh Allah serta pengiktirafan ‘takwa’ yang menjadi matlamat ibadah puasa. Lebih baik jika semangat itu diteruskan pada Syawal dengan melaksanakan puasa sunat Syawal.
Nabi SAW bersabda: “Sesiapa yang berpuasa Ramadan disusuli dengan puasa bulan Syawal, ganjarannya seolah-olah berpuasa setahun.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Subscribe to:
Posts (Atom)