Photobucket

Sahabat Maya :

Sunday, April 22, 2012

Guru perlu fasih BM, BI





Guru perlu fasih BM, BI

Kementerian Pelajaran disaran supaya memperketatkan pengambilan pelajar ke institut pendidikan guru (IPG) demi meningkatkan profesion keguruan dengan melahirkan guru yang fasih dalam bahasa Melayu (BM) dan bahasa Inggeris (BI).



Bagi menjayakan saranan ini, pelajar perlu mendapat kepujian dalam kedua-dua subjek di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan bukannya sekadar mendapat kredit untuk BM atau lulus bagi BI.




Hal ini penting untuk merealisasikan dasar Memartabatkan BM Memperkasakan BI (MBMMBI) di samping untuk mengatasi masalah sekiranya guru, atas pelbagai sebab, 'terpaksa' mengajar salah satu subjek bahasa berkenaan apabila ditempatkan di sekolah.




Paling tidak, dengan asas yang kukuh dalam kedua-dua subjek ini, guru terbabit tidak akan berdepan masalah besar untuk mengajar mata pelajaran bahasa walaupun mengambil opsyen subjek lain ketika di IPG.




Malah dengan menguasai serta memiliki kemahiran berkomunikasi dalam kedua-dua bahasa secara fasih akan melonjakkan martabat guru dan dipandang tinggi terutama ketika bermesyuarat atau membuat pembentangan di luar negara.




Pada masa yang sama, guru yang hebat dalam kedua-dua subjek ini akan turut melahirkan murid yang cemerlang serta mempunyai kemahiran berbahasa yang tinggi.




Bagaimanapun, untuk meningkatkan kemahiran berbahasa di kalangan murid, sukatan pelajaran subjek BM serta BI perlu disemak semula untuk membolehkan guru berinovatif dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P).





Sukatan pelajaran sedia ada agak padat dan perlu dihabiskan dalam tempoh masa ditetapkan menjadi faktor mengekang guru daripada menerapkan kaedah P&P yang menyeronokkan seperti melalui pendekatan bercerita atau secara drama.






Walhal pengajaran subjek bahasa memerlukan banyak latihan yang melibatkan pengungkapan kata, pengucapan awam dan komunikasi berkesan.





Akibat hambatan sukatan pelajaran juga menyebabkan pusat sumber sekolah yang dipenuhi banyak bahan bacaan tambahan tidak dapat dimanfaatkan sepenuhnya. Ia turut menjejaskan usaha membangun modal insan yang dapat menguasai kedua-dua bahasa dengan baik.





Sungguhpun begitu, dalam memperkasa BI, Kementerian Pelajaran telah mengambil beberapa langkah proaktif seperti menempatkan penutur jati di sekolah terpilih, mengambil guru bersara mengajar semula secara kontrak dan latihan khas kepada guru yang masih dalam perkhidmatan.









Sumber


























Teruskan membaca..

UTM tawar 100 guru ikuti PhD







UTM tawar 100 guru ikuti PhD




JOHOR BAHRU 12 April - Golongan guru yang berminat melanjutkan pengajian ke peringkat doktor falsafah (PhD) namun tiada masa berbuat demikian boleh merebut peluang yang ditawarkan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) tanpa perlu ke universiti itu.





Naib Canselor UTM, Prof. Datuk Dr. Zaini Ujang berkata, universiti itu membuka peluang tersebut kepada kira-kira 100 guru terpilih dengan menjalankan penyelidikan di sekolah masing-masing menggunakan peruntukan keseluruhan RM80 juta bermula September ini.





Tambah beliau, pihaknya juga akan memberikan peruntukan RM50,000 kepada setiap sekolah yang gurunya terpilih supaya dapat menaik taraf makmal bagi menghasilkan penyelidikan mereka.





Menurutnya, menerusi program itu pensyarah atau penyelia yang terlibat akan ke sekolah bagi melihat perkembangan penyelidikan yang dijalankan oleh guru-guru.





"Pada masa ini kita telah memilih beberapa sekolah di sekitar Johor, Negeri Sembilan, Perak, Selangor dan Kuala Lumpur bagi menjayakan program ini dan perincian mengenainya akan diumumkan tidak lama lagi," katanya di sini hari ini.





Beliau berkata demikian pada majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar yang diwakili Ketua Setiausahanya, Datuk Zoal Azha Yusof bagi membolehkan UTM menjalankan kerjasama dalam pelbagai bidang dengan kementerian tersebut.





Menurut Zaini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran turut menyambut baik usaha itu kerana ia mampu memberi peluang kepada guru-guru melanjutkan pengajian ke peringkat lebih tinggi.





Mengenai MoU itu, beliau berkata, kerjasama tersebut bertujuan berkongsi pengalaman dan kepakaran dalam menyelesaikan pelbagai masalah berkaitan pengurusan sumber asli dan alam sekitar.









Sumber













Teruskan membaca..

Solat didik hati manusia









Solat

didik hati manusia




JIKA difahami dan dihayati, solat sebenarnya

amalan yang cukup hebat. Solat adalah modul

lengkap bagi mendidik hati dan jiwa manusia.



Pelbagai kekuatan terhasil jika seseorang itu

benar-benar menjiwai tuntutan solat.

Solat juga menjadi penghubung antara

hamba dengan Tuhannya.



Setiap ayat dalam surah al-Fatihah

yang dibaca adalah bicara dengan Allah.


Perintah solat bukan untuk kepentingan

Allah Yang Maha Agung yang sudah

memiliki segala-galanya.



Solat hanya untuk kepentingan hamba-Nya.

Ia sebenarnya melatih seseorang hidup tertib

sebab gerakan solat sangat tertib dimulai

dengar takbir dan diakhiri dengan salam.



Tujuan solat sebenarnya untuk mengingati Allah.

Dalam al-Quran Allah berfirman maksudnya:




“Dirikanlah solat untuk mengingati Aku.”






Dalam ayat lain Allah berfirman yang bermaksud:




“Hanya dengan mengingati Allah


hati akan menjadi tenang.”






Bayangkan seharian kita fikir mengenai dunia,

fikir mengenai kerja, makan minum,

kawan dan keluarga.






Kalau semua itu kita dapat bahagikan masa,

takkan kita tidak boleh memberi masa

untuk mengingati Allah.

Semakin baik kualiti dan mutu solat seseorang,

semakin kukuhlah benteng kemampuan untuk

memelihara diri mereka daripada perbuatan maksiat.





Beberapa contoh solat

dapat membina sifat positif manusia

antaranya bersikap rajin.

Untuk menjadi bangsa yang kuat,

kita perlu sentiasa rajin.

Dalam solat kita memuja dan memuji Allah.





Kita membuat janji dan ikrar yang semua solat,

ibadat, hidup dan mati kita hanya untuk Allah.

Perbuatan dalam solat membuatkan

kita cergas dan aktif,

rajin dan sentiasa bergerak.





Bermakna solat itu dapat membunuh sifat malas.

Orang yang kuat hubungannya dengan Allah

mesti banyak berhubung dengan manusia.

Jika betul takut dan cinta kepada Allah,

maka akan bertambah rasa cinta kepada manusia.





Solat ibarat ‘tiang’ dalam Islam.

Malah ketika bertempur dalam peperangan sekalipun

tidak boleh tinggal solat.

Selagi hayat dikandung badan, selagi itu mesti solat.





Solat perlu dilakukan dengan berdiri,

jika tidak mampu berdiri, boleh duduk

dan jika tidak mampu juga boleh dilakukan

dengan cara baring.




Sekiranya masih tiada daya juga

dengan isyarat mata dan masih tidak boleh juga,

lakukan dengan isyarat hati.





Solat bukan saja menghapuskan dosa

seperti sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:




“Solat menghapuskan dosa

antara satu solat dengan satu solat

yang lain kecuali dosa besar.”





Imam Abu Aaliayah berkata:




“Solat mempunyai tiga keistimewaan

dan jika tidak ada ketiga-tiga ini maka solat itu

tidak sempurna dan tidak boleh mencegah dosa.

Keistimewaan itu adalah ikhlas, khusyuk dan zikrullah."





Ikhlas membuatkan seseorang melakukan perkara baik,

khusyuk akan mencegah perbuatan jahat

manakala zikrullah (ingat Allah) pula mencegah mungkar

dan menanam makruf (kebaikan).





Sesetengah ulama dulu apabila tiba

saat menghembuskan nafas terakhir,

mereka masih sempat meminta pertolongan orang

mengambil wuduk untuknya supaya

dapat mengerjakan solat.





Malah, ada yang minta diusung ke masjid

kerana hendak mati di tempat solat.


Justeru, janganlah kita mengabaikan solat

dan jadikanlah ia rutin hidup kita.

Setiap kali solat,

anggaplah mungkin itu

adalah solat yang terakhir.







Sumber












Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...