Photobucket

Sahabat Maya :

Monday, December 13, 2010

Beban Tugas Guru - dikurangi/bertambah?








Dua guru 1 kelas




Oleh S Anand Kumar dan Haspaizi Mohd Zain
bhnews@bharian.com.my
2010/12/13




Syor dikemukakan jawatankuasa khas tangani peningkatan beban tugas pendidik



KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran
merancang menempatkan guru pembantu dalam kelas melebihi 35 murid di sekolah rendah dan 40 murid di sekolah menengah serta melantik jurulatih kokurikulum atau sukan bertauliah secara kontrak bagi mengurangkan beban tugas guru.



Cadangan itu adalah antara 28 perakuan yang dikemukakan Jawatankuasa Khas Menangani Isu Beban Tugas Guru 2010 yang dipengerusikan oleh bekas Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom.


Dalam laporannya, jawatankuasa itu mengenal pasti 14 faktor yang menyumbang kepada peningkatan beban tugas guru, termasuk penyertaan dalam terlalu banyak kegiatan kokurikulum dan sukan hingga menjejaskan prestasi pengajaran murid serta amalan profesional keguruan.



Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata satu pelan operasi latihan juga sedang dibangunkan untuk dilaksanakan tahun depan bagi mengurangkan kekerapan guru meninggalkan kelas untuk berkursus.



Malah, katanya, antara perakuan yang sudah diambil tindakan ialah memohon agensi Pusat menempatkan 100 jawatan pembantu tadbir N17 melalui urusan pindah butiran perjawatan di 50 sekolah gred A yang mempunyai enrolmen melebihi 1,500 murid untuk mengurangkan tugas perkeranian yang terpaksa dilakukan guru.



Beliau berkata, semua perakuan itu dikemukakan selepas isu beban tugas guru dibangkitkan oleh Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) dalam pertemuan dengan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran.



Katanya, jawatankuasa itu dalam laporannya turut mendedahkan ada guru memegang dan melaksanakan sehingga 30 tugasan di sekolah serta peringkat daerah dan negeri.



Sehubungan itu, katanya, satu jawatankuasa pelaksanaan ditubuhkan dan akan bermesyuarat sekurang-kurangnya sebulan sekali untuk menyemak status pelaksanaan semua perakuan yang kemukakan jawatankuasa berkenaan.



Mengenai aduan aktiviti sekolah pada Sabtu, Mohd Puad berkata, pekeliling sudah dikeluarkan dengan membenarkan hanya dua Sabtu dalam sebulan dibenarkan aktiviti sekolah dan kegagalan mematuhinya perlu dilaporkan kepada kementerian.



Sementara itu, Presiden NUTP, Hashim Adnan, berkata jawatankuasa berkenaan turut memaklumkan kepada pihaknya berhubung kajian yang dilakukan di beberapa sekolah di Johor dan Melaka, termasuk cadangan mengurangkan peperiksaan dan ujian yang diganti dengan penilaian.



“NUTP difahamkan mulai Januari depan, penilaian itu akan diamalkan setiap bulan yang menjurus kepada ujian pendek dengan soalan disediakan guru.



“Ini bermakna beban guru semakin bertambah lagi dan tiada pengurangan, kita berharap kerajaan akan mengkaji semula perkara ini,” katanya.



INFO: Antara beban tugas guru


  • Kekerapan guru keluar berkursus


  • Kokurikulum/sukan


  • Tugas hujung minggu


  • Tugas rencam


  • Tugas tidak jelas


  • Penempatan guru


  • Rantaian arahan (chain of command)


  • Ujian/peperiksaan


  • Silap padanan (mismatch)


  • Saiz kelas


  • Sebaran kurikulum.

  • INFO: Antara perakuan tangani isu beban tugas guru


  • Menambah staf sokongan untuk tugas perkeranian


  • Pengwujudan jawatan pembantu bengkel di semua sekolah menengah


  • Menambah jawatan Pembantu Perpustakaan N17


  • Gabungan jawatankuasa pada peringkat sekolah tidak melebihi 10 jawatankuasa


  • Pelan Operasi Latihan Tahunan


  • Aktiviti Sabtu berjadual tidak melebihi 2 kali sebulan


  • Jurulatih kokurikulum atau sukan bertauliah secara kontrak


  • Mewujudkan jawatan Jurulatih Utama Kurikulum


  • Pengenalan kurikulum secara atas talian


  • Penganjuran kursus yang berasaskan sekolah diperluas


  • Guru pembantu bagi kelas melebihi 35 murid untuk sekolah rendah dan 40 pelajar di sekolah menengah


  • Kajian semula bilangan enrolmen pelajar di sesebuah kelas supaya lebih kondusif


  • Pembinaan lebih banyak sekolah di kawasan padat untuk tujuan sekolah satu sesi


  • Pengurangan ‘mismatch’ melalui pelabelan guru serta iktiraf guru melalui latihan.


  • Lebih ramai guru lelaki di kawasan pedalaman dan bandar raya


  • Tempoh perkhidmatan di pedalaman ditetapkan lima tahun


  • Pasangan suami isteri bertugas di pedalaman ditempatkan di sekolah sama atau berhampiran


  • Kemudahan dan persekitaran kerja kondusif


  • Perlindungan insurans takaful semasa menjalankan tugas rasmi di luar sekolah


  • Penyediaan khidmat guaman kepada guru bagi kes berkaitan tugas rasmi



  • Berita Harian Online: 13 Disember 2010


    https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhQNz5eORgAtuSOvXLe4FkLViB-CW5a9yLnT9fKuawpqotfBP3VWDH2f8SH7tAl2fzDcXvHIUAxYsWs-oqTnxtiVjWIgtHtmUdkvrt6Xl7cQhyphenhyphenT4sa3Ub7ugYHBMPYy6kW7Id2kNm8xc5o/s1600/senyum+1.jpg




    Teruskan membaca..

    Bagaimanakah bintang terbentuk?


    http://yellashakti.files.wordpress.com/2008/06/bintang-21.jpg




    http://yellashakti.files.wordpress.com/2008/06/bintang-5.jpg




    Pembentukan gumpalan awan yang berwarna cerah

    mungkin juga disebabkan letupan yang terhasil

    ketika bintang mula terbentuk.




    Bagaimanakah bintang terbentuk?






    Sejak ratusan tahun dahulu manusia menjadikan bintang sebagai rujukan arah berikutan kedudukannya yang tetap dan mudah untuk dikenal pasti ekoran cahayanya yang amat terang.



    Sebenarnya bintangtidak berklip sebagaimana sering kita dengar ungkapan kerlipan. Namun, kerana kedudukan bintang terlalu jauh sinarannya seolah-olah berkelip.



    Sehingga kini, bintang terus menjadi pujaan manusia berikutan ia merupakan antara ciptaan Tuhan yang mengagumkan.



    Malah, antara bintang yang terdekat dengan planet bumi adalah matahari.



    Namun tahukah anda bagaimana bintang terbentuk?



    Ia terbentuk dalam gumpalan awan bermolekul iaitu sebuah medium antara bintang-bintang lain yang luas dengan kerapatan yang tinggi.



    Pada peringkat awal, pembentukan bintang bermula dengan proses gas yang berkumpul lalu membentuk gumpalan awan di ruang angkasa lepas.



    Gumpalan awan tersebut sebenarnya mengandungi gas hidrogen dan sekitar 23 hingga 28 peratus gas helium serta beberapa peratus elemen berat.



    Setelah beberapa lama, teras awan tersebut bertukar menjadi sebuah kawasan yang memiliki kepadatan yang amat tinggi sehingga tidak stabil secara graviti, berpecah dan berlakunya letupan.



    Sebahagian daripada daya graviti teras bintang yang hilang dalam kemusnahan tersebut bertukar sebagai haba infra dan sekali gus meningkatkan suhu teras.



    Apabila kepadatan dan suhu menjadi cukup tinggi, pelakuran deuterium bermula, seterusnya tekanan luaran menghasilkan sinaran secara memperlahankan.



    Manakala bahan lain dari gumpalan awan disekelilingnya akan berterusan diserap ke dalam proto bintang.



    Akhirnya, hidrogen mula bergabung diteras bintang, dan bahan penyalut yang lain mulai hilang.



    Bagi bintang berjisim tinggi, tempoh proses pembentukannya boleh dibandingkan dengan skala masa lain bagi evolusi mereka. Ia lebih pendek, dan proses tersebut tidak ditetapkan dengan jelas.



    Bintang akan mencapai jujukan utama apabila terasnya mencapai suhu yang mencukupi untuk mencetuskan perlakuran hidrogen dan memulakan keseimbangan hidrostatik.



    Sepanjang bintang yang berada di dalam jujukan utama, ia secara perlahan-lahan menukarkan hidrogen kepada helium dan hayat bintang dalam jujukan utama akan tamat apabila hampir ke semua hidrogen dalam teras habis digunakan.



    Proses pembentukkan bintangtersebut memakan masa yang amat panjang iaitu jutaan tahun.



    Teruskan membaca..

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...