Photobucket

Sahabat Maya :

Tuesday, October 26, 2010

KSSR Terap 1Malaysia



KSSR Terap 1Malaysia

KSSR terap 1Malaysia

pelajar

KURIKULUM baru sekolah rendah yang dikenali sebagai Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) akan diperkenalkan pada 2011 dengan subjek yang lebih sedikit tetapi menggunakan pendekatan yang lebih interaktif.

Kurikulum tersebut bakal menggabungkan beberapa subjek menjadi satu selain turut akan memperkenalkan satu subjek baru yang bertema semangat kenegaraan dan patriotik.

KSSR akan mula diperkenalkan dan diterapkan kepada murid tahun satu kerana kesesuaian murid tersebut yang baru menduduki alam persekolahan atau peringkat awal pendidikan mereka.

Penerapan dari peringkat awal akan membantu memudahkan perjalanan serta pembelajaran murid-murid tersebut yang akan melangkah ke tahun-tahun seterusnya sejajar dengan perubahan umur.

Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom berkata, KSSR tidak akan menggantikan tetapi beriringan dengan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR).

Melalui KSSR katanya, pengajaran dan pembelajaran akan menggunakan modul yang akan menggantikan buku teks oleh itu guru-guru sedang disedia dan dilatih untuk KSSR.

Ia diharap dapat meningkatkan penguasaan murid-murid sekolah rendah khususnya dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris.

Pendekatan teknik pengajaran dan pembelajaran (P&P) akan menjadi lebih menarik dan interaktif di mana ia melibatkan penggunaan dua bahasa tersebut serta meningkatkan penguasaannya bagi guru-guru untuk mengajar dalam subjek Matematik dan Sains sejajar dengan matlamat kerajaan.

Buat peringkat permulaan, sebanyak 500 buah sekolah telah menjalani uji rintis mulai 31 Mac 2009 sehingga akhir Jun 2009.

Sebanyak 50 buah sekolah akan menjalani uji rintis semua mata pelajaran manakala sekolah selebihnya akan menjalani uji rintis dalam mata pelajaran terpilih.

KSSR membahagikan mata pelajaran kepada tiga modul iaitu Modul Asas Teras, Modul Asas Tema dan Modul Asas Elektif.

Tahap satu sekolah rendah (tahun 1 hingga 3) akan tertumpu kepada penguasaan 4M (membaca, menulis, mengira dan menaakul) serta kemahiran asas teknologi komunikasi dan maklumat (ICT), perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, kognitif, sikap dan nilai.

Sementara tahap dua sekolah rendah (tahun 4 hingga 6) akan tertumpu kepada pengukuhan dan aplikasi 4M, kemahiran asas ICT, perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, sikap dan nilai.

Selain itu, kementerian juga akan memperkenalkan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) bagi murid-murid prasekolah berumur lima dan enam tahun seluruh negara.

Pada peringkat ini pula, tumpuan akan diberikan kepada perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, kognitif, sahsiah, persediaan ke sekolah rendah serta pendedahan awal mengenai kemahiran 4M.

KSPK akan memudahkan lagi murid-murid prasekolah ini untuk menyediakan mereka memasuki alam persekolahan selain pendekatan yang lebih mesra dan menarik digunakan bersesuaian dengan peringkat umur kanak-kanak prasekolah.

sumber maklumat : Portal Pendidikan Utusan


Teruskan membaca..

Guru Sejarah perlu ada inisiatif.




Guru Sejarah perlu ada inisiatif

SILIBUS atau kurikulum subjek Sejarah yang terlalu membosankan kerana memerlukan pelajar menghafal dan mengingati tarikh-tarikh penting serta peristiwa perlu dipinda bagi menjadikan pengajaran dan pembelajaran (P&P) subjek itu lebih menarik dan menyeronokkan.

Mengalami sendiri pembelajaran subjek itu yang ternyata membosankan ketika di bangku sekolah menengah, penulis terpaksa banyak membuat hafalan terutama bagi mengingati peristiwa dan tarikh-tarikh penting.

Keadaan itu membuatkan pelajar hanya belajar untuk lulus peperiksaan sekali gus apa yang diajar oleh guru 'hilang' begitu sahaja sebaik sahaja melangkah keluar dari alam persekolahan.

Justeru, tajuk-tajuk penting terutama yang berkaitan perjalanan negara menuju era kemerdekaan yang boleh membantu meningkatkan jati diri dan semangat cintakan negara lenyap begitu sahaja.

Mengulas perkara tersebut, guru Sejarah di Sekolah Menengah Kebangsaan Ideal Height, Selayang, Selangor, Muni'izam Bey Mohammad, 34, berkata, untuk menjadikan P&P Sejarah lebih menyeronokkan dan sesuai dengan konsep education is fun sebagaimana yang disaran oleh Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd Puad Zarkashi, setiap guru Sejarah perlu mengambil inisiatif untuk menjadikan kelas Sejarah lebih menyeronokkan.

Beliau yang berpengalaman mengajar Sejarah untuk pelajar tingkatan satu, dua dan tiga sejak empat tahun lalu berkata, pada awal mengajar subjek itu, beliau menggunakan konsep talk & chalk iaitu bercakap mengikut tajuk-tajuk tertentu di dalam kelas dan kemudian menulisnya di papan hitam.

"Saya lihat pelajar cepat bosan dan jika boleh mereka mahu kelas ditamatkan segera. Balik ke rumah, saya memikirkan apakah cara dan konsep yang boleh digunakan untuk menarik minat pelajar.

"Memandangkan saya suka bercerita, maka saya tukar kaedah pengajaran itu kepada konsep bercerita.

"Setiap topik yang saya ajar, saya akan menyampaikannya dalam gaya bercerita. Selepas itu, saya dapati minat pelajar semakin meningkat," katanya yang merupakan graduan lulusan Universiti Sains Malaysia dan Institut Perguruan Sultan Abdul Halim, Sungai Petani, Kedah.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd Puad Zarkashi semalam berkata, kerajaan akan mengambil pendekatan baru untuk menjadikan subjek Sejarah lebih diminati, selain memasukkan aspek kewarganegaraan, patriotisme dan unsur-unsur Perlembagaan di dalamnya.

Sebelum itu, kerajaan mengumumkan subjek Sejarah wajib lulus bagi memperoleh Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai 2013, manakala mengambil pendekatan menjadikannya subjek teras di sekolah rendah mulai 2014.

Mengulas lanjut, Muni'izam berkata, pendekatan lawatan ke tempat bersejarah juga merupakan satu idea yang menarik dan sesuai untuk murid sekolah rendah, mahupun pelajar sekolah menengah.

Katanya, lawatan itu akan memberi peluang kepada murid dan pelajar melakukan kerja lapangan.

"Ia bukanlah lawatan biasa. Ia lebih kepada kerja lapangan. Latihan praktikal akan lebih mudah diingati berbanding menyuruh pelajar menghafal dan mengingati peristiwa dan tarikh berkaitan tempat-tempat yang dilawati.

"Mungkin guru boleh 'mengajar' di lokasi yang dilawati untuk tempoh 10 atau 15 minit. Kuiz mengenai tempat-tempat yang dilawati pula boleh diadakan, misalnya di dalam bas dalam perjalanan pulang ke sekolah.

"Sediakan hadiah (kecil pun tak apa, misalnya hamper berisi makanan) kepada pasukan pelajar yang menang kuiz itu. Hamper itu pula boleh dikongsi bersama rakan-rakan lain, sekali gus dapat mengeratkan silaturahim pelajar. Saya lihat cara ini lebih menyeronokkan," ujarnya yang sebelum ini bertugas sebagai guru Sejarah di SMK Padang Tembak, Jalan Semarak, Kuala Lumpur.

Sementara itu, Naib Pengerusi Persatuan Sejarah Malaysia, Datuk Nik Mohamed Nik Mohd Salleh, pula berkata, inisiatif guru Sejarah diperlukan untuk memastikan pendekatan yang diperkenalkan oleh Kementerian Pelajaran dapat menarik minat pelajar terhadap subjek itu.

Menurutnya, pihak kementerian sekadar memperkenalkan pendekatan itu dan langkah menjayakannya terletak di tangan guru.

"Sudah tiba masanya, kaedah P&P bagi subjek Sejarah diubah supaya ia tidak sekadar menekankan tarikh dan peristiwa penting semata-mata," katanya.

Sebaliknya, beliau berkata, aspek kewarganegaraan, patriotisme dan unsur Perlembagaan wajar diberi penekanan agar dapat menyediakan generasi muda yang lebih berwawasan dan cintakan negara.

Yang penting, katanya, guru mesti meminati Sejarah kerana jika tidak minat, bagaimana guru mampu mencipta sesuatu yang baru bagi menjadikan subjek itu sentiasa diminati.

Mengulas ada guru yang terpaksa mengajar subjek Sejarah kerana sekolah menghadapi masalah kekurangan guru subjek itu, Nik Mohamed mengakui ada guru Sejarah yang bukan opsyen subjek itu ditugaskan mengajar subjek tersebut dan mereka mengajar dalam keadaan terpaksa.

"Kalau sudah tak minat tetapi terpaksa juga mengajar, itulah yang menyebabkan pelajar cepat bosan.

"Saya harap, sama ada guru opsyen atau bukan opsyen Sejarah dapat dihantar mengikuti kursus, seminar atau bengkel berkaitan teknik, konsep dan gaya P&P yang mampu menarik minat pelajar," ujarnya.

Beliau yang menyokong pendekatan baru yang diambil oleh kerajaan itu berkata, usaha memperkenalkan Sejarah khususnya perihal era negara sebelum dan selepas merdeka perlu dipupuk kepada murid sekolah rendah dan dikembangkan kepada pelajar sekolah menengah.

"Sudah sekian lama, sistem pendidikan kita tidak mempedulikan subjek Sejarah. Apa yang ditumpukan adalah subjek Sains dan Matematik yang mana ia hanya akan melahirkan golongan profesional yang tidak mempunyai jati diri," ujarnya yang menegaskan masih belum terlambat untuk mendidik generasi muda agar meminati Sejarah.


Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...