Photobucket

Sahabat Maya :

Saturday, July 3, 2010

Berfikir Kerana Allah



Berfikir Kerana Allah


Maksud kerana Allah ialah ikhlas.
Ikhlas memberikan sandaran terhadap reda Allah.
Berfikir adalah aktiviti akal untuk sesuatu maksud.






Berfikir kerana Allah
adalah menggunakan
kekuatan akal dan daya taakulan
untuk berfikir ke arah sesuatu yang Allah reda.
Menggunakan akal untuk melihat
tanda-tanda kebesaran Allah kemudian
melakukan kajian dan penyelidikan
berasaskan jiwa tadabbur yang tinggi
menyebabkan hasil pemikiran membimbing
kedekatan manusia dengan
Penciptanya.






Menggunakan kekuatan akal
untuk menyuburkan maklumat yang dipandu
oleh asas-asas yang benar tentunya
bakal membimbing manusia
suka dan cintakan kebenaran.
Menggunakan akal bagi membuat
sesuatu pertimbangan yang menuntut
keadilan dengan merujuk faktor pemikiran
dan faktor syarak ia bakal mempedoman manusia
ke arah natijah yang baik.







Oleh itu
maksud berfikir kerana Allah
adalah menghubungkan proses dan natijah pemikiran
selari dengan pedoman dan petunjuk Allah.
Akal saja tidaklah segala-gala.
Akal yang dipandu oleh hikmah
yang terungkap dalam al-Quran
memberikan sumber
yang memandu manusia berfikir.
Daripadanya lahir kegiatan berfikir
tidak semata-mata kerana berfikir
tetapi berfikir
yang selari dengan petunjuk Allah,
tidak bercanggah dengan
syarak dan mendapat reda-Nya.






Menjadi suatu tuntutan
kepada para remaja untuk membina
tradisi berfikir kerana Allah
dan berhikmah kepada manusia.
Ia bermakna
para remaja harus ada asas-asas
ilmu Islam yang baik.
Ilmu ini akan memandu remaja
dalam proses berfikir.






Ilmu Islam
memberi remaja suluh supaya
aktiviti akal tidak hanya berkembang
begitu saja tanpa arah dan matlamat
tetapi dipandu oleh sumber
hikmah atau al-Quran
supaya matlamat berfikir bakal
memberi manfaat kepada yang lain.






Ramai remaja
kini amat terpengaruh dengan
pemikiran semasa yang bercorak popular.
Tidak pula salah bagi remaja
mengetahui asas-asas ilmu
daripada sumber Barat dan Timur
untuk maksud berbanding.
Tetapi sebagai remaja Islam
keupayaan berfikir yang dipandu
oleh sumber hikmah atau wahyu
menjadi terlalu penting
supaya pemikiran berkembang dan subur
atas maksud kebaikan dan manfaat.
Inilah asas berfikir kerana Allah
yang amat diperlukan
oleh para remaja.






Remaja tentunya
selalu berfikir tentang hiburan, cinta,
makna kebahagiaan, kejayaan dan kecemerlangan,
sahabat dan persaudaraan.
Berfikir ke arah itu adalah sesuatu yang fitrah.
Tetapi sebagai remaja Islam
apakah sandaran berfikir tentang hiburan
yang dikaitkan dengan reda Allah
sekiranya hiburan difikir dan difahamkan
sebagai alat mengisi kekosongan
hati dan keceriaan diri secara nafsu-nafsi,
menyubur keinginan yang menyebabkan
hilang malu dan jati diri,
pengagum kepada hiburan popular Barat
hingga menjadikan remaja tidak berfikir
ke arah memperkasakan
budaya sendiri.






Remaja tentunya berfikir tentang cinta.
Berfikir tentang cinta seadanya
boleh menjerumuskan remaja
ke arah cinta kenafsian dan haiwani.
Remaja akan mudah terpengaruh
dengan pemikiran cinta dangkal
yang hanya sekadar ingin merasai
kelazatan emosi yang sifatnya nafsu-nafsi
lalu melampiaskan lafaz dan hajat
yang mengheret remaja ke arah kerosakan.







Berfikir tentang cinta kerana Allah,
membimbing remaja ke arah
meletakkan Allah sebagai sumber
yang tertinggi di mana puncak cinta
kepada Allah membawa remaja
kepada asas ketaatan dan kepatuhan
kepada pedoman yang Allah berikan.
Dalam pergaulan,
Allah memberikan sempadan dan batasan
kepada yang bukan mahram.
Allah memberikan landasan syarak
supaya cinta yang fitrah
tersalur dengan jalan yang terarah.
Mematuhi asas yang telah
dipedomankan oleh Allah
membawa kepada asas redanya.
Dan percintaan
yang terjalin atas reda Allah
bakal membawa berkat
terhadap kehidupan itu sendiri.







Begitu juga pemikiran
ke arah kebahagiaan
yang berasaskan nilai-nilai Rabbani
membimbing remaja memahami
maksud bahagia
tidak saja dari sudut perasaan dan kenafsuan
tetapi bahagia dalam erti kata
yang sebenar dicapai dari sudut rohaniah
yang tinggi
melakukan kebaikan terhadap
diri dan orang lain
supaya asas kebahagiaan
menepati jalan yang
Allah reda.








*Kebahagiaan







Berbahagiakah
hidup seorang remaja
yang melakukan sesuatu tanpa mengambil kira
reda Allah yang menyebabkan
perlanggaran terhadap hukum-hakamnya
dan akhirnya kebahagiaan hanya berbentuk kenafsian,
terhasil sesuatu yang sifatnya sementara
dan tidak membawa kepada kebahagiaan yang abadi.
Kebahagiaan yang abadi
menghubungkan remaja dengan Allah
iaitu patuh akan pedomannya
dan taat akan larangannya.







Oleh itu,
berfikir kerana Allah
memberikan remaja beberapa
pedoman yang penting.
Pertama,
harus ada asas keikhlasan
dalam membina jalan berfikir.
Kedua,
sandarkan berfikir kerana Allah
dan hikmahnya kembali semula
kepada remaja dan orang lain.
Ketiga,
pemikiran yang berasaskan
ilmu tentang Allah
supaya tanda-tanda kebesaran Allah
menjadikan remaja kerdil dan kecil di sisi-Nya.
Keempat,
menjadikan reda Allah
sebagai sumber kekuatan
dalam berfikir supaya apa yang difikir
oleh remaja sentiasa bersandarkan
keselariannya dengan batas syarak
yang dipedomankan oleh Allah.
Kelima,
harus ada rasa bersyukur
dalam proses berfikir remaja
kerana tanpa rasa syukur
remaja mudah lupa akan diri
dan
boleh membawa kepada
riak dan ujub.







Asas-asas di atas
amat perlu bagi remaja
dalam menjalankan kegiatan berfikir
supaya kekuatan akliah yang dipandu
oleh kekuatan nakliah
bakal menemukan titik keseimbangan
antara fitrah remaja dengan
Sunnatullah atau ketentuan Allah.
Allah mengatur alam ini
di atas titik keseimbangan.
Tanpanya
planet dan bintang-bintang
akan berlaga dan membawa kepada
bencana.







Fitrah remaja
mahukan kebaikan dan keindahan dalam hidup.
Ia hanya mampu dicapai
sekiranya sandaran kebaikan dan keindahan itu
terlihat pada faktor alam
yang menurunkan hujan,
faktor air yang menghidupkan ikan-ikan,
faktor bumi yang menghidupkan pohon-pohon,
faktor udara yang membolehkan remaja bernafas.
Itulah rahmat dan nikmat Allah
yang di luar kemampuan
manusia menciptakannya,
dilimpahkan kepada kita
untuk menikmatinya.
Ia membimbing remaja berfikir
betapa besarnya kuasa Allah
yang membimbing remaja
rukuk dan sujud
mengakui kebesaran-Nya
dan menjadikannya
sebagai sumber amanah
untuk
kesejahteraan diri dan orang lain.










*Prof. Dr. Sidek Baba ialah pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.






Bicara Agama --- Utusan Online -- 12 Ramadan 1427 -- 5 Oktober 2006







Teruskan membaca..

Berfikir Menjana Ilmu



Berfikir Menjana Ilmu



BERFIKIR ialah suatu aktiviti akliah dan rohaniah
yang berlaku pada seseorang akibat adanya
kecenderungan mengetahui dan mengalami.
Ia disusun dengan teratur supaya lahirnya
makna, fakta dan kefahaman.






Akal manusia berfungsi
untuk mengingat, berfikir dan menaakul.
Daripadanya kegiatan berfikir berlaku.







Manusia diberi daya kognitif
yang membolehkannya berfikir.
Manusia juga diberi daya efektif
yang membolehkan
emosi, perasaan dan kerja hati
berhubung dengan daya kognitif.
Daripadanya lahir pemikiran.
Pemikiran yang berkembang
boleh memberi asas
kepada lahirnya ilmu.






Pada diri manusia
terdapat sumber ilmu.
Persekitaran yang ada
pada diri manusia
terkandung ilmu.
Pohon-pohon yang subur,
haiwan pelbagai jenis, sumber-sumber hasil bumi
yang banyak terkandung ilmu.
Peristiwa yang berlaku,
perubahan yang terjadi,
rahmah dan nikmat yang banyak
terkandung ilmu.
Allah jadikan semuanya
adalah untuk manfaat manusia.
Ia mendorong manusia berfikir
kerana daripada aktiviti berfikir
manusia akan dapat
manfaat ilmu.






Ilmu
menyebabkan manusia tahu dan menerima
makna akan sesuatu.
Akhirnya dengan ilmu
manusia tahu nilai guna sesuatu
dan hikmah daripada
sesuatu kejadian.






Para remaja
perlu menyuburkan naluri ingin tahu
dengan cara berfikir.
Berfikir harus dipandu oleh
maklumat, fakta dan ilmu.
Sejarah pemikiran
bukanlah sesuatu yang baru.
Sejak Nabi Adam, manusia pertama,
proses berfikir sudah berlaku.
Sebab itu Allah ajarkan Nabi Adam
tentang nama-nama sesuatu
supaya dengan mengetahui
nama-nama tersebut menjadikannya
serba tahu dan ia amat bermakna
untuk memandu kehidupan.






Remaja
tidak tiba-tiba dewasa dan matang
dalam berfikir apalagi
mempunyai nilai yang betul
tentang sesuatu perkara.
Proses bertatih dalam berfikir
adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan.
Naluri ingin tahu, ingin mencuba,
ingin mengkaji harus tumbuh
dalam hati remaja supaya sesuatu
yang dilihat dan diperhati
tidak hanya berlaku begitu saja
tetapi menyebabkan
aktiviti berfikir berlaku.
Dengan membaca, menonton,
berkomunikasi, melihat gelagat
dan masalah manusia yang silih berganti,
ia membolehkan
remaja berfikir.






Aktiviti berfikir
membolehkan remaja mendapat jawapan,
melakukan analisis dan ia memberikan asas
yang baik untuk remaja
mencari jalan keluar,
meneliti akar masalah dan akhirnya
mampu menghasilkan
sudut pandangan
terhadap sesuatu.









Ibnu Nafis, Ibnu Sina,
Al-Batani, Az-Zahrawi,
Newton, Einstein, Kepler, Plato, Aristotle
dan ramai lagi ahli ilmu,
ahli falsafah dan ahli fikir
memulakan aktiviti saintifiknya dengan berfikir.
Genius ini memiliki kekuatan berfikir yang luar biasa.
Bila melihat langit, bintang-bintang,
cakerawala yang beredar, hujan yang turun,
petir kilat sambar menyambar,
sakit dan kematian,
ia mendorong mereka berfikir.
Hasil daripada pemikiran
lahirlah tanggapan dan kesimpulan
terhadap sesuatu.
Daripadanya
ilmu subur dan hidup lebih bermakna.





Dalam tradisi orang Barat
sejak zaman Plato, Aristotle dan Socrates
membawa ke zaman Galileo,
Bruno sehinggalah ke zaman Descartes,
Kant, Derrida dan Michel Foucou
pada abad ini,
manusia tidak pernah berhenti berfikir.
Pemikiran mereka
berkembang berasaskan pemerhatian,
kajian, dapatan, renungan yang bersandar
kepada akal dan pengalaman.






Faktor agama, kitab dan kenabian
tidak dijadikan sandaran utama.
Akhirnya hipotesis dan teori
tentang sesuatu dibina atas
asas rasional dan saintifik
bukan berasaskan
autoriti wahyu atau pun agama.






Wahyu





Dalam tradisi Islam
akal itu adalah sesuatu yang penting.
Berfikir menerusi pemerhatian dan uji kaji
tidak pula ditolak.
Tetapi akal itu dipandu oleh
nilai dan ilmu yang jauh lebih tinggi
daripada apa yang diketahui oleh manusia.
Akal manusia dan pancaindera manusia
tidak mampu mencapai segala-gala.
Walaupun banyak kehebatan
dicetuskan oleh akal
namun keterbatasannya tidak menjadikan
manusia memiliki kudrat dan kuasa
terhadap alam dan kehidupan
ini secara mutlak.






Tradisi Islam
meletakkan sumber-sumber wahyu
sebagai hikmah dan pedoman
untuk manusia berfikir.
Sumber wahyu tidak saja
menyatakan perkara-perkara yang nyata
tetapi juga hal-hal yang ghaib.
Yang ghaib tetap wujud
walaupun sifatnya tidak maujud.
Keyakinan manusia kepada benda
yang nyata dan wujud semata-mata
belum melengkapi sifat dan hakikat
kejadian itu sendiri.
Roh manusia
adalah sesuatu yang wujud dan tidak maujud
dalam bentuk benda.






Namun,
manusia yang hidup
boleh berkata-kata dalam melakukan
pelbagai kegiatan dan ia adalah
gambaran adanya roh
pada tubuh badan manusia.
Sekiranya roh telah tiada,
sehebat mana pun akal manusia,
hati manusia dan ketangkasan
jasmani manusia,
ia akan kaku dan mati.
Roh ialah ciptaan Allah, bukannya manusia.
Yang diketahui oleh manusia
tentang roh amat sedikit.






Para remaja
harus melihat bahawa
berfikir adalah suatu fitrah.
Fitrah ini mesti dipandu oleh ilmu dan nilai.
Ilmu wahyu dan nilai agama
menjadikan proses berfikir lebih bermakna.
Proses berfikir
menjadikan remaja lebih berilmu,
menjadi tahu dan menerima makna
akan sesuatu dengan merujuk
kepada
kebesaran dan keperkasaan Allah.






Apabila sandaran berfikir
sifatnya kerana Allah,
hikmah berfikir akan memberi
rahmat kepada remaja.
Remaja akan dilatih
tidak saja berfikir secara zahir
tetapi faktor batini akan sentiasa
menjadi aspek penting dalam kehidupan.
Bila remaja melihat dan mengkaji sesuatu
dengan mata zahir,
ia juga harus menghubungkan
objek kajian dan pemerhatian
dengan mata hati dan mata batin.






Sekiranya remaja berasa kagum
dengan muzik popular Barat,
pemikiran yang ada tidak saja
untuk hiburan mengisi kehendak hawa nafsu
semata-mata tetapi tuntutan
batini dan hati yang berasaskan
asas rohaniah yang tinggi
mahukan hiburan yang tidak membawa
kepada lagha dan melalaikan.
Ia harus mampu mencetuskan
minda dan hati
dalam titik harmoni
yang mendorong manusia
mentertibkan hawa nafsu,
menyuburkan nilai-nilai adab dan apresiasi
dan menghasilkan keinsafan yang tinggi
terhadap kekuasaan Allah s.w.t..






Ilmu inilah
yang sebenarnya harus dijana
oleh remaja hasil berlakunya
proses fikir dan zikir yang membimbing
remaja supaya dekat kepada
Allah.









- PROF. DR. SIDEK BABA ialah pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).





Sumber: Bicara Agama --- Utusan Online -- 6 Ramadan 1427 --- 29 September 2006

Teruskan membaca..

Berfikir Dalam Zikir



Berfikir Dalam Zikir


BERFIKIR adalah suatu fitrah.
Allah memberi manusia akal
membolehkan manusia berfikir.
Allah mengurniakan manusia pancaindera
membolehkan manusia memandang, memerhati,
melihat, menyaksikan, mendengar, menghidu,
merasa dan menyentuh supaya darinya manusia
memperolehi maklumat, pengalaman dan juga tanggapan.





Darinya manusia berusaha
untuk melakukan kajian dan penelitian
supaya manusia dapat memahami apa yang ada
di sekitarnya dan apa yang diperlukan
dalam hidup ini.





Alam ini Allah jadikan seluas-luasnya
untuk mengajak manusia
berfikir dan mengetahui kebesaran-Nya.
Planet bumi
di mana manusia hidup dilimpahkan
rahmat dan nikmat yang amat banyak.
Setiap kejadian yang Allah ciptakan
terkandung hikmah yang amat
luar biasa sifatnya.





Apa yang mampu
dikaji dan diteliti dan
dinikmati oleh manusia masih sedikit.
Bayangkan alam yang terlalu luas
dengan rahsia yang belum diteroka
oleh manusia tentunya mengandungi hikmah
yang amat menakjubkan.
Allah memberikan kita al-Quran
supaya manusia mendapat
pertunjuk dan pedoman bagaimana
memahami benda yang nyata dan benda yang ghaib,
bagaimana manusia dapat berfikir tentang sesuatu
di sekitarnya dan menghubungkannya dengan Pencipta.
Inilah asas berfikir dalam zikir
bagi orang-orang yang beriman.






Para remaja
amat perlu membina tradisi berfikir
dalam zikir supaya asas berfikir yang sebenar
dapat dirasai dan dinikmati.
Berfikir secara akliah semata-mata
selalunya tersisih dengan hikmah mengenai sesuatu.
Ia hanya menghubungkan
pemikiran dengan asas yang
rasional dan logik
pada pertimbangan akal semata.
Sesuatu yang di luar batas akal
dianggap tidak rasional dan tidak logik
dan ia ditolak.





Keyakinan remaja
kepada kuasa Pencipta
sudah tentu tidak sama dengan
keupayaan manusia dengan
akal dan pancaindera yang terbatas.
Sekiranya akal manusia dan kemampuan berfikir
adalah segala-gala sudah tentu manusia
berupaya menyelesaikan banyak masalah
kehidupan yang kelihatan semakin parah
dan membimbangkan.





Apa daya manusia
menyelesaikan pelbagai jenis penyakit
yang datang silih berganti
kalau hanya bergantung dengan
akal semata-mata.
Apa daya manusia
mengatasi masalah kerosakan akhlak
kalau hanya bergantung
dengan pertimbangan akal semata.
Dan apakah daya manusia
mengatasi musibah banjir, gempa bumi,
ribut dan taufan kalau hanya
berpandu dengan
kajian dan penelitian sahaja.






Para remaja
yang menggunakan pendekatan
berfikir dalam zikir
tentunya mengetahui bahawa
tidak semua yang terdapat dalam alam ini
diketahui manusia dan tidak semua
yang berlaku dalam alam ini
di bawah
kudrat dan kawalan manusia.






Mengajak remaja berfikir dalam zikir
bermakna menghubungkan alam ini
dengan Pencipta dan menghubungkan
kejadian dan peristiwa
dengan kuasa Pencipta.






Berfikir dalam zikir
bagi remaja bermakna
bagaimana remaja sejak awal umur lagi
didedahkan dengan jalan berfikir
yang mengingati kebesaran Allah.
Memahami faktor ghaibiyyat
dalam hidup remaja
harus dihubungkan dengan
tanda-tanda kebesaran Allah
yang terdapat di mana-mana di muka bumi
apalagi di angkasa.






Al- Quran
memberi remaja
pedoman dan panduan
bagaimana memahami kebesaran
Allah dengan menyaksikan
tanda-tandanya.
Kejadian siang dan malam,
hujan dan panas yang berlaku silih-berganti,
kehidupan manusia dan faktor alamiah
yang berpasang-pasang,
diturunkan hujan menghidupkan
pohon-pohon dan haiwan
adalah tanda-tanda kebesaran-Nya
bagi remaja yang berfikir.





Manusia tidak mampu
menguruskan perjalanan kejadian tersebut
malah menerima saja apa yang berlaku
dengan urus tadbir yang terbatas.






Zikir





Berfikir dalam zikir
membimbing remaja untuk memahami
bahawa seluruh kejadian alam ini
adalah di bawah urus tadbir
Allah s.w.t.
Manusia yang diberi
amanah sebagai khalifah
perlu melakukan urus tadbir
mengikut pedoman yang Allah telah berikan
menerusi kalam-Nya al-Quran
supaya ia menjadi pertunjuk bagi manusia.
Mengingkari akan menyebabkan
kerosakan kepada
kehidupan dan muka bumi ini.






Berfikir dalam zikir
bagi remaja mampu mendekatkan remaja
kepada kebesaran Allah.
Berzikir dalam erti kata yang luas
bermaksud mengingati dan mengakui
kebesaran dan keagungan Allah.






Bila remaja melafazkan kalimah zikir
subahanallah atau Allahu Akbar,
ia tidak hanya terpancar
dengan kalimah dan dibenarkan atau ditasdikkan
dalam hati semata tetapi lafaz kalimah itu
memberi dorongan ilmu mengenai
rahsia kebesaran Allah dalam alam ini
yang perlu dikaji oleh remaja
supaya manfaatnya dapat
dirasai oleh manusia.






Sains dalam tradisi Barat
mengkaji sesuatu benda seadanya
dan mengkaji sesuatu fenomena seadanya.
Dalam tradisi berfikir dan zikir
mengkaji sesuatu benda tidak saja dikaji seadanya
tetapi dikaji hikmah di sebalik kejadiannya.
Apalagi bila mengkaji fenomena sesuatu kejadian
ia tidak hanya dikaji mengenai kejadian itu
tetapi berfikir dalam zikir
memberikan pedoman,
hikmah dan iktibar
di sebalik sesuatu kejadian supaya manusia
mendapat pengajaran dan pertunjuk
dari sesuatu benda dan kejadian.






Mengapa manusia
dilahirkan ke dunia kemudian dimatikan,
mengapa manusia yang sihat
kemudian jatuh sakit,
mengapa manusia yang zaman mudanya cerdik
dan sampai terlalu tua hilang ingatan,
mengapa manusia suatu ketika kaya
kemudian tiba-tiba jatuh miskin,
mengapa suatu ketika manusia berada di tempat
yang amat berkuasa
kemudian jatuh sebagai
manusia yang hina.






Mengapa manusia di suatu zaman
membina tamadun yang hebat
tetapi kini menjadi penciplak kepada tamadun orang lain,
adalah gambaran fenomena kejadian manusia
sejak dari dahulu sehingga kini.






Memahami fenomena ini
dalam fikir dan zikir
memberikan remaja iktibar
tentang kejadian dan kuasa Allah
yang seharusnya manusia
mengambil iktibar darinya.






Penyakit





Hal yang sama juga berlaku
terhadap pelbagai jenis penyakit
yang sedang menghinggapi manusia kini,
keadaan cuaca yang tidak menentu,
lapisan ozon yang semakin menipis,
sungai-sungai yang tercemar,
udara yang semakin kotor
adalah gambaran tentang ketidakseimbangan
yang berlaku dan sebahagiannya adalah
akibat perbuatan
tangan-tangan manusia.






Berfikir dalam zikir bagi remaja
membawa remaja ke arah dorongan
mengkaji dan menyelidik
tidak saja dalam batas benda yang nyata
tetapi harus memiliki pedoman dari
Pencipta tentang pedoman-pedoman mengurus
yang betul supaya wujud pemahaman
yang seimbang bahawa sesuatu itu
adalah kejadian dan milik Allah.






Manusia diberi amanah
untuk mengurusnya dengan baik dan betul.
Darinya lahir sifat amanah yang tinggi
dan terjadinya sesuatu ia ada hikmah
yang membimbing manusia berfikir
tentang upayanya yang terbatas
dan upaya Allah
yang tidak terbatas.






Berfikir dalam zikir
meningkatkan keyakinan dan keimanan remaja
tentang kekuasaan dan kebesaran Allah
kerana tidak ada sesuatu yang
terjadi dan diciptakan di alam ini
tanpa kuasa-Nya.






Ilmu yang ada pada remaja
hanya sedikit dan kalau yang sedikit itu
remaja tidak bersyukur dengan-Nya
malah sesetengah remaja
sombong dan takbur terhadap-Nya,
ia menyebabkan remaja
akan kehilangan pedoman ilmu
dan hikmah dan akhirnya
remaja akan merasakan
ia adalah segala-gala
dan ia bakal menjerumuskan remaja
ke arah kerosakan dan kebinasaan
peribadi dan pemikiran.





- PROF. DR. SIDEK BABA ialah pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).





Sumber: Bicara Agama-- Utusan Online --- 28 Syaaban 1427 -- 21 September 2006









Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...