Photobucket

Sahabat Maya :

Monday, December 5, 2011

Muzium Kapal Selam di bumi Hang Tuah



Muzium Kapal Selam di bumi Hang Tuah



NEGERI ‘Hang Tuah’ tidak pernah jemu dikunjungi pelancong dari dalam negeri mahupun luar negara.



Kota A’Famosa, bangunan Stadthuys, perigi Hang Tuah dan bermacam-macam lagi. Semua itu tidak pernah membosankan walaupun sudah dilawati berkali-kali.



Kali ini Melaka mahu memberi sesuatu yang baharu. Negeri penuh tinggalan sejarah itu menawarkan tarikan baharu dengan pembukaan Muzium Kapal Selam. Muzium ini diselia Perbadanan Muzium Melaka (Perzim).



Muzium kapal selam ini menambah lagi koleksi artifak sejarah negeri ini yang sudah mempunyai 23 muzium.



Terletak di Dataran 1Malaysia, Klebang, pembukaan Muzium Kapal selam SMD Ouessant jenis Agosta 70 milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) pada 22 November lalu sudah cukup membuatkan rakyat negara ini terutama rakyat Melaka berbangga.



Selepas menempuh pelayaran selama 31 hari dari pelabuhan Brest, Perancis, kapal selam seberat 1,200 tan tersebut akhirnya tiba di perairan Selat Melaka pada 12 November lalu.



Disebabkan proses untuk mengangkut kapal selam terbabit menelan belanja RM12.6 juta dan pertama kali dilakukan, kerja-kerja mendaratkan memakan masa yang lama apabila ia perlu dilakukan dengan teliti.



Ramai antara kita pernah menyaksikan aksi mencabar seumpama seperti mengangkut kapal atau rumah dari satu tempat menggunakan treler dalam dokumentari Discovery Channel atau National Geographic.



Rekod dunia



Sudah pasti ia antara program yang sangat menyeronokkan.



Jika adapun seperti kapal selam yang dipindahkan ke Surabaya, Indonesia sebenarnya dileraikan kepada dua bahagian sebelum ditempatkan di situ menggunakan kapal laut.



Bagaimanapun, Felda Transport Services Sdn. Bhd. ada cara tersendiri dalam mengangkut kapal selam itu ke Melaka.


KAPAL selam Agosta 70 selamat
ditempatkan di Klebang, Melaka.


Kapal yang beratnya lebih 1,000 tan itu dipindah dan diangkut tanpa dileraikan sekali gus mencipta sejarah dan dipuji pasukan marin Perancis.



Proses itu melibatkan dua buah kren khas yang masing-masing berkeupayaan mengangkat beban 900 tan. Operasi mengalihkan kapal selam dari kapal ‘Jumboship’ ke kapal ponton mengambil masa selama tiga jam.



Ia berukuran 67.57 meter panjang dan tinggi 11.75 meter manakala 6.5 meter lebar. Sesiapa sahaja akan teruja melihat kapal itu kerana ketinggiannya menyamai sebuah bangunan kedai tiga tingkat!



Menyingkap sejarah kapal itu, Agosta 70 digunakan untuk melatih kru pertama kapal selam Malaysia dari 2005 hingga 2009 dan latihan itu dijalankan berikutan kontrak yang ditandatangani Malaysia untuk pemilikan kapal selam Scorpene Perancis pada 2002.



Pada 23 September lalu, Duta Malaysia ke Perancis Tan Sri Abdul Aziz Zainal mewakili kerajaan Malaysia menandatangani satu pemindahan pemilikan kapal selam Agosta 70 dengan wakil Kementerian Pertahanan Perancis, Yves Blanc.



Menariknya, kali terakhir Agosta 70 digunakan oleh TLDM dan Tentera Laut Perancis ialah ketika melakukan pelayaran di Lautan Atlantik pada Julai 2009.



Ketua Pegawai Eksekutif Felda Transport, Zainal Abidin Ujud memberitahu, kerja menaikkan kapal selam itu merupakan pengalaman pertama syarikatnya apabila proses mengalihkan kapal selam itu menggunakan kaedah ‘heavy lift’ yang belum pernah dilakukan oleh mana-mana pihak sebelum ini.



“Kami pada mulanya mahu mencuba kaedah tali balut atau bellishing namun (teknik itu) dianggap tidak sesuai sebelum beralih pada ‘heavy lift’.




PELAN pembangunan Muzium Kapal Selam
atau Kompleks Pelancongan Klebang, Melaka.



“Ini adalah yang pertama di dunia dan kita terpaksa mendapatkan kepakaran jurutera marin dengan melibatkan kajian menyeluruh daripada Universiti Delft, Belanda bagi membuat penilaian mengenai proses mengangkut kapal selam ini.



Trelar 480 tayar



“Ia melibatkan beberapa kepakaran termasuklah ‘salt water Engineering dan Lloyd’ kesemuanya melibatkan kepakaran marin laut,” katanya.



Ujar beliau, meskipun kapal selam itu diperbuat daripada besi, namun ada beberapa bahagian kapal itu rapuh. Petugas pengangkutan perlu berhati-hati ketika operasi mengangkut kapal dilakukan.



“Bayangkanlah kerja itu selesai pukul 6 petang di Pelabuhan Marin Brest, selepas dibawa ke situ dari Rotterdam, pangkalan tentera marin Perancis,” katanya yang turut menyelia dari mula hingga akhir pendaratan di Klebang, Melaka.



Lebih mendebarkan, pukul 9.30 pagi kapal ponton perlu membawa kapal selam terbabit dengan berhati-hati ke jeti sementara di Klebang, Melaka pada 17 November lalu.



Satu lagi cabaran menanti apabila kru terpaksa menempuh perjalanan sejauh 1.8 kilometer untuk ke kawasan lapang Dataran 1Malaysia, Klebang.



Dengan menggunakan treler ‘Multi axle’ yang disewa khas dari Singapura, proses pendaratan penuh mencabar itu selesai dalam tempoh kurang 100 minit.



Kira-kira pukul 12.30 tengah hari, operasi membawa kapal selam berkenaan bergerak ke tapaknya dengan bantuan air pasang kerana air pasang membantu kapal ponton terbabit berada sama paras dengan jeti sebelum kapal selam ditarik ke darat.


KAPAL selam diangkut dan dipindahkan dari jumboship milik Belanda
ke atas tongkang yang berlabuh di sebelah jumboship itu di Melaka.


“Dalam kedudukan satu kilometer dari pesisir pantai jeti sementara, kami meletakkan kapal selam di atas treler 480 tayar yang berada di atas ‘barge’ atau tongkang sebelum ditarik perlahan ke arah jeti sementara sebelum dipindahkan ke darat menggunakan alat kawalan jauh.



Zainal Abidin memberitahu, bagi melancarkan operasi menaikkan kapal ke darat, beberapa plat keluli diletakkan di atas laluan bagi mengelak tanah menjadi mendap.



“Namun semuanya lancar kerana jeti sementara dan laluan yang diwujudkan khas untuk kapal selam memang kukuh,” jelasnya lagi.



Selepas semua proses selesai, kira-kira pukul 4.40 petang, kapal selam itu akhirnya berjaya diletakkan di posisi yang ditetapkan dengan sokongan dua ‘saddle’ atau besi gergasi pada badannya.






Teruskan membaca..

Guru juara pertandingan Kucing Comel


Faridah Mad Noor bersama Tiger (warna oren) dan Smokey
yang memenangi tempat pertama dan ketiga pada
Pertandingan Kucing Comel 2011 di Kota Bharu, kelmarin.



Guru juara pertandingan Kucing Comel








KOTA BHARU 4 Dis. - Gesaan sepupu membuahkan hasil buat seorang guru apabila kucing-kucingnya menyapu bersih tiga tempat utama Kategori Kacukan Bulu Pendek Jantan pada Pertandingan Kucing Comel 2011 anjuran Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) Kelantan di Terminal Agribisnes Negara (Teman), di sini, semalam.



Faridah Mad Noor, 54, yang mengajar Bahasa Melayu di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Mahmud Muhyidin, Pasir Pekan tidak menyangka haiwan kesayangannya akan berjaya memandangkan itu merupakan penyertaan kali pertamanya dalam sebarang pertandingan membabitkan kucing.



"Dalam perjalanan ke sini pagi tadi pun saya hampir berpatah balik ke rumah kerana tidak biasa bertanding, tetapi memikirkan kesungguhan sepupu yang juga kakitangan JPV menggalakkan saya menyertai pertandingan ini, maka saya batalkan niat itu.



"Syukurlah ketiga-tiga kucing saya menang hari ini tanpa diduga sedikit pun," katanya ketika ditemui pemberita selepas tamat pertandingan.



Ketiga-tiga kucingnya daripada jenis British Shorthair - Scottish Fold iaitu 'Tiger', 'Buboy' dan 'Smokey' menang tempat pertama hingga ketiga Kategori Kacukan Bulu Pendek Jantan pada pertandingan yang disertai 35 ekor kucing tersebut.



Sebanyak enam kategori dipertandingkan termasuklah kategori Kacukan Bulu Pendek Betina; Kacukan Bulu Panjang Jantan; Kacukan Bulu Panjang Betina; Baka Tempatan Jantan dan Baka Tempatan Betina.



Piala kemenangan dan hamper telah disampaikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Desa dan Teknologi negeri, Che Abdullah Mat Nawi.



Hadir sama Pengarah JPV negeri, Datuk Dr. Mohd. Zairi Serlan.



Seorang lagi peminat kucing, Azlan Abdullah, 53, pula memenangi kategori Baka Tempatan Jantan dengan kucingnya yang dipanggil 'Mamat'.



Azlan mula memelihara kucing tersebut sejak empat tahun lalu setelah dijumpai dalam keadaan sakit semasa di tempat kerjanya di Kampus Kesihatan Universiti Sains Malaysia (USM) Kubang Kerian.



Dia yang tidak mempunyai cahaya mata turut mempunyai lebih 30 ekor kucing lain termasuk kucing Parsi yang dipelihara bersama isterinya, Normin Nordin, 48, di rumah mereka di Kampung Jambu dekat sini.



"Tidak dinafi, kadang-kadang ada juga rasa serabut sebab bilangan yang banyak tetapi kucing-kucing inilah penghibur hati saya dan isteri, kesemuanya adalah pemberian daripada sahabat dan keluarga selain yang sengaja dibuang orang di hadapan tangga rumah saya," katanya.



Selain pertandingan kucing dan mewarna bagi kanak-kanak, ceramah berkaitan pengurusan kesihatan haiwan kesayangan dan isu kezaliman haiwan turut diadakan.




Teruskan membaca..

Anak nelayan terbiar cipta kejayaan




Anak nelayan terbiar cipta kejayaan




LAZIMNYA, kita didedahkan dengan pelbagai cerita dan berita kecemerlangan para pelajar dalam peperiksaan awam. Namun kisah sedih, derita dan malang kurang mendapat liputan.


Melalui ruangan Kisah & Teladan ini, akan dipaparkan pelbagai cerita yang boleh dijadikan pedoman serta iktibar kepada warga pendidik, masyarakat dan para pemimpin di semua peringkat. Semua cerita berinspirasi daripada kisah benar yang pernah ditangani oleh penulis, Dr. Yunos Pipet sebagai pendidik dan guru besar sejak 1981. Bagaimanapun, nama watak dan latar cerita tidak menggunakan nama sebenar.



AMIR adalah sebahagian daripada ratusan anak nelayan malang yang hilang di laut dipukul ombak Laut China Selatan. Amir tinggal di gubuk usang di pinggir Chendering. Ibunya pula meninggal akibat sakit tibi berpanjangan menyebabkan Amir kehilangan segala-galanya. Amir kini tinggal bersendirian tanpa saudara dan tanpa kasih sayang. Amir ingin bersekolah tetapi sudah berumur 17 tahun.



Sesekali Amir hanya mampu menitiskan air mata melihat rakan sebayanya pulang daripada sekolah. Dia tidak pernah mengambil peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) atau ketawa meraih kejayaan tetapi sekadar pernah bersekolah di sekolah rendah. Dia sekadar tahu menulis, membaca dan mengira untuk meneruskan kehidupan yang sukar sejak berusia 12 tahun.



Sejak kematian bapanya di laut empat tahun yang lalu Amir tidak bersekolah. Amir hanya mampu menjual botol, tin minuman di sekitar Chendering dan sesekali menjadi tukang sapu sambilan di studio di Chendering untuk menyara kehidupan.



Gelagatnya tekun mengutip botol di pinggir studio diperhatikan oleh Datuk Sham dan akhirnya Amir diambil dan dijadikan anak angkat Datuk Sham. Datuk Sham membawa Amir pulang ke Shah Alam dan memujuk dia supaya bersekolah semula.



Itulah yang tersurat dalam fikiran Amir selama ini. Datuk Sham datang ke jabatan menguruskan permohonan Amir. Dia diterima bersekolah tetapi perlu menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pada hujung tahun itu juga.



Datuk Sham mengaturkan jadual Amir dan mendaftarkan Amir ke pusat tuisyen. Lima bulan adalah masa yang diperuntukkan kepadanya untuk bersedia menghadapi SPM.



Amir nekad untuk memenuhi hasrat dirinya, cita-cita arwah ibu dan arwah bapanya dan membalas budi Datuk Sham. Dia belajar dan mencuba menguasai apa jua yang diberikan demi satu kehidupan. Gagal bererti binasa dan berjaya menjadi satu kemestian untuk dua arwah yang hilang tiada berita.



Tindakan:



Datuk Sham dinasihatkan supaya Amir memohon bersekolah semula sebelum dipertimbangkan ke sekolah yang dipohon. Perakuan daripada pengetua sekolah lamanya diperlukan untuk memastikan Amir penah bersekolah.



Jabatan Pelajaran menasihati Datuk Sham untuk memastikan persekolahan murid ini tidak terganggu sementara mendapatkan kelulusan Kementerian Pelajaran Malaysia. Jabatan Pelajaran menasihati berdasarkan keperluan undang-undang:



i. Walau bagaimanapun guru besar atau pengetua hendaklah menerima masuk murid yang adalah warganegara ke sekolah untuk menerima pendidikan PU(A) 275/98 dipinda oleh PU (A) 445/07.



ii. Ibu bapa murid perlu mengemukakan dokumen sokongan mengikut Seksyen 96. Tulisan dan perbahasan berkenaan dengan tulisan adalah termasuk cetakan, litografi, tulisan taip, gambar, foto dan lain-lain cara menyatakan atau menurunkan perkataan, rajah dan angka dalam bentuk yang boleh dilihat.



iii. Murid perlu menandatangani perjanjian berkelakuan baik di hadapan pengetua baru.



Pengajaran:



Bukan semua kanak-kanak yang berpeleseran dan ponteng sekolah adalah kumpulan anak-anak nakal. Ada antaranya terpaksa berhenti sekolah kerana kemiskinan, tiada kawalan, bimbingan dan lapar.



Bukan niat di hati mereka berkeliaran sebagai kutu rayau, menjadi masalah masyarakat atau mengganggu pola kehidupan sebaliknya mereka mahu memenuhi naluri kemanusiaan.



Di sudut hati, mereka malu menjadi kutu rayau tetapi pada siapa mereka mengadu, siapa yang mahu mendengari rintihan mereka? Ramai yang menghina, mencaci atau memaki mereka tetapi di negara yang aman ini tidak ramai yang pernah mahu membela rintihan pedih perih di sudut hati mereka.



Persoalan:



i. Mampukah Amir bersekolah semula selepas sekian lama meninggalkan alam persekolahan selepas kematian ibunya?



ii. Bagaimana Amir berusaha membina kecemerlangan untuk dirinya, arwah ibu dan bapanya dan Datuk Sham?



iii. Apakah peranan pegawai Jabatan Pelajaran dalam menangani masalah keciciran murid?



iv. Tugas siapakah membela kesusahan anak-anak gelandangan ini?



Akhirnya:



Hari ini Amir berjaya melalui detik getir itu walaupun tanpa kedua ibu bapanya. Berbekalkan azam meneruskan kehidupan dia terus mengharungi cabaran hidup dengan cemerlang.



Amir sedia berubah, menerima nasihat dan menginsafi diri sendiri. Kini Amir menuntut di Universiti Teknologi Mara (UiTM) dalam bidang perakaunan pada semester tiga.



Langkah yang diambil Datuk Sham telah mengubah keseluruhan hidup Amir. Beliau bukan sahaja menyelamatkan Amir daripada terus merempat tetapi menguja kegigihan anak nelayan malang ini.



Amir mahu keluar dan melupakan daripada lembah kemiskinan tetapi menyediakan diri sebagai modal insan yang sangat diperlukan oleh negara.



Nasihat:



Mengambil anak angkat memerlukan bukan sekadar untuk digelar sebagai seorang dermawan tetapi perlu memahami keperluan kemanusiaan yang tinggi.



Pengorbanan itu memerlukan tahap kesabaran yang sangat tinggi, berani dan cekal. Usaha ini memerlukan perancangan yang teliti dan mendapat nasihat yang betul daripada orang yang pakar dalam pendidikan, perundangan dan kemasyarakatan.



Dapatkan panduan yang betul daripada orang yang bertanggungjawab dan ikhlas kerana kesilapan yang kecil boleh menyebabkan masalah sedia ada menjadi lebih parah.



Anak-anak daripada keluarga miskin, terbuang sangat sensitif, mudah tersinggung dan sikap merendah diri yang kronik.



Mereka perlu diyakinkan dengan penuh berhemah supaya tidak tersinggung. Kesusahan menjadikan mereka begitu. Mereka lebih kurang meyakini orang lain, nekad, degil dan sukar menerima perubahan.







Teruskan membaca..

Rasional pelaksanaan PBS




Rasional pelaksanaan PBS

PELAKSANAAN Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) mulai murid tahun satu 2011 diyakini dapat melahirkan modal insan yang holistik serta seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek seperti yang diaspirasikan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.



Ketika ini, sistem pendidikan yang berorientasikan peperiksaan dan terlalu mengiktiraf pencapaian akademik menyebabkan penglibatan pelajar kurang dalam kokurikulum serta memberi tekanan kepada guru, ibu bapa dan pelajar berkenaan.



Tekanan ke atas guru-guru untuk menghabiskan sukatan pelajaran menyebabkan fokus kepada produk akhir dan bukannya proses pembelajaran.



Tambahan pula, di sesetengah negara maju, sistem pentaksirannya telah banyak berubah dan ada yang langsung tidak mempunyai peperiksaan awam sama ada di peringkat sekolah rendah mahupun menengah.



Justeru mulai 2016, Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) akan dibuat berdasarkan nisbah 60:40 iaitu 60 peratus Pentaksiran Berasaskan Pusat (PBP) dan 40 peratus PBS. Manakala peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) pula bermula pada 2014.



PBP di peringkat UPSR sama seperti yang diamalkan sekarang akan dilaksanakan oleh Lembaga Peperiksaan (LP) yang melibatkan mata pelajaran Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains.



Dalam PBS pula terdapat empat komponen iaitu Pentaksiran Pusat, Pentaksiran Sekolah, Pentaksiran Psikometrik dan Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum (PAJSK).



Pentaksiran Pusat dan Pentaksiran Sekolah bersifat akademik manakala Pentaksiran Psikometrik dan PASJK pula bersifat bukan akademik.



Bagi Pentaksiran Pusat, ia dilaksanakan oleh sekolah menggunakan instrumen dan garis panduan yang disediakan oleh Lembaga Peperiksaan. Pentaksiran ini melibatkan kerja khusus dan projek lisan.



Pentaksiran Sekolah pula melibatkan mata pelajaran teras dan elektif. Ia dilaksanakan sepenuhnya oleh pihak sekolah.



Manakala Pentaksiran Psikometrik pula dilaksanakan di peringkat sekolah dan/atau pusat untuk mengukur kebolehan semula jadi, kemahiran berfikir, kemahiran menyelesaikan masalah, minat, kecenderungan, sikap dan personaliti murid.



PAJSK adalah pentaksiran yang dijalankan untuk mendapatkan maklumat tentang kapasiti dan potensi jasmani, sukan dan kokurikulum yang dikawal secara harmoni oleh kapasiti dan proses mental seseorang individu murid supaya pertumbuhannya dapat dipantau dan diperbaiki




Sumber : Utusan Malaysia Online(Penilaian Berasaskan Sekolah)- (PBS)








Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...