Photobucket

Sahabat Maya :

Saturday, May 19, 2012

Kafe kucing pertama di Eropah







Kafe kucing

pertama di Eropah




TIGA kucing Cafe Neko menguasai sebuah meja dalam kafe berkenaan.
TIGA ekor kucing Cafe Neko
menguasai sebuah meja dalam kafe berkenaan.


TAKAKO bersama seekor kucing yang menetap di kafe itu.

TAKAKO bersama seekor kucing
yang menetap di kafe itu.





VIENNA: Ia kafe yang berlainan dengan kafe lain. Penghuninya tidak akan mengangkat jari untuk melayan tetamu, sebaliknya akan berkeliaran di dalam seolah-oleh mereka yang memiliki kawasan itu.




Dan jangan terperanjat jika terdapat ‘bulu ganjil’ di dalam minuman anda.





“Kafe kucing’ pertama di Eropah dibuka di Austria awal bulan ini.




Pelanggan menghirup teh dan kopi mereka sementara kucing yang mendiami kafe berkenaan - Sonja, Thomas, Moritz, Luca dan Momo di pangkuan mereka atau tidur di bawah kerusi.





Takako Ishimitsu, 47, pemilik kafe berkenaan berasal dari Jepun. Kafe seumpama itu adalah perkara biasa di negara matahari terbit itu.





Di situ, orang ramai yang ditegah memelihara haiwan di apartmen, boleh menghabiskan masa di kafe haiwan untuk bersama-sama dengan binatang kesayangan mereka.




Dengan harga secawan cap- pucino, mereka boleh melihat dan bermain dengan haiwan itu.





Terdapat sekurang-kurangnya 39 kafe seumpannya di Tokyo saja. Ada yang khusus tentang jenis kucing, seperti kucing hitam atau yang gemuk.





Takako berkata, dia mahu membawa aspek budaya Jepun yang luar biasa itu ke Eropah bagi menyediakan keselesaan kepada orang ramai yang rindu untuk mendapatkan kucing peliharaan tetapi tidak boleh berbuat demikian kerana masalah ruang atau ekonomi.






Semua kucingnya diambil dari sebuah pusat perlindungan haiwan.






Takako menghabiskan masa tiga tahun berunding dengan pegawai majlis perbandaran mengenai isu kebersihan sebelum diberi kebenaran untuk membuka Cafe Neko (Kafe Kucing dalam bahasa Jepun).






Kafe berkenaan bukan saja mementingkan kebersihan tetapi juga menolak sebarang kehadiran anjing di dalamnya. - DM



Sumber












Teruskan membaca..

Ibu bapa perlu bantu guru atasi isu remaja










Ibu bapa perlu bantu guru


atasi isu remaja


KITA sebagai manusia biasa memerlukan sokongan dan bantuan orang lain dalam mencapai kecemerlangan. Sokongan dimaksudkan termasuk daripada ibu bapa, ahli keluarga, sahabat handai dan khususnya warga pendidik atau guru yang diraikan pada 16 Mei lalu.






Sudah pastinya sumbangan dan pengorbanan mereka tidak dapat dibandingkan dengan sebarang anugerah di dunia. Golongan pendidik semestinya diberi penghormatan dan pengiktirafan kerana mereka adalah golongan yang berpotensi untuk melonjakkan transformasi ke arah perkembangan minda lebih dinamik.







Inilah sebenarnya peranan yang perlu dimainkan mereka kerana proses pengajaran dan pembelajaran akan berubah dari masa ke semasa. Jadi merekalah yang yang perlu mengaplikasikan segala sumber ilmu melalui kaedah berinovasi sesuai gelaran ulul albab iaitu mereka yang bijak pandai seperti dicatatkan al-Quran.







" Dia (Allah)

memberikan kefahaman

kepada siapa yang dikehendaki.

Sesiapa yang mendapat anugerah ini,

sesungguhnya dia mendapat banyak kebaikan. "


- Surah al-Baqarah, Ayat 269.







Lafaz diulang lebih daripada 15 kali dalam al-Quran menunjukkan kehebatan mereka di sisi Allah SWT.





Firman-Nya bermaksud:






“Dia (Allah)

memberikan kefahaman kepada

siapa yang dikehendaki.

Sesiapa yang mendapat anugerah ini,

sesungguhnya dia telah mendapat banyak kebaikan.”

(Surah al-Baqarah, ayat 269)








Imam Qurtubi berpendapat, ayat ini adalah perintah menggunakan anugerah akal fikiran bagi mengkaji isi alam. Pengkajian dan pembelajaran mestilah diterapkan di kalangan guru bagi menggarap elemen inovasi dalam proses lonjakan transformasi pendidikan.







Untuk melahirkan modal insan beriman dan bertakwa sukar dan memerlukan pengorbanan, ilmu dan kemahiran tinggi. Komitmen serta kesungguhan dalam misi menghapuskan kejahilan adalah asas kejayaan yang harus disemat dalam jiwa setiap warga pendidik.







Mereka juga berperanan sebagai ejen perubahan dalam masyarakat yang dahagakan peradaban dan integriti. Pembangunan minda melalui fardu ain dan fardu kifayah tidak harus diketepikan kerana ia termasuk dalam falsafah pendidikan sejajar kehendak agama.








Sabda Baginda SAW dalam hadis diriwayatkan Abu Hurairah bermaksud:







“Apabila mati seorang anak Adam,

maka terputuslah semua amalannya

kecuali tiga perkara iaitu

sedekah dikeluarkan, ilmu yang dicurahkan

dan anak soleh yang sentiasa

mendoakan untuknya.”

(Hadis riwayat Muslim)









Jelas menunjukkan profesion ini akan menjadi putaran di mana ilmu dipelajari akan diajar semula kepada orang lain bagi memastikan kesinambungan pahala ganjaran terus berlarutan walaupun empunya diri sudah meninggalkan dunia yang sementara ini.








Peringatan Baginda SAW mengenai peristiwa akhir zaman dalam sabda Baginda bermaksud:









“Akan datang

suatu waktu di mana umatku

menjauhi orang berilmu dan ahli feqah.

Maka mereka akan ditimpakan

dengan tiga musibah.

Antaranya ialah

dihilangkan keberkatan terhadap hasil pendapatannya,

dianugerahkan kepada mereka pemimpin yang tidak adil

dan

mereka akan meninggalkan dunia

dalam keadaan tidak beriman.”

(Mukasyaf Asrar)







Namun, cabaran yang dihadapi guru dewasa ini adalah pelajar itu sendiri di mana mereka sering terjebak dalam era globalisasi yang menyebabkan pengaruh sosial tidak terkawal, pengaruh jenayah yang berleluasa, tidak menghormati guru dan masalah akhlak.









Ditambah pula ibu bapa tidak memberi kepercayaan penuh kepada warga pendidik untuk memajukan anak mereka sehingga ada yang sanggup menjadikan guru sebagai musuh.









Sebenarnya, bukan tanggungjawab guru saja, ibu bapa dan masyarakat diperlukan dalam usaha menyokong guru membentuk dan mendidik generasi muda hari ini. Mereka mestilah memainkan peranan secara kolektif dengan menggunakan ruang yang ada untuk menjana idea dan bersama menyelesaikan masalah generasi kini.












Oleh

Ustaz Zaman



Penulis ialah

Eksekutif Agama

The New Straits Times Press (NSTP)












Teruskan membaca..

Sukan bola keranjang-permainan rakyat 1Malaysia









Bola keranjang

berpotensi jadi sukan rakyat

1Malaysia: Latt Shariman


ALOR SETAR: Sukan bola keranjang yang selalu dikaitkandengan kaum Cina di Malaysia berpotensi menjadi permainan rakyat 1Malaysia dantidak lagi dimonopoli kaum itu.




Menyedari potensi berkenaan, Pegawai Tugas-tugas Khas Perdana Menteri, Datuk LattShariman Abdullah membawa empat pasukan terbaik mengadakan perlawanan
pertunjukan di gelanggang Sekolah Kebangsaan (C) Yih Min, Simpang Empat dekat sini, malam tadi.




Pasukan MCKK Cagers (Maktab Melayu Kuala Kangsar) yang dibarisi semua pemain
Melayu dan selaku juara sekolah berasrama penuh selama beberapa tahun, menentang pasukan bawah 16 tahun Kedah.





Selain itu, Ipoh Farmcochamp yang dibarisi beberapa pemain kebangsaan pula
menentang pasukan Help University dari Kuala Lumpur yang diperkuat pemain
daripada kalangan pelajar antarabangsa.






Latt Shariman berkata, beliau akan menjemput pasukan lain yang bertaraf
tinggi untuk mengadakan perlawanan bagi mendedahkan penduduk khususnya di Kuala Kedah dengan sukan bola keranjang dari semasa ke semasa.







"Pembabitan pemain Melayu dalam pasukan MCKK serta bawah 16 tahun Kedah
membuktikan kaum bukan Cina juga berbakat dalam permainan ini," katanya semasa
membuat ucapan penutup selepas perlawanan berakhir. - BERNAMA


























Teruskan membaca..

Tingkat ilmu ketika bekerja





Tingkat ilmu ketika bekerja


Pendidikan mampu bentuk akal, perwatakan





APABILA kita mengamati pencapaian bangsa yang maju dan pembangunan tamadun silam, maka kita akan mendapati pelbagai faktor menyumbang kepada kejayaan itu antara yang utama disebabkan kualiti pendidikan serta ketinggian nilai diri dalam bidang keilmuan.







Kualiti pendidikan bukan semata-mata yang dibentuk secara formal dan sistematik di sekolah atau universiti, tetapi juga di rumah, tempat kerja dan persekitaran masyarakat.
Sering terlintas dalam benak fikiran orang bekerja adalah untuk mendapatkan gaji. Benar, namun peluang keemasan lain yang perlu direbut ialah pengetahuan dan pengajaran supaya bukan saja dapat mencapai matlamat serta hasrat organisasi tetapi menambah nilai bagi kerja termasuk profesionalisme dan lebih utama menjadi ibadat.
Pendidikan membentuk akal, menajamkan minda serta mempengaruhi perwatakan dan tindakan seseorang.







Justeru, ia sangat penting untuk diteruskan sepanjang hayat sebagaimana seruan supaya menuntut ilmu daripada buaian sehingga ke liang lahad.







Benarlah mengapa ayat al-Quran pertama diwahyukan menjurus kepada seruan pencarian dan pengkajian ilmu pengetahuan. Firman Allah SWT bermaksud:







“(Wahai Muhammad)

Bacalah dengan nama Tuhanmu

yang menjadikan (sekalian makhluk).”









Sayyid Qutb dalam tafsir fi Zilal al-Quran menyatakan, di samping menjelaskan hakikat penciptaan manusia, ayat ini juga menjelaskan hakikat mengajar iaitu bagaimana Allah mengajar manusia dengan pena yang menjadi alat mengajar paling luas dan mendalam kesannya kepada kehidupan manusia sehingga ke hari ini.









Ayat ini turut memerintahkan amalan iqra’ iaitu membaca menjadi asas penerokaan ilmu. Manakala apa yang dipelajari pula hendaklah membawa kepada kebaikan dan keimanan kepada Allah SWT.









Rasulullah mensyaratkan tawanan Perang Badar yang tidak mampu ditebus dengan harta, menebus diri dengan mengajar orang Islam menulis dan membaca. Namun, yang menyedihkan umat Islam sehingga kini ialah kadar literasi di negara majoriti Islam sendiri masih rendah sekitar 60 ke 70 peratus.










Justeru, dalam merealisasikan kewajipan iqra, dua tindakan utama perlu dipupuk dalam masyarakat iaitu minat belajar dan peka untuk mengambil sebanyak pelajaran atau pengajaran sepanjang kehidupan termasuk ketika bekerja.









Pepatah Arab menyatakan ilmu (terhasil) dengan belajar dan lemah lembut (terhasil dengan perbuatan yang) berlemah lembut. Oleh kerana sebahagian besar daripada hari dan masa kita diluangkan di tempat kerja, maka peluang dan kesempatan belajar dan mengambil pelajaran dalam persekitaran kerja sama ada secara langsung atau tidak, perlu dititikberatkan.









Sering terlintas dalam benak fikiran orang bekerja adalah untuk mendapatkan gaji. Benar, namun peluang keemasan lain yang perlu direbut ialah pengetahuan dan pengajaran supaya bukan saja dapat mencapai matlamat serta hasrat organisasi tetapi menambah nilai bagi kerja termasuk profesionalisme dan lebih utama menjadi ibadat.








Syair Saidina Ali menyatakan, carilah ilmu dan jangan gantinya dengan apa juga, semua orang mati dan ahli ilmu hidup (apabila ilmunya terus dimanfaatkan).








Persekitaran belajar dalam organisasi sering dilakukan melalui penganjuran kursus, latihan, bengkel, percambahan idea, kempen membaca, pengalaman pertukaran ke unit atau bahagian, kenaikan pangkat, kejayaan staf dan organisasi lain, penyelidikan, pergaulan serta bimbingan daripada rakan sejawat dan pegawai atasan.









Manakala usaha mengambil pelajaran pula boleh dijana melalui hasil dapatan audit, teguran pihak atasan, aduan pelanggan, kecuaian pekerja dan kemerosotan pencapaian organisasi lain. Proses mengambil pelajaran amat ditekankan dalam ajaran Islam khasnya melalui peringatan Allah SWT.









FirmanNya seperti perkataan ‘afala yatadabbarun’ bermaksud tidakkah kamu meneliti, mengkaji.










Firman Allah SWT bermaksud:








“Dan

sesungguhnya untuk kamu,

pada binatang ternak itu,

terdapat ibrah.”


(Surah An-Nahl, ayat 66)








Mengambil ibrah atau pengajaran adalah cara ditunjukkan Allah SWT untuk mengelak kegagalan berulang dan meningkatkan kewaspadaan bertindak sebagaimana hadis riwayat Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda umat Islam tidak boleh jatuh ke dalam lubang sama dua kali.









Sekali gus, menjadikan umat Islam memiliki daya fikir tinggi serta peka terhadap persekitaran. Kedua-dua usaha belajar dan mengambil pelajaran adalah gambaran kepada ciri masyarakat ulul albab yang disebut tidak kurang daripada 16 kali dalam al-Quran.










Oleh itu, sebagai usaha meningkatkan sumber daya dalam kalangan pekerja khasnya usaha memacu organisasi berdaya saing, berinovasi, berpencapaian tinggi, persekitaran belajar dan mengambil pelajaran ini perlu direbut warga organisasi pelbagai peringkat dan sentiasa dihidup, dimeriahkan dengan mengenal pasti dan merancang keperluan latihan dalam pelbagai bentuk yang dinilai pencapaiannya secara konsisten.










Ini akan menyumbang kepada peningkatan kualiti kendiri, pencapaian organisasi, kepuasan pelanggan dan diri pekerja.













Oleh

Sharifah Haayati



Penulis ialah

pensyarah di Jabatan Siasah Syariyyah,

Akademi Pengajian Islam,

Universiti Malaya (UM)












Teruskan membaca..

Menagih hidayah sebagai matlamat bekerja










Menagih hidayah


sebagai matlamat bekerja


SIFAT ‘menagih hidayah’ perlu ada pada
setiap detik dan ketika untuk kita memartabatkan diri
sebagai umat Islam yang cemerlang.
Penekanan terhadap perkataan menagih kerana
ia menggambarkan tingginya keinginan, hasrat, pengharapan
serta perasaan rendah diri dalam mengharapkan sesuatu.








Perkataan ini biasa digunakan untuk
kasih sayang, bantuan, simpati dan dalam bentuk
yang negatif pula, sering digunakan untuk
menagih hutang atau dadah.
Contoh ini lebih mudah untuk
menggambarkan sifat orang yang menagih sesuatu.






Namun, aspek ‘ketagihan’ yang hendak ditanamkan
dalam hati adalah hidayah yang bermaksud
petunjuk atau panduan dari Allah SWT. Allah SWT boleh
memilih sesiapa yang ingin dikurniakan dengan hidayah.








Saidina Abu Bakar al-Siddiq dan Abu Jahal
hidup sezaman dengan Baginda SAW tetapi
Saidina Abu Bakar mendapat hidayah dan memeluk Islam
sementara Abu Jahal mati dalam kekafiran.
Begitu juga Abu Talib, bapa saudara Rasulullah
yang sanggup mengorbankan harta, pengaruh dan tenaga
untuk Baginda, namun tidak menerima ajaran dibawa.








Firman Allah SWT yang bermaksud:





“Allah memilih kepada-Nya

sesiapa yang dikehendakiNya,

dan memberi hidayah bagi sesiapa

yang kembali kepadaNya (dengan penuh tunduk dan taat).”

(Surah al-Syura, ayat 13)








Sebagai umat Islam kita sangat bergantung
kepada hidayah Allah SWT yang Maha Mengetahui
setiap jiwa insan dan Maha Berkuasa memberikan kebaikan.
Jiwa manusia pula sentiasa bergolak antara kehendak baik dan buruk.










Benarlah firman Allah SWT yang bermaksud:





“Demi jiwa dan (Tuhan)

yang menyempurnakan kejadiannya,

lalu mengilhamkan kepadanya

kejahatan dan ketakwaannya.”

(Surah al-Shams, ayat 7-8)









Pintu hidayah Allah SWT ada di mana-mana,
tergantung kepada kesungguhan niat,
ikhtiar dan doa seperti firman Allah SWT yang bermaksud:








“Katakanlah (Wahai Muhammad):

Wahai sekalian manusia!

Telah datang kepada kamu kebenaran (al-Quran)

daripada Tuhan Kami.

Oleh itu sesiapa yang mendapat hidayah petunjuk

(beriman kepada-Nya) maka faedah hidayah itu

terpulang kepada dirinya sendiri dan sesiapa

yang (mengingkarinya) maka bahaya kesesatan itu

tertimpa ke atas dirinya sendiri dan aku pula

bukanlah menjadi wakil yang menguruskan soal

(iman atau keingkaran) kamu.”

(Surah Yunus, ayat 108)










Kerja juga perlu dilihat sebagai salah satu cara
untuk menagih hidayah. Jika sebelum ini
matlamat kerja adalah untuk mendapatkan
pulangan material seperti gaji, bonus,
pangkat serta taraf hidup yang baik,
selepas ini, letakkan niat utama bekerja
untuk menagih hidayah Allah SWT dan segala hasil
diperoleh daripada kerja itu menjadi sumber
kurniaan hidayah-Nya.













Hidayah tidak boleh diberi oleh majikan dan rakan,
ia milik Allah SWT. Apa yang disumbangkan
majikan dan rakan adalah pandangan, dorongan,
semangat dan tenaga, namun yang menggerakkan jiwa
adalah hidayah Allah SWT.










Firman Allah yang bermaksud:







“Sesungguhnya

kamu tidak akan dapat memberi petunjuk

kepada orang yang kamu kasihi tetapi

Allah memberi petunjuk kepada orang

yang dikehendakinya.”

(Surah al-Qasas, ayat 56)











Keistimewaannya luar biasa kerana hidayah-Nya
bukan saja boleh membuka pintu hati untuk beriman
tetapi hidayah mengorak langkah membuat pilihan,
tindakan dan keputusan yang diredai Allah SWT
seperti doa Rasulullah ketika berhijrah.










Matlamat berbentuk serampang dua mata ini
jika ditanamkan dalam hati setiap pekerja Muslim,
menjadikan nilai kerja suatu ibadah.
Lima implikasi utama diperoleh apabila
meletakkan hidayah sebagai matlamat kerja.










Pertama,
ia mampu menjadikan kita seorang yang
bermotivasi tinggi dengan kefahaman bahawa Allah SWT
menyukai hamba-Nya
yang berbuat kebaikan dan membenci keburukan,
Allah SWT mengasihi hambanya yang mempelopori
kebaikan dan membenci sekadar menadah meminta-minta.









Kedua,
menagih hidayah sebagai matlamat kerja juga
mampu menjadikan pekerja seorang berlapang dada,
tenang, berfikiran positif apabila berhadapan dugaan
dan kerenah di tempat kerja. Peringatan Allah SWT
kepada Rasulullah supaya tidak risau dan bersedih
dengan golongan yang mengingkari risalah dibawanya.












Ketiga,
menagih hidayah sebagai matlamat kerja juga
mampu menyuci dan menyuburkan hati dengan kegembiraan.
Walaupun apa yang diusahakan belum berhasil,
namun wajib diyakini yang akan diperoleh dari
Yang Maha Memberi ialah hidayah untuk
terus berusaha tanpa putus asa.










Keempat,
menagih hidayah mampu
menggerakkan momentum kerja
yang berkualiti kerana tiada pengharapan
kepada Allah SWT
tanpa usaha yang bersungguh-sungguh.
Sheikh Ibnu ‘Atha’illah as-Sakandari menerangkan,
pengharapan yang sebenar adalah
yang disertai dengan amalan.












Kelima,
menagih hidayah mampu meneguhkan hati
dan meningkatkan daya tawakal setelah
berusaha dan berdoa.










Justeru,
sematkanlah dalam dada setiap kali bekerja
supaya kerja kita menjadi sumber mengundang hidayah
Allah SWT kerana ia adalah rahmat dan kurniaan Allah
yang menjadi aset bernilai kehidupan.











Doa Rasulullah bermaksud:






“Ya Allah,

doronglah daku untuk mengingati-Mu,

mensyukuri-Mu dan elok beribadah kepadaMu.”

(Hadis riwayat Imam Ahmad dan Abu Daud)











Penulis ialah

pensyarah di Jabatan Siasah Syariyyah,

Akademi Pengajian Islam,

Universiti Malaya (UM)














Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...