Terus berjuang mendidik anak bangsa tanpa mengira agama, bangsa, dan warna kulit. Semoga anak didik menjadi anak Malaysia. Berwawasan, berilmu, berdaya saing, majulah negaraku Malaysia.
NANCHING: Tanya mana-mana pasangan yang sudah bertunang dan mereka
akan menjawab majlis perkahwinan tidak akan lengkap tanpa gambar
romantik bagi mengingati majlis berkenaan.
Sebahagian pasangan yang baru berkahwin akan mengambil gambar mereka selepas majlis itu.
Tetapi bagi pasangan ini, mereka menanti hingga 88 tahun sebelum dapat merakam gambar paling istimewa dalam hidup mereka.
Pasangan yang sudah menjangkau usia 100 tahun, Wu Conghan dan Wu Sognshi, berkahwin di wilayah Sichuan, China pada 1924.
Bagaimanapun, mereka tidak merakam gambar perkahwinan itu sehinggalah baru-baru ini.
Conghan, 101, dan Sognshi, 103, hidup bahagia bersama sejak 88 tahun lalu.
Mereka selalu mengimpi untuk merakamkan gambar kahwin mereka.
Tetapi pasangan itu tidak mempunyai pilihan apabila melangsungkan perkahwinan mereka pada tahun berkenaan.
Impian mereka dijadikan realiti baru-baru ini oleh sebuah syarikat foto di Nanching, bandar tempat tinggal mereka.
Seperti
apa juga yang ada kaitan dengan majlis perkahwinan, pengantin perempuan
mahu rakaman itu paling sempurna dan memastikan suaminya kelihatan
paling segak denghan baju putih. - DM
Ungkapan Bahasa Jiwa Bangsa adalah sesuatu yang keramat bagi yang
memahami kepentingan bahasa membangunkan citra berfikir pengucapnya.
Bahasa tidak saja sebagai alat komunikasi yang sifatnya mekanistik dan
arbitrari, tapi ia terkandung pemikiran yang memberi pedoman kepada
manusia tentang buruk-baik akan sesuatu atau manfaat-musibatnya terhadap
sesuatu.
Oleh itu Bahasa Melayu yang ingin dimartabatkan kembali
adalah bahasa yang terkandung dalam dirinya sistem nilai, kualiti ilmu
dan etika. Memartabatkannya dalam sistem pendidikan bermakna
memartabatkan ciri-ciri berfikir yang beretika dan upaya pengucapan yang
serasi dengan fitrah. Apabila Bahasa Melayu melalui proses keMalaysiaan
ia berkembang dalam lingkungan masyarakat majmuk yang pada hakikatnya
amat mengutamakan kepentingan nilai dan etika. Lalu pengucapan
masyarakat penggunanya menjadi lebih tertib kerana bahasa itu adalah
cerminan bangsa Malaysia itu sendiri.
Seperti halnya pengucap
Bahasa Inggeris, tidak saja etos atau budaya, yang ingin disemai ialah,
menjadikan pengucapnya berjiwa Englishmen tapi dalam masa sama,
terkandung norma-norma Barat yang akhirnya menyebabkan kecenderungan
menjadikan Barat segala-gala. Sesetengah orang kita apabila mengungkap
sesuatu dalam Bahasa Inggeris terasa dirinya moden, dipandang tinggi dan
kebaratan sementara berucap dalam bahasa ibunda terasa tidak moden,
tidak internasional, kerdil dan sengkek.
Ini menyebabkan fokus
kepada Bahasa Inggeris jauh lebih utama dan dikaitkan Bahasa Inggeris
itu sebagai bahasa kemajuan dan kemodenan. Mempelajari bahasa ibunda
membawa kepada kemunduran dan ketinggalan, rendah diri dan kejakunan.
Kita lihat Perancis jiran United Kingdom menggunakan bahasa Perancis
untuk maju. Hal yang sama berlaku di Jerman, Belanda, Sweden, mereka
maju dengan menggunakan bahasa ibunda masing-masing. Tidak timbul
masalah psiki yang mengatakan, menggunakan bahasa ibunda boleh
menyebabkan kemunduran.
Hal sama seperti Timur Jepun, Korea
Selatan dan China. Kekuatan bahasa ibunda mereka menyebabkan bangsa ini
menjadi maju dengan tidak menolak kepentingan Bahasa Inggeris dipelajari
dan bahasa lain diraikan. Filipina dan India sejak kemerdekaan guna
Bahasa Inggeris sebagai bahasa utama, tidak pula maju seperti negara
lain. Ia membuktikan bukan isu Bahasa Inggeris yang menjadi persoalan,
tetapi ia menyangkut tentang budaya berfikir dan ilmu bagi masyarakatnya
yang terbuka untuk belajar di Barat dan dalam masa sama amat teguh dan
kukuh dengan jati dirinya.
Usaha Memartabatkan Bahasa Melayu dan
Memperkasa Bahasa (MBMMBI) adalah langkah bijaksana meletakkan kedua-dua
bahasa itu pada tempat yang wajar. Perlembagaan Malaysia Perkara 152
mengkanunkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Rasmi dan Akta Pendidikan 1996
mensyaratkan bahasa Melayu sebagai bahasa utama dalam sistem pendidikan
kita. Ia harus diterima seluruh warga merdeka.
Terbukti sejak
usaha memartabatkan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam sistem,
baik di sekolah mahupun di institut pengajian tinggi awam ribuan
pelajar kita berjaya dengan cemerlang dan sebahagiannya mampu membuat
bidang kepakaran dan perlanjutan pengajian hingga ke tahap yang
tertinggi dalam Bahasa Inggeris. Kalau dengan Bahasa Melayu para pelajar
kita boleh berjaya dengan cemerlang atas alasan apa subjek Matematik
dan Sains perlu diajar dalam Bahasa Inggeris.
Mempelajari Bahasa
Inggeris ialah dengan memperkukuhkan pengajaran bahasa dan sasteranya.
Kurikulum bahasa harus disusun semula supaya ia sesuai dengan etos
Malaysia, kualiti gurunya harus lebih baik tidak saja di bandar tetapi
di luar bandar, metodologi pengajarannya harus terkini dengan makmal
bahasa yang sifatnya membantu. Corak pengukurannya tidak saja kepada
aspek nahu dan ayat tetapi harus diutamakan pendekatan yang sifatnya
komunikatif.
Sekiranya masa pengajaran-pembelajarannya ditambah,
tidak ada sebab penguasaan Bahasa Inggeris menjadi tidak berkesan.
Memartabatkan Bahasa Melayu tidak harus dilihat secara rasis oleh
mana-mana pihak kerana memperkasa Bahasa Inggeris dan membenarkan bahasa
ibunda kaum lain dipelajari adalah suatu kebitaraan dalam sistem
pendidikan kita. Sekiranya setiap warga kita yakin akan maksud
Perlembagaan dan Akta Pendidikan ia bakal mengukuhkan resam di mana bumi
dipijak di situlah langit dijunjung.
Sumber : http://drsidekbaba.blogspot.com/2012/01/memartabatkan-bahasa-melayu.html
Menghairankan kerana selepas merdeka selama lebih 55 tahun dengan
persetujuan menjadikan bahasa Melayu bahasa kebangsaan, penggunaannya
masih menjadi persoalan. Terbaru ialah usaha untuk meningkatkan
penguasaan dan penggunaan bahasa Inggeris dalam negara.
Diakui bahasa Inggeris sudah pun menjadi bahasa antarabangsa yang
sepatutnya boleh dikuasai rakyat. Usaha juga perlu dilaksanakan supaya
semua lepasan sekolah dan universiti kita dapat menguasai bahasa
Inggeris dengan baik.
Tetapi apakah penguasaannya hanya boleh dilakukan dengan mengabai atau
memperlekehkan bahasa Melayu hingga ada pula beberapa kerat rakyat yang
mahu sekolah Inggeris, iaitu sekolah dengan bahasa Inggeris sebagai
bahasa pengantar, dikembalikan?
Apakah ini saja jalannya untuk memastikan seseorang pelajar
fasih bertutur dan menulis dalam bahasa Inggeris? Mestikah penguasaan
baik bahasa Inggeris hanya boleh dicapai dengan mengabaikan bahasa
Malaysia?
Tak serius guna bahasa Malaysia
Sehingga sekarang masih terdapat sebilangan rakyat negara ini yang
berterusan tidak serius berhubung penggunaan bahasa Malaysia hingga ada
lepasan sekolah, khususnya dari sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC)
yang tidak boleh bertutur atau memahami bahasa Melayu dengan baik.
Persoalan mengenai penggunaan bahasa Malaysia sebagai bahasa
pengantar di sekolah tidak seharusnya timbul lagi, begitu juga pandangan
bahawa hanya dengan wujudnya sekolah bahasa Inggeris barulah rakyat
negara ini boleh menguasai bahasa itu.
Dalam keghairahan mahu rakyat menguasai bahasa Inggeris dengan
baik, janganlah kita meminggirkan bahasa Malaysia. Ia sudah pun diterima
sebagai bahasa kebangsaan. Semua yang mengakui warga negara ini
seharusnya bersedia mendukung dan mencintai bahasa Malaysia, iaitu bukan
sekadar memahami tetapi juga boleh bertutur dengan baik.
Bahasa Malaysia sebenarnya adalah tonggak kenegaraan dan
kedudukannya juga mengatasi bahasa lain termasuk bahasa sukuan. Hakikat
ini perlu difahami oleh semua rakyat negara ini tanpa berdolak dalih
lagi.
Justeru, semua individu yang mengakui cintakan negara ini tidak
harus terikut dengan kemahuan pendukung sekolah Cina yang tidak serius
mahukan lepasan sekolah itu dapat menguasai bahasa Malaysia dengan baik.
Pembelajaran Bahasa Melayu di SJKC pada masa ini hanyalah seperti
melepaskan batuk di tangga, iaitu untuk pelajar mereka lulus dalam mata
pelajaran itu dan memperoleh sijil persekolahan.
Sudut perkauman sempit
Itulah juga kenapa hingga sekarang persatuan seperti Dong Zong
tetap tidak berganjak daripada syarat bahawa semua guru yang mengajar
Bahasa Melayu mesti boleh bertutur bahasa Mandarin. Apa kena mengena
pembelajaran Bahasa Melayu dengan penguasaan bahasa Mandarin? Malah jika
guru yang mengajar Bahasa Melayu tidak tahu bahasa Mandarin, keadaan
ini akan memaksa muridnya berusaha mempelajarinya untuk berinteraksi
dengan guru.
Kesimpulan yang boleh kita andaikan ialah puak Dong Zong dan
sekutunya tidak mahu menerima bahasa Melayu sebagai tonggak negara.
Mereka tidak mahu menerima usaha memperkukuhkan penggunaan bahasa Melayu
di SJKC kerana kononnya masyarakat Cina membantah. Mereka ini jugalah
yang berterusan melihat semuanya dari sudut perkauman sempit.
Selagi mereka tidak bersedia berperasaan terbuka, selagi itulah
syak wasangka terhadap puak begini tidak dapat diketepikan. Justeru,
orang Melayu tidak harus terpesong dengan kehendak melampau begini yang
tidak mahu menunjukkan mereka benar-benar adalah warga negara yang
mencintai negara sendiri dan sanggup mendukung tonggak kenegaraan dengan
menghormati bahasa kebangsaan.
Puak ini jugalah apabila dipersoalkan kesetiaan mereka terhadap
negara ini akan melenting kononnya mereka juga adalah rakyat yang setia
dan cintakan negara. Kesetiaan apa kalau bahasa negara sendiri pun
diabaikan dan seolah-olah tidak mahu mengiktirafnya?
Kini pihak berkuasa perlu pula mengadakan lagi kempen Bulan Bahasa
Kebangsaan yang dilancarkan semula pada 2010 untuk mempromosikan
kedudukan bahawa kita adalah “satu bahasa, satu bangsa dan satu negara”.
Puak yang tidak mengendahkan penggunaan bahasa Melayu sepatutnya berasa
malu dengan ratusan ribu rakyat asing yang selepas berada di sini
beberapa bulan saja sudah boleh bertutur bahasa Melayu dengan baik.
Sepatutnya selepas begitu lama mencapai kemerdekaan, soal terhadap
tahap penguasaan bahasa Melayu oleh sesetengah rakyat tidak harus wujud
lagi. Mereka yang mengakui diri sebagai warga setia yang cintakan negara
tidak akan sesekali mengabaikan bahasa kebangsaan.