Photobucket

Sahabat Maya :

Thursday, March 21, 2013

Guru Berkesan


Guru Berkesan


Bagaimana dan apakah  ciri-ciri 
yang dimaksudkan dengan seorang guru
 yang berkesan itu
Mantan Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia, 
Dato' Dr. Abdul Shukor Abdullah menyenaraikan
 ciri-ciri guru berkesan sebagaimana berikut:


·                     Bersikap profesional.
 
·                     Mempamerkan ciri-ciri kekuatan teori.
 
·                     Kaya ilmu.
 
·                     Bertindak di atas landasan etika dan tatasusila kerja.
 
·                     Bermoral teguh.
·                
     Sentiasa berusaha meningkatkan kualiti hasil pengajaran.

·                     Prihatin dengan kehendak murid dan ibu bapa.

·                     Berkebolehan menilai kekuatan dan kelemahan murid-murid.

·                     Melengkapkan diri dengan kemahiran yang sejajar dengan tuntutan semasa.
·   
                  Menampilkan watak terpuji, berimej, berperibadi mulia, berwawasan sebagai pendidik unggul pada setiap masa.

·                     Mempastikan situasi 'Guru mengajar murid belajar' wujud di dalam kelas.

·                     Berupaya melahirkan 'persekolahan berwatak' supaya murid mempunyai kekuatan ilmu, berpersonaliti sihat dan serba boleh.

·                     Berupaya membina minda pelajar yang cemerlamg akademik.

·                     Berupaya membentuk perwatakan murid dengan pelbagai keteguhan nilai diri (bermoral, berakhlak mulia, berketrampilanm, pandai menyesuaikan diri dengan situasi tertentu).

·                     Taat dan setia terhadap perkhidmatannya, mempertahankan martabat profesionnya.

·                     Menunjukkan kesetiaan kepada kerajaan, bebas pendirian, tidak berbelah bahagi.
· 
                    Profesional dan menumpukan perhatian kepada P&P di sekolah.


Kenyataannya adakah semua ciri tersebut telah kita miliki?
 Atau sekurang-kurangnya sebahagian besarnya
 telah kita amalkan dalam diri peribadi mahu pun 
dalam organisasi? 
 
 
Teruskan membaca..

Antologi Sajak Kasut Kelopak Jantung



KIAN   KITA   LUPA


Kian kita lupa
pada usul jerih bangsa
bila mewah harta di birai mata



Kian kita lupa
pada derita moyang dahulu kala
bila asyik riak dan berbangga



Kian kita lupa
pada azab dan seksa di sana
bila Tuhan melimpahkan kurnia



Tetapi,
kita hanya tak lupa
bila terlewat masa
untuk menyesali segala
terlanjur laku dan bicara
bahagia bertukar derita
gembira menjadi duka.


 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi2TSJ_KNTKfVdEPqJArRf7pAjD6w8xOv15ft8lPaQyknqeADFgzpbD-zQo9Z0NJCHAfmrLIsmR-gIOY12nHFsz1_Z-ImbhR1qQNl0i9sNUyo7Bk2XaJZ4QHXa2KvEqKwzw-wuueyj16Ek0/s1600/Kasut_Kelopak_Jantung_Ting_1.jpg




Cikgu Harun menerima sebuah bungkusan lagi ketika balik dari surau pada malam itu. Hadiah seperti itu sering diterimanya setiap kali menjelang 16 Mei. Hadiah itu telah membuatkan Cikgu Harun mengimbas kembali kenangan silamnya sebagai pendidik di kawasan pedalaman tiga dekad yang lalu. Ketika Cikgu Harun di dalam kelas darjah tiga, beliau pernah menanyakan Ahmad, mantan muridnya sama ada beliau sudah membeli kasut atau belum. 




 Pertanyaan yang sama juga diulangi saban minggu kerana Ahmad tidak mampu untuk membeli sepasang kasut. Cikgu Harun terus mendesak Ahmad sehingga menimbulkan kemarahan kepada Cikgu Harun. Pada suatu hari, ketika aktiviti senaman dijalankan Ahmad didenda memakai kasut yang diperbuat daripada kelopak jantung pisang kerana Ahmad tidak berpakaian lengkap seperti murid-murid lain. Peristiwa itu telah menyebabkan Ahmad berasa malu dan terus ponteng sekolah hampir seminggu lamanya.






Cikgu Harun terpaksa ke rumah Ahmad untuk mengetahui sebab Ahmad tidak datang ke sekolah. Setelah menunggu beberapa ketika Ahmad pulang dari kebun dan masih memakai kasut kelopak jantung yang diberikan oleh Cikgu Harun. Kepatuhan muridnya ini dan ketidakmampuannya untuk membeli sepasang kasut menyebabkan Cikgu Harun tidak dapat menahan kesedihannya. Lantas, beliau terus ke pekan untuk membelikan pakaian sekolah dan kasut untuk Ahmad. Sebenarnya, segala memori indah yang dipaparkan antara Cikgu Harun dan Ahmad sudah pun berlalu tiga dekad lamanya. 




Kini, Cikgu Harun sudah pun bersara dan setiap tahun sempena Hari Guru, beliau akan dihadiahi Ahmad dengan sepasang kasut baharu dan berjenama. Hal ini demikian sebagai mengenang jasa Cikgu Harun kerana Ahmad kini sudah berjawatan pengurus besar di sebuah syarikat pengeluar kasut terkemuka di bandar. Peristiwa memakai kasut kelopak jantung telah menyedarkan Ahmad betapa pentingnya kasut kepada manusia. 
 
 
 
Teruskan membaca..

15,793 calon SPM 2012 peroleh semua A


15,793 calon SPM 2012 peroleh semua A

15,793 calon SPM 2012 peroleh semua A  

KETUA Pengarah Pelajaran Malaysia, Tan Sri Abd Ghafar Mahmud menunjukkan laporan pengumuman keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2012 selepas membentangkannya di Kementerian Pelajaran Malaysia, Putrajaya, pagi tadi. - Foto Fariz Iswadi Ismail
 
 
 
PUTRAJAYA: Seramai 15,793 daripada 472,541 calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 20122 berjaya memperoleh A dalam semua mata pelajaran yang diambil.

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Abd Ghafar Mahmud, berkata ia meningkat 0.13 peratus berbanding 15,079 calon pada 2011. 

Beliau berkata, seramai 13,721 calon itu dari sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dan ia menunjukkan peningkatan sebanyak 0.16 peratus berbanding 12,970 calon memperoleh semua A pada 2011.


Bakinya, iaitu seramai 2,072 yang memperoleh semua A adalah dari sekolah bukan KPM, menurun 0.14 peratus berbanding 2,109 pada 2011.

Beliau berkata demikian pada Majlis Pengumuman Analisis Keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2012 di sini, sebentar tadi. 
 
 
 
 
Sumber
Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...