Photobucket

Sahabat Maya :

Friday, November 25, 2011

Minda strategik



Salam Maal Hijrah Greeting Card











Minda strategik




Bersama Prof Dr Sidek Baba





PERISTIWA Hijrah Rasulullah s.a.w. mendidik manusia tentang makna pemikiran dan perancangan strategik. Berfikir secara strategik dari sudut Islam mengambil dua dimensi iaitu berfikir dalam konteks hubungan dengan Allah dan berfikir dalam konteks hubungan dengan manusia. Al-Quran memberikan kita pedoman dan suluh tentang ilmu dan hikmah.






Kisah-kisah yang berlaku pada masa lalu dirakamkan dalam al-Quran sebagai ibrah atau teladan untuk manusia. Peristiwa yang berlaku umumnya di sekitar keengkaran manusia terhadap pedoman Allah menghadapi kelompok yang sentiasa taat dan patut kepada-Nya. Manifestasi daripada kisah dan ibrah berulang kembali merentasi zaman dan masa. Oleh itu berfikir strategik dalam hubungannya dengan Allah adalah mengambil iktibar daripada kisah-kisah yang dirakamkan. Berfikir strategik dalam hubungannya dengan manusia adalah bagaimana pedoman Allah membimbing manusia supaya sentiasa berada dalam keadaan fitrah.






Memahami hal-hal yang nyata dan juga memahami perkara-perkara yang ghaib adalah sesuatu yang amat penting. Alam benda adalah alam ciptaan Allah. Ia tidak terjadi dengan sendiri. Bila kita mempunyai suluh dan pedoman, perkembangan akal manusia menjadi lebih terarah. Ia memberikan kita keyakinan bahawa alam ini tidak terjadi dengan sendiri dan manusia juga diciptakan untuk memiliki jiwa hamba dan khalifah supaya sumber rahmah dan nikmat dapat diurus dengan amanah dan adil.






Keperluan berfikir secara strategik perlu ada pada setiap zaman dan setiap masa. Bagi remaja, asas pemikiran strategik perlu dipelajari dan dikuasai sejak dari awal lagi. Ia menjadi penting kerana zaman remaja adalah tempoh untuk mempelajari, mengetahui dan memiliki kemahiran tertentu. Masa remaja adalah gambaran kemudaan dan kehijauan dalam pemikiran, pengalaman dan kematangan hidup.






Remaja pada hari ini akan menghadapi cabaran hidup yang jauh lebih rumit berbanding dengan remaja yang terdahulu. Faktor hiburan popular, pengaruh sistem maklumat, komunikasi dan telekomunikasi, pengaruh kebendaan dan kenafsian, pengaruh media cetak dan elektronik begitu hebat sekali mempengaruhi minda dan gelagat para remaja kini. Tanpa pemikiran yang strategik dalam menghadapi kerenah zaman dan perubahan, amat dibimbangi para remaja bakal tewas dan terjebak dengan perangkap minda, kebudayaan dan cara hidup yang direncana oleh pihak lain.






Para remaja selalunya berfikir secara ideal tanpa kadang-kadang memahami realiti.






Pemahaman terhadap realiti adalah keperluan yang amat strategik supaya remaja dapat mengimbangi antara teori dan praktis, idealisme dan realiti. Perimbangan ini penting supaya perlakuan dan pemikiran remaja tidak melampaui batas.Terdapat para remaja hari ini yang menolak faktor tradisi dan jati diri bangsanya atas alasan yang lalu itu adalah kolot dan tidak berdaya maju. Sedangkan kewujudan kita hari ini adalah hasil adanya masa lalu. Kalaulah yang lalu itu dianggap tidak relevan dengan hari ini apakah para remaja sedia menerima kenyataan bahawa hari ini dilihat oleh generasi hari esok sebagai ketinggalan zaman dan kolot sifatnya.






Dalam menghadapi realiti hidup para remaja sering terdedah dengan cabaran yang pelbagai. Oleh itu amat penting remaja membuat persiapan strategik supaya apa pun cabaran yang datang, para remaja memiliki cara dan kekuatan bagi menghadapinya. Antara faktor strategik yang perlu dimiliki oleh remaja ialah faktor ilmu yang mampu memberi kekuatan dan ketahanan akal, faktor rohaniah yang memberi kekuatan emosi, psikologi dan prinsip dan kekuatan jasmani yang memberi ketangkasan gerak dan kematangan amal.






Membangunkan kekuatan akal dan mental tidak cukup kerana jenis cabaran yang menunggu berbentuk emosi, kejiwaan dan perasaan. Membangunkan kekuatan rohaniah semata-mata tidak juga memadai kerana cabaran kemajuan hari ini menuntut kekuatan intelektual dan profesional. Kekuatan jasmani tanpa kekuatan mental dan emosi tidak akan memberi makna apa-apa kerana cabaran masa kini tidak saja memerlukan tubuh badan yang sihat tetapi juga kekuatan ilmu dan keutuhan nilai.






Secara strategik ketiga-tiga potensi dalam diri remaja harus dibangunkan secara seimbang dan harmonis supaya peribadi holistik yang dimiliki membolehkan remaja memiliki ketahanan dan kekebalan menghadapi elemen-elemen negatif baik yang bersifat pemikiran, kebudayaan malah cara dan gaya kehidupan.






Tidak salah bagi remaja mempunyai idealisme yang tinggi dan pemikiran yang berdaya maju. Tetapi idealisme perlu bertunjang kepada pemahaman realiti. Kalau tidak, idealisme remaja ibarat bunga kiambang yang kelihatan indah di permukaan air tetapi akarnya tidak berjejak ke bumi. Datang arus dan gelombang, kiambang boleh dihanyutkan. Hal yang sama juga berlaku kepada remaja yang asyik dengan fenomena realiti yang harus dipandu dengan idealisme yang baik. Bergelut dalam realiti tanpa idealisme menyebabkan remaja kehilangan arah dan pedoman dan akhirnya menjadikan remaja keliru dan hilang tujuan hidup. Hidup bagi remaja tidak lebih daripada penunaian desakan naluri dan runtunan emosi dan nafsu bukannya atas pertimbangan baik buruk dan kesan jangka panjang yang akan terjadi.






Secara strategik para remaja harus mampu mengenal potensi diri yang ada, minat dan bakat yang dimiliki kemudian menggilapnya dengan kekuatan ilmu dan ketrampilan, akhlak dan peribadi teladan. Memiliki kekuatan ilmu dan peribadi adalah prasyarat penting untuk melibatkan diri dalam arus perjuangan dan perubahan. Pembangunan modal insan berkualiti sewajarnya menjadi matlamat utama remaja kerana untuk penglibatan diri dalam arus perdana menuntut persiapan ilmu, kemahiran dan upaya strategik yang tinggi.






Dalam masa yang sama para remaja harus mampu mengenal kelemahan diri yang menuntut pembaikan dan pengukuhan. Sekiranya cita-cita remaja besar, tetapi usaha membangunkan ilmu pada diri kurang, cita-cita merupakan angan-angan. Sebaliknya dengan cita-cita yang tinggi, diikuti dengan usaha yang gigih dan sistematik, kelemahan yang ada pada diri remaja akan dapat diatasi dan bakat remaja menjadi kekuatan dan aset bagi diri.






Remaja juga harus peka melakukan pemerhatian bagaimana memanfaatkan peluang yang ada di sekitar diri remaja. Peluang-peluang dalam bidang keilmuan dan ketrampilan, peluang membangunkan akhlak dan sahsiah diri, peluang-peluang pekerjaan dan ekonomi, peluang memajukan diri untuk naik seiring dengan usaha membangunkan Malaysia ke arah negara maju adalah hal-hal yang menuntut pemikiran dan perancangan strategik di kalangan remaja. Remaja yang tidak berfikir strategik adalah remaja yang mendedahkan diri untuk dirancang oleh orang lain. Jangan meniru perangai pelanduk yang sentiasa melupakan jerat sedangkan jerat tidak pernah melupakan diri pelanduk. Jangan biarkan diri dijadikan mangsa oleh orang lain hingga menyebabkan remaja Islam terjajah pemikiran dan cara hidupnya dan akhirnya menjadi abdi kepada budaya popular Barat.






Salah satu bidang yang menjadi fokus kuasa-kuasa Barat adalah melakukan penjajahan minda terhadap generasi muda Islam (al ghazwul fikr). Remaja Islam tidak harus menentang Barat semata-mata kerana ia datang dari Barat. Ada benda-benda yang bermanfaat terutama dalam bidang keilmuan, penyelidikan, sains dan teknologi yang boleh remaja ambil dan pada masa yang sama para remaja harus bersikap kritis dan reflektif terhadap apa yang diambil.






Yang harus ditentang adalah usaha kuasa-kuasa Barat melakukan pembaratan terhadap umat Islam di mana aspek sistem kepercayaan, agama, gaya hidup, cara berfikir menyebabkan remaja menjadi pengagum setia terhadap sesuatu yang datang dari Barat dan meremehkan tradisi sendiri apalagi roh tamadun yang pernah ada pada umat Islam itu sendiri. Strategi remaja Islam adalah ambil sesuatu yang baik dari Barat dan Timur, jangan jadikan diri sebagai abdi kehidupan nafsu-nafsi Barat dan Timur, kemudian bangunkan kekuatan Barat dan Timur dengan acuan keislaman yang menuntut pencerahan dan perjernihan semula. Sekiranya para remaja mampu memiliki tekad dan pemikiran sebegini, maka remaja Islam sudah memiliki perancangan dan pemikiran strategik yang tinggi dan bijaksana.






smile-desi-glitters-11







Teruskan membaca..

Karya Bunga Besi


BAGI Nasrul Haziq Murad, 16, dia dan rakan-rakannya tidak menyangka akan memenangi tempat pertama dalam pertandingan hasil karya seni mesra alam kategori sekolah menengah anjuran Panasonic Malaysia Sdn. Bhd.




Mewakili Sekolah Menengah Teknik Sepang, Selangor dia mengucapkan syukur tatkala nama sekolahnya dipanggil untuk menerima hadiah tempat pertama yang akan membawa kumpulannya ke Jepun untuk melihat lebih dekat kaedah pembuatan barang-barang secara mesra alam.



"Idea kami datang secara tiba-tiba dan memerlukan empat hari untuk menyiapkannya, yang pasti ia bersifat mesra alam dan dibuat daripada bahan-bahan kitar semula," terang Nasrul mengenai hasil karya seni yang diberi tajuk Bunga Besi.



Rakan sepasukan, Mohd. Haris Fadhillah Mohd. Idris dan Abdullah Ihsan masing-masing 16 tahun menambah, bahagian paling penting dalam proses pembuatan adalah ketika pengembangan idea.



Kata Haris, jika idea kurang menarik, sudah pasti hasil yang diperoleh mengecewakan. Mereka merupakan antara 16 pemenang yang menyertai pertandingan sempena Program Pembelajaran Alam Sekitar Untuk Kanak-kanak di Sekolah Panasonic.



Bagi kategori Eko Diari Bergambar, Muhammad Wafie Sarbini, 11, dari Sekolah Kebangsaan Taman Sri Andalas, Klang, Selangor, dia bertuah kerana memenangi tempat pertama. Wafie bakal berangkat Paris, Perancis pada bulan Februari 2012 untuk menyertai pertandingan yang sama di peringkat antarabangsa.



Diari bergambarnya menceritakan aktiviti yang dilakukannya sepanjang bulan Ramadhan lalu dan sudah pasti ia berkait rapat dengan usaha Wafie dalam memulihara alam sekitar.



Dalam diari tersebut, Wafie menceritakan segala pemerhatiannya terhadap masyarakat sekeliling ketika persiapan hari raya Aidilfitri. Antara perkara yang disentuhnya adalah penggunaan beg plastik dan pokok hiasan.



Seramai 1,200 orang pelajar dari 10 buah sekolah di Selangor telah mengambil bahagian dalam program tersebut.



Daripada angka itu, 30 penyertaan bagi kategori karya seni telah diterima dengan 16 buah karya terpilih ke pusingan akhir. Untuk diari bergambar pula, 500 buah diari diterima tetapi hanya 21 buah diadili di peringkat akhir.



Program yang pertama kali dianjurkan oleh Panasonic itu menyasarkan kepada para pelajar sekolah supaya generasi tersebut menjadi masyarakat yang prihatin terhadap alam sekitar.



"Kami juga berhasrat agar mereka menjadi individu yang faham dan bijak dalam memulihara alam sekitar melalui model pengajaran yang disampaikan," ujar Pengarah Urusan Panasonic Malaysia Sdn. Bhd., Jeff Lee pada majlis penyampaian hadiah di Balai Seni Visual Negara Kuala Lumpur.



Pelbagai aktiviti seperti kelas pengajaran khas di sekolah-sekolah di Selangor yang menerangkan mengenai ekosistem dan kepentingan menjaga alam sekitar oleh kakitangan Panasonic turut dijalankan.



Lawatan para pelajar sekolah ke kilang eko Panasonic bagi menyebarkan kaedah sesebuah kilang pembuatan bersifat mesra alam dengan mengurangkan pengeluaran pencemaran karbon dioksida dan aktiviti-aktiviti lain.



Pada majlis yang sama, hasil karya mesra alam para pelajar dan Eko Diari Bergambar para pelajar sekolah rendah dipamerkan di ruang legar Balai Seni Visual Negara yang terletak di Jalan Tun Razak.












Teruskan membaca..

SMV naik taraf


KUALA LUMPUR - Sebanyak 78 sekolah menengah vokasional akan dinaik taraf menjadi kolej vokasional menjelang 2013, kata Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi.



Beliau memberitahu Dewan Rakyat semalam bahawa kurikulum vokasional dirombak secara komprehensif supaya mencapai standard yang memenuhi keperluan pasaran kerja dan pasaran semasa.



“Sebagai permulaan, 15 sekolah menengah vokasional telah dikenal pasti untuk dijadikan program rintis mulai tahun depan,” katanya ketika menjawab soalan Datuk Noraini Ahmad (Parit Sulong-Barisan Nasional) yang bertanya, bilakah kementerian akan menukarkan status sekolah vokasional kepada kolej vokasional sebagai sebahagian usaha memantapkan lagi sistem pendidikan negara.



Mohd Puad berkata, kesemua pelajar yang mengikuti pengajian di kolej vokasional ini akan mengikuti pengajian selama empat tahun, meliputi 70 peratus kemahiran dan 30 peratus akademik.



Pelajar yang menamatkan pengajian di kolej ini akan mendapat diploma vokasional kerana mengikuti kursus selama lapan semester (empat tahun).



Menurutnya, pelajar sekolah menengah tingkatan satu hingga tiga yang mengikuti peringkat Program Asas Vokasional (PAV) akan diberi sijil Tahap Dua.



SINAR HARIAN








Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...