Photobucket

Sahabat Maya :

Tuesday, December 22, 2009

Bomoh Pijak Pesakit

NEW DELHI: Seorang lelaki `suci’ ditangkap semalam atas tuduhan mendera kanak-kanak selepas beberapa ibu bapa melihat dia memijak kerongkong anak mereka, kononnya untuk mengubati penyakit selesema. klik di sini myMetro



YADAV memijak seorang kanak-kanak yang menghidap
selesema. Gambar kecil, Jamun Yadav.



Teruskan membaca..

Surat Terbuka; Guru Bantah Menteri Utamakan JQAF





MH Harun Nov 9, 09 11:51am
"Budak-budak ni pagi kat sekolah belajar agama. Petang gi sekolah agama. Malam gi kelas Hikmah. Sok pagi masih kuang hajo!" demikian kata-kata seorang guru Felda.

Saya merujuk kenyataan menteri pelajaran (17 Oktober) mengenai rancangan untuk memperluaskan Program Jawi, Quran dan Fardu Ain (JQAF) ke sekolah menengah.

Tahniah tuan menteri! Beliau berjaya meneruskan tradisi "1perhimpunan agung Umno, 1usul pendidikan baru". Untungnya bakal-bakal guru JQAF!

Sudahlah berstatus di luar norma, mereka seringkali tidak dipedulikan oleh jemaah nazir atau lembaga pemantau kerana bidang tugas mereka dianggap tidak kritikal dan tidak menyumbang secara langsung ke arah pencapaian misi dan visi sekolah.

Saya sendiri hanyalah seorang guru yang menyedihkan dan jauh sekali layak daripada menerima sebarang anugerah kecemerlangan. Tetapi sekurang-kurangnya penulis ini bukan seorang ahli politik yang teringin menjadi jagoan dewan PWTC.

Terdapat banyak kos melepas dalam pelaksanaan program JQAF, apatah lagi kalau diperkenalkan di sekolah menengah. Bukankah lebih baik memperbaiki formula nisbah keperluan guru sekolah kurang murid (SKM) gred B, contohnya.

Berikut antara isu-isu lain yang lebih kritikal berbanding perluasan program JQAF:

- Pertindihan jawatan yang kronik berlaku di sekolah SKM gred B di seluruh negara. Guru-guru bergelut untuk menyiapkan kerja dan pada masa yang sama mesti menepati aspirasi Jabatan Pelajaran Negeri masing-masing.

Soalannya, wajarkah ditambah bilangan guru-guru JQAF berbanding guru am biasa bagi mengisi jawatan seperti guru data, setiausaha peperiksaan, atau penyelaras teknologi komunikasi dan maklumat (ICT)?

- Ketidakseimbangan taburan pilihan di sekolah-sekolah berlaku setiap tahun akibat pertukaran, kenaikan pangkat, persaraan, dan kematian guru. Pihak pentadbiran sekolah mengalami masalah dalam pengurusan panitia, pelaksanaan program kecemerlangan, dan menghantar wakil sekolah untuk kursus dalam perkhidmatan.

Soalan saya, bolehkah guru-guru JQAF mengepalai atau setidak-tidaknya menjadi ahli jawatankuasa panitia lain dalam menangani masalah ini?

- Pengurusan disiplin murid merupakan masalah kritikal di kebanyakan sekolah naungan bersama Jabatan Hal Ehwal Orang Asli.

Soalan: Bolehkah lebihan guru-guru JQAF dilantik menjadi guru disiplin atau bimbingan dan kaunseling yang hakiki di sekolah-sekolah ini?

- Program pensiswazahan guru sekolah rendah kurang mendapat sambutan kerana faktor umur dan ekonomi. Umur persaraan dinaikkan kepada 58 tahun. Guru JQAF adalah lepasan ijazah gred gaji DG41. Tidak wujud status guru besar DG 44 bagi guru siswazah yang dinaikkan pangkat secara berasaskan masa (time-based).

Soalannya, di manakah letaknya kedudukan guru-guru JQAF kumpulan pertama pada lima tahun akan datang?

- Boleh dikatakan setiap kali seorang pegawai pelajaran daerah baru dilantik, sistem fail akan berubah. Fail-fail perkara baru dibuka sepanjang tahun. Berlaku juga dua fail dengan perkara yang sama dibuka oleh dua guru pada masa yang berlainan.

Pembantu tadbir dan pembantu am pejabat sudah tidak larat menguruskan fail-fail sekolah.

Soalan: Di antara pembantu pentadbiran tambahan dan guru JQAF baru, siapa lebih penting? Siapa lebih kos-efektif? Siapa lebih praktikal?

- Akta Pendidikan 1996 tidak memperuntukkan guru pemulihan untuk mata pelajaran Bahasa Inggeris sedangkan ia seringkali dianggap sebuah "subjek pembunuh".

Wajarkah ditambah bilangan guru JQAF berbanding pengenalan guru pemulihan Bahasa Inggeris?

- Pelaksanaan selama lima tahun menyaksikan bilangan guru-guru JQAF bertambah di sekolah-sekolah.

Mereka dianggap gagal menyelesaikan masalah-masalah seperti di atas kerana status mereka sebagai guru luar norma dan bidang tugas yang tidak menyumbang kepada pencapaian misi dan visi sekolah secara langsung.

Soalan: Wajarkah diperluaskan progam JQAF ke sekolah menengah?

Sebarang usul pendidikan sekolah kerajaan haruslah menguntungkan semua golongan dan bukannya yang beragama Islam sahaja.

Bukannya saya tidak mengiktiraf kebaikan mempelajari ilmu jawi, al-Quran dan fardu ain.

Akan tetapi selama ini wujud premis-premis seperti sekolah agama dan masjid yang cukup mampu untuk menyampaikan ilmu-ilmu tersebut. Tambahan pula bukannya tidak wujud guru pendidikan Islam di sekolah-sekolah sebelum ini.

Selesaikanlah dahulu masalah kritikal harian sekolah sebelum meng-Umno-kan Falsafah Pendidikan Kebangsaan!
Malaysiakini


Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...