Iktibar kejadian enjin pesawat hilang
Lebih mengejutkan, kejadian itu yang menyebabkan kerajaan kerugian RM100 juta mengikut harga pasaran enjin berkenaan dikatakan didalangi 'orang dalam' syarikat penyelenggaraan pesawat terbabit dengan turut mendapat bantuan beberapa pegawai dan anggota TUDM. Ia turut menimbulkan tanda tanya bagaimana enjin sebesar itu boleh lesap dari pangkalan tentera yang dikawal ketat, selain dikatakan gagal dikesan hingga kini, walaupun ada maklumat menyatakan ia dijual kepada pembeli di Eropah, Amerika Selatan dan Asia Barat.
Difahamkan, banyak pihak termasuk di kalangan beberapa pengamal media sendiri, kurang senang dengan pendedahan itu kerana membabitkan isu keselamatan negara, termasuk pelbagai masalah dalam Angkatan Tentera Malaysia (ATM). Bagaimanapun, pendedahan berkenaan, yang diakui menjejaskan imej ATM, terutama TUDM harus dipandang dari sudut positif, khususnya untuk memperbaiki segala kelemahan dalam institusi pertahanan negara.
Tempoh lama juga diambil, iaitu hampir tiga bulan sebaik kejadian disedari, untuk membuat laporan polis, iaitu pada 4 Ogos 2008, dipercayai selepas siasatan dalaman yang dilakukan pihak tentera menemui jalan buntu. Bagaimanapun, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, menafikan kelemahan sistem inventori ketumbukan itu menjadi punca kehilangan enjin berkenaan hingga mencetuskan kontroversi. BERITA HARIAN