Photobucket

Sahabat Maya :

Sunday, November 13, 2011

Aktif bersenam pintar matematik



Aktif bersenam pintar matematik



BIJAK dalam subjek Matematik menjadi salah satu kelebihan kanak-kanak yang aktif khususnya mereka yang mengalami obesiti.




Senaman biasa boleh menambah kemampuan kanak-kanak obes, yang biasanya hanya duduk diam, untuk berfikir, membuat pelbagai rancangan, bahkan bertambah baik dalam Matematik.




Demikian penemuan oleh pengkaji di Universiti Sains Kesihatan Georgia, Amerika Syarikat (AS).




Mengapa mata pelajaran Matematik? Tidak dijelaskan sebabnya, namun alasan utama kerana Matematik adalah subjek yang memiliki tahap kesukaran yang lebih tinggi berbanding mata pelajaran lain.




Para pengkaji juga berharap agar bukan kanak-kanak obes sahaja yang perlu bersenam setiap hari, bahkan mereka yang bertubuh normal. Penyelidikan tersebut didasarkan pada kajian ke atas 171 orang kanak-kanak terlebih berat badan berusia antara tujuh hingga 11 tahun di AS.




Setelah melakukan senaman setiap hari, terdapat perkembangan yang sangat signifikan dari segi kecergasan dan penguasaan mereka dalam matematik. Menurut laman web Pysch Central, selepas dilakukan imbasan MRI terhadap otak kanak-kanak tersebut, terdapat peningkatan aktiviti otak di korteks prefrontal iaitu kawasan yang digunakan untuk berfikir.






MATEMATIK memerlukan tumpuan yang lebih untuk menguasainya.



Selain itu, kecerdasan otak (IQ) turut bertambah. Semakin kerap mereka bersenam, semakin tinggi IQ mereka. Rata-rata berlaku peningkatan sebanyak 3.8 mata untuk mereka yang bersenam selama 40 minit sehari selama tiga bulan.




Senaman yang dilakukan adalah pelbagai. Ini termasuk berlari, lompat tali dan bersenam.




Semua aktiviti itu juga merangsang otak. Ini memandangkan senaman membuatkan aliran darah serta oksigen ke otak berjalan lancar.




Faktanya, seseorang tidak mungkin boleh bergerak jika otaknya tidak aktif. Untuk aktif, oksigen diperlukan sekali gus menjadikan kedua-dua aktiviti dan oksigen saling berkait.







Teruskan membaca..

Kejohanan Hoki Antarabangsa Bawah 21 Tahun Piala Sultan Johor 2011



Malaysia juara tumpaskan Australia




PARA pemain Malaysia meraikan kejayaan
menjuarai Kejohanan Hoki Antarabangsa Bawah 21 Tahun
Piala Sultan Johor 2011 malam tadi.
Malaysia menang 3-2 ke atas Australia.


MALAYSIA mencipta sejarah apabila muncul juara sulung pada Kejohanan Hoki Antarabangsa Bawah 21 Tahun Piala Sultan Johor 2011 malam tadi.


Gol kemenangan Malaysia diperoleh menerusi jaringan emas kapten pasukan, Muhammad Noor Faeez Ibrahim, sekali gus mengecewakan Australia 3-2 di Stadium Hoki Taman Daya, Johor Bahru.


Berita penuh di sini Kosmo!Online





Teruskan membaca..

Pingat emas pertama buat kontinjen negara



Hadiah perkahwinan



















NUR SURYANI (kiri) dan Nur Ayuni Farhana (kanan) berkongsi kegembiraan bersama jurulatih, Zhukova Natalya (tengah) selepas masing-masing memenangi pingat emas dan gangsa di Palembang semalam.



PALEMBANG - Penembak negara, Nur Suryani Mohd. Taibi menghadiahkan pingat emas pertama buat kontinjen negara pada Sukan SEA 2011 selepas menjuarai acara 50m rifel 3 posisi wanita di Kompleks Sukan Jakabaring, Palembang semalam.




Berita penuh di sini Kosmo! Online








Teruskan membaca..

Pengakap Labuan sertai Jambori Pengakap Kebangsaan 2011


Pengakap Labuan sertai Jambori Pengakap Kebangsaan 2011



SEBAHAGIAN 40 pemimpin dan ahli pengakap
Wilayah Persekutuan Labuan akan menyertai Jambori Malaysia ke-12
dan Terengganu International Jamboree di Kem Telaga Batin, Kuala Terengganu
pada 19 hingga 25 November ini.



LABUAN 11 Nov. - Seramai 40 pemimpin dan ahli pengakap Wilayah Persekutuan Labuan akan menyertai Jambori Malaysia ke-12 dan Terengganu International Jamboree di Kem Telaga Batin, Kuala Terengganu, Terengganu pada 19 hingga 25 November ini.



Yang Dipertua, Majlis Pengakap Negeri (MPN) Wilayah Persekutuan Labuan, Mistirine Radin berkata, daripada jumlah itu, seramai 28 peserta merupakan ahli pengakap yang mewakili pelajar sekolah rendah dan menengah.



''Saya mahu ahli pengakap mengambil peluang terbaik ini untuk mengenali lebih dekat persatuan pengakap dari negeri lain dan menyelami adat resam di Kuala Terengganu untuk dikongsi bersama dengan rakan mereka sekembali ke Labuan nanti," katanya.



Beliau berucap pada majlis penyerahan bendera Wilayah Persekutuan Labuan yang dirasmikan oleh Ahli Parlimen Labuan, Datuk Yussof Mahal di Dewan Datuk Mohamad Omar Bledram, Bangunan Pertubuhan Islam Seluruh Sabah (USIA), semalam.



Pada majlis itu, Yussof yang juga Pengerusi Perbadanan Labuan menyerahkan sumbangan Pejabat Ahli Parlimen Labuan sebanyak RM5,000 kepada Pesuruhjaya Pengakap Labuan, Hong Hee Chee.



Hee Chee turut menerima sumbangan daripada Asian Supply Base (ASB) sebanyak RM6,000; Pengarah Urusan Labuan Liberty Port Management, Mohd Alias Abdul Rahman (RM6,000) dan Perbadanan Feri Labuan sebanyak RM3,000.



Dalam pada itu, Mistirine yang juga Pengarah Jabatan Pelajaran Labuan mengingatkan para peserta jambori tersebut supaya sentiasa menjaga nama baik Labuan.



''Anda merupakan duta kecil untuk mempromosikan Labuan sebagai destinasi pelancongan, pendidikan, ekonomi dan makanan yang terkenal di negara ini," katanya.






Teruskan membaca..

Bacakanlah buku pada anak


Bacakanlah buku pada anak



Perkembangan intelektual kanak-kanak merujuk kepada proses keupayaan pembelajaran yang diperolehinya semasa dia membesar. Sesetengah ibu bapa mungkin tertanya mengapa anak-anak rakan mereka lebih bijak daripada anak mereka walaupun menghadiri tadika yang sama.




Atau pun mengapa kanak-kanak lain yang berumur setahun telah mula bercakap sedangkan anak mereka tidak. Anda harus ingat bahawa setiap kanak-kanak berkembang pada kadar yang berbeza. Namun, jika anda mengesan perkembangan anak anda adalah lebih perlahan, terdapat beberapa ujian yang diguna oleh pakar psikologi untuk menilai perkembangan intelektual (IQ) anak anda.




Ujian-ujian yang lazim digunakan:



- Stanford-Binet


- Ujian kecerdasan minda Peabody Picture


- Ujian kosa kata Bayley Scales of





Kecerdasan diwarisi?




Ramai beranggapan bahawa otak dan seterusnya, kecerdasan ditentukan oleh genetik. Namun, kajian baru menunjukkan perkembangan otak kanak-kanak boleh dipengaruhi oleh persekitaran semasa zaman kanak-kanaknya seperti pemakanan, perubatan, emosi, dan sokongan intelektual yang optimum. Otak seseorang kanak-kanak mudah terpengaruh dengan pengalaman yang berbeza dan seterusnya menyebabkan perkembangan otak dalam cara yang berbeza. Apabila anak membesar, keupayaannya untuk menguasai bahasa, menyelesaikan masalah, dan berinteraksi dengan orang lain dipengaruhi oleh pengalamannya semasa dia masih kecil. Pengalaman yang baik akan membantu perkembangan otak yang baik, sementara pengabaian dan penderaan akan menyebabkan kanak-kanak lebih cenderung kepada pelbagai masalah seperti IQ yang lebih rendah ataupun gangguan emosi.




Ibu bapa adalah penjaga anak, justeru mereka merupakan individu utama untuk membantu anak belajar dan berkembang dari segi mental. Rangsangan dan interaksi merupakan aspek yang paling penting untuk perkembangan otak. Berikut adalah cara-cara yang boleh menggalakkan anak anda untuk belajar dan berkembang dengan baik:




1. Apabila dia mula "bercakap". Anak anda sering memerhatikan gerak-geri anda kerana dia tertarik kepada pelbagai bunyi yang dihasilkan oleh peti suara anda. Balas bunyi-bunyian anak anda dan berikan senyuman, bercakap dengannya dan namakan objek yang anda pegang atau biasa dimain olehnya. Membaca bersama juga membantu anak mempelajari kepentingan bertutur, walaupun dia masih tidak faham atau tidak dapat mengulangi perkataan-perkataan tersebut.




2. Apabila dia mula menunjukkan minat terhadap apa yang dilihat. Anak anda ingin tahu tentang perkara di sekitarnya. Galakkan sifat ingin tahu anak dan membantu merangsangkan pemikiran dan pembelajarannya dengan menggunakan alat permainan seperti blok yang berbeza bentuk dan warna. Tunjukkan gambar-gambar haiwan, buah-buahan, sayur-sayuran atau kenderaan kepadanya. Anda juga boleh menceritakan kepadanya tentang perkara yang dialami oleh anda setiap hari.




3. Apabila dia mula bergerak. Anda boleh membantu merangsang sensasi sentuhannya menggunakan objek atau alat permainan yang berlainan tekstur, saiz dan bentuk. Anda juga boleh menggantung alat mainan bergerak pada katil bayi untuk membantu memperkembangkan kemahiran motor anak dengan menggalakkan pergerakan tangan dan kakinya semasa dia cuba menyentuh objek tersebut. Apabila dia mencapai umur 13-17 bulan, anda boleh memegang tangannya dan berjalan bersama-sama sambil membenarkan dia menerokai alam sekelilingnya. Cuba memberi peluang kepadanya untuk berjalan sendiri, tetapi anda harus memastikan persekitaran tersebut adalah selamat untuk berbuat demikian.




Pemakanan



Selain daripada rangsangan dan interaksi, pemakanan yang sihat adalah penting untuk pertumbuhan dan perkembangan otak. Sesetengah nutrien seperti phospholipids, omega 3 dan omega 6, docosahexaenoic acid (DHA) dan arachidonic acid (AA) penting untuk perkembangan otak yang baik. Nutrien-nutrien ini terdapat dalam soya, telur, ikan berlemak seperti tuna dan sardin, serta walnut.




Taurine, choline dan zat besi adalah micronutrien yang penting untuk menyambung rangkaian antara sel-sel otak. Sumber makanan yang mengandungi nutrien termasuk kekacang, sayuran berdaun hijau, bijirin penuh, brokoli, kuning telur dan daging.




Nutrien lain yang turut penting seperti antioksidan (lutein, selenium, vitamin A, C dan E) dan zink, adalah berfungsi untuk melindungi sel-sel otak. Anda boleh memperolehi nutrien ini daripada buah-buahan dan sayur-sayuran, teh, prun dan juga keju.




Jangan lupa anak anda perlu makan pelbagai jenis makanan untuk mendapatkan semua nutrien yang diperlukan untuk tumbesaran dan perkembangan. Produk susu adalah sumber makanan yang baik yang mengandungi pelbagai nutrien. Ibu harus mendapatkan formula susu yang telah dan diuji secara saintifik di kalangan kanak-kanak.




Profesor Dr. Norimah A. Karim ialah pakar pemakanan dan Woo Pei Jun merupakan pensyarah serta pakar psikologi perkembangan.




Rencana ini adalah sumbangan Program Pemakanan di bawah Program Asuhan Positif oleh Persatuan Pediatrik Malaysia dengan kerjasama Persatuan Pemakanan Malaysia, dan disokong oleh geran pendidikan daripada Abbott Nutrition International. Untuk maklumat lanjut, sila ke laman web www.mypositiveparenting.org.




Oleh Profesor Dr. Norimah A. Karim & Woo Pei Jun.






Teruskan membaca..

JADUAL WAKTU PEPERIKSAAN SPM 2011




http://panduankit.com/wp-content/plugins/rss-poster/cache/5c59a_spm-2010-1.jpg



JADUAL WAKTU PEPERIKSAAN SPM 2011



Selamat menduduki peperiksaan

SPM untuk semua calon

SPM 2011.


Semoga semua


sukses cemerlang.


."Manjadda Wajada".

Siapa yang berusaha,akan berjaya


Semoga Allah swt permudahkan.









Teruskan membaca..

Projek rintis sistem bekerja sembilan jam Kementerian Pelajaran




Projek Rintis

Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) Tahun 2012,

Guru Kerja Sembilan Jam sehari??


Guru jangan panik dengan projek rintis kerja sembilan jam – Bernama



ALOR SETAR: Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Wee Ka Siong hari ini menasihatkan guru supaya tidak 'panik' dengan projek rintis sistem bekerja sembilan jam Kementerian Pelajaran. Projek itu yang akan dilaksanakan mulai Januari tahun depan di empat negeri - Pahang, Melaka, Johor dan Sarawak - berasaskan satu kajian di Melaka Tengah yang mengenalpasti tempoh bekerja yang ideal bagi guru.




"Jadi saya rasa mungkin ada guru-guru yang khuatir kerana mereka merasakan tempoh sembilan jam waktu bekerja itu tidak mengambil kira waktu persediaan mengajar dan juga penglibatan dalam ko-kurikulum. Saya rasa semua itu akan diambil kira," katanya.




Bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Wisma Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (KPPK) Kedah di sini hari ini, Wee berkata, projek itu bagi melihat sama ada benar pendapat orang ramai bahawa tugas seorang guru itu sangat mudah.




"Saya harap semua guru di empat negeri terbabit tidak perlu risau kerana kita hanya membuat percubaan. Apabila projek rintis itu meyakinkan kita dan kita dapat membuat kesimpulan secara konkrit, barulah kita memperluaskannya ke semua sekolah di seluruh negara," katanya.




"Jangan anggap itu (projek rintis) sebagai satu kata putus dari kementerian. Biar mereka lakukan dahulu dan melihat hasilnya," katanya.




Fakta mengenai Projek Rintis KPM 2012:




1. Berasaskan kajian di Melaka Tengah untuk mengenalpasti tempoh masa bekerja ideal bagi guru.




2. Dilaksanakan mulai Januari 2012 dalam tempoh 6 bulan pada peringkat PERCUBAAN




3. Negeri yang terpilih untuk percubaan : Pahang, Melaka, Johor dan Sarawak .

(Hanya sekolah yang terpilih sahaja) – 104 sekolah, 5000 guru




4. Projek rintis ini untuk mengkaji sama ada benar pendapat orang ramai bahawa tugas seorang guru itu sangat mudah.




5. Tempoh percubaan waktu bekerja sembilan jam sehari itu akan dilaksanakan dua sesi iaitu 7.30 pagi hingga 4.30 petang dan 1.30 petang hingga 6.30 petang selama enam bulan.





Guru-guru jangan panik - Wee Ka Siong




ALOR SETAR 12 Nov. - Projek perintis yang mewajibkan guru bekerja sembilan jam sehari masih di peringkat kajian dan belum ada sebarang keputusan untuk memperluaskannya ke seluruh negara tahun depan.



Justeru itu, Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr. Wee Ka Siong berkata, para guru diminta tidak panik dengan percubaan projek itu di empat negeri kerana kementerian juga menyedari terdapat beberapa kekangan untuk ia dilaksanakan di semua negeri.



"Sebagai contoh, masih terdapat sekolah yang guru-gurunya berkongsi meja di bilik guru iaitu apabila guru sesi pagi balik, maka guru sesi petang pula akan gunakan meja berkenaan.



"Jadi, kalau guru sesi pagi balik lewat bagaimana pula guru sesi petang hendak menggunakan meja bilik guru," katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Wisma Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) Kedah di Jalan Pegawai di sini, hari ini.



Turut hadir, Presiden NUTP, Hashim Adnan dan Setiausaha Agungnya, Lok Yim Pheng.



Semalam, Hashim berkata, kira-kira 5,000 guru dari hampir 104 sekolah seluruh negara akan menjadi perintis kepada sistem waktu bekerja sembilan jam mulai Januari tahun depan.



Ka Siong berkata, melalui projek itu, guru-guru akan bekerja mengikut dua sesi iaitu 7.30 pagi hingga 4.30 petang dan 1.30 petang hingga 6.30 petang, namun kementerian akan melihat realiti sebenar dalam pelaksanaannya.



Kata beliau, setiap input dan cadangan pelbagai pihak akan diambil kira sebelum cadangan itu dibawa kepada Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang akan membuat keputusan selanjutnya.



Menurut Ka Siong, kementerian sentiasa sedar bahawa tugas guru melebihi masa bekerja di sekolah bahkan terpaksa menghadiri majlis dan program pada musim cuti sekolah selain menjadi rujukan para pelajar tanpa mengira waktu.



Sumber : Utusan Malaysia Online




Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...