Photobucket

Sahabat Maya :

Wednesday, March 3, 2010

Guru wajib ke luar bandar


TIMBALAN Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin diwawancara oleh Suhaimi Sulaiman pada program Temubual Eksklusif Bersama Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin di Agenda Awani, rancangan terbitan Astro, di Kuala Lumpur, malam tadi. - Foto Nik Rosli Ishak.

  • Tempoh tugas tiga hingga lima tahun tempoh perkhidmatan
  • Cikgu baru mesti mengajar di pedalaman
KUALA LUMPUR: Guru akan diwajibkan bertugas di pedalaman dan luar bandar antara tiga hingga lima tahun dalam tempoh perkhidmatan sebagai salah satu langkah mengatasi kekurangan tenaga pengajar di kawasan itu, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin

Timbalan Perdana Menteri berkata, Kementerian Pelajaran juga akan mewajibkan guru baru mengajar di pedalaman, sekali gus mengelakkan sistem pendidikan negara berada dalam kepincangan berikutan keengganan guru bertugas di kawasan berkenaan.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, sebagai penggalak, mereka akan diberikan ganjaran yang diharap dapat mengatasi masalah kekurangan guru di luar bandar dan pedalaman yang sedang dialami sektor pendidikan ketika ini.

"Ketika ini elaun maksimum RM1,500 diterima oleh guru yang mengajar di kawasan pedalaman. Kementerian akan memikirkan bentuk imbuhan baru untuk mereka.

"Contohnya, dalam tempoh 30 tahun berkhidmat, guru perlu pergi ke pedalaman dan begitu juga guru baru. Kerajaan akan memikirkan dorongan dalam bentuk baru untuk menggalakkan guru ke pedalaman," katanya ketika ditemuramah dalam program temubual Agenda Awani, rancangan terbitan Astro, di sini malam tadi.

Muhyiddin juga berkata, sudah tiba masanya guru mengubah corak pemikiran dengan menganggap mereka adalah golongan yang bertanggungjawab menggalas tugas mendidik anak bangsa.

"Mengubah minda guru untuk menggalakkan mereka berkhidmat di kawasan yang jauh dari bandar adalah satu cabaran dan kekangan kepada kementerian ketika ini," katanya.

Sementara itu, Muhyiddin berkata, kerajaan mensasarkan 87 peratus kanak-kanak memulakan sesi prasekolah atau kelas tadika seawal usia empat hingga enam tahun.

"Ketika ini jumlah kanak-kanak yang memasuki prasekolah ialah 67 peratus dan kementerian akan memastikan jumlah itu meningkat bagi melahirkan generasi pelapis yang berkualiti.

"Kita sangat menggalakkan pihak swasta untuk turut sama dengan kerajaan menyediakan pendidikan awal kepada kanak-kanak. Kerajaan akan memberi imbuhan dan ganjaran kepada pihak swasta yang menyediakan kemudahan bilik darjah bagi tujuan prasekolah," katanya.

Beliau juga berkata, kementerian akan melaksanakan transformasi kurikulum sekolah yang menekankan aspek penerokaan ilmu secara mendalam melalui pembelajaran yang lebih menyeronokkan dan tidak hanya berorientasikan peperiksaan semata-mata.

"Kita dapat lihat masalah berat badan berlebihan atau obesiti semakin ramai di kalangan murid. Dengan menekankan pentingnya sukan, saya berharap ia sedikit sebanyak mengelakkan masalah itu berlaku di kalangan anak kita," katanya.

Berita Harian


Teruskan membaca..

Persediaan perancangan







Persediaan perancangan


SEBAGAI seorang guru terlatih anda tidak terlepas daripada membuat perancangan yang komprehensif sebagai persediaan dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P). Anggapan yang mengatakan perancangan ini hanya dilakukan ketika berkursus di institusi perguruan sahaja adalah salah. Walau bagaimanpun formatnya bergantung kepada budaya kerja di setiap sekolah.



Perancangan meliputi aspek kurikulum dan kokurikulum untuk murid. Aspek pentadbiran juga termasuk dalam senarai tugas guru selain meningkatkan profesionalisme masing-masing melalui penyelidikan dan inovasi.



Seseorang guru yang dipertanggungjawabkan untuk mengajar dalam sesuatu mata pelajaran haruslah membuat persiapan yang rapi untuk dijadikan sebagai rancangan semester, mingguan dan harian. Perkara ini dititikberatkan kerana pada asasnya fungsi sesuatu pengajaran itu adalah untuk menyampaikan ilmu dan kemahiran secara efektif serta menyeronokkan sehingga berlakunya suatu perubahan diri murid-murid tersebut.




Oleh itu perkara pokok yang seharusnya guru berfikir ketika membuat perancangan ialah seperti berikut:



• Hasilan pembelajaran: Hasilan pembelajaran ialah bentuk perubahan yang dikehendaki dalam sesuatu pengajaran sama ada perubahan dari segi ilmu, kemahiran yang dijelmakan melalui tingkah laku atau minda murid-murid. Penentuan ini dapat menjadikan pengajaran guru lebih berfokus, menepati masa serta memudahkan guru memilih bahan pengajaran yang bersesuaian dengan pengajaran.



• Strategi pengajaran: Strategi pengajaran meliputi pendekatan, teknik dan kaedah penyampaian. Pemilihan ini ada kaitannya dengan gaya belajar (learning styles) murid-murid tersebut. Setiap kelas mempunyai murid yang berlainan gaya belajar. Murid yang bercirikan visual lebih berminat pada gambar, objek, video, bahan 3 dimensi (3D) dan sebagainya yang dapat dilihat untuk memenuhai keperluan mereka ketika belajar. Murid-murid yang peka kepada pendengaran (auditory) berminat bahan pengajaran yang mempuyai bunyi seperti muzik dan kesan bunyi-bunyian. Satu kelompok lagi lebih berminat terhadap pengajaran yang melibatkan aktiviti pergerakan (kinesthetic).



• Pemilihan media pengajaran: Media pengajaran meliputi segala bentuk sumber lama atau baru yang boleh digunakan dalam bilik darjah sama ada sumber maujud iaitu bahan sebenar, model, bahan 2 atau 3 dimensi, gambar, transparensi, audio, video, Internet atau perisian multimedia berbantukan komputer. Pemilihan harus dilihat dari segi kesesuiannya untuk menepati hasilan pembelajaran, kos efektif serta praktikaliti penggunaan perkakasan dan perisiannya. Model ASSURE oleh Robert Hienich yang dan rakan-rakan (Smaldino S.E et al., 2005) yang dipelajari ketika berkursus boleh dijadikan panduan dalam proses pemilihan media pengajaran.



• Kreativiti & inovasi: Kejayaan sesuatu pengajaran banyak bergantung kepada sejauh mana kreativiti dan inovasi yang dilakukan terhadap perancangan pengajaran tersebut agar ia mudah difahami oleh murid-murid, menyeronokkan serta mampu menyuntik minat dan motivasi murid untuk mempelajarinya. Kreativiti dan inovasi harus dilakukan secara berterusan. Ia memerlukan seseorang guru itu berfikir, menganalisis dan berani mencuba sesuatu yang baru untuk menghasilkan sesuatu yang asli serta mampu meningkatkan kualiti P&P.



Perkara pokok yang diperbincangkan mampu memberi kesedaran serta panduan ke arah merancangan pengajaran yang sepenuhnya. Perlu ada satu kerelaan ke arah pengorbanan diri untuk masa depan anak-anak bangsa mencapai ilmu dan pengetahuan dalam proses membina modal insan yang cemerlang dan gemilang. Oleh itu janganlah jadikan tugas anda dalam proses pengajaran ini hanya sekadar melepaskan batuk di tangga sahaja. Sebaliknya ia harus dilakukan secara ikhlas, bertanggungjawab serta komited dalam sebarang tindakan yang dilakukan.


Sumber : http://www.tutor.com.my/tutor/dunia.asp?y=2010&dt=0120&pub=DuniaPendidikan&sec=Kaunseling&pg=ka_01.htm







Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...