Photobucket

Sahabat Maya :

Saturday, May 4, 2013

❤*¨*•.¸¸ keep smiling :) ❤*¨*•.¸¸





:: أَصْـبَحْنا وَأَصْـبَحَ المُـلْكُ لله وَالحَمدُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلكُ ولهُ الحَمْـد، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَلُـكَ خَـيرَ ما في هـذا اليوم وَخَـيرَ ما بَعْـدَه ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذا اليوم وَشَرِّ ما بَعْـدَه، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنَ الْكَسَـلِ وَسـوءِ الْكِـبَر ، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنْ عَـذابٍ في النّـارِ وَعَـذابٍ في القَـبْر::








O Allah the Almighty
Protect me and guide me
To your love and mercy
Ya Allah don't deprive me
From beholding your beauty
O my Lord accept this plea



 


CHORUS:
Hasbi rabbi jallallah
Ma fi qalbi ghayrullah
(My Lord is enough for me, Glory be to Allah
There is nothing in my heart except Allah)

 


Hindi:
Wo tanha kaun hai
Badshah wo kaun hai
Meherba wo kaun hai
(Who is the only One?
Who is the King?
Who is the Merciful?)

Kya unchi shan hai
Uskey sab nishan hai
Sab dilon ki jan hai
(Who is the most praised and benevolent?
Whatever you see in this world is His sign
He's the love of every soul)

 


CHORUS:
Hasbi rabbi jallallah
Ma fi qalbi ghayrullah
(My Lord is enough for me, Glory be to Allah
There is nothing in my heart except Allah)

 


Turkish:
Affeder gunahi
Alemin padisahi
Yureklerin penahi
(He is the Forgiver of all sins
He is the King of the universe
He is the Refuge of all hearts)

Isit Allah derdimi, bu ahlarimi
Rahmeyle, bagisla gunahlarimi
Hayreyle hem aksam hem sabahlarimi
(O Allah hear my sorrows and my sighs
Have mercy and pardon my sins
Bless my night and days)

 



CHORUS:
 

Hasbi rabbi jallallah
Ma fi qalbi ghayrullah
(My Lord is enough for me, Glory be to Allah
There is nothing in my heart except Allah)

 


Arabic:
 

Ya rabbal 'alamin
Salli 'ala Tahal amin
Fi kulli waqtin wa hin
(O Lord of the worlds
Send peace and blessings
On Ta-ha the trustworthy
In every time and at every instant)

Imla' qalbi bil yaqin
Thabbitni 'ala hadhad din
Waghfir li wal muslimin
(Fill my heart with conviction
Make me steadfast on this Religion
And forgive me and all the believers)

 



CHORUS:
Hasbi rabbi jallallah
Ma fi qalbi ghayrullah
(My Lord is enough for me, Glory be to Allah
There is nothing in my heart except Allah) 




Teruskan membaca..

Kurikulum & Pengajaran Bersifat Kontekstual/Perbandingan Kurikulum Mengikut Era

KRP3013 Kurikulum dan Pengajaran Sekolah Rendah


LAPORAN ANALISIS 1


Kurikulum & Pengajaran Bersifat Kontekstual (20%) 


Pelajar diminta mengenal pasti 4 (EMPAT)
 keadaan/situasi/fenomena/senario yang terdapat dalam
masyarakat/persekitaran dan rakamkan gambarnya
 secara statik (bukan video). 

Pelajar diminta menganalisis keadaan/situasi/fenomena/senario
 dalam gambar tersebut untuk dikaitkan dengan 4 (EMPAT) 
disiplin/mata pelajaran yang diajar di sekolah rendah.

 
Analisis adalah berkaitan:


i. penjelasan kepada keadaan/situasi/fenomena/ senario dalam gambar tersebut;

ii. topik/subtopik apa yang terdapat dalam tiap-tiap disiplin/mata pelajaran yang dipilih yang berkaitan dengan keadaan/situasi/fenomena/ senario tersebut (sila nyatakan dengan tepat dengan merujuk Sukatan Pelajaran/Huraian Sukatan Pelajaran/ Dokumen Standard Kandungan/Dokumen Standard Pembelajaran);

iii. huraian bagaimanakah keadaan/situasi/ fenomena/ senario dalam gambar dapat dikaitkan dengan
pengetahuan/kemahiran/nilai yang terdapat dalam topik/subtopik tersebut;

iv. cadangan tindakan/aktiviti yang boleh dilakukan dalam pengajaran dan pembelajaran topik/subtopic tersebut ke arah menambah baik keadaan/situasi/ fenomena/senario yang terdapat dalam gambar.


Laporan analisis adalah mengikut format seperti Lampiran 2.


Ringkasan Pemarkahan:

Gambar keadaan/situasi/fenomena/senario = 1 mrkh
Huraian keadaan/situasi/fenomena/senario = 1 mrkh
Laporan analisis berkualiti = 3 mrkh
Jumlah = 5 mrkh
Keseluruhan: 4 m.pelajaran x 5 mrkh = 20 markah




LAPORAN ANALISIS 2



Perbandingan Kurikulum Mengikut Era (20%)


Pelajar diminta memilih 1 (SATU) disiplin/mata pelajaran
 yang terdapat di peringkat sekolah rendah di Malaysia.
 Pelajar diminta membandingkan disiplin/ mata pelajaran tersebut
 mengikut era Kurikulum Lama Sekolah Rendah (KLSR), 
Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) aspek-aspek daripada:


i. dimensi horizontal (skop/liputan, kesepaduan/ integrasi dan imbangan)

ii. dimensi vertikal (urutan/sekuen dan kesinambungan/ kontinuiti) Pelajar juga diminta memberi pandangan/ulasan dan cadangan masing-masing berkaitan disiplin/mata pelajaran tersebut.


Format laporan analisis perbandingan kurikulum adalah seperti Lampiran 3.

Ringkasan Pemarkahan:  Dimensi Horizontal:

+ Skop/liputan = 3 mrkh
+ Kesepaduan = 3 mrkh
+ Imbangan = 3 mrkh
Dimensi Vertikal:
+ Urutan/sekuen = 3 mrkh
+ Kesinambungan = 3 mrkh
Pandangan/ulasan = 2 mrkh
Cadangan = 3 mrkh
Jumlah : 20 m


 

 
Teruskan membaca..

Ekspresi Kreativiti Kanak-kanak



KAE3013 Ekspresi Kreativiti Kanak-kanak




TUGASAN INDIVIDU 1 (20m)

Pemikiran kreatif dalam kalangan kanak-kanak bergantung kepada
 pengalaman dan proses pendidikan yang diterima sejak awal usia.
Bincang dan huraikan pernyataan tersebut bersertakan contoh-contoh 
aktiviti yang boleh merangsang pemikiran kreatif kanak-kanak. 


 
 


TUGASAN INDIVIDU 2 (20m)

Berdasarkan Teori Perkembangan Artistik Al Hurwitz dan Michael Day (1995) serta Viktor Lowenfeld (1947), perkembangan artistk kanak-kanak boleh dikesan melalui lukisan figura yang mereka hasilkan.
(a) Bincangkan dengan lebih kritis tentang Teori Perkembangan Artistik kanak-kanak.
(b) Kumpulkan SATU (1) lukisan figura bagi setiap peringkat umur berikut;
i. 3 tahun
ii. 4 tahun
iii. 5 tahun
iv. 6 tahun
v. 7 tahun
vi. 8 tahun
vii. 9 tahun
viii. 10 tahun
ix. 11 tahun
x. 12 tahun

Berdasarkan setiap lukisan itu, buat analisis tentang perkembangan artistik kanak-kanak.
 


   


Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...