Photobucket

Sahabat Maya :

Saturday, November 3, 2012

Mutiara Hikmah Imam Muhammad Al baqir




 

Imam al Baqir berkata 
kepada salah seorang sahabatnya :


"Aku wasiatkan engkau

dengan lima hal.

 Jika engkau dizalimi, 

maka janganlah engkau menzalimi. 

Jika mereka mengkhianatimu, 

janganlah engkau berkhianat. 

Jika engkau didustai,

 janganlah engkau marah. 

Jika engkau dipuji, 

janganlah engkau bergembira. 

Dan 

jika engkau dikecam, 

janganlah engkau bersedih hati."








Teruskan membaca..

Cabaran guru menuntut ilmu


Cabaran guru menuntut ilmu

Guru yang menyambung pengajian perlu bijak bahagi masa antara tuntutan  kerjaya dengan belajar.  
Guru yang menyambung pengajian perlu bijak
 bahagi masa antara tuntutan kerjaya dengan belajar.
Kurang kemahiran belajar, menguruskan masa






Institusi pengajian tinggi kini dibanjiri pelajar dewasa yang sebahagian besarnya adalah guru dalam perkhidmatan. Ini berikutan dasar memartabatkan profesionalisme guru yang diterjemahkan melalui Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Pendidikan dan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan.



Amalan pembelajaran sepanjang hayat


Guru bergelar pelajar dewasa berdepan pelbagai cabaran dan perlu memiliki kekuatan mental. Kekuatan mental itu ialah keupayaan minda di bawah sedar untuk mengawal pergerakan seharian supaya tidak mudah mengalah apabila keadaan tidak menyebelahi diri"

Amalan pembelajaran sepanjang hayat sudah menjadi budaya masyarakat kita. Suasana di kampus pada hujung minggu dan waktu cuti sekolah menjadi ‘hidup’ dengan gelagat guru yang dahagakan ilmu.

Namun, dalam senario yang memberangsangkan ini, sering kali kita mendengar permintaan mereka untuk lanjutan tempoh menghantar tugasan kerana pelbagai sebab termasuk terpaksa membawa pelajar ke Karnival SUKMA dan menjaga anak sakit. Inilah antara cabaran menjadi pelajar dewasa dan cabaran bagi tenaga pengajar yang mengurus mereka.

Sepanjang pengalaman mengurus pelajar dewasa, rayuan sedemikian kerap saya terima apabila tarikh akhir sesuatu tugasan kian hampir. Sebagai orang berkeluarga, sedikit sebanyak timbul rasa kasihan terhadap pelajar sebegini. Namun ada kalanya kelonggaran yang diberikan akan menggugat prestasi akademik mereka.

'Belajar cara belajar'
 
Apa yang saya perhatikan ialah sebilangan guru ini kurang kemahiran belajar dan menguruskan masa. Pesan saya kepada mereka ialah ‘belajar cara belajar’. Kemahiran ini tidak datang dengan sendiri atau tercipta sejak azali. Walaupun umum menganggap guru sudah mantap kemahiran belajarnya, realitinya sebilangan guru yang belajar tidak begitu. Ini kerana keadaan apabila kita mengajar dan apabila kita menjadi pelajar adalah berbeza.

Menjadi pelajar benar-benar menguji kemahiran belajar yang sering kita nyatakan kepada pelajar. ‘belajar cara belajar’ adalah hakikat yang perlu dihadapi mereka yang menuntut ilmu. Ia adalah inti pati pembelajaran sepanjang hayat. Bukanlah segulung ijazah yang patut diidamkan, tetapi pengalaman diraih ketika bergelar pelajar. Menjadi pelajar dewasa menguji keupayaan kita menguruskan tanggungjawab.

Dengan komitmen yang menggunung seperti bergegas menguruskan anak, tuntutan tugas pejabat yang tidak berpenghujung dan tugasan pengajian yang menghambat, guru bergelar pelajar dewasa berdepan dengan pelbagai cabaran dan perlu memiliki kekuatan mental. Kekuatan mental itu ialah keupayaan minda di bawah sedar untuk mengawal pergerakan seharian supaya tidak mudah mengalah apabila keadaan tidak menyebelahi diri.

Menurut pengamal perubatan alternatif, Prof Dr Ibrahim Ahmad, minda bawah sedar banyak melakukan tugas untuk kita, iaitu apa saja yang terlintas dalam fikiran akan ditangkap dan disimpan. Ia juga boleh bertindak menjayakan atau menggagalkan misi seseorang itu.

Pengalaman jadi pelajar dewasa

Pengalaman saya sebagai pelajar dewasa membuka perspektif tersendiri terhadap pembelajaran sepanjang hayat. Berbanding pelajar bujang yang tiada komitmen keluarga, setiap detik masa saya terasa sangat berharga. Saya perlu menyusun jadual untuk mencapai sasaran harian yang ditetapkan iaitu memastikan setiap jam yang saya gunakan untuk diri dan setiap jam sama yang dikorbankan keluarga, adalah benar-benar berbaloi.

Untuk tidak mengecewakan diri sendiri, tetapkan sasaran yang kecil, tetapi bermakna untuk hari itu dan berkesan untuk jangka masa panjang. Saya juga sengaja mewujudkan ‘ketegangan’ diri iaitu dengan menyatakan pada diri bahawa saya tidak amanah dengan anak sekiranya gagal mencapai sasaran harian saya.

Perlu kekuatan mental

Inilah satu daripada latihan menguasai minda di bawah sedar yang saya amalkan. Saya lakukan begini kerana saya sangat bimbang Allah akan menyoal saya kelak mengenai masa mendidik anak yang saya korbankan. Ia juga satu perjuangan dengan diri sendiri, orang lain dan persekitaran. Kekuatan mental adalah senjata ampuh yang kita perlukan.

Secara umumnya, menuntut ilmu itu adalah amalan mulia di sisi agama. Nabi Muhammad SAW bersabda: 


“Siapa yang keluar
untuk menuntut ilmu 
maka ia berjuang fisabilillah 
hingga ia kembali.” 

(Riwayat At-Tarmizi dan Ad-Darimi)



 Malah diriwayatkan malaikat mengerumuni orang yang menuntut ilmu sehinggakan jika kita bersedekah kepada mereka, pahala digandakan sehingga 700 kali. 


Maka janganlah rasa gusar dengan cabaran belajar kerana menuntut ilmu adalah amalan mulia.
 

Penulis ialah 
pensyarah di Jabatan Sains 
Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman, 
Jitra Kedah.

 

Sumber 

 
 
Teruskan membaca..

Laksana amanah pupuk integriti

 
Thanks Google :)

Laksana amanah pupuk integriti

Akhlak mulia
 permudah tunai tangggungjawab


Minggu lalu kita berkongsi mengenai iktibar pengorbanan yang boleh dikutip daripada peristiwa pengorbanan Nabi Ibrahim AS, kefarduan haji serta kelebihan ibadat dalam bulan Zulhijah. Semuanya dijadikan sumber pembakar semangat dan alat penggerak dalam setiap tindakan.




Namun, perlu juga diingatkan bahawa pengorbanan itu mestilah bertitik tolak daripada satu ciri akhlak yang unggul iaitu amanah, perkataan yang sangat mendalam maknanya, banyak manfaatnya kepada manusia serta tinggi keistimewaannya di sisi Islam.




Firman Allah SWT:




“Sesungguhnya Allah
menyuruh kamu menyampaikan 
amanah kepada yang berhak menerimanya, 
dan (menyuruh kamu) apabila 
menetapkan hukum di antara 
manusia supaya kamu
menetapkan dengan adil. 
Sesungguhnya Allah 
memberi pengajaran yang 
sebaik-baiknya kepadamu. 
Sesungguhnya Allah 
Maha Mendengar lagi Maha Melihat.” 
(Surah An-Nisa, ayat 58)

 

 
Ia meliputi sikap 
bertanggungjawab dalam melaksanakan
 apa yang diamanahkan untuk
 diri dan orang lain yang boleh
 menimbulkan kepercayaan serta keyakinan. 
Ia juga tidak terhenti amanah 
kepada manusia tetapi
 amanah kepada Pencipta.




Justeru, ia datang dalam pelbagai
 bentuk tuntutan yang terkandung 
dalam al-Quran antaranya 
 firman Allah SWT:
 
 
 
 
 “Sesungguhnya Allah
 
 menyuruh kamu menyampaikan
 
 amanah kepada yang 

berhak menerimanya, dan
 
 (menyuruh kamu) apabila
 
 menetapkan hukum di antara 

manusia supaya kamu 

menetapkan dengan adil.
 
 Sesungguhnya Allah
 
 memberi pengajaran yang 

sebaik-baiknya kepadamu.
 
 Sesungguhnya Allah
 
 Maha Mendengar lagi Maha Melihat.”
 
 (Surah An-Nisa, ayat 58)


Teras dalam perkhidmatan


Sifat amanah sudah dikenal pasti sebagai nilai teras dalam perkhidmatan dan jaminan kepada pemupukan integriti iaitu melakukan pekerjaan dengan benar, jujur, mengikut spesifikasi, peraturan, piawaian, berkualiti dan profesional.



Amanahnya Rasulullah SAW 
sehingga mendapat jolokan al-Amin
 termasuk dalam kalangan masyarakat
 kafir Quraisy perlu kita jadikan 
 teladan dan tekad memperbaiki diri
 dalam pekerjaan.



Beberapa langkah mudah boleh diambil untuk membentuk sifat beramanah di tempat kerja. Pertama, letakkan niat yang baik dan tekad yang kuat setiap hari untuk melaksanakan amanah kerja. Kedua, senaraikan tugasan yang perlu disiapkan mengikut keutamaannya.



Nilai hasil tugasan

 


Ketiga, rancang 
dengan menyediakan jadual kerja 
yang munasabah dan tidak memudaratkan
 diri serta orang lain.



Keempat, buat senarai semak 
untuk mengenal pasti tugasan 
yang sudah dan belum dilaksanakan.

 


Kelima, kenal pasti 
cara yang mudah dan berkesan 
untuk melaksanakannya.

 


Keenam, laksanakan amanah 
mengikut keutamaan dengan
 ikhlas dan berhemah iaitu 
dengan mengambil kira keperluan,
 spesifikasi dan peraturan berkaitan.




Ketujuh, menilai hasil tugasan
 yang lalu untuk penambahbaikan 
cara bekerja.


Kelapan, elakkan pecah amanah, penipuan, 
rasuah dan lain-lain perkara bertentangan 
syarak dan kesembilan, tingkatkan munajat 
kepada Allah SWT melalui solat, zikir
 dan berdoa dan akhirnya bertawakal.


Dalam merealisasikan
 kerja beramanah, kita juga perlu berhati-hati
 dengan keinginan untuk menambah beban tanggungjawab tanpa memikirkan
 keperluannya, kemampuan, 
keupayaan diri dan pekerja.

 


Kegagalan atau kecuaian 
melaksanakannya dengan sengaja 
akan memudaratkan orang lain 
dan menjerumuskan diri kepada kemurkaan
 Allah SWT seperti gambaran yang diperlihatkan 
kepada Rasulullah SAW dalam 
peristiwa Israk dan Mikraj.

 


Sekumpulan manusia yang terus menerus
 menambah bebanan di bahunya walaupun
 ia tidak berdaya untuk memikul bebanan itu. 
 Bertolak daripada realiti inilah 
Rasulullah SAW menolak permintaan 
Abu Zar al-Ghifari, dengan sabdanya: 
 
 
 
“Wahai Abu Zar! 

Engkau sebenarnya lemah,

jawatan itu adalah amanah,
 
 sesungguhnya ia membawa kepada
 
 kehinaan dan penyesalan pada Hari Kiamat,
 
 kecuali mereka yang mengambilnya 

dengan hak kewajaran serta menunaikan 

hak atasnya.”
 
 (Riwayat Muslim)

Penulis Prof Madya
 di Jabatan Siasah Syariyyah, 
Akademi Pengajian Islam, 
Universiti Malaya (UM)
 
 
 
Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...