Terus berjuang mendidik anak bangsa tanpa mengira agama, bangsa, dan warna kulit. Semoga anak didik menjadi anak Malaysia. Berwawasan, berilmu, berdaya saing, majulah negaraku Malaysia.
bahagi masa antara tuntutan kerjaya dengan belajar.
Kurang kemahiran belajar, menguruskan masa
Institusi
pengajian tinggi kini dibanjiri pelajar dewasa yang sebahagian besarnya
adalah guru dalam perkhidmatan. Ini berikutan dasar memartabatkan
profesionalisme guru yang diterjemahkan melalui Bidang Keberhasilan
Utama Negara (NKRA) Pendidikan dan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan.
Amalan pembelajaran sepanjang hayat
Guru bergelar pelajar dewasa berdepan pelbagai
cabaran dan perlu memiliki kekuatan mental. Kekuatan mental itu ialah
keupayaan minda di bawah sedar untuk mengawal pergerakan seharian supaya
tidak mudah mengalah apabila keadaan tidak menyebelahi diri"
Amalan pembelajaran sepanjang hayat sudah menjadi budaya
masyarakat kita. Suasana di kampus pada hujung minggu dan waktu cuti
sekolah menjadi ‘hidup’ dengan gelagat guru yang dahagakan ilmu.
Namun, dalam senario yang memberangsangkan ini, sering kali kita
mendengar permintaan mereka untuk lanjutan tempoh menghantar tugasan
kerana pelbagai sebab termasuk terpaksa membawa pelajar ke Karnival
SUKMA dan menjaga anak sakit. Inilah antara cabaran menjadi pelajar
dewasa dan cabaran bagi tenaga pengajar yang mengurus mereka.
Sepanjang pengalaman mengurus pelajar dewasa, rayuan sedemikian kerap
saya terima apabila tarikh akhir sesuatu tugasan kian hampir. Sebagai
orang berkeluarga, sedikit sebanyak timbul rasa kasihan terhadap pelajar
sebegini. Namun ada kalanya kelonggaran yang diberikan akan menggugat
prestasi akademik mereka.
'Belajar cara belajar'
Apa yang saya perhatikan ialah sebilangan guru ini kurang
kemahiran belajar dan menguruskan masa. Pesan saya kepada mereka ialah
‘belajar cara belajar’. Kemahiran ini tidak datang dengan sendiri atau
tercipta sejak azali. Walaupun umum menganggap guru sudah mantap
kemahiran belajarnya, realitinya sebilangan guru yang belajar tidak
begitu. Ini kerana keadaan apabila kita mengajar dan apabila kita
menjadi pelajar adalah berbeza.
Menjadi pelajar benar-benar
menguji kemahiran belajar yang sering kita nyatakan kepada pelajar.
‘belajar cara belajar’ adalah hakikat yang perlu dihadapi mereka yang
menuntut ilmu. Ia adalah inti pati pembelajaran sepanjang hayat.
Bukanlah segulung ijazah yang patut diidamkan, tetapi pengalaman diraih
ketika bergelar pelajar. Menjadi pelajar dewasa menguji keupayaan kita
menguruskan tanggungjawab.
Dengan komitmen yang menggunung
seperti bergegas menguruskan anak, tuntutan tugas pejabat yang tidak
berpenghujung dan tugasan pengajian yang menghambat, guru bergelar
pelajar dewasa berdepan dengan pelbagai cabaran dan perlu memiliki
kekuatan mental. Kekuatan mental itu ialah keupayaan minda di bawah
sedar untuk mengawal pergerakan seharian supaya tidak mudah mengalah
apabila keadaan tidak menyebelahi diri.
Menurut pengamal
perubatan alternatif, Prof Dr Ibrahim Ahmad, minda bawah sedar banyak
melakukan tugas untuk kita, iaitu apa saja yang terlintas dalam fikiran
akan ditangkap dan disimpan. Ia juga boleh bertindak menjayakan atau
menggagalkan misi seseorang itu.
Pengalaman jadi pelajar dewasa
Pengalaman saya sebagai pelajar dewasa membuka perspektif tersendiri
terhadap pembelajaran sepanjang hayat. Berbanding pelajar bujang yang
tiada komitmen keluarga, setiap detik masa saya terasa sangat berharga.
Saya perlu menyusun jadual untuk mencapai sasaran harian yang ditetapkan
iaitu memastikan setiap jam yang saya gunakan untuk diri dan setiap jam
sama yang dikorbankan keluarga, adalah benar-benar berbaloi.
Untuk tidak mengecewakan diri sendiri, tetapkan sasaran yang kecil,
tetapi bermakna untuk hari itu dan berkesan untuk jangka masa panjang.
Saya juga sengaja mewujudkan ‘ketegangan’ diri iaitu dengan menyatakan
pada diri bahawa saya tidak amanah dengan anak sekiranya gagal mencapai
sasaran harian saya.
Perlu kekuatan mental
Inilah
satu daripada latihan menguasai minda di bawah sedar yang saya amalkan.
Saya lakukan begini kerana saya sangat bimbang Allah akan menyoal saya
kelak mengenai masa mendidik anak yang saya korbankan. Ia juga satu
perjuangan dengan diri sendiri, orang lain dan persekitaran. Kekuatan
mental adalah senjata ampuh yang kita perlukan.
Secara umumnya,
menuntut ilmu itu adalah amalan mulia di sisi agama. Nabi Muhammad SAW
bersabda:
“Siapa yang keluar
untuk menuntut ilmu
maka ia berjuang
fisabilillah
hingga ia kembali.”
(Riwayat At-Tarmizi dan Ad-Darimi)
Malah diriwayatkan malaikat mengerumuni orang yang menuntut ilmu
sehinggakan jika kita bersedekah kepada mereka, pahala digandakan
sehingga 700 kali.
Maka janganlah rasa gusar dengan cabaran belajar kerana menuntut ilmu adalah amalan mulia.
Minggu
lalu kita berkongsi mengenai iktibar pengorbanan yang boleh dikutip
daripada peristiwa pengorbanan Nabi Ibrahim AS, kefarduan haji serta
kelebihan ibadat dalam bulan Zulhijah. Semuanya dijadikan sumber
pembakar semangat dan alat penggerak dalam setiap tindakan.
Namun, perlu juga diingatkan bahawa pengorbanan itu mestilah
bertitik tolak daripada satu ciri akhlak yang unggul iaitu amanah,
perkataan yang sangat mendalam maknanya, banyak manfaatnya kepada
manusia serta tinggi keistimewaannya di sisi Islam.
Firman Allah SWT:
“Sesungguhnya Allah
menyuruh
kamu menyampaikan
amanah kepada yang berhak menerimanya,
dan (menyuruh
kamu) apabila
menetapkan hukum di antara
manusia supaya kamu
menetapkan
dengan adil.
Sesungguhnya Allah
memberi pengajaran yang
sebaik-baiknya
kepadamu.
Sesungguhnya Allah
Maha Mendengar lagi Maha Melihat.”
(Surah
An-Nisa, ayat 58)
Ia meliputi sikap
bertanggungjawab dalam melaksanakan
apa
yang diamanahkan untuk
diri dan orang lain yang boleh
menimbulkan
kepercayaan serta keyakinan.
Ia juga tidak terhenti amanah
kepada
manusia tetapi
amanah kepada Pencipta.
Justeru, ia datang
dalam pelbagai
bentuk tuntutan yang terkandung
dalam al-Quran antaranya
firman Allah SWT:
“Sesungguhnya Allah
menyuruh kamu menyampaikan
amanah
kepada yang
berhak menerimanya, dan
(menyuruh kamu) apabila
menetapkan
hukum di antara
manusia supaya kamu
menetapkan dengan adil.
Sesungguhnya
Allah
memberi pengajaran yang
sebaik-baiknya kepadamu.
Sesungguhnya
Allah
Maha Mendengar lagi Maha Melihat.”
(Surah An-Nisa, ayat 58)
Teras dalam perkhidmatan
Sifat amanah sudah dikenal pasti sebagai nilai teras dalam
perkhidmatan dan jaminan kepada pemupukan integriti iaitu melakukan
pekerjaan dengan benar, jujur, mengikut spesifikasi, peraturan,
piawaian, berkualiti dan profesional.
Amanahnya Rasulullah SAW
sehingga mendapat jolokan al-Amin
termasuk dalam kalangan masyarakat
kafir Quraisy perlu kita jadikan
teladan dan tekad memperbaiki diri
dalam pekerjaan.
Beberapa
langkah mudah boleh diambil untuk membentuk sifat beramanah di tempat
kerja. Pertama, letakkan niat yang baik dan tekad yang kuat setiap hari
untuk melaksanakan amanah kerja. Kedua, senaraikan tugasan yang perlu
disiapkan mengikut keutamaannya.
Nilai hasil tugasan
Ketiga, rancang
dengan menyediakan jadual kerja
yang munasabah dan tidak memudaratkan
diri serta orang lain.
Keempat, buat senarai semak
untuk mengenal pasti tugasan
yang sudah dan belum dilaksanakan.
Kelima, kenal pasti
cara yang mudah dan berkesan
untuk melaksanakannya.
Keenam,
laksanakan amanah
mengikut keutamaan dengan
ikhlas dan berhemah iaitu
dengan mengambil kira keperluan,
spesifikasi dan peraturan berkaitan.
Ketujuh, menilai hasil tugasan
yang lalu untuk penambahbaikan
cara bekerja.
Kelapan,
elakkan pecah amanah, penipuan,
rasuah dan lain-lain perkara
bertentangan
syarak dan kesembilan, tingkatkan munajat
kepada Allah SWT
melalui solat, zikir
dan berdoa dan akhirnya bertawakal.
Dalam
merealisasikan
kerja beramanah, kita juga perlu berhati-hati
dengan
keinginan untuk menambah beban tanggungjawab tanpa memikirkan