Photobucket

Sahabat Maya :

Wednesday, November 30, 2011

UTHM jadi IPT pertama tubuh Briged Relasis



UTHM jadi IPT pertama tubuh Briged Relasis




HISHAMMUDDIN Tun Hussein (tengah) menyempurnakan
simbolik pelancaran buku mengenai
Panduan Briged Relasis di UTHM, Batu Pahat,
baru-baru ini.




BATU PAHAT 29 Nov. - Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) diberi kepercayaan oleh Ikatan Relawan Rakyat (Rela) untuk menjadi institusi pengajian tinggi (IPT) pertama menubuhkan Briged Rela Siswa Siswi (Relasis).




Seiring penubuhan briged itu, UTHM dengan kerjasama Rela telah mereka bentuk dan menyediakan buku mengenai Panduan Briged Relasis IPT sebagai rujukan dalam melaksanakan penubuhan Relasis di IPT lain di seluruh negara.




Tambah membanggakan, buku panduan itu telah dilancarkan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein pada majlis Penganugerahan Pangkat Pegawai Kehormat Rela UTHM di kampus universiti itu di sini baru-baru ini.




Hishammuddin dalam ucapannya pada majlis itu menyeru golongan belia agar membuka minda mereka untuk turut sama menjadi anggota beruniform bagi membangkitkan lagi kesedaran mereka dalam usaha mempertahankan negara.




"Relasis adalah salah satu daripadanya. Dengan menyertai badan beruniform ini, golongan belia yang terdiri daripada kepelbagaian majmuk dapat 'diikat' menjadi satu kumpulan yang kuat demi kestabilan negara," katanya.




Sementara itu Naib Canselor UTHM, Prof. Datuk Dr. Mohd. Noh Dalimin berkata, walaupun penubuhan Relasis masih di peringkat awal, jumlah pelajar yang berminat menyertainya amat membanggakan.




"Setakat ini Relasis UTHM mempunyai seramai 344 anggota dan jumlah pengambilan tersebut akan bertambah lagi selaras dengan pertambahan pelajar dari masa ke semasa," katanya.




Mohd. Noh berkata, walaupun Relasis dianggotai penuntut universiti, UTHM turut melantik 23 staf akademik dan bukan akademik sebagai Pegawai Kehormat Rela Universiti yang akan bertindak sebagai mentor.




Beliau berharap penyertaan dalam pasukan beruniform seperti Relasis akan dapat melahirkan mahasiswa yang mempunyai disiplin tinggi, bertanggungjawab terhadap keselamatan dan keamanan negara selain mempunyai kemahiran insaniah yang tinggi.







Teruskan membaca..

Nazmi alami ‘masalah misteri’



Nazmi alami ‘masalah misteri’


Muhammad Nazmi Faiz Mansor (tengah) membuktikan kemampuannya
apabila menjaringkan gol pertama pasukan negara sebelum tewas 2-3
kepada Bahrain pada Kelayakan Olimpik Ahad lalu.




KUALA LUMPUR – Aksi pemain bintang muda dalam pembikinan, Muhamad Nazmi Faiz Mansor pada bahagian tengah skuad bola sepak negara tampak begitu sempurna.



Dia lincah, pantas dan kerap mencipta peluang gol ketika beraksi.



Bakat pemain berusia 17 tahun itu kian diperkatakan setelah membantu skuad negara memenangi pingat emas acara bola sepak Sukan SEA XXVI, baru-baru ini.



Namun, masa depan Nazmi boleh terjejas kerana dia mengalami ‘masalah misteri’ iaitu tidak mampu beraksi sepanjang 90 minit perlawanan.



Ini disebabkan dia akan mengalami kekejangan otot kaki jika beraksi terlalu lama.



Itulah yang berlaku ketika dia beraksi menentang Bahrain pada perlawanan Kelayakan Olimpik Ahad lalu, apabila terpaksa dikeluarkan pada kira-kira 20 minit akhir perlawanan.



Masalah misteri yang membelanggu Nazmi diakui jurulatih skuad Harimau Muda, Ong Kim Swee.



Menurutnya, Nazmi memang mengalami gangguan misteri pada otot jika beraksi terlalu lama sehingga tidak mampu untuk menamatkan 90 minit perlawanan.



“Ia bukan masalah yang biasa dialami oleh pemain bola sepak. Malah, tidak ada pemain tempatan yang mengalami masalah sedemikian.



“Ini bukan bermakna dia tidak cukup cergas tetapi masalah kekejangan otot yang menghalang dia daripada memberikan aksi maksimum.



“Masalah ini jarang berlaku tetapi memang ada beberapa pemain terkemuka dunia yang mengalaminya,” katanya.



Menurut Kim Swee, demi memastikan bakat Nazmi dapat dikembangkan, dia mula mengatur langkah memulihkan masalah yang dialami pemain itu.



“Saya telah maklumkan kepada pihak Institut Sukan Negara (ISN) secara lisan mengenai masalah yang dialami Nazmi sebaik sahaja tamat perlawanan menentang Bahrain tempoh hari.



“Masalah yang dialami oleh Nazmi boleh diatasi melalui sokongan ISN,” katanya.



Nazmi menjaringkan gol pertama pasukan negara ketika menentang Bahrain Ahad lalu sebelum akhirnya Malaysia tewas 2-3.



Tambah Kim Swee, Nazmi mempunyai masa depan cerah, sekiranya pemain itu dapat beraksi dengan baik tanpa gangguan masalah kejang otot.



“Kita harus segera mencari penyelesaian kepada masalah yang dialami pemain ini untuk membolehkannya selesa beraksi dalam prestasi terbaiknya,” jelasnya.










Teruskan membaca..

Perluaskan kelab robotik di seluruh negara


Kelab robotik di semua sekolah

Pelajar sekolah rendah dari Kuala Lumpur menjulang piala
yang dimenangi apabila diumumkan sebagai johan keseluruhan
Pertandingan Robothon Muda Kebangsaan Ke-6 di Pulau Pinang, semalam.
– BERNAMA



PULAU PINANG 28 Nov. – Kementerian Pelajaran akan memperluaskan kelab robotik di seluruh negara pada tahun depan bagi melahirkan lebih ramai pelajar yang kompeten dalam bidang sains dan teknologi.




Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, perkara itu dibincangkan dalam mesyuarat kementerian baru-baru ini dan dipersetujui sendiri oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.




Jelasnya, setakat ini hanya 500 daripada 10,000 sekolah rendah dan menengah mempunyai kelab robotik dan jumlah tersebut dilihat agak rendah.




“Lantaran itu, kita mahu memperkembangkan pendidikan robotik ini kerana ia akan memberikan kesan positif untuk membina daya fikir, saing dan juga semangat berpasukan di kalangan para pelajar.




“Tambahan pula, kelab ini adalah penting dan selaras dengan transformasi pendidikan iaitu memberi tumpuan terhadap pembangunan modal insan dan tidak lagi berasaskan kepada peperiksaan semata-mata,” katanya.




Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas penutupan dan penyampaian hadiah Pertandingan Robothon Muda Kebangsaan Ke-6 di sini hari ini.




Pada perkembangan sama, Mohd. Puad berharap semua pihak termasuk Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) serta syarikat swasta dapat membantu sekolah dalam menubuhkan kelab berkenaan.




Ia kerana, kata beliau, kos untuk menubuhkan sebuah kelab robotik adalah kira-kira RM20,000.




Sementara itu, sebanyak 120 kumpulan dari beberapa sekolah rendah di seluruh negara menyertai pertandingan tersebut.




Sekolah Jenis Kebangsaan (SJKC) Jalan Davidson, Kuala Lumpur berjaya memenangi tempat pertama dalam tiga kategori iaitu Lycantron NXT, Galacticon RCX dan Galacticon NXT.




Manakala, SJKC Yuk Chai, Selangor menjuarai kategori Lycantron RCX.








Teruskan membaca..

... Gelong gaeng









Mewah Bahasa:



... Gelong gaeng




Jamal: Eh, Fendi!!
Lama juga kita tak jumpa yea?




Fendi: A’aa … banyak tahun juga.
Eh! Kau aku tengok dah lain sikitlah ….




Jamal: Memanglah lain daripada dulu, dah semakin tua!!
Hahahaha ….




Fendi: Hahaha ... memang umur semakin tua
tapi aku tengok kau macam dah bertambah muda!!





Jamal: Tambah muda??
Mana ada umur makin lama jadi makin muda!!
Matematik jenis apa yang kira makin lama
makin kurang ni?!! Hehehe ….





Fendi: Bukan apa aku kata macam tu,
aku perasan yang kau ni dah nampak lebih muda
daripada kali terakhir kita jumpa.
Dulu perut boroi, muka nampak pucat semacam je ....





Jamal: Hehehe … sekarang??




Fendi: Dah tak boroi lagi aku tengok, dah kempis!!
Muka pulak dah berseri dan tak pucat lagi,
orang putih kata dah warna tan!!





Jamal: Eh!! Mana pula kempisnya, ada lagi ni lemak ni ....



Fendi: Hehehe … Memang ada tapi tak le macam dulu.
Macam mana kau buat hilangkan lemak tu
dan nampak lebih berseri dan cergas ni?





Jamal: Hehehee … memang betul tu,
aku berjaya kempiskan perut dan sekarang
terasa lebih cergas dan sihat!!
Dulu badan gelebeh dan rasa tak sihat aje
memanjang sebab tak aktif.
Pejabat duduk dalam aircond,
balik makan dan tidur, itu aje rutin harian,
mana badan tak lembik!!




Fendi: Kau pergi gim ke??



Jamal: Tak!! Aku main basikal sekarang ni ….



Fendi: Basikal??



Jamal: Ha’ah … basikal, tapi bukanlah basikal
yang macam kita pakai pergi
sekolah dulu tu ….




Fendi: Aku tau le, selalu juga aku tengok
sekarang ni orang naik basikal
ramai-ramai kat highway. Siap dengan
pakaian keselamatan lengkap ….





Jamal: Kau tak minat ke??
Boleh pertingkatkan kesihatan dan kecergasan badan.




Fendi: Minat juga, tapi tak ada kawan.



Jamal: Haa … Kalau gitu masuk geng aku le,
kita menunggang bersama.
Selalunya hujung minggu atau cuti umum.




Fendi: Ok, hujung minggu ni aku ikut kau!



Jamal: Eh!! Kau ada basikal ke??




Fendi: Tak ada le lagi ….



Jamal: Abis tu nak ikut macam mana?




Fendi: Eh! Betul gak ek?!



Jamal: Camnilah … hari Sabtu ni
ikut aku pergi kedai basikal.
Kita tengok yang mana sesuai
dengan kau dan bajet kau.






Fendi: Ok gak tu, tapi tak menyusahkan kau ke?




Jamal: Aku memang nak pergi pun ….




Fendi: Nak beli lagi?




Jamal: Tak, nak repair basikal aku ni.




Fendi: Rosak ke?




Jamal: Ha’ah …. rosak sikit.
Jatuh minggu lepas terlanggar anjing, tayar gelong ….




Fendi: Gelong? Tayar ke?




Jamal: Tayar dah gelong, rimnya gaeng!
Kalau boleh nak repair je,
tapi kalau tak boleh, tukar baru le ….




Fendi: Kan ke tayar basikal tu bulat,
nak repair macam mana pulak lagi??





Jamal: Memang le tayar tu bulat, tapi dah gelong ….



Fendi: Tayar tu memang berbentuk gelung, kan??



Jamal: Memang le berbentuk gelung, tapi dah gaeng …
Jalan pun jadi gelong!!




Fendi: Tak faham aku, ini istilah basikal ke??



Jamal: Bukan istilah basikal, tapi bahasa kampung aku le,
bahasa orang Perak!!




Fendi: Laa … patutlah aku tak faham.
Cakaplah bahasa Melayu betul,
bahasa Melayu baku!




Jamal: Aku tak tau apa namanya dalam bahasa Melayu baku!
Dalam dialek aku, aku tau le. Hehehe ….




Fendi: Hah!! Apa maknanya gelong gaeng tu??



Jamal: Rim tayar basikal aku tu dah tak rata,
dah bengkok, itu le yang orang Perak kata dah gaeng.
Bila dah gaeng ni, tayar tu bergolek tidak sempurna,
keadaan itulah yang dikatakan gelong.




Fendi: Ooo … tayar tu bergolek tak lurus le yek?!




Jamal: Hah!! Tau pun!! Kau tau ke,
dalam bahasa Melayu baku panggil apa tu?




Fendi: Entah!! Aku pun tak tau.
Kalau susah sangat kita guna ajelah dialek Perak tu … hehehee
....




Nota Kaki





Kolum Mewah Bahasa memperlihatkan
adanya beberapa cara untuk menyampaikan
sesuatu konsep yang sama dengan perkataan
berbeza disebabkan perbezaan slanga,
dialek, taraf sosial dan generasi.
Dialog menggunakan dialek dan juga bahasa
pertuturan yang mungkin tidak sama
dengan tatabahasa baku.




Bersama Prof Madya Dr Nor Hisham Osman






Prof Madya Dr Nor Hisham Osman



adalah Pensyarah Jabatan Linguistik,




Akademi Pengajian Melayu (APM),



Universiti Malaya.










Teruskan membaca..

Pemikiran kritis pencetus budaya inovasi


Pemikiran kritis pencetus budaya inovasi


PEMIKIRAN kritis adalah satu kemahiran pemikiran penting yang perlu dikuasai rakyat sesebuah negara yang inginkan kemajuan. Kegagalan sesebuah negara melahirkan generasi pelajar yang berfikiran kritis akan menyekat lahirnya inovasi. Inovasi hanya boleh tercipta jika negara mempunyai rakyat berfikiran kritis dan tidak menerima sesuatu seadanya.



Orang yang berfikiran kritis sentiasa memikirkan secara mendalam bagaimana sesuatu perkara boleh diperbaiki walaupun kadangkala ia terpaksa menongkah arus. Saya amat bersetuju dengan pandangan Tan Sri Tony Fernandes yang menyatakan pemikiran kaku dan sikap tidak mahu berubah akan membunuh budaya inovasi. Seterusnya beliau menyarankan supaya persekitaran yang kondusif perlu diwujudkan bagi merangsang lahirnya idea yang boleh dikembangkan.



Sistem pendidikan di Malaysia sejak dari peringkat rendah hinggalah ke peringkat pengajian tinggi meraikan pemikiran kritis. Sebagai contoh, pada peringkat pengajian tinggi, Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN) dengan jelas menggariskan satu objektif ia dirangka ialah untuk melahirkan graduan inovatif yang berfikiran analitikal dan kritikal. Kaedah pembelajaran yang berasaskan masalah diperkenalkan di universiti kerana kajian menunjukkan kaedah ini berupaya melahirkan pelajar yang berfikiran kritis.
Apa yang membimbangkan saya ialah keselarian di antara penekanan kepada pemikiran kritis dan tahap penerimaan masyarakat terhadapnya. Selepas usaha yang jitu untuk melahirkan generasi yang berfikiran kritis, bagaimana pula penerimaan masyarakat terhadap generasi yang berfikiran kritis? Adakah persekitaran yang ada selari dan kondusif untuk orang yang berfikiran kritis memberikan sumbangan? Jika persekitaran yang ada tidak menyokong dan meraikan orang yang berfikiran kritis untuk terus memberikan idea, maka sia-sialah usaha gigih kerajaan menerapkan pemikiran kritis di dalam sistem pendidikan negara.







Saya juga bersetuju dengan pandangan Profesor Datuk Dr Zaini Ujang bahawa inovasi dilakukan tidak semestinya terikat kepada bidang kepakaran kita saja. Kita bebas untuk memberikan pendapat asalkan ia mampu untuk mewujudkan proses penambahbaikan.







Secara peribadi, saya amat bertuah kerana bekerja di organisasi yang mempunyai budaya komunikasi terbuka yang membolehkan pendapat diberikan tanpa mengira kedudukan di dalam organisasi. Saya juga bertuah kerana banyak juga organisasi, malah pihak kepemimpinan tinggi negara menerima baik idea yang pernah saya kemukakan. Apa yang merisaukan saya ialah budaya ini masih terbatas di sesetengah organisasi lain. Pada pendapat saya, sikap enggan berubah ini amat berbahaya kepada kelangsungan organisasi itu.







Saya ingin menyarankan agar kempen diadakan untuk menyedarkan masyarakat bahawa pemikiran kritis bukanlah negatif, tetapi pencetus kepada budaya inovasi.








AMIN ALI,



Pensyarah Kanan



Pusat Pengajian Perakaunan



Universiti Utara Malaysia.








Teruskan membaca..

Shell pupuk pelajar jadi pengguna jalan raya yang bijak



KL, Terengganu juara keseluruhan


Pasukan Terengganu dan WPKL bergambar dengan tetamu jemputan selepas ditabalkan sebagai juara keseluruhan  bersama dalam Pertandingan Pendidikan Lalu Lintas Shell Sekolah-sekolah Malaysia 2011 di Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Pasukan Terengganu dan WPKL
bergambar dengan tetamu jemputan
selepas ditabalkan sebagai juara keseluruhan
bersama dalam Pertandingan Pendidikan Lalu Lintas Shell
Sekolah-sekolah Malaysia 2011
di Kuala Lumpur, baru-baru ini.




Shell pupuk pelajar jadi pengguna jalan raya yang bijak



PERTANDINGAN Pendidikan Lalu Lintas
Shell Sekolah-sekolah Malaysia 2011 mencatat sejarah tersendiri apabila pasukan yang mewakili dua negeri, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL) dan Terengganu, dinobatkan sebagai juara keseluruhan.




Kemenangan itu diumumkan selepas kedua-dua pasukan berkenaan memperoleh jumlah markah sama pada pertandingan akhir berlangsung di Litar Lalu Lintas Taman Tasik Titiwangsa, Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Program anjuran bersama Shell Malaysia, Kementerian Pelajaran dan Majlis Keselamatan Jalan Raya (MKJR) membabitkan kuiz komputer, ujian bertulis dan pertandingan litar.



Latihan amali di litar yang juga acara utama dibahagikan kepada kategori pejalan kaki, penunggang basikal dan pemandu kereta pedal.



Markah yang dikumpul pada pertandingan litar bagi sekolah rendah dan menengah dicampurkan untuk memilih juara keseluruhan.



Kategori sekolah rendah menyaksikan pasukan Negeri Sembilan menduduki tempat pertama diikuti Terengganu kedua dan Melaka ketiga. Pasukan WPKL mengungguli kategori sekolah menengah diikuti Perak kedua dan Melaka ketiga.




Pemenang pertama, kedua dan ketiga setiap kategori masing-masing menerima wang tunai RM3,000, RM2,000 dan RM1,000 serta trofi, medal, hadiah iringan dan sijil penyertaan.




Hadiah disampaikan Yang Dipertua MKJR WPKL yang juga Ketua Pengarah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Datuk Salleh Yusup.




Hadir sama Pengurus Besar Hal Ehwal Korporat, Shell Malaysia, Rowina Ghazali dan Timbalan Pengarah, Jabatan Pelajaran WPKL, Tajudin Mohd Mor.




Pasukan WPKL mengekalkan gelaran juara tahun lalu, menyifatkan kejayaan itu adalah hasil kerjasama semua ahli pasukan yang sama-sama mengatur strategi mengurangkan bilangan saman sepanjang menyertai pertandingan amali di litar.




Ketua pasukannya, Muhamad Aizat Maszalan, berkata setiap ahli pasukan sentiasa diingatkan supaya sentiasa berhati-hati dan mengelakkan sebarang kesalahan yang mungkin boleh menyebabkan disaman.




Strategi itu, kata pelajar Tingkatan Dua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) St John ini, berjaya meminimumkan saman kesalahan trafik yang diterima pasukan sekolah menengah sehingga membolehkan mereka mengekalkan kejuaraan.




“Walaupun pasukan sekolah rendah WPKL tidak berada di tiga tempat teratas, kami tetap berbangga dengan mereka kerana masih menunjukkan semangat juang, keyakinan tinggi dan kerjasama padu.




“Pasukan kami memiliki kelebihan kerana berpeluang berlatih di litar yang menjadi lokasi pertandingan peringkat kebangsaan,” katanya.




Sementara itu, Rowina dalam ucapannya, berkata Shell memperuntukkan lebih RM1 juta setiap tahun bagi menjayakan program berkenaan di seluruh negara.




Beliau berkata, program bertujuan mendidik peserta terutama generasi muda menjadi pengguna jalan raya yang mengutamakan aspek keselamatan setiap masa.







Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...