Photobucket

Sahabat Maya :

Monday, June 25, 2012

MRSM Tun Ghafar Baba ungguli debat ASeAn


MRSM Tun Ghafar Baba

ungguli debat ASeAn

PELAJAR MRSM Tun Ghafar Baba, dari kiri; Khairul Rijal, Ammaina, Nadira Akma dan Muhammad Irsyad menunjukkan piala kejuaraan debat MRSM - Sekolah-Sekolah ASEAN 2012.
PELAJAR MRSM Tun Ghafar Baba,
dari kiri; Khairul Rijal, Ammaina, Nadira Akma dan Muhammad Irsyad
menunjukkan piala kejuaraan debat MRSM - Sekolah-Sekolah ASEAN 2012.





Juara gondol wang tunai RM3,000 bersama piala pusingan







TANJUNG MALIM: Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Tun Ghafar Baba, Melaka mengungguli Pertandingan Debat MRSM - Sekolah-Sekolah ASEAN 2012, kategori Bahasa Melayu, sekali gus merangkul wang tunai RM3,000, piala pusingan, piala iringan dan sijil.





Pendebat sekolah berkenaan diwakili Khairul Rijal Mohd Zuki, Nadira Akma Hamdan, Ammaina Jamaludin serta Muhammad Irsyad M Yasin, menewaskan pasukan saingan MRSM Pontian, Johor peringkat akhir.






Pertandingan debat berlangsung di MRSM FELDA, Trolak, dekat sini, turut menyaksikan Khairul Rijal, 17, diumumkan sebagai Pendebat Terbaik bagi kategori berkenaan dan menggondol wang tunai RM300.







Bagi kategori Bahasa Inggeris, pasukan MRSM Pengkalan Chepa, Kelantan yang diwakili Nur Nadhirah Syahmi Abdullah Zawawi, 16; Anis Nadhirah Hussein, Muhammad Husaini Ab Aziz dan Nurul Aniqah Shazween Muhamad Azman, masing-masing Tingkatan Lima, muncul juara dengan menewaskan MRSM Kuching.








Kumpulan itu membawa pulang wang tunai RM3,000 serta piala pusingan, piala iringan dan sijil penghargaan.







Mereka yang memperdebatkan tajuk 'This House Believes That It Is Time For ASEAN To Have A Parliament' memperlihatkan kematangan berhujah dalam Bahasa Inggeris yang akhirnya menyaksikan kategori Pendebat Terbaik Inggeris diraih, Nadhirah Syahmi.

Terdahulu Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Hasan Malek ketika membacakan teks ucapan mewakili menterinya, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, berkata pertandingan itu adalah satu pelaburan dalam usaha melahirkan pemimpin berkaliber pada masa depan.






Katanya, perdebatan adalah medan untuk pelajar mengasah bakat serta mengembangkan potensi, minda dan mencungkil kemahiran berfikir.







“Menerusi pertandingan seumpama itu, pelajar berpeluang melontarkan idea bernas, tepat dan jitu sebagai latihan mencipta diri menjadi pemimpin berkeupayaan menegakkan pendapat yang jelas dan kukuh,“ katanya.







Sementara itu, pendebat dari Sekolah Agama Tawalib Parabit, Bukit Tinggi di Indonesia, Muhammad Rizki Eka Putera,19, muncul Pendebat Terbaik Sekolah-Sekolah ASEAN dan membawa pulang wang tunai RM300, plak dan sijil.









Teruskan membaca..

Permainan kad (Pkad)

lawak budak sekolah.. :)



=========================================


Pkad mantap bahasa




JOHOR BAHRU: Kajian enam tahun seorang guru mencipta kaedah terbaik pembelajaran bahasa Malaysia berbaloi, apabila mencipta alat inovasi berbentuk permainan kad (Pkad) bagi memantapkan pemahaman subjek itu.




Guru Bahasa Malaysia Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Taman Selesa Jaya, di sini, Abdullah Mohd Amin, 35, berkata, dengan hanya bermodalkan RM40, permainan itu terbukti mampu memantapkan pemahaman subjek itu.





Katanya, dia menggunakannya di dalam kelas pelajar yang lemah subjek berkenaan dan hasilnya meningkatkan prestasi mengarang dalam subjek Bahasa Malaysia.




“Permainan itu boleh dilakukan secara berkumpulan dan disertai sekurang-kurangnya tiga pelajar, seorang hakim, pencatat markah dan penjaga masa.




“Saya mencipta permainan ini sebagai galakan belajar dalam keadaan menyeronokkan, selain memberi dorongan kepada guru lain untuk lebih berinovasi bagi mengubah landskap pendidikan negara dan menaikkan semula penggunaan bahasa Malaysia dalam pembelajaran.




“Harapan saya, permainan ini dapat dikembangkan bukan saja di sekolah sekitar daerah ini, malah seluruh Johor kerana ia dapat membantu guru dan pelajar,” katanya di sini, baru-baru ini.




Abdullah berkata, permainan menggunakan 52 keping kad dengan setiap satu itu mempunyai 43 soalan berkaitan isu atau topik karangan umum. Ia membantu meningkatkan kemahiran pelajar menghafal secara pantas selain mencari isi penting karangan dengan cepat.




“Setiap kad mengandungi satu soalan berkaitan isi penting mengenai tema tertentu dan pemain menjawabnya.




“Sekiranya jawapan yang diberikan betul dan guru berpuas hati, markah diberikan kepada pemain berkenaan mengikut angka tertera pada kad.




“Sekiranya pemain gagal menjawab soalan dalam masa 30 saat yang diberikan, tambahan 15 saat diberi bagi membantu pelajar memberikan jawapan cepat,” katanya.




Pelajar Tingkatan Tiga SMK Taman Selesa Jaya, Ng Hui Jing, 15, menyifatkan permainan PKAD adalah pengalaman baru dan membantunya menguasai subjek bahasa selain meningkatkan kemahiran mengeluarkan isi penting dalam karangan.




“Melalui permainan ini, ia banyak mengajar kami mengeluarkan isi penting dengan cepat selain belajar dalam suasana lebih menyeronokkan,” katanya.





Sumber








Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...