Photobucket

Sahabat Maya :

Monday, December 19, 2011

Universiti di Perancis



Universiti di Perancis

Oleh

Mohd Feroz Abu Bakar

yang mengikuti kunjungan ke

Paris, tajaan Kedutaan Perancis.

Sekolah Kejuruteraan Arts et Metiers adalah antara grande ecole terkemuka di Perancis.
Sekolah Kejuruteraan Arts et Metiers
adalah antara grande ecole terkemuka
di Perancis.




Tawar ijazah sarjana muda, PhD



LULUSAN sekolah mempunyai pilihan mendapat ijazah sarjana muda hingga ke peringkat doktor falsafah (PhD) dari universiti di Perancis dengan peluang bersaing dengan pelajar seluruh dunia.



Negara berkenaan menggalakkan kemasukan pelajar antarabangsa dengan Campus France sebagai agensi yang mengadakan promosi di seluruh dunia.
Perancis menawarkan kelayakan akademik pada peringkat siswazah dan pasca siswazah yang mendapat pengiktirafan global. - Dr Jean-Pierre Trotignon, Penasihat Program Kejuruteraan Campus France




Penasihat Program Kejuruteraan Campus France, Prof Dr Jean-Pierre Trotignon, berkata negaranya menawarkan kelayakan akademik pada peringkat siswazah dan pasca siswazah yang mendapat pengiktirafan global.





Beliau yang juga Pengarah Eksekutif n+i, iaitu pertubuhan gabungan 70 grandes ecoles (sekolah kejuruteraan) di Perancis berkata, negaranya mempunyai program khas untuk graduan kejuruteraan seluruh dunia meneruskan pengajian peringkat sarjana.





Katanya, graduan yang sudah mempunyai ijazah sarjana muda kejuruteraan dari negara masing-masing akan disaring untuk mengikuti program dua tahun di grandes ecoles itu.





Beliau berkata, program persediaan n+i di Malaysia selama enam bulan disediakan Universiti Kuala Lumpur-Malaysia France Institute.
"Sesi pengajian di grandes ecole bermula pada September setiap tahun dan graduan kejuruteraan boleh memohon antara Ogos hingga Mac sebelum kakitangan dari n+i menemubual mereka.





"Kami akan meneliti keputusan akademik untuk empat tahun peringkat ijazah sarjana muda dan grandes ecole pula akan menawarkan tempat kepada graduan yang mempunyai motivasi tinggi," katanya diketika ditemui di sini, baru-baru ini.





Trotignon berkata, lebih 2,000 graduan sarjana antarabangsa dari 64 negara sudah dilahirkan oleh grandes ecoles menerusi kerjasama n+i sejak 10 tahun lalu.





Perancis juga mempunyai lebih 200 institusi atau universiti teknologi yang menganugerahkan ijazah sarjana muda kejuruteraan yang bernaung di bawah Majlis Sekolah Kejuruteraan dan Universiti Teknologi (CDEFI).




Sementara itu, Wakil CDEFI ke Kesatuan Eropah, Prof Michel Mudry, berkata institusi kejuruteraan di Perancis mempunyai kekuatan dalam semua pengkhususan seperti telekomunikasi, tenaga, elektronik, komputer, penerbangan, aeroangkasa atau mekanikal.





Katanya, standard pendidikan kejuruteraan di Perancis berada pada tahap tinggi kerana kualitinya dikawal badan profesional Commission des titres d'ingenieur (CTI) yang memberi akreditasi kepada institusi setiap enam tahun.





Beliau yang juga bekas pensyarah University of Orleans, Perancis, berkata institusi kejuruteraan di negara itu juga mempunyai hubungan rapat dengan industri.





"Jurutera yang sedang bekerja menjadi pensyarah di universiti dan grandes ecoles supaya pelajar mendapat pendedahan mengenai perkembangan terkini dalam setiap bidang.





"Pelajar kejuruteraan pula mesti menjalani latihan industri sekurang-kurangnya tujuh bulan sama ada di Perancis atau di negara lain," katanya.




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...