Photobucket

Sahabat Maya :

Monday, December 19, 2011

2 pusat pemindahan banjir dibuka di Johor






2 pusat pemindahan banjir dibuka di Johor




JOHOR BAHARU: Dua pusat pemindahan banjir dibuka di Kluang malam semalam apabila 144 penduduk dipindahkan berikutan banjir di daerah berkenaan.




Pusat terbabit ialah SK Kampung Mengkibol yang menempatkan 101 mangsa dan SJKC Ping Ming seramai 43 mangsa banjir.
"Seramai 350 penduduk di lima buah kampung Orang Asli di Kahang juga terputus hubungan apabila jalan ke kampung berkenaan tidak dapat dilalui," kata petugas di bilik gerakan banjir Kluang, Ishak Atan ketika dihubungi Bernama hari ini.
Beliau berkata, bilik gerakan banjir daerah berkenaan belum dibuka secara rasmi namun pihak berwajib sudah mulai menggerakkan jentera masing-masing bagi membantu mangsa yang terbabit.





Mangsa banjir mula berpindah semalam apabila paras air Sungai Mengkibol naik ke tahap 25.99 meter berbanding tahap bahaya 25.46 meter berikutan hujan berterusan.





Laman Public InfoBanjir milik Jabatan Pengairan dan Saliran Malaysia menyatakan, seramai enam mangsa banjir dari Kampung Parit Haji Kamisan di Ladang Chaah, Batu Pahat dipindahkan semalam.




Mereka dipindahkan ke balai raya kampung berkenaan apabila air Sungai Lenik meningkat kepada 6.63 meter, melebihi paras bahaya 6 meter.
Aras air Sungai Muar di Kampung Awat, Segamat juga melebihi paras normal 18.95 meter apabila mencatat kenaikan kepada 19.85 meter.





Aras air Sungai Muar di Buloh Kasap, Segamat juga meningkat dari 7.92 meter kepada 8.55 meter.





Orang ramai di kedua-dua kawasan berkenaan dinasihat agar berjaga-jaga dengan kemungkinan aras air sungai akan meningkat. - BERNAMA








Sumber






No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...