Photobucket

Sahabat Maya :

Monday, December 19, 2011

Pengguna tak asing sisa pepejal akan didenda





Pengguna tak asing sisa pepejal akan didenda



PUTRAJAYA: Orang ramai akan diwajibkan untuk mengasingkan sisa pepejal masing-masing yang boleh dikitar semula dalam tempoh tiga tahun lagi dalam usaha kerajaan mengurangkan jumlah sisa pepejal di negara ini.


Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Chor Chee Heung, berkata bagi merealisasikan hasrat itu, kementerian akan mewujudkan sistem kutipan sisa pepejal yang boleh dikitar semula sekali seminggu bermula 1 September 2012 di semua negeri di Semenanjung kecuali Selangor, Pulau Pinang dan Perak.
“Kementerian menyasar untuk mewujudkan peraturan pengasingan sisa pepejal dari sumber secara mandatori dalam tempoh tiga hingga empat tahun akan datang. Apabila kita sudah mewajibkan kitar semula ini, mereka yang tidak melakukannya, akan didenda.
“Bagaimanapun, sebelum dapat melakukan langkah mandatori, orang ramai perlu diberi kesedaran dan diminta mengamalkan proses kitar semula ini di rumah, sebab itu kita mewujudkan sistem kutipan sisa pepejal ini.


“Kita turut menyediakan tong kitar semula untuk semua isi rumah bagi memudahkan mereka mengasingkan sisa pepejal masing-masing,” katanya selepas merasmikan Sambutan Hari Kitar Semula Kebangsaan di sini, semalam.


Pada majlis itu, beliau melancarkan talian bebas tol, 1-800-887-472 untuk orang ramai membuat aduan berhubung masalah sampah di rumah masing-masing.


Tiga syarikat konsesi iaitu Alam Flora Sdn Bhd (Alam Flora) akan bertanggungjawab melaksanakan pengurusan sisa pepejal di Zon Tengah dan Timur Semenanjung; Environment Idaman Sdn Bhd (Environment Idaman) di Zon Utara dan SWM Environment Sdn Bhd (SWM Environment) di Zon Selatan.




Chee Heung berkata, 40 peratus daripada sisa pepejal dibuang setiap hari oleh setiap isi rumah adalah sisa pepejal boleh dikitar semula dan berharap orang ramai dapat melakukan pengasingan sisa pepejal di rumah mereka.



“Kita percaya dengan menyediakan infrastruktur dan sistem kutipan boleh dipercayai, ia dapat menjadi pemangkin untuk menyemarakkan hasrat masyarakat mengitar semula,” katanya.



Beliau berkata, sebanyak 11 tapak pelupusan sampah sanitari kini dibina di seluruh negara bagi menggantikan tapak pelupusan konvensional yang berpotensi mencemarkan alam sekitar terutama sumber air dan udara.









No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...