Photobucket

Sahabat Maya :

Monday, December 19, 2011

Bakar sampah dekat rumah



Bakar sampah dekat rumah



 Penduduk meninjau  tempat pembakaran sampah jarak 50 meter dari kawasan perumahan di Taman Megah Ria.
Penduduk meninjau tempat pembakaran sampah
jarak 50 meter dari kawasan perumahan di Taman Megah Ria.




Penduduk Taman Megah Ria tidak tahan hidu asap sejak dua bulan




JOHOR BAHRU: Lebih 300 penduduk Taman Megah Ria, di sini, mengadu kehidupan mereka terganggu akibat asap daripada sebuah pusat pembakaran sampah haram yang mula beroperasi kira-kira dua bulan lalu di kawasan berkenaan.
Operasi pembakaran dilakukan selepas jam 7 malam hingga jam 10 pagi keesokan harinya, menyebabkan penduduk yang mendiami kawasan kira-kira 50 meter dari situ menghidu bau asap hitam yang menyesakkan hidung.




Sudah dua kali saya membuat aduan kepada Jabatan Alam Sekitar kerana bimbang masalah kesihatan, malangnya tiada tindakan susulan. - Lim Fang Ling, Penduduk
Penduduk, Lim Fang Ling, 36, berkata kehidupan harian keluarganya terganggu apabila pihak terbabit memulakan aktiviti pembakaran mengakibatkan udara dicemari kepulan asap hitam dan masuk ke dalam rumah didiaminya.





“Antara bahan dibakar adalah perabot terpakai, sisa klinikal, getah serta plastik yang dibakar di tiga tempat berasingan di tanah persekitaran itu, menyebabkan rumah kami berbau asap dan hal ini mengganggu kami sekeluarga tidur nyenyak.





“Sudah dua kali saya membuat aduan kepada Jabatan Alam Sekitar (JAS) berikutan bimbang kesihatan kami sekeluarga terjejas kerana masalah ini sudah berlarutan lebih dua bulan tanpa ada usaha menyelesaikannya,” katanya.





Pekerja pembinaan, Leong Ngek Peg, 50, berkata beliau kecewa dengan sikap tidak bertanggungjawab pihak berkenaan yang beroperasi secara haram dan gagal meletakkan sebarang notis pemberitahuan aktiviti dijalankan walaupun ia dimiliki pihak persendirian.
“Sebelum ini, saya pernah melihat dua lelaki berada di kawasan ini pada waktu malam, namun apabila didekati, mereka melarikan diri dan meninggalkan petrol digunakan untuk membakar bahan sisa industri dekat sini,” katanya.





Beliau berkata, hasil tinjauan penduduk mendapati kawasan berkenaan mula dijadikan pusat pembakaran sampah haram kira-kira dua bulan lalu.





“Kami berharap pihak berkuasa tempatan turun padang menyelesaikan masalah ini kerana penduduk sukar melakukan tindakan sendiri kerana kawasan itu milik persendirian,” katanya.






No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...