Photobucket

Sahabat Maya :

Tuesday, December 6, 2011

Pameran Maritim dan Udara Antarabangsa Langkawi (Lima 2011)




Kapal selam kedua milik negara,
KD Tun Razak berlabuh di Awana Porto Malai
sempena Pameran Maritim dan Udara Antarabangsa Langkawi
(Lima 2011)
edisi ke-11, di Langkawi pada Isnin.
LIMA 2011 yang akan bermula esok
sehingga 10 Disember ini melibatkan
400 syarikat daripada 35 negara
.



Langkawi Permata Berharga: Ahmad Zahid



LANGKAWI: Kerajaan melihat Langkawi sebagai permata yang amat berharga dan akan memastikan pembangunan pulau lagenda ini dilaksanakan secara menyeluruh dan tersusun, kata Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.




Katanya, pembangunan yang dilaksanakan kerajaan melalui Perbadanan Pembangunan Langkawi (LADA) dengan menyediakan kemudahan infrastruktur seperti jalan raya, lapangan terbang, jeti, saliran, air dan elektrik bertujuan memberi keselesaan kepada pelancong dan kehidupan penduduk Langkawi.




Beliau berkata setakat ini kerajaan Persekutuan menyediakan kemudahan asas seperti bekalan elektrik sebanyak 350 mega voltan dan bekalan air (13,448 juta gelen) yang dibekalkan dari tanah besar.




"Jalan raya yang mengelilingi pulau adalah sejauh lebih 200 kilometer pula adalah dianggap antara yang terbaik berbanding kawasan pulau peranginan di negara lain," katanya ketika berucap di majlis Pemimpin Bersama Rakyat Sempena Pameran Mritim Antarabangsa Langkawi (LIMA) di Perkarangan Masjid Aishah, Sungai Menghulu, Kuah dekat sini, semalam.




Katanya, banyak kemudahan penginapan, pengangkutan, perdagangan dan pelbagai perniagaan berkembang maju sekaligus memberi banyak peluang pekerjaan dan perniagaan kepada penduduk Langkawi sendiri.




Ahmad Zahid berkata jumlah pelancong ke Langkawi terus meningkat, dengan pada 2000, seramai 1,810,460 pelancong datang ke Langkawi dan meningkat kepada 1,835,287 (2005) dan 2,303,098 pada 2008.




"Ini menunjukkan bahawa Langkawi sentiasa berada di hati pelancong seluruh dunia setiap tahun dan rekod cemerlang ini harus dikekalkan," katanya.




Beliau berkata, selain penganjuran LIMA di Langkawi, acara peringkat antarabangsa seperti Kejohanan Paintball Antarabangsa, Regata Antarabangsa Langkawi. Le Tour De Langkawi dan Thriatlon Ironman merancakkan lagi industri pelancongan di Langkawi.




Menurutnya, program LIMA yang mula diperkenalkan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad akan diteruskan selagi ia dapat membantu meningkatkan pendapatan negara dan rakyat tempatan.




Bagaimanapun, beliau kesal kerana melalui program LIMA, ada pengusaha hotel menawarkan harga bilik yang terlalu mahal apabila mereka mengenakan bayaran selama tujuh hari sedangkan pelancong hanya tinggal di situ tiga hari.




"Baru-baru ini saya berjumpa dengan pengusaha hotel terbabit supaya LIMA kali ini mereka tidak mengenakan kadar bayaran tinggi sebaliknya berjanji mengikut peraturan biasa.




"Kita jangan cemarkan imej pulau ini supaya ia terus dikunjungi pelancong asing dan tempatan," tegas Ahmad Zahid. - BERNAMA







No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...