Photobucket

Sahabat Maya :

Sunday, January 3, 2010

10 Rekod Dunia Terbaik







APA persamaan yang ada pada sotong raksasa seberat 450 kilogram, peta genom manusia pertama dan pelari pecut Usain Bolt? Jawapannya: Semuanya tersenarai dalam 10 Rekod Dunia Terbaik Buku Guinness sepanjang dekad lalu.

Sejak pelancaran buku tahunan rekod terbaru itu, beribu-ribu pembaca mengundi untuk memilih pencapaian yang mereka anggap mengagumkan, termasuk dalam bidang hiburan, sukan, teknologi dan kejuruteraan.


“Dengan begitu banyak pencapaian dilakukan sepanjang tempoh itu, kami memutuskan untuk membiarkan peminat memilih yang terbaik daripada yang terbaik,” kata Ketua Pengarang Rekod Dunia Buku Guinness, Craig Glenday.

Selepas beribu-ribu undi, pemilihan ‘Rekod Terbaik Sepanjang Dekad Lalu’ memang tidak mengecewakan.



Ciptaan Yang Bukan-Bukan — Rantai Pembungkus Gula Getah Terpanjang

SEJAK 11 Mac 1965, Gary Duschl dari Virginia, Amerika Syarikat membuat rantai pembungkus gula getah. Apabila siap pada 11 Mac 2009, rantai itu berukuran 17,760 meter panjang dan membabitkan 1,370,166 pembungkus, 2,740,322 sambungan dan seberat 365.6 kilogram.


Kemasyarakatan — Presiden kulit hitam pertama Amerika Syarikat

BARACK Hussein Obama II mengangkat sumpah selaku Presiden Amerika Syarikat ke-44 pada 20 Januari 2009 berikutan kempen yang mencatat rekod baru.

Pada September 2008 sebelum pilihan raya, beliau berjaya mengumpul sumbangan pilihan raya berjumlah RM514 juta — satu rekod baru — meningkatkan jumlah sumbangan kepada RM2.1 bilion, juga rekod baru.

Sebahagian besar wang itu digunakan untuk pengiklanan — RM858 dibelanjakan untuk iklan televisyen dalam masa lima bulan, jumlah terbesar pernah dicatatkan. Lebih 136 juta pengundi keluar mengundi pada hari pilihan raya, yang teramai sejak 1960 dan lebih dua juta orang berkumpul di Capitol, Washington untuk menyaksikan beliau mengangkat sumpah, juga rekod baru.


Sains dan teknologi — Peta pertama genom (set penuh kromosom) manusia

PENERBITAN pertama genom manusia sepenuhnya oleh saintis dan juga usahawan, Dr Craig Venter dari Amerika Syarikat. (USA), yang menerbitkan genomnya sendiri. Rekod lengkap genetiknya membabitkan kira-kira enam bilion huruf dan dihasilkan dengan kos kira-kira RM120 juta.


Sukan — 100 meter paling pantas

PADA Sukan Olimpik 2008 di Beijing, China, Usain Bolt mencatat rekod bersejarah apabila membuat larian terpantas 100 meter dalam masa 9.58 saat pada 20 Ogos 2008.


Tubuh Manusia — Lelaki paling pendek

LELAKI dewasa paling pendek ialah He Pingping yang dilahirkan pada 1988 di China. Setelah diukur sepasukan doktor di Hohhot, pedalaman Mongoia di China pada 22 Mac 2008, He disahkan hanya berukuran 74.61 sentimeter.


Pencapaian agung — Masa paling lama menahan nafas dalam air

TOM Sietas dari Jerman, yang memegang pelbagai rekod dalam Persekutuan Menahan Nafas Dalam Air Sedunia (Aida), mencatat rekod baru dunia selepas menahan nafas dalam air selama 17 minit dan 33 saat untuk mencipta Rekod Baru Dunia di Madrid, Sepanyol pada 30 Disember 2008.


Pencatat rekod baru terbanyak — Ashrita Furman

SEJAK 1979, Ashrita Furman mencatat lebih 200 rekod, termasuk Lompatan Pogostick Paling Banyak dalam masa seminit (238 lompatan), Balik Kuang Paling Laju (19 minit 11 saat) dan Senaman Bangun Tubi Paling Banyak dalam Sejam (9,628 kali).

Pengurus kedai makanan kesihatan dari Queens, New York berusia 54 tahun itu mencatat rekod baru hampir di setiap benua, termasuk paling lama berdiri di atas bola di Stonhenge, England hingga ke Mengimbangkan Kiu Snooker sambil Berjalan Paling Jauh di Piramid di Mesir.


Kejuruteraan — Struktur tertinggi

STRUKTUR teringgi di bumi ialah pelantar berkaki Ursa, kemudahan pengeluaran minyak terapung yang dikendalikan syarikat Shell di Teluk Mexico. Puncak pelantar minyaknya berada 1,306 meter di atas lantai laut.

Pelantar itu disambung dengan dasar laut oleh laluan paip minyak dan empat keluli besar pada setiap sudut dengan jumlah berat kira-kira 16,000 tan.


Hidupan menakjubkan — Sotong raksasa paling berat

SOTONG paling berat pernah ditangkap ialah sotong raksasa jantan (Mesonychoteuthis hamiltoni) seberat kira-kira 450 kilogram dan berukuran 10 meter panjang. Ia ditangkap sekumpulan nelayan di Laut Ross di Antartika dan dibawa ke New Zealand untuk kajian, tempat tangkapan itu diumumkan pada 22 Februari 2007. Sotong raksasa biasanya lebih pendek berbanding sotong gergasi, tetapi lebih berat.


Seni dan hiburan — Sitcom paling lama

DARIPADA segi episod, sitcom paling lama dalam sejarah ialah The Simpsons oleh Matt Groening. Kartun itu mula disiarkan dalam segmen pendek melalui Pertunjukan Tracey Ullman pada 19 April 1987 tetapi terbukti cukup popular untuk dijadikan tayangan setengah jam menerusi rancangannya sendiri.

Tayangan setengah jam itu dilancarkan pada 17 Disember 1989 dan mendapat sambutan hangat dalam sekelip mata. Sehingga ini 443 episod ditayangkan dan kini memasuki musim ke-20.

Sumber : myMetro

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...