Photobucket

Sahabat Maya :

Thursday, December 15, 2011

Pertandingan taranum medan timba ilmu



Pertandingan taranum medan timba ilmu




JOHOR BAHRU 14 Dis. - Malam Seni Taranum al-Quran anjuran Yayasan Warisan Johor (YWJ) tahun ini turut diserikan dengan penyertaan daripada salah seorang bekas peserta program realiti Akademi al-Quran 2011.



Berbekalkan pengalaman yang ada di dalam akademi berkenaan, Mohd. Zakiuddin Hanafi, 16, berjaya muncul johan bagi kategori C iaitu peserta berusia 13 tahun ke atas selepas mengetepikan cabaran sembilan peserta lain.



Dengan pengalaman yang ada, dia yang mewakili daerah Muar memberitahu, sebelum menyertai pertandingan itu pelbagai latihan intensif dilakukan termasuk mendapatkan tunjuk ajar daripada guru-guru berpengalaman bagi memastikan kelancaran bacaannya pada malam itu.



"Saya bersyukur dengan kejayaan ini dan saya akui saya masih lagi gementar apabila berada di atas pentas untuk memperdengarkan bacaan saya tetapi semua itu berjaya di atasi," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.



Murid tahun empat Sekolah Kebangsaan Seri Pengkalan, Semerah yang mewakili daerah Batu Pahat, Amirul Ashraf Jamaluddin, 10, berkata, dia begitu teruja apabila dapat menyertai pertandingan seumpama itu dan ia menjadi lebih bermakna apabila muncul johan bagi kategori A iaitu peserta berusia bawah 13 tahun.



Katanya, dia sedikit gementar apabila tiba hari bertanding kerana perlu bersaing dengan peserta-peserta lain yang dilihat lebih berpengalaman dalam bidang itu.



Bagi johan kategori D, Nurul Izzati Nashreen Maarof, 16, dari Sekolah Menengah Agama Segamat yang mewakili daerah Segamat turut menyuarakan rasa gembira apabila dapat menyertai pertandingan itu dan ia dilihat sebagai medan untuk menimba ilmu dalam seni taranum.



Katanya, latihan dilakukannya selama ini termasuk bimbingan daripada guru-guru berpengalaman dalam seni taranum ternyata sangat berkesan apabila dia berjaya menyampaikan bacaan al-Quran dengan baik pada hari pertandingan.



Johan Kategori B, Amira Badriyah Azahar, 11, dari Sekolah Kebangsaan Tangkak dari derah Ledang memberitahu, kejayaannya pada malam itu adalah sesuatu sangat bermakna buat dirinya yang masih baru dalam bidang itu.



"Selain mengadakan latihan sendiri, keluarga saya turut menghantar saya ke kelas untuk mempelajari ilmu taranum. Saya tetap ada rasa gementar kerana ini merupakan kali pertama saya menyertai pertandingan seperti ini," katanya.




Sumber








No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...