Photobucket

Sahabat Maya :

Monday, November 28, 2011

Ubat Penenang





Ubat Penenang






FAUZAN Sanip anak tunggal seorang jurutera di Bangi. Fauzan mempunyai kebolehan menghafaz al-Quran dan tubuh badan yang tegap. Dia biasa hidup penuh dengan kemewahan sehingga mampu memiliki apa sahaja yang dihajati.





Keghairahan bergembira telah menyebabkan dia telah beberapa kali dibuang sekolah kerana sering melawan guru dan melakukan pelbagai kesalahan bergaduh dengan murid yang lebih besar sehingga mengancam keselamatan murid lain di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kota Raja, Kajang, Selangor.





Kestabilan kewangan keluarganya mendorong Fauzan bebas, sering keluar rumah, merayau dan membelanjakan wang dengan jumlah yang sangat banyak melebihi RM120 sehari untuk makan dan membeli peralatan yang digemari. Mutakhir ini hampir pada setiap hari Fauzan keluar malam. Fauzan mulai terbabit dengan lumba haram di sekitar Sepang.





Fauzan sering ditahan polis kerana memandu laju, tiada lesen memandu dan di bawah umur. Tingkah laku Fauzan menjadi semakin ganas telah menimbulkan kebimbangan ibu bapanya.





Bapanya nekad bertindak membawa Fauzan untuk mendapatkan rawatan daripada Pakar Psikiatri Kanak-Kanak dan Remaja Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia.





Sejak 2008 Fauzan menjalani rawatan itu kerana Fauzan mengalami emosi tidak stabil.





Tabiat Fauzan semakin buruk dan dia mula mengganggu guru-guru menjadikan suasana di sekolah kurang aman, Kelakuan Fauzan sering menyebabkan kebimbangan guru dan rakan-akan di sekolah. Mereka merasakan keselamatan mereka sentiasa terancam.





Malah penduduk Kampung Jumaat turut bimbang di atas kehadiran Fauzan. Akhirnya Pengetua SMK Kota Raja telah mengambil tindakan membuang Fauzan dari sekolah kerana sering ponteng dan mengganggu keselamatan murid lain, bergaduh dan membuli murid lain walaupun Fauzan akan menduduki peperiksaan PMR pada tahun ini.





Sepanjang rawatan itu Fauzan telah ditahan di Pusat Perubatan. Setelah menjalani rawatan, kini dia semakin pulih tetapi perlu mengambil ubat penenang yang menyebabkan dia mengantuk dan tidak dapat hadir ke sekolah seperti murid lain.





Tindakan:





Pengawai di Jabatan Pelajaran bertindak menasihati ibu bapa Fauzan kaedah yang boleh dilaksanakan untuk pertukaran sekolah Fauzan. Jabatan menasihati untuk memastikan persekolahan Fauzan tidak terganggu.





Jabatan menasihati berdasarkan keperluan undang-undang berikut:





Walau bagaimanapun guru besar atau pengetua hendaklah menerima masuk murid yang adalah warganegara ke sekolah untuk menerima pendidikan PU (A) 275/98 dipinda oleh PU (A) 445/07.





Ibu bapa murid perlu mengemukakan dokumen sokongan mengikut Seksyen 96 sepertiTulisan dan perbahasan berkenaan dengan tulisan adalah termasuk cetakan, litografi, tulisan taip, gambar, foto dan lain-lain cara menyatakan atau menurunkan perkataan, rajah dan angka dalam bentuk yang boleh dilihat.





Murid perlu menandatangani perjanjian berkelakuan baik di hadapan pengetua baru.





Semua murid adalah tertakluk kepada bahagian 2 (Perkara 5)(i) kebebasan Asas, tiada seseorang pun boleh diambil nyawanya atau dilucutkan kebebasan dirinya kecuali menurut undang-undang.





Permohonan Rayuan Bersekolah Semula Fauzan telah dirujuk ke Unit Hal Ehwal Murid. Unit Hal Ehwal Murid setelah menerima permohonan rayuan Bersekolah semula dan telah memanggil murid untuk menjalani sesi kaunseling.





Fauzan akhirnya ditempatkan semula di sekolah berhampiran berdasarkan kesesuaian serta kesediaan Fauzan belajar dan menyesuaikan persekitaran yang baru di sekolah baru. Diharapkan persekitaran baru ini mampu untuk memberikan pengalaman dan mengurangkan tekanan kepada Fauzan.





Pengajaran:





Ibu bapa mungkin boleh menyakinkan pengetua mengenai status penyakit anaknya namun kesan penyakit yang dihidapi Fauzan tidak dapat diterima oleh guru dan rakan-rakannya. Fauzan dianggap seorang yang berbahaya dan boleh mengancam keselamatan sesiapa sahaja pada bila-bila masa. Fauzan dan keluarganya perlu mnerima hakikat itu dengan hati yang terbuka. Fauzan perlu menyedari bukan semua yang dimiliki dikuasai sepenuhnya, semua yang dinikmati kekal selama-lamanya dan semua yang diidamkan diperolehi sempurna.





Persoalan:





Ibu bapanya mungkin terasa sampai bilakah Fauzan akan sembuh dan menjalani kehidupan seperti murid lain.





Mengapa pusat perubatan tidak menahan Fauzan seperti pesakit lain walaupun Fauzan ternyata menjadi ancaman kepada rakan, guru dan keselamatan orang lain.





Adakah apa yang menimpa Fauzan satu pembalasan dosa ibu bapanya yang lalu?





Akhirnya:




Walaupun ibu bapa Fauzan merupakan orang yang dihormati dan keluarga berada di Bangi tetapi mereka perlu mengambil perhatian keadaan kesihatan anaknya supaya tidak membahayakan atau mengancam orang awam lain. Dia memerlukan rawatan jiwa yang sistematik dan berterusan supaya tidak menimbulkan gangguan kepada rakan sebaya, masyarakat sekitar dan keluarganya. Setelah menerima rawatan yang betul dan berterusan Fauzan semakin sihat dan diterima oleh rakan serta guru di sekolahnya.




Nasihat:



Setiap ibu bapa berhak memberikan kemewahan kepada anak kesayangan mereka mengikut kemampuan masing-masing. Bagaimanapun mereka perlu memerhatikan segala perubahan tingkah laku anak-anak mereka. Mereka perlu mendapatkan pandangan daripada orang yang pakar dan mahir mengenai perubahan itu supaya tidak terlambat dan kronik.








No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...