Photobucket

Sahabat Maya :

Monday, August 26, 2013

Cemerlang anak-anak, indeks kejayaan ibu bapa?

http://2.bp.blogspot.com/-UemC8KznnVI/T2SpUNnzUvI/AAAAAAAAA0M/7R96bYolBZ4/s200/SELAMAT+DATANG+KE+KELAS+CEMERLANG.jpg

Cemerlang anak-anak, 

indeks kejayaan ibu bapa?


SEJAUH mana kebenaran kata-kata ini? Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bakal menjelma tak berapa hari lagi, pada ketika inibukan saja anak-anak yang kelam kabut bahkan ibu bapa turut gelisah. Siang malam menjadi acara anak-anak ini keluar masuk tempat tuisyen.
Adakah kerana kejayaan dalam peperiksaan penting ini menjadi indeks kejayaan ibu bapa? Adakah jumlah A dalam peperiksaan anak-anak menjadi indeks pengukur kejayaan ibu bapa? Betulkah jika anak berjaya mendapat 5A dalam UPSR menjamin kejayaan dalam SPM?






Semua persoalan ini mungkin boleh dijawab oleh semua ibu bapa tetapi tahap keyakinan ibu bapa masih diragui.
Ibu bapa anak-anak zaman generasi Y sekarang ini terlalu memikirkan kecemerlangan dalam peperiksaan penting sebagai acuan kejayaan anak-anak mereka.
Mereka berlumba-lumba mencari tempat tuisyen yang baik untuk anak-anak mereka bagi memastikan anak-anak berjaya. Justeru, beribu ringgit wang dihabiskan.






Mereka sanggup menghantar dan mengambil anak dari tempat tuisyen asalkan anak mereka 'bertuisyen'. Masa anak-anak ini jika tidak dihabiskan di tempat tuisyen mereka akan bersama-sama dengan gajet masing-masing. Kehidupan mereka lebih bersifat komersial.
Siapakah yang harus disalahkan? Adakah dunia pendidikan kita terlalu menekan kepada kejayaan akademik semata-mata?





Ini sedikit sebanyak menyebabkan masa untuk anak-anak menghayati zaman kanak-kanak mereka sudah tidak wujud sepertimana zaman ibu bapa mereka dahulu. Tiada lagi main lompat tali, main lempar bola kaki tiga, mengayuh basikal sekeliling kampung dan sebagainya.
Tempoh 24 jam seperti tidak cukup untuk anak-anak dan juga untuk ibu bapa. Arah haluan seperti tidak bertujuan, kemudi dilayari masa mengejari. Pepatah 'masa itu emas' seperti tidak lagi boleh dipakai kerana nilai emas sekarang seperti infiniti kayu pengukurnya.
Ini adalah kerana kebenaran nya diragui. Sejauhmana kebenaran bahawa jika anak-anak berjaya dalam peperiksaan penting ini mencerminkan kejayaan ibu bapa? Di mana pula kebenaran bahawa cemerlang anak-anak bukan sahaja melalui kejayaan intelek mereka tetapi juga melalui ukuran sahsiah dan keperibadian mereka?





Ibu bapa akan membandingkan kejayaan anak-anak mereka dengan anak-anak kawan-kawan mereka. Seolah-olah anak-anak yang tidak berjaya dari sudut intelek bukan satu anugerah kepada mereka. Bahkan mereka cuba untuk menutup rasa aib mereka dengan cuba mengalih perhatian kepada hal-hal lain. Anak-anak yang kurang bernasib baik ini seperti 'melukut di tepi gantang'.





Padahal sejarah telah membuktikan manusia yang berjaya bukan hanya melalui akademik semata.
Rasulullah SAW sendiri seorang yang buta huruf tetapi berjaya mengembangkan Islam hingga ke hari kiamat. Mungkin mereka boleh menjadi seperti Thomas Edison, seorang yang pekak yang telah menghasilkan sesuatu yang memberi manfaat kepada manusia sejagat iaitu ciptaan mentol lampu. Begitu juga, tidak mustahil mereka akan menjadi seperti Abraham Lincoln yang kurang cerdik sewaktu kecil akhirnya menjadi menteri.
Oleh itu, sebagai ibu bapa, kita perlu memainkan peranan dalam menyeimbangkan antara ilmu dunia dan akhirat. Setiap ibu bapa mengharapkan yang terbaik untuk setiap anak-anak.




Walaupun, kejayaan di dalam peperiksaan penting ini, tetapi bukan pengukur segala-galanya. 





UPSR, PMR dan SPM bukan penentu segala kebahagiaan di masa depan. Keseimbangan amat perlu. Lahiriah dan batiniah. Keunikan mereka tidak sama antara setiap individu. Tiada satu kecemerlangan dalam hidup yang boleh dibandingkan dengan kecemerlangan insaniah.




Berilah ruang untuk anak-anak dan kita sendiri bernafas. Hargailah anak-anak kerana mereka adalah anugerah yang tidak ternilai dalam kehidupan kita.




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...