BAGI mengingatkan umat Islam mengenai hal ini, Allah SWT berfirman:
“Dan janganlah sebahagian kamu
memakan harta sebahagian yang lain
di antara kamu dengan jalan yang batil
dan (janganlah) kamu membawa (urusan)
harta itu kepada hakim, supaya kamu dapat
memakan sebahagian daripada harta benda
orang lain itu dengan (jalan berbuat) dosa,
padahal kamu mengetahui.”
(Al-Baqarah: 188)
Imam ibn Al-Arabi menegaskan, ini adalah satu daripada kaedah utama dalam muamalat Islam dan asas bagi semua kontrak pemilikan. Erti ‘makan’ dalam ayat itu ialah penerimaan pemberian dan penguasaan. Digunakan lafaz ‘makan’ sebagai perumpamaan saja.
Manakala maksud al-bathil menurut Ibn Al-Arabi:
“Apa saja yang tidak halal menurut syarak seperti riba, gharar dan seumpamanya yang tiada satu faedah dan manfaat (buat Islam).”
Imam Al-Qurtubi pula memasukkan perjudian, pertaruhan, penipuan, rampasan, khianat, mengingkari hak orang lain yang sebenar, mengambil hak orang lain tanpa direstuinya, upah pelacuran, upah tukang tilik, bomoh, harga dan untung jualan arak, babi serta yang memang jelas menyalahi hukum Islam adalah tergolong dalam makanan harta secara batil.
Ini sebagaimana dinyatakan beliau: “Sesiapa yang memakan harta orang lain tidak di atas landasan izin syarak, dia makan secara batil.”
Syeikh Rashid Ridha meluaskan lagi bentuk dan erti ‘batil’ kepada apa saja bentuk bayaran yang tidak mempunyai nilai timbal balik pada pandangan syarak yang sebenar.
Begitupun, mungkin ada yang akan bertanya mengenai hukum terhadap hak ke atas harta yang dimenangi membabitkan proses kehakiman di mahkamah dengan alasan harta berkenaan disahkan oleh hakim.
Mengenai hal ini, Imam Al-Qurtubi menjelaskan:
“Barang siapa memakan secara batil, walaupun jika seorang hakim memutuskan kemenangan kepadamu, sedang kamu sesungguhnya tahu kamu (hakikatnya) bersalah (menipu), yang haram tidak akan sesekali menjadi halal dengan keputusan hakim itu, dia hanya memberikan hukum berdasarkan zahir dan bukti, dan inilah (hukum yang) ijma.” (Al-Jami’ Li Ahkam al-Quran, 2/338)
Pandangan ini jelas sebagaimana dinyatakan Rasulullah SAW bermaksud:
“Sesungguhnya aku hanya manusia
dan kamu sentiasa membawa kes pertikaian
untuk diselesaikan olehku, dan mungkin
sebahagian kami lebih cekap berhujah
dari sebahagian lainnya, lalu aku memutuskan
hukuman berdasarkan apa yang aku dengar saja. "
“Barang siapa yang kujatuhkan
hukuman dan hukuman itu mengambil hak
yang lain (akibat kurang cekap pihak yang benar dalam berhujah),
janganlah kamu mengambilnya, sesungguhnya
ia bakal menjadi sepotong api neraka.”
(Riwayat Abu Daud, Tirmidzi)
Kesimpulannya, umat Islam perlu mengambil berat mengenai perihal pendapatan mereka kerana dibimbangi mereka lupa mengenai objektif dalam mendapatkan harta serta pendapatan secara halal sehingga menganiaya pihak lain.
Secara ringkasnya, setiap kita perlu mengelak terbabit dalam mengambil hak orang lain (batil) seperti:
No comments:
Post a Comment