Photobucket

Sahabat Maya :

Thursday, December 22, 2011

Terokai dunia menerusi bacaan



Terokai dunia menerusi bacaan




KHAIRIL bermesra dengan penerima Tokoh Nilam Negeri selepas Majlis Penyampaian Hadiah Pertandingan Membaca Program Nilam Peringkat WPKL 2011 di Cheras, baru-baru ini.

KHAIRIL bermesra dengan penerima
Tokoh Nilam Negeri selepas Majlis Penyampaian Hadiah
Pertandingan Membaca Program Nilam
Peringkat WPKL 2011 di Cheras, baru-baru ini.





MEMBUDAYAKAN tabiat membaca perlu didorong aspek intrinsik iaitu sebahagian daripada sifat, minat atau keinginan yang benar-benar timbul dalam hati.



Budaya murni itu tidak seharusnya bersifat ekstrinsik iaitu terdorong dengan tindakan dari luar seperti mengharapkan ganjaran atau pengiktirafan.


Pengarah Pelajaran Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL), Datuk Khairil Awang, generasi muda yang membaca kerana minat mampu mendekati dunia luar, menerokai dunia tanpa sempadan dan seterusnya melihat sesuatu aspek dalam perspektif berbeza.
Sebaliknya bagi aktiviti membaca yang dilakukan semata-mata kerana mahukan hadiah atau ganjaran, katanya, hanya bersifat sementara dan tidak akan kekal.



Keadaan ini kata beliau, menyebabkan kerugian kerana ilmu yang terkandung di dalam setiap bahan bacaan itu tidak dikuasai sepenuhnya.



“Kuat atau lemahnya seseorang itu dapat diukur melalui ketinggian ilmu pengetahuan yang dimiliki menerusi pembacaan, bukan memandang kekayaan atau kekuatan fizikal semata-mata.



“Masyarakat yang banyak membaca akan menjadi masyarakat pencipta yang boleh menguasai dunia kerana ilmu yang dikuasai membolehkan mereka berfikiran kritis, kreatif dan berkeyakinan tinggi.
“Golongan yang malas membaca akan menjadi pengikut atau pengguna yang tidak boleh menjadi pemimpin,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika merasmikan Majlis Penyampaian Hadiah Pertandingan Membaca Program Nadi Ilmu Amalan Membaca (Nilam) Peringkat WPKL 2011, baru-baru ini.



Hadir sama Ketua Penolong Pengarah Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri WPKL, Mohd Sanusi Saseetharan Abdullah.



Pada majlis itu, seramai 141 pelajar menerima hadiah Nilam bagi kategori individu dan enam Anugerah Pengurusan Fail Pusat Sumber Sekolah Terbaik bagi zon Pusat Kegiatan Guru Bangsar, Pudu, Keramat, Kampung Pandan Sentul dan Segambut Jaya.



Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Aminuddin Baki, Regina Tan Jia Xin dan murid Tahun Lima Sekolah Kebangsaan (SK) Puteri Pandan 2, Cecilia Tan Xiyie dipilih sebagai Tokoh Nilam WPKL tahun ini.



Tempat kedua kategori sekolah menengah dimenangi Muhammad Nabil Mohamed Nezam dari Sekolah Menengah Agama Kuala Lumpur diikuti Kamraj a/l Shanmuganathan dari SMK Bandar Seri Petaling ketiga.



Murid SK Taman Segar, Iman Nabila Nur Fateha Mohd Nazul memperoleh tempat kedua kategori sekolah rendah diikuti Elwin Raj a/l Paul Raj Vethamuthu dari SK Seri Permaisuri ketiga.



Sementara itu, Regina yang sudah membaca dan merekodkan isi kandungan kira-kira 450 buku yang dibaca sejak Tingkatan Satu berpendapat budaya membaca membolehkan dia memperbaiki penguasaan tatabahasa, menambah pengetahuan serta meningkatkan daya imaginasi.



Anak tunggal yang memiliki perpustakaan mini di rumah ini gemar membaca buku cerita remaja, novel misteri dan majalah serta memperuntukkan sehingga RM200 sebulan untuk membeli bahan bacaan yang digemari.



Manakala Cecilia pula yang sudah boleh membaca seawal usia enam tahun menyifatkan membaca dapat mengisi masa terluang dengan aktiviti berfaedah.



Katanya, dia sekeluarga mempunyai minat sama dan mengisi masa terluang pada hujung minggu dengan mengunjungi perpustakaan awam untuk mencari bahan bacaan yang sesuai, selain mengumpul duit saku untuk membeli buku yang diminati setiap bulan.





2 comments:

  1. dulu sy x suka membaca.. skang sy gila membaca

    ReplyDelete
  2. Salam Khaifaiz.Semoga diberkati Allah swt.
    Baguslah jika begitu keadaannya sekarang ni. Nak jadi bangsa berjaya, mestilah jadi "ulat buku" dulu. Barulah dikatakan "Bangsa Membaca, Bangsa Berjaya". Gila membaca takpa Khaifaiz......jangan gila meroyan udah le..hehehehehehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...