Photobucket

Sahabat Maya :

Thursday, December 22, 2011

Sisipan Minda bantu cemerlang

Sisipan Minda bantu cemerlang


CALON Pendidikan Khas, Muhammad Danial Zainuddin,16  dan adiknya Nurul Diana Zainuddin,15  mendapat keputusan 9A  dalam peperiksaan PMR di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sheikh Abdul Malik semalam.

CALON Pendidikan Khas, Muhammad Danial Zainuddin,16
dan adiknya Nurul Diana Zainuddin,15 mendapat
keputusan 9A dalam peperiksaan PMR di
Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sheikh Abdul Malik semalam.





Calon anggap rujukan mudah difahami, bahan latih tubi terbaik





KUALA LUMPUR: Kebanyakan calon yang menggunakan akhbar sisipan Minda terbitan Berita Harian pada setiap Selasa sebagai bahan latih tubi, berjaya memperoleh keputusan cemerlang dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) diumumkan, semalam.
Malah, beberapa calon bukan Melayu turut menganggap Minda bahan rujukan terbaik terutama bagi mata pelajaran Bahasa Melayu (BM) kerana penerangan diberikan jelas, disertakan contoh dan mudah difahami, sekali gus membantu mereka memperoleh A dalam subjek itu.





Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) (Perempuan) Methodist, Kuala Lumpur, Serafim Rumiris Putri, berkata beliau menggunakan Minda sebagai bahan rujukan dan latih tubi tambahan terutama bagi meningkatkan pencapaian dalam mata pelajaran BM.






Beliau yang bertutur bahasa Indonesia di rumah, berkata menghadapi masalah menguasai BM dengan baik, tetapi penggunaan Minda sejak Tingkatan Satu berjaya mengatasi kelemahan itu hingga berjaya memperoleh A dalam PMR.







“Apabila sudah banyak membuat latihan bagi soalan yang sukar dan mudah dalam Minda, saya lebih bersedia dan yakin menjawab soalan dikemukakan dalam PMR,” katanya.






Bagi pelajar SMK Assunta, Petaling Jaya, Karishma Thillinadan, fokus terbaik dalam Minda ialah BM dan Sejarah kerana soalan latihan dikemukakan setiap ming- gu mempunyai standard lebih tinggi serta sukar berbanding pelajaran dalam kelas, sekali gus membantu calon meningkatkan pencapaian.







Beliau yang bercita-cita menjadi doktor pakar pergigian berkata, pengisian Minda sangat bermanfaat membantu calon PMR meraih kecemerlangan kerana disediakan guru pakar.






Kebaikan Minda turut diakui pelajar SMK Sinar Bintang, Segambut, Choo Han Lim, yang mula menggunakan sisipan itu sejak tahun lalu dan berjaya meningkatkan pencapaiannya dalam semua mata pelajaran.






Choo berkata, kandungan fokus BM dalam Minda banyak membantunya memperoleh keputusan A dalam mata pelajaran penting itu kerana penerangan diberikan mudah difahami, selain kepelbagaian bentuk soalan boleh menguji penguasaan tatabahasa calon.






Sementara itu, sekolah yang menggunakan sisipan Minda turut mencatatkan keputusan cemerlang dalam PMR termasuk SMK Seksyen 4, Bandar Kinrara yang melanggan Berita Harian sejak 2009 apabila 54 pelajarnya mendapat semua A.






Pengetuanya, Kek Lee Beng, berkata peratus lulus tahun ini iaitu 87.9 dengan gred purata 2.12 meningkat berbanding 86 peratus pada 2010.






















No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...