Photobucket

Sahabat Maya :

Thursday, December 8, 2011

LIMA '11: Catat rekod pengunjung

LIMA '11: Catat rekod pengunjung



Foto







15,000 pelawat perdagangan hadir hari pertama pelancaran





LANGKAWI: Pameran Maritim dan Aeroangkasa Langkawi 2011 (LIMA '11) mencatat kunjungan 15,000 pelawat perdagangan pada hari pertama dilancarkan, kelmarin.






Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, berkata perangkaan itu amat membanggakan, malah ia jumlah kunjungan tertinggi pernah dicatatkan dalam sejarah penganjuran acara berkenaan sejak 20 tahun lalu.






Bagaimanapun, katanya, perangkaan itu tidak termasuk jumlah pelawat perdagangan pameran maritim di Jeti Awana Porto Malai dan hanya membabitkan ruang pameran aeroangkasa di Pusat Pameran Antarabangsa Mahsuri (MIEC).





"Kita menjangkakan jumlah ini terus meningkat apabila pameran mula dibuka kepada umum esok, malah sejumlah 70,000 pengunjung disasarkan melawat LIMA '11 sepanjang lima hari acara ini berlangsung," katanya di sini, semalam.





Hadir sama Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan, Datuk Seri Dr Ismail Ahmad; Panglima Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Jeneral Tan Sri Rodzali Daud dan Pengarah Urusan HW LIMA Sdn Bhd, Ahmad Dzuhri Abd Wahab.





Zahid berkata, sehingga semalam tujuh kontrak ditandatangani membabitkan pelbagai projek pertahanan dan komersial, malah keseluruhan 15 perjanjian dijangka ditandatangani sehingga pameran berakhir.





Malah, beliau menegaskan kementeriannya tidak bercadang menandatangani sebarang memorandum persefahaman (MoU) berhubung pembelian aset baru sepanjang pameran kali ini.





"Kita akan buat pengumuman kalau ada. Jika boleh, kita mahu kurangkan MoU tetapi melebihkan kontrak perjanjian, terutama di antara syarikat prinsipal dan pembekal tempatan. Contohnya, kontrak pemasangan dan penyelenggaraan helikopter antara gergasi dunia, Augusta Westland dengan syarikat tempatan, Westar Aviation.





"Ini yang diharapkan dari LIMA '11... kita mahu banyak perjanjian ditandatangani dalam sektor komersial, terutama membabitkan 178 syarikat berkaitan aeroangkasa dan maritim kita yang menyertai pameran kali ini. Ia penting bagi mendukung perkembangan industri pertahanan kita," katanya.







No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...