Photobucket

Sahabat Maya :

Tuesday, November 22, 2011

Guru disiasat



Siasat guru tampar murid hingga pecah cermin mata



JOHOR BAHRU 20 Nov. - Jabatan Pelajaran Johor diminta menyiasat seorang guru wanita di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Taman Ungku Tun Aminah, Skudai dekat sini, yang didakwa menampar seorang murid sehingga lebam dan pecah cermin matanya Rabu lalu.



Ibu murid tersebut, S. Rukumani, 49, kesal kerana anaknya, S. Sri Viknesh, 11, tidak melakukan kesalahan tetapi tetap dihukum.



Murid tahun lima itu didakwa oleh guru wanita berkenaan mengisi sendiri laporan kad kemajuannya selain meniru tandatangan guru besar sekolah tersebut.



"Walaupun penjelasan sudah diberikan dan murid yang melakukannya pun telah mengaku, tetapi anak saya tetap ditampar lapan kali, empat di kanan dan empat lagi di kiri hingga pecah cermin mata sebelah kiri.



"Anak saya dipaksa mengaku sedangkan murid yang sebenarnya melakukan perbuatan itu tidak pula dihukum," katanya kepada pemberita di Taman Nesa, Skudai, dekat sini, hari ini.



Rukumani berkata, guru itu memberitahu perkara tersebut pada Selasa lalu apabila dia secara kebetulan datang ke sekolah untuk mengambil wang bantuan persekolahan RM100.



Menurut suri rumah itu, menerusi perbincangan dengan guru wanita dan guru besar sekolah tersebut, perkara berkenaan dianggap selesai.



Bagaimanapun, Sri Viknesh ditampar pada keesokan harinya dan dipaksa mengaku melakukan perbuatan tersebut tetapi anaknya tetap tidak mengaku.



Tidak puas hati dengan tindakan guru terbabit, dia dan suaminya, S. Shanmugham, 51, membuat laporan di Balai Polis Johor Bahru Utara pada hari yang sama.



Mereka turut membawa anaknya menjalani pemeriksaan di Hospital Sultanah Aminah di sini kerana tamparan tersebut meninggalkan bekas dan kesan kemerah-merahan di kedua-dua belah pipinya.



Utusan Malaysia Online





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...