Photobucket

Sahabat Maya :

Monday, November 7, 2011

Cara mentelaah pelajaran.


“Anda tidak akan berjaya menjadi penulis
sekiranya anda tidak menjadi pembaca terlebih dahulu.”






KAEDAH-KAEDAH BELAJAR


JARANG-JARANG diketahui oleh sesetengah pelajar

bagaimana kejayaan menyusuli setiap

usaha dan ketekunan mereka.

Tidak diketahui pula

bagaimana harus memulakan usaha

supaya apa yang dilakukan itu

akan memberi hasil

yang baik dan memuaskan.

Ya !

Setiap orang harus memikirkan soal ini.




Walaupun cara mentelaah pelajaran

yang baik tidak sama pada setiap orang

dan mengikut jenis pelajaran

tetapi ada prinsip-prinsip umum yang dapat diamalkan.




Sebenarnya kejayaan di dalam pelajaran

tidak sahaja bergantung kepada

kebolehan dan kekuatan berusaha.

Tetapi ia juga bersandar

pada cara atau teknik belajar.

Tidak dinafikan bahawa sesetengah pelajar itu

dapat melakukan sesuatu dengan mudah

dalam masa-masa yang tertentu

dengan kebolehan dan kemampuan dirinya.

Tetapi bukanlah faktor yang utama

yang menafikan faktor yang lain.




Keterangan-keterangan berikut

mengandungi punca-punca yang akan

membantu kejayaan seseorang itu :



(a) Kecerdikan dan kebolehan yang istimewa

………….. 50 – 60 %


(b) Kesungguhan , minat dan cara-cara

mentelaah yang memberi kesan

………………………. 30 -40 %


(c) Nasib dan faktor persekitaran

……………………………. 10 – 15 %




Kebolehan sebenarnya dapat

menolong seseorang ke arah kejayaan itu

tetapi kebolehan sahaja tidaklah memadai.

Ramai di antara pelajar yang bijak

kecewa terutama dalam subjek-subjek

yang sukar seperti Matematik dan Sains.

Sebab utamanya para pelajar

tidak merangkumi keseluruhan teknik

yang diperlukan atau tidak pernah

memikirkan cara-cara

untuk belajar dengan berkesan.

Umpamanya rancangan dengan jadual belajar .



JAWABLAH SOALAN-SOALAN BERIKUT DENGAN IKHLAS :



1. Adakah kamu mempunyai

rancangan jadual melakukan sesuatu

setiap hari ?

Ya / Tidak



2. Kalau benar adakah kamu mematuhinya ?

Ya / Tidak



3. Adakah kamu menghadapi

sebarang masalah apabila hendak

memulakan study kamu ?

Ya / Tidak



4. Adakah kamu memulakan

pelajaran tepat pada

waktunya ?

Ya / Tidak



5. Adakah kamu berasa

tugas kamu menarik ?

Ya / Tidak



6. Adakah kamu berbincang

tentang sesuatu perkara yang telah

dibaca bersama-sama orang lain ?

Ya / Tidak



7. Pernahkah kamu bertanya

apa yang kamu kurang faham

atau tidak mengetahuinya ?

Ya / Tidak



8. Pernahkah kamu membuat kajian

sepintas lalu dahulu sebelum

membaca dengan teliti ?

Ya / Tidak



9. Adakah kamu tidak memberi

perhatian kepada jadual dan rajah

semasa membaca ?

Ya / Tidak



10. Adakah kamu menyimpan nota-nota

mengenai satu pelajaran di

tempat yang sama ?

Ya / Tidak



11. Adakah kamu membuat

catatan,rajah,jawapan dan sebagainya

daripada apa yang dibaca dalam

perkataan sendiri ?

Ya / Tidak



12. Adakah kamu bersedia

untuk peperiksaan sehingga

larut malam ?

Ya / Tidak



13. Adakah kamu mendapat

tidur atau kerehatan

yang cukup ?

Ya / Tidak



14. Adakah kamu mendapat

markah yang rendah jika ujian dibuat

secara tidak disangka-sangka ?

Ya / Tidak




JAWAPAN :


1. Ya 8. Ya


2. Ya 9. Tidak

3. Tidak 10. Ya


4. Ya 11. Ya


5. Ya 12. Tidak


6. Ya 13. Ya


7. Ya 14. Tidak



Kamu dapat membuat kesimpulan yang tersendiri

sejauh mana kemajuan yang telah kamu perolehi.

Atau adakah pertanyaan-pertanyaan di atas itu

telah terjawab dan kamu telahpun mengamalkannya?




Jika anda gagal dalam banyak ujian di atas

maka fikirlah segera cara membaikinya.

Adakah hidup kamu benar-benar dirancang?




Cuba analisis diri

dengan berpandukan jadual berikut :


Kegiatan / Lama Yang Sepatutnya


Tidur / 6 – 7 jam


Makan / 1 jam 15 minit


Mengikuti kelas@pejabat / 6 jam


Belajar / 4 jam


Kelab,persatuan,sukan / 2 jam


Aktiviti-aktiviti sosial /1 jam


Perjalanan / 1 jam


Lain-lain pekerjaan yang perlu / 1 jam



Jumlah / 24 jam



Masa belajar setiap hari

mesti tidak kurang 4 jam.

Jika tidak dapat dicapai maka kamu

mesti berfikir secara serius, kenapa?

Munginkah kerana tidur dan berbaring-baring

atas katil melebihi 8 jam?

Atau mungkin juga akiviti sosial

dan lain-lain pekerjaan yang perlu

memakan masa lebih daripada 2 jam.

Umpamanya berbual-bual kosong,

menonton TV atau mandi yang terlalu lama.




Ingatlah “masa itu emas”.

Sekiranya ia berlalu kamu tidak dapat memilikinya lagi.

Mengikut kata pujangga:

“Hari kelmarin sudah pun pergi,

hari ini pasti ada ;

hari esok belum tentu bahagia”.

Jadi kita mesti gunakan masa yang pasti ada ini

untuk menyediakan hari esok yang akan tiba.

Gunakanlah masa dengan sebaik-baiknya.

Setiap kesempatan mesti digunakan untuk belajar.




Biasakan diri dengan tabiat membaca

umpamanya sementara menunggu bas,

semasa di kantin, semasa membuang air besar dan lain-lain.

Pendek kata dunia kamu adalah buku

dan kamu mestilah menumpukan sepenuhnya

pada pelajaran.




Kelulusan kamu sama ada,

peringkat cemerlang (Distinction),

kepujian (credit) atau lulus (pass) bergantung kepada

pemusatan fikiran dan perhatian yang diberikan.

Kalau kamu bertekad mendapat

Pangkat A1 atau A2,

kamu mestilah mencurahkan tenaga dan masa

seperti orang yang mahu mendapatkan

pangkat lebih daripada A1.

Dan kalau kamu

ingin mendapat kepujian (katakan C6)

curahkan tenaga untuk mendapatkan A2.

Ringkasnya , curahkan tenaga berkali-kali ganda

lebih banyak atau tinggi daripada

apa yang dicita-citakan.




Anda harus

mempunyai rasa tanggungjawab

dan disiplin diri.

Orang yang bertanggungjawab

akan berusaha besungguh-sungguh

agar lulus dengan baik.

Dia sedar akan maruahnya .




Masalah besar yang dihadapi

oleh kebanyakkan pelajar ialah godaaan (ancaman)

pengaruh luar seperti kawan, permainan,

kelab, hiburan dan seumpamanya .

Semua ini akan berjaya mematahkan

semangat dan memesongkan haluan kamu

jika azam kamu tidak kuat ,

matlamat tidak bulat dan padu.




Segala usaha dan ikhtiar akan

dibalas baik jika dilakukan dengan betul

dan bersungguh-sungguh.

Ucapkan nama Tuhan sebelum

memulakan sesuatu pekerjaan atau aktiviti.


TEKNIK-TEKNIK BELAJAR


Teknik-Teknik belajar yang kamu mesti praktikkan ialah :



a. Keadaan tempat duduk, bilik atau seumpamanya mesti sesuai .

Belajar secara duduk tegak

lebih baik daripada

berbaring atau bersandar.



b. Semasa membaca ,

pen mesti ada di tangan

bagi mewujudkan suasana yang serius .

Semasa membaca kamu harus

mencatat atau melukis sesuatu yang penting.



c. Sebaik-baiknya baca semua sekali

mengenai sesuatu tajuk,

bukannya secara berperingkat-peringkat.

Umpamanya sajak, esei dan lain-lain.



d. Cari perkataan kunci (key word)

yang terdapat dalam ayat

atau perenggan yang dibaca.

Perkataan-perkataan ini

harus diulangi sebutannya supaya

dapat dirasakan maknanya dan dengan itu

lebih difahami dan melekat dalam ingatan.

Catatan atau nota ringkas amat penting

terutama di waktu hampir peperiksaan.

Ia membolehkan ulang kaji dibuat

dalam masa yang singkat tetapi

meliputi semua pelajaran yang dipelajari

dalam masa 1 tahun.




TEKNIK MEMBUAT NOTA RINGKAS



BERIKUT disenaraikan teknik atau susun cara

atau pusingan pembelajaran

yang boleh diamalkan.

Ia boleh diubahsuai

mengikut kesesuaian

pelajar masing-masing :



1. Pilih satu tajuk dan baca nota.



2. Faham kandungan secara umum

untuk menentukan fakta atau pokok persoalan .



3. Baca dan garis fakta.



4. Baca dan cuba fahamkan

kaitan antara fakta yang digariskan dengan nota asal .



5. Keluarkan fakta dan salin pada kertas lain.



6. Faham fakta dan kaitannya

dengan keseluruhan fakta daripada tajuk itu .



7. Susun fakta ( jika perlu ).



8. Cuba tulis semula fakta-fakta

tanpa melihat fakta-fakta

yang telah ditulis dahulu .



9. Bandingkan apa yang kamu tulis.



10. Ulang hingga kamu puas hati.



11. Ulang membaca fakta , jika ada masa.



12. Simpan dengan baik untuk tujuan ulang kaji.



13. Mulakan tajuk baru dan lakukan

proses no. 1 hingga no. 12 ,

sehingga habis kesemua tajuk

dalam sukatan pelajaran.



Kunci kejayaaan dalam menghasilkan

catatan yang baik ialah perbendaharaan kata.

Ia akan menolong kamu memahami

apa yang dibaca dan menulis semula

dalam bentuk ayat yang pendek,

lengkap dan bernas.



Cara-caranya ialah :




• Gunakan perkataan sendiri

bukan menyalin ayat-ayat yang dipetik

daripada karangan asal.



• Isinya mesti disusun dengan teratur

dan mengadungi perkara-perkara yang penting sahaja.



• Buat garisan dan tanda-tanda

di bahagian yang penting

bagi menarik tumpuan apabila membaca.



• Gunakan simbol-simbol

yang kamu dapat faham.



• Tinggalkan satu ruangan kosong

di tepi sebelah kiri untuk dicatat

sebarang tambahan atau isi penting.



TEKNIK MEMBUAT JADUAL BELAJAR



JADUAL belajar amat perlu .

Ia merupakan satu aspek pengurusan masa.

Ia adalah satu ikatan atau disiplin diri,

untuk memanfaatkan masa yang terluang.

Setelah ditolak masa di sekolah, masa tidur,

masa bersukan, masa makan, masa tuisyen

( atau kelas tambahan ) dan lain-lain.




Jadual belajar juga merupakan

alat pembahagian di antara semua mata pelajaran

yang perlu diberi perhatian.

Pembahagian tersebut berdasarkan

kepentingan mata pelajaran dan juga

kelemahan setiap calon.

Jadi, jumlah masa belajar

untuk setiap mata pelajaran berbeza-beza.




Langkah pertama dalam membuat

jadual belajar ialah tetapkan masa belajar.

Contohnya:-



Hari Ahad : 9.00 pagi – 10.00 pagi
: 10.30 pagi – 12.00 tengah hari
: 2.00 petang – 3.30 petang
: 3.30 petang – 5.00 petang
: 8.30 malam – 10.00 malam
: 10.00 malam – 11.30 malam




Hari Isnin : 2.30 petang – 4.00 petang
: 4.00 petang – 5.30 petang
: 8.30 petang – 10.00 malam
: 10.00 malam – 11.30 malam




Langkah kedua, ialah mengagihkan kekerapan

setiap mata pelajaran, berdasarkan

kepentingan dan kelemahan diri.

Contohnya :



1. Matematik – 4 kali seminggu

2. Bahasa Inggeris – 2 kali

3. Sejarah – 4 kali

4. dan seterusnya



Langkah ketiga, ialah menyediakan jadual

yang menggabungkan masa belajar

dan agihan mata pelajaran

yang disebut di atas.




PERINGATAN :



• Oleh kerana masa

yang boleh digunakan untuk belajar ,

berbeza mengikut hari , maka jadual belajar

perlu dibuat berasingan.

Iaitu setiap hari.



• Masa untuk tidur malam

yang sebaik-baiknya ialah

antara 11.30 malam hingga 6 .00 pagi.



• Masa belajar 1 jam 30 minit

yang diberi di atas

hanya contoh sahaja.

Ia boleh dikurangkan kepada

40 minit atau 75 minit atau sebagainya .



• Pematuhan kepada jadual,

tidak semestinya 100%, kerana pelajar

mungkin terpanggil untuk sesuatu tugasan

tertentu sama ada yang diperlukan

oleh sekolah atau keluarga.



TEKNIK MENCATAT NOTA BERKESAN



SEBAGAI calon peperiksaan rasmi

sama ada STPM, SPM, PMR mahupun UPSR,

kamu tidak seharusnya bersikap

tidak kisah terhadap pelajaran.

Persediaan awal perlu dibuat

sebaik sahaja sekolah dibuka.

Kamu sepatutnya sudah mula

membuat nota.




Nota ialah

catatan-catatan yang kita ambil

dan kita sediakan daripada pelbagai sumber

untuk tujuan ulang kaji.

Sumber-sumber itu boleh diperoleh

daripada buku teks, buku rujukan,

perbincangan berkumpulan, pengajaran guru

ataupun ceramah. Dari situ,

kita mengambil isi-isi penting

untuk diingat atau difahami.




Adakah kamu menyediakan nota

sendiri sejak awal lagi?

Bagaimana bentuk nota kamu?

Banyak sebab mengapa kita mesti

mempunyai nota yang kita tulis sendiri,

kita sediakan sendiri, kita susun sendiri,

dan kitalah pengarangnya.

Membuat nota sendiri perlu dilakukan

secara berterusan setiap hari,

tidak semestinya menjelang peperiksaan saja.




Cuba kamu ikut contoh Fazley,

seorang penyanyi yang memperoleh

8A1 dalam SPM.

Dengan keputusan yang cemerlang itu

telah melayakkannya melanjutkan pelajaran

ke Victoria University, Welllington, New Zealand

dalam bidang Perdagangan dan Pentadbiran.

Tentu kamu tertanya-tanya ,

bagaimana dia boleh skor A

dalam setiap mata pelajaran yang telah diambilnya.

Fazley mula membuat nota kecil

sejak di Tingkatan Empat lagi.

Jika kamu mahu mengikuti jejak langkahnya,

ayuh … jangan bertangguh …

mulakan dari sekarang.

Mari ikut teknik Fazley.




LANGKAH PERTAMA




Fazley menggunakan 12 batang pen

berlainan warna termasuk

beberapa batang highlighter sebagai

persediaan membuat nota kecil.

Sebenarnya, kamu boleh menggunakan

kurang atau lebih daripada jumlah pen itu.

Terpulang kepada kemampuan

dan keselesaan kamu.




LANGKAH KEDUA



Mula membaca buku teks dan buku rujukan.

Sambil membaca, kata kunci

atau kata penting diwarnakan.

Pada masa yang sama,

fahamkan betul-betul maklumat yang dibaca.

Bacalah mengikut bab atau topik.

Tidak perlu baca banyak perkara.

Yang penting kamu faham,

kemudian baru buat nota.




LANGKAH KETIGA



Sehelai kertas bersaiz A4

dilipat kepada empat bahagian atau kolum




LANGKAH KEEMPAT




Mula menulis nota mengikut kolum .

Setiap kolum boleh dibahagikan

kepada dua bahagian (subtopik)

untuk satu bab ataupun kamu boleh jadikan

keempat-empat kolum itu untuk satu bab sahaja.

Di sebelah belakang kertas itu pula

satu bab yang lain.

Gunakan pen yang berlainan warna.

Nota dicatat seringkas-ringkasnya agar

dapat meningkatkan tahap ingatan.




LANGKAH KELIMA




Setelah kata kunci ditulis,

gunakan highlighter untuk tajuk

dan perkara-perkara yang penting.

Pastikan kamu gunakan warna yang selari

untuk semua nota supaya fikiran kamu tidak keliru.

Misalnya, jika warna kuning untuk isi-isi penting,

maka gunakan warna yang sama

untuk subjek lain pula.

Contohnya, tarikh penting – warna merah,

nama tokoh – warna biru.




LANGKAH KEENAM




Setelah nota disiap ditulis,

kamu boleh menghafalnya.

Jangan lupa untuk meninggalkan sedikit ruang

untuk menambah isi penting

apabila guru mula mengajar.





LANGKAH KETUJUH




Ambil sampul surat panjang.

Tuliskan mata pelajaran.

Kemudian, masukkan nota itu

mengikut mata pelajaran.

Bawalah nota itu ke mana-mana .

Jika ada masa terluang , silalah baca .




Untuk subjek yang melibatkan pengiraan

seperti Matematik, Fazley menasihatkan pelajar

agar menyediakan sebuah buku khas

untuk membuat latihan pengiraan.

Latihan perlu dibuat selalu agar pelajar biasa

dengan corak soalan.

Fazley berpendapat bahawa subjek Matematik

memerlukan pelajar merangka jalan penyelesaian

yang betul secara sistematik.

Jalan penyelesaian yang betul

akan menemukan jawapan yang tepat

dan mendapat markah yang baik.





Menurut Fazley, dia akan membawa

nota tersebut ke mana-mana sahaja.

Misalnya, ketika menunggu bas,

dia tidak perlu membawa buku tebal,

tetapi hanya membaca nota kecil itu.

Fazley turut mengingatkan para pelajar

agar membawa nota yang dibuat

tanpa menunggu hari peperiksaan.




Kaedah di atas adalah berdasarkan

pengalaman Fazley sendiri.

Sebenarnya, ada banyak lagi teknik belajar

mengikut keselesaan kamu.

Belajar awal dan membuat nota

pada peringkat awal dapat menimbulkan

semangat yakin pada kebolehan diri

dan kamu akan merasakan bahawa

diri kamu telah cukup bersedia

untuk menghadapi peperiksaan ketika pelajar lain

baru hendak membuat persediaan.

Dengan cara ini kamu mempunyai stamina

untuk mengulang kaji semua mata pelajaran

yang telah kamu buat mengikut

kesesuaian kamu.




PETA MINDA




Kaedah membuat nota jenis peta minda

telah diperkenalkan oleh Tony Buzan .

Kaedah ini lebih menitikberatkan

grafik dan kata kunci.

Kaedah ini lebih efektif berbanding

dengan kaedah biasa kerana kita dapat

menyeimbangkan pengguanaan otak kiri dan otak kanan.

Di samping itu, peta minda merupakan

kaedah yag berkesan untuk mendapatkan

semula maklumat daripada ingatan untuk

ditukarkan kepada bentuk yang boleh dilihat.




Peta minda boleh membantu kamu

mengukuhkan daya ingatan dan pemahaman.

Melalui peta minda,

kamu berhubung secara aktif dengan

maklumat dalam ingatan kamu seolah-olah

kamu berbicara dengan daya ingatan kamu sendiri.

Segala maklumat yang kamu susun

dapat diperkukuh melalui gambaran dan tulisan

secara tepat dan mudah difahami.




PERSEDIAAN MEMBUAT PETA MINDA



• Tenangkan hati dan pasang niat untuk belajar .

Bacalah doa (bagi pelajar Islam) ,

duduk tegak, dan pernafasan biarlah betul.



• Tingkatkan konsentrasi.

Pastikan suasana tenang ,

hindarkan sebarang gangguan yang boleh

memberi kesan terhadap penumpuan belajar.



• Baca teks keseluruhan,

terutama tajuk penting ,

pendahuluan , subtajuk , kesimpulan ,

soalan / latihan , gambar rajah dan carta.



• Baca keseluruhan teks dengan laju.



• Baca dengan sederhana laju dan

tandakan fakta-fakta penting.



• Kenal pasti tajuk utama dan subtajuk

yang hendak dimasukkan ke dalam peta minda.



• Bina peta minda




KAEDAH MEMBUAT PETA MINDA



• Mula membuat peta minda

di bahagian tengah kertas.



• Bezakan tajuk utama dan tajuk kecil

dengan menggunakan warna yang terang

dan berbeza supaya lebih menarik.



• Tuliskan tajuk utama di tengah-tengah kertas

dan lukis gambar untuk mewakili tajuk utama tersebut.

Gunakan warna yang berlainan

dan menarik supaya lebih mudah mengingatinya.



• Sambungkan ranting utama

ke tajuk yang berada di tengah-tengah .

Kembangkannya dengan cara melebar ke tepi.



• Tulis atau lukis imej yang menggambarkan

fakta di atas ranting utama tersebut .

Gunakan simbol.



• Tambahkan ranting utama

mengikut fakta

yang hendak kamu masukkan.

Gunakan warna yang berbeza

untuk memudahkan kamu mengingatinya.



• Kembangkan ranting utama

ke ranting kecil mengikut fakta.

Jika boleh , kamu gunakan warna

yang berbeza antara ranting-ranting kecil ini.




Contoh peta minda



NOTA ISTILAH


Nota istilah digunakan

untuk menyalin istilah-istilah sukar ,

definisi , atau formula di atas kad atau kertas .

Nota istilah ini boleh digunakan sebagai bahan

untuk mengulang kaji tanpa mengira masa dan tempat .




KAEDAH MEMBUAT NOTA ISTILAH



• Baca topik dengan teliti.



• Tandakan istilah , formula atau

definisi-definisi yang penting.



• Catatkan istilah ,

formula atau definisi di atas kertas .

Gunakan kertas keras dan pen berwarna

untuk menjadikan nota tersebut

menarik dan tahan lama.



• Nota yang dicatat

hendaklah ringkas dan padat .

Kamu boleh guna ringkasan perkataan

atau simbol seperti yg , dgn , cth , & .

Lihat contoh.


Subjek : Sejarah Dunia (tingkatan 4)

Tajuk : Dari Gua ke Perkampungan Awal (bab 1)

1 . Zaman Paleolitik

• Manusia hidup berpindah-randah – dlm kelompok yg kecil

• Mencari sumber makanan – tumbuhan liar

• Memburu binatang – dimknan

• Tidak tinggal tetap di sesuatu tempat.

• Tinggal – di dlm gua – di bwh ranting-ranting

yg ditutup dgn rumput-rampai.

• Peralatan harian – diperbuat drp batu & tulang




NOTA GAMBAR RAJAH



Nota gambar rajah dapat memberikan

gambaran yang menyeluruh tentang

sesuatu topik yang dipelajari .

Kaedah ini dapat membantu mengimbas

kembali topik yang sedang diulang kaji .

Gambar rajah atau carta penting ,

bolehlah kamu salin daripada nota ,

buku teks atau buku rujukan .

Gunakan pen berwarna untuk menjadikan

nota gambar rajah ini lebih menarik .

Kamu bebas untuk memilih bentuk gambar rajah .





KAEDAH MEMBUAT NOTA GAMBAR RAJAH



• Tenangkan hati dan pasang niat untuk belajar .

Bacalah doa (bagi pelajar Islam) , duduk tegak ,

dan pernafasan biarlah betul.



• Tingkatkan konsentrasi . Pastikan suasana tenang ,

hindarkan sebarang gangguan yang boleh

memberi kesan terhadap penumpuan belajar

seperti bunyi bising.



• Baca teks keseluruhan , terutama tajuk penting ,

pendahuluan , subtajuk , kesimpulan ,

soalan/latihan , gambar rajah dan carta .



Ketika mencatat nota ,

hubungan pelajar dengan guru perlu dijaga .

Jadi , kamu harus bertanya kepada guru

jika kamu tidak faham tentang sesuatu fakta .

Faktor ini penting untuk mengelakkan kamu

mencatat nota yang tidak perlu atau tidak penting .

Bertanyalah kepada guru tentang

fakta-fakta penting yang perlu diberi

penekanan dalam proses pembelajaran .

Guru yang prihatin biasanya akan cuba

memberikan seberapa banyak bahan

yang boleh selain buku teks .




Belajarlah menulis nota dari sekarang

kerana nota menjadi suatu rekod

yang kekal dan amat penting untuk tujuan

mengulang kaji dan pembelajaran semula .

Cuba ingat nota-nota penting

dalam minda kamu kerana kesemua nota

yang baik dan sempurna

merupakan pasport kejayaan

kamu dalam peperiksaan.




Sumber : http://tip-peperiksaan-stpm-spm-pmr-upsr.blogspot.com














1 comment:

  1. Salam hormat
    Terima kasih Cikgu atas perkongsian ini.
    Selamat menyambut Aidil Adha.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...