Photobucket

Sahabat Maya :

Sunday, May 22, 2011

Syoknya Belajar



Pergi ke kedai membeli durian,


Mari dimakan bersama ciku,


Jika adik inginkan pengetahuan,


Jangan lupa membaca buku.



Imej" syoknya belajar"

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Buku Syoknya Belajar memberi sedikit

sebanyak tip-tip berguna untuk dikongsi

bersama khususnya pada para pelajar.

Selain daripada itu ianya juga sesuai

dibaca dan dimiliki oleh para ibu bapa,

tenaga pengajar dan sesiapa sahaja

yang minat untuk

mendalami ilmu pengetahuan

mengenai dengan keseronokan

menjalankan aktiviti belajar.

Isi kandungan buku dibahagikan

kepada 32 tajuk untuk mempermudahkan

pemahaman pembaca

selain daripada memberi idea

dan informasi secara teratur.



Tajuk-tajuk tersebut adalah:-



  1. Bagaimana buku ini membantu anda syok belajar

2.Mahu Berjaya


3. Meneroka diri


4. Memprogramkan minda



5. Memperkasa disiplin diri



6. Memahami konsep
pengajaran dan pembelajaran (P & P)



7. Bersediakan anda untuk belajar



8. Merancang penggunaan masa



9. Study SMART 1: Persediaan awal sebelum ke kelas



10. Study SMART 2: Menghadapi pembelajaran di dalam kelas



11. Study SMART 3: menghadapi pembelajaran di dalam kelas



12. Analisis sukatan pelajaran



13. Analisis soalan ujian dan peperiksaan



14. Analisis prestasi ujian dan peperiksaan semasa



15 .Teknik membaca berkesan



16. Teknik mendengar dalam pelajaran



17. Strategi mencatat nota



18. Kemahiran berfikir



19. Teknik mengingat



20. Kumpulan Belajar: Teknik menghadapi mata pelajaran yang dianggap sukar



21. Penyediaan senarai semak / ‘check list’



22. Mengurus psikologi untuk peperiksaan



23. Asas pembinaan soalan peperiksaan



24. Persediaan awal menghadapi hari peperiksaan



25. Tip menjelang hari peperiksaan



26. Tip menghadapi hari peperiksaan



27. Strategi menjawab soalan peperiksaan



28. Tip menjawab soalan objektif


29. Tip menjawab soalan jawapan pendek, struktur dan esei


30. Mengapa gagal peperiksaan ?



31. Membina pelan tindakan



32. Amalan berdoa dalam pembelajaran





Tujuh persoalan utama adalah

apa yang aku ingin diri aku
jadi?,

bagaimana dengan prestasi pelajaran aku sekarang? ,

apa kekuatan
aku?,

apa kelemahan aku? ,

apa peluang menunggu aku?,

apa ancaman yang
bakal mendatangai aku?

dan adakah aku puas dengan keadaan aku
sekarang?



p/s : Barang kemas jangan digadai,

Orang malas mesti diajar,

Jika mahu menjadi pandai,

Kita mestilah rajin belajar.







Cuaca panas diliputi awan,

Langit terang hingga ke senja,

Bukulah teman bukulah kawan,

Amalan orang yang bijaksana.








Setiap hari membasuh kain,


Membasuh kain di tepi kedai,


Membaca buku mestilah rajin,


Agar kita menjadi pandai.









Buah ciku dimakan tupai,

Jatuh sebiji di atas batu,

Kalau mahu menjadi pandai,

Rajin-rajin membaca buku.






No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...