Photobucket

Sahabat Maya :

Wednesday, December 23, 2009

EKONOMI


Malaysia jadi pasaran tumpuan Macau

KUCHING 22 Dis. - Malaysia dijangka terus menjadi pasaran yang giat berkembang dalam sektor pelancongan Macau, terutamanya dengan peningkatan baru-baru ini berikutan terdapatnya tanda-tanda pemulihan daripada wabak selesema Influenza A (H1N1) dan krisis ekonomi global.

Pengurus Pemasaran Perwakilan Pejabat Pelancongan Kerajaan Macau (MGTO) di Malaysia, Ho Yoke Ping hari ini berkata, terdapatnya penerbangan terus setiap hari sebanyak tiga kali dari Kuala Lumpur selain tiga kali seminggu dari Kuching dan empat kali seminggu dari Kota Kinabalu dan Pulau Pinang ke Macau pada masa ini.

"Beban penumpang AirAsia ke Macau, yang turut menandakan ulang tahun ke-10 kepulangannya ke China pada hari Ahad, biasanya kira-kira 70 peratus tetapi penuh pada musim puncak seperti cuti sekolah," kata beliau selepas menganjurkan majlis penghargaan makan tengah hari untuk ejen pelancongan dan pengembaraan tempatan serta wakil media di sini.

Beliau berkata, pasaran Malaysia yang merupakan antara destinasi ketibaan pelancongnya yang utama, menyaksikan sejumlah 286,000 melawat Macau dari Januari hingga November tahun ini berbanding kira-kira 400,000 dalam tempoh yang sama tahun lepas, sebahagiannya disebabkan oleh kemelesetan global dan pandemik H1N1.

Wilayah China yang berkeluasan 29 kilometer persegi dengan penduduk 500,000 mencatatkan jumlah 27 juta pelawat tahun lepas. klik di sini Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...