Cara Merawat Demam Menurut Islam
oleh:
Ustaz Wahid Abd Haniff
Setiap ujian dan musibah yang Allah s.w.t.
timpa kepada hamba-Nya yang sabar dan reda,
akan diberi pahala yang besar. Sebagaimana sebuah hadis
akan diberi pahala yang besar. Sebagaimana sebuah hadis
yang diriwayatkan oleh al-Darimi daripada Abdullah bin
Amr,
bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
“Tidak seorang pun
daripada kaum Muslimin
yang terkena musibah pada jasadnya, kecuali Allah
memerintahkan malaikat penjaga yang menjaganya
seraya berfirman:
“Tulislah
untuk hamba-Ku ini,
setiap hari dan malam kebaikan seperti kebaikan
yang
biasanya dia lakukan ketika dia
tidak terkekang dengan belengguKu.”
Abu Hurairah r.a berkata:
“Tidak ada
penyakit yang menimpaku
yang lebih aku sukai daripada demam,
sebab demam
merasuk setiap organ tubuhku,
dan Allah s.w.t. akan mengurniakan pahala
bagi
setiap organ tubuh yang diserang demam.”
Sejukkannya dengan Air
Hadis riwayat al-Tirmizi dalam Jami’nya menerusi
hadis Rafi’ bin
Khudaij secara marfu’
meriwayatkan:
“Apabila salah seorang di antara kamu
diserang demam dan demam
itu adalah
percikan api neraka, maka hendaklah dipadamkan
demam itu dengan air
sejuk dan hendaklah berendam
di dalam sungai yang mengalir. Hendaklah ia mandi
selepas fajar (subuh) dan sebelum terbit matahari.
Dan hendaklah ia
mengucapkan:
Maksudnya:
“Dengan nama-Mu ya Allah,
sembuhkanlah penyakit hamba -Mu dan
benarkan bimbingan Rasul-Mu.”
Lalu berendam sebanyak tiga kali selama
tiga hari berturut-turut.
Jika sembuh, alhamdulillah. Jika belum sembuh juga, ulangi hingga lima hari.
Jika belum sembuh juga, maka tujuh hari. Biasanya tidak pernah lebih dari tujuh hari,
dengan izin Allah.
Jika sembuh, alhamdulillah. Jika belum sembuh juga, ulangi hingga lima hari.
Jika belum sembuh juga, maka tujuh hari. Biasanya tidak pernah lebih dari tujuh hari,
dengan izin Allah.
Daripada Rafi’ bin Khadij r.a., bahawa dia
mendengar
Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya demam itu
merupakan
legakan api neraka jahanam, maka s
ejukkanlah ia dengan air.”
(Riwayat
Muslim no. 5889)
Begitu juga sebuah hadis daripada Ibn Umar
r.a.,
bahawa Nabi s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya demam
itu atau demam yang berat itu
berpunca daripada bahang api neraka.
Jadi,
sejukkanlah ia dengan air.”
(Riwayat Muslim no. 5882)
Membaca Ruqyah
Rasulullah s.a.w. juga menyarankan agar
membaca
doa-doa yang disyariatkan untuk mengubati demam
juga penyakit-penyakit
yang lain. Dalam sebuah hadis riwayat
Imam al-Tirmizi, daripada Abdullah bin
Abbas,
bahawa Rasulullah s.a.w. pernah mengajar mereka doa
sebagai ruqyah (jampi) apabila ditimpa
demam panas iaitu:
Maksudnya:
“Dengan nama Allah yang Maha
Besar,
aku berlindung kepada Allah yang Maha Agung
daripada kekejangan urat dan
keperitan kepanasan api.”
Imam al-Baihaqi juga ada meriwayatkan
sebuah hadis
iaitu daripada Anas r.a. kata:
“Rasulullah s.a.w. menemui Aisyah
r.ha.
ketika Aisyah terkena penyakit demam panas
seraya berkata, “Jangan
mengeluh, kerana
ia diperintahkan. Tetapi jika kamu mahu
akan aku ajari
beberapa bacaan yang jika kamu
membacanya Allah akan menghilangkan sakit itu
daripadamu.’
Aisyah berkata:
‘Ajarilah aku.’
Baginda bersabda:
Maksudnya:
“Ya Allah, kasihanilah kulitku
yang nipis
dan tulangku yang lembut daripada
panasnya kebakaran.”
“Ya Ummu Mildam (demam),
jika kamu beriman
kepada Allah Yang Maha Agung,
maka janganlah kamu memeningkan kepala,
membuatkan mulut berbau, jangan menyedut darah
tetapi sebaliknya palingkan
diriku kepada orang
yang menjadikan Allah sebagai tuhan.”
Lalu Aisyah
mengucapkan kalimah itu hingga
rasa sakitnya sembuh. Dalam satu riwayat ada
tambahan,
“Sesungguhnya saya bersaksi tidak ada Tuhan
selain Allah dan Muhammad
adalah
hamba dan Rasul-Nya.”
Berpunca daripada Bahang Neraka?
Menurut Ibn Qayyim al-Jauziah, maksud
ucapan Nabi s.a.w.
“demam itu berpunca daripada bahang neraka jahanam” iaitu panas demam
yang bergejolak sepertimana Rasulullah s.a.w. pernah mengucapkan dalam hadis yang lain,
“Panas matahari yang terik berpunca daripada bahang jahanam.”
“demam itu berpunca daripada bahang neraka jahanam” iaitu panas demam
yang bergejolak sepertimana Rasulullah s.a.w. pernah mengucapkan dalam hadis yang lain,
“Panas matahari yang terik berpunca daripada bahang jahanam.”
Di sana ada dua pendapat yang menjelaskan
kedua-dua hadis tersebut.
Pendapat pertama menyatakan bahawa panas tersebut merupakan satu bayangan
kepanasan neraka jahanam agar para hamba Allah menjadikannya sebagai iktibar
atau pengajaran. Kemudian Allah sembuhkan sebagai bandingan kebahagiaan,
keceriaan, kegembiraan serta nikmat hidup dalam syurga yang Allah s.w.t.
Pendapat pertama menyatakan bahawa panas tersebut merupakan satu bayangan
kepanasan neraka jahanam agar para hamba Allah menjadikannya sebagai iktibar
atau pengajaran. Kemudian Allah sembuhkan sebagai bandingan kebahagiaan,
keceriaan, kegembiraan serta nikmat hidup dalam syurga yang Allah s.w.t.
Manakala pendapat kedua pula menyatakan hadis
tersebut merupakan perumpamaan. Allah s.w.t. mengumpamakan panas demam
yang bergejolak seperti bahang jahanam. Allah s.w.t. juga mengumpamakan terik
matahari dengan bahang neraka jahanam untuk mengingatkan manusia akan
panasnya bahang seksa neraka. Panas yang menyengat itu diumpamakan sebagai
bahang api neraka. Orang yang menghampirinya akan terasa bagaikan
disentuh panas tersebut.
Maksud Air
Ucapan Nabi s.a.w. “sejukkanlah ia dengan air”
juga terdapat dua pengertian.
Pertama bermaksud segala jenis air.
Demikianlah pengertian yang hampir kepada benar.
Kedua, air zamzam. Mereka yang berpendapat air zamzam
bersandarkan kepada sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari
dalam Sahihnya, daripada Abu Jamrah Nashr bin Imran al-Dhuba’i bahawa ia bercerita:
“Aku pernah duduk dalam majlis Ibn Abbas di Kota Makkah,
tiba-tiba aku diserang demam. Kemudian Ibn Abbas berkata :
‘Sejukkan dengan air zamzam kerana
Rasulullah
s.a.w. bersabda (yang bermaksud),
‘Sesungguhnya demam itu atau demam yang berat
itu
berpunca daripada bahang api neraka jahanam.
Oleh sebab itu, sejukkanlah ia
dengan air.’
atau Baginda s.a.w. menyebut,
‘Air zamzam.’
Manakala orang yang berpendapat segala
sejenis air juga
terdapat perbezaan pendapat. Ada yang mengatakan air yan
g
disedekahkan kepada orang lain. Ada juga yang berpendapat
air itu hendaklah
digunakan dalam rawatan.
Dalam dua pendapat ini, pendapat yang utama adalah
air itu hendaklah digunakan untuk
Dalam dua pendapat ini, pendapat yang utama adalah
air itu hendaklah digunakan untuk
disedekahkan kerana memberi seteguk air kepada
orang
yang dahaga adalah perbuatan yang amat terpuji.
Walau bagaimanapun yang lebih masyhurnya
maksud
sebenar hadis itu adalah air itu mestilah digunakan untuk rawatan.
Abu
Nu’aim, seorang ulama ada menulis Hilyat al-Auliya’
dan
disahkan ulama bahawa ada hadis yang berdarjat marfu’ bermaksud:
“Jika salah seorang di antara kamu
demam,
hendaklah ia menyiram tubuhnya dengan air sejuk
selama tiga malam pada
waktu fajar.”
(Riwayat al-Nasa’i dan al-Hakim)
Di dalam kitab Sunan Ibn Majah daripada
Abu Hurairah r.a. secara marfu’ menyebut:
“Demam itu berasal
dari peniup tungku jahanam,
maka hapuskanlah ia dengan air sejuk.”
Menurut Imam
al-Sindi dalam menghuraikan Sunan Ibn Majah
berkata,
“Hadis tersebut sahih dan para
perawinya boleh dipercayai.”
Yang
dimaksudkan dengan peniup tungku
adalah peniup tungku
tukang besi yang
dibangsakan kepada neraka ini
dalam bentuk kiasan sahaja.
Dalam Musnad
dan selainnya menerusi hadis al-Hasan
daripada Samurah dengan darjat marfu’ bahawa
Rasulullah s.a.w.
bersabda yang bermaksud:
“Demam adalah sebahagian
daripada pakaian api neraka,
maka sejukkanlah ia menggunakan air.”
Dan adalah Rasulullah s.a.w. sendiri
apabila demam,
Baginda s.a.w. meminta diambilkan air lalu Baginda
jiruskan ke
kepala Baginda, kemudian Baginda mandi.”
(Riwayat al-Hakim, al-Tabrani dalam al-Ausat serta al-Bazzar)
Jangan Mencela Demam
Di dalam kitab al-Sunan daripada
Abu Hurairah r.a. bahawa ia berkata:
“Suatu ketika ada
orang membicarakan mengenai demam
dekat Rasulullah s.a.w., tiba-tiba seorang lelaki
mencela penyakit tersebut.
Rasulullah s.a.w. bersabda (yang bermaksud):
‘Jangan mencela demam sebab demam
dapat menghapuskan dosa sebagaimana api
melenyapkan karat daripada besi.’
(Riwayat Ibn Majah)
orang membicarakan mengenai demam
dekat Rasulullah s.a.w., tiba-tiba seorang lelaki
mencela penyakit tersebut.
Rasulullah s.a.w. bersabda (yang bermaksud):
‘Jangan mencela demam sebab demam
dapat menghapuskan dosa sebagaimana api
melenyapkan karat daripada besi.’
(Riwayat Ibn Majah)
Menurut riwayat sebuah athar iaitu,
“Demam sehari boleh
menghapuskan dosa setahun.”
Riwayat ini ada yang difahamkan bahawa
demam itu meresap ke dalam setiap anggota tubuh dan sendi-sendinya. Manakala
jumlah sendi-sendi tubuh adalah sebanyak tiga ratus enam puluh. Justeru, demam
itu dapat menghapuskan dosa sejumlah sendi-sendi tersebut dalam sehari.
Sumber: SOLUSI
No comments:
Post a Comment