Photobucket

Sahabat Maya :

Wednesday, December 19, 2012

11 resolusi bela guru


11 resolusi bela guru




pix_gal0

KONGRES cadang tubuh bank 
untuk manfaat pendidik, murid




Kuala Lumpur: Kongres Kesatuan Guru-Guru Perkhidmatan Pelajaran Malaysia (KONGRES) mengemukakan resolusi 11 perkara kepada kerajaan untuk membela nasib pendidik dan pesara guru, termasuk penubuhan bank guru.Penubuhan bank yang dicadang diterajui Yayasan Guru Malaysia Berhad itu bertujuan memberi manfaat kepada 430,000 guru dan 5.5 juta murid di seluruh negara.



Tabung Kebajikan Guru Presiden, Jemale Paiman berkata, untuk manfaat pesara guru pula, pihaknya mencadangkan penubuhan organisasi mirip Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), dikenali Lembaga Tabung Kebajikan Guru yang bertanggungjawab menjaga hal ehwal kebajikan pendidik dan keluarga mereka.

Beliau berkata, resolusi lain termasuk menyerap lebih 60,000 guru lepasan diploma, terutama berusia 50 tahun ke atas dalam skim siswazah tanpa temu duga.


Bagi tujuan itu, kerajaan disaran mewujudkan Skim Perkhidmatan Bersepadu Pelajaran Persekutuan. Skim yang dicadangkan ialah gabungan Skim Perkhidmatan Pelajaran Lepasan Diploma dan Skim Perkhidmatan Siswazah Tanpa Temu Duga pada gred DG 42.
“Kelonggaran khas menerusi skim istimewa kepada mereka berusia 50 tahun ke atas untuk diserapkan dalam skim siswazah sudah dilaksanakan Kementerian Kesihatan dan sesuai diamalkan oleh Kementerian Pelajaran pula,” katanya dalam satu kenyataan semalam.




Resolusi itu diputuskan pada mesyuarat Exco Khas KONGRES, pada Sabtu lalu dan dihantar kepada kementerian dalam tempoh terdekat untuk tindakan lanjut.


Cadangan lain ialah: 




  • Menubuhkan majlis guru bertaraf profesional, berdaftar dan bertauliah untuk menjaga dan mengawal pendidik. Ia berfungsi sebagai pengawal dan mengambil tindakan tatatertib atau disiplin, denda dan menggantung atau menamatkan perkhidmatan pendidik yang berkhidmat dengan kerajaan atau swasta, institusi pengajian tinggi dan pusat tuisyen.
  • Menukar pembiayaan pendidikan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Pendidikan Nasional (PTPTN) kepada biasiswa. Pelajar yang memperoleh Ijazah Sarjana Muda Dengan Kepujian di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) layak untuk menerimanya.

     

    Resolusi 11 Perkara diteliti: Muhyiddin


    Muhyiddin bersama Abdul Ghani dan Azalina mendengar penerangan mengenai   Kompleks Bersepadu Petroleum Pengerang  di Bayu Permai,  semalam. 
     Muhyiddin bersama Abdul Ghani dan Azalina mendengar penerangan mengenai Kompleks Bersepadu Petroleum Pengerang di Bayu Permai, semalam.



    KONGRES diminta kemuka resolusi secara rasmi

     
    Kota Tinggi: Tan Sri Muhyiddin Yassin memberi jaminan akan meneliti Resolusi 11 Perkara dicadang Kongres Kesatuan Guru-Guru Perkhidmatan Pelajaran Malaysia (KONGRES) untuk membela nasib pendidik dan pesara guru.

    Timbalan Perdana Menteri berkata, sebagai Menteri Pelajaran, beliau bersedia untuk menerima cadangan KONGRES dan meminta mereka mengemukakannya secara rasmi.

    “Daripada apa yang saya baca, ada 11 resolusi yang KONGRES akan bawa kepada kementerian secara rasmi. Kementerian akan menelitinya satu persatu, jika boleh terima, kita akan ambil,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri taklimat Kompleks Bersepadu Petroleum Pengerang (PIPC) di Bayu Permai, Plot A di sini, semalam.


    Turut hadir Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman; Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman dan Ketua Eksekutif Johor Petroleum Development Corporation Berhad (JPDC), Mohd Yazid Jaafar.

    Muhyiddin mengulas mengenai resolusi mesyuarat Exco Khas KONGRES, Sabtu lalu, yang turut mencadangkan penubuhan bank guru yang bertujuan memberi manfaat kepada 430,000 guru dan 5.5 juta murid seluruh negara.

    Resolusi turut mencadangkan penubuhan organisasi mirip Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), dikenali Lembaga Tabung Kebajikan Guru yang bertanggungjawab menjaga hal ehwal kebajikan pendidik dan keluarga mereka.

    Yayasan Pendidikan Pengerang
    Sementara itu, Muhyiddin mencadangkan Yayasan Pendidikan Pengerang ditubuhkan bagi kepentingan pelajaran anak penduduk kawasan itu dengan dananya disumbangkan pelabur dalam PIPC, termasuk PETRONAS dan Dialog Group Bhd.

    “Yayasan ini adalah sebagai tanda sokongan kerajaan dan masyarakat terhadap penduduk yang terbabit dalam PIPC kerana atas pengorbanan mereka, projek dapat dilaksanakan.

    “Yayasan ini juga untuk masa depan anak penduduk menerusi penyaluran biasiswa,” katanya yang berpuas hati dengan proses pembangunan PIPC seluas 22,000 hektar yang fasa pertama dijangka siap pada 2016.

    Beliau juga berharap tiada pihak mempolitikkan projek itu kerana ia memberi faedah besar kepada Johor dan negara. 
    Sumber




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...