Keistimewaan SK Ulu Lubai
KELIHATAN seorang murid perempuan berjalan seorang diri sambil
membawa bekalan makanan dalam beg plastik menuju rumah guru mereka tidak
jauh dari sekolahnya.
Ketika dalam perjalanan, dia terserempak dua lelaki sebaya bapanya
lalu mengucapkan ‘good day sir’ membuatkan langkah lelaki itu terhenti
seketika sambil memandang ke arah murid itu. Istilah itu mempunyai
maksud ‘selamat pagi’ dan perbuatan murid itu melambangkan sopan santun
dan budi bahasa membuatkan lelaki berkenaan menyanjung cara mereka
dididik.
Menjadi amalan harian dan setiap kali terserempak sesiapa sama ada
murid berkenaan kenal atau tidak, mereka menghulurkan ungkapan hormat
itu.
Itulah keistimewaan murid Sekolah Kebangsaan (SK) Ulu Lubai sehingga terpilih sebagai Sekolah Berprestasi Tinggi Kohort 2.
SK Ulu Lubai adalah sekolah luar bandar pertama dinobatkan gelaran
berkenaan oleh Timbalan Perdana
Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin semalam
sememangnya tepat pada masanya kerana di sebalik kedudukan jauh di
kawasan pedalaman, ia menyingkap seribu rahsia selama ini.
Sekolah yang terdiri daripada 12 guru termasuk guru besar serta 39
murid adalah penghuni rumah panjang Tunggang, Pasir Panjai, di bahagian
Limbang bukan seperti sekolah lain di bandar dan jika dibandingkan
ibarat langit dengan bumi.
Tapi, menyedari bahawa pelajaran menjamin masa depan, mereka
membuktikan setanding dengan sekolah lain di bandar yang lengkap
kemudahan asas.
Bukan senang sesebuah sekolah terutama di pedalaman menerima gelaran seumpama ini sedangkan untuk ke lokasi pun terlalu jauh.
Mengambil pepatah orang dulu, ‘diam ubi berisi’ antara subjek paling tepat dilontarkan kepada sekolah terbabit.
Tidak ada sesiapa mengetahui SK Ulu Lubai, 55 kilometer dari bandar
Limbang adalah sekolah terakhir di hulu Sungai Lubai, mula menempah nama
sebagai antara sekolah terbaik pada 1992 dengan merekodkan kelulusan
100 peratus dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).
Paling manis apabila seorang murid meraih 5A dalam UPSR pada 2005 dan
inilah kejayaan pertama sekolah ini dalam tempoh 41 tahun sejak dibuka
pada 1964.
Pencapaian sekolah ini sentiasa meningkat dari segi peratusan dalam
UPSR setiap tahun dan termasuk pada 2003 apabila mencatatkan kelulusan
100 peratus.
SK Ulu Lubai meneruskan kesinambungan pada 2007 apabila dua pelajar
mendapat 5A daripada 6 calon yang menduduki UPSR dengan pencapaian 100
peratus.Seterusnya pada 2008, 2009, 2010 sekolah mencapai 100 peratus
dan begitu juga dengan gred purata sekolah (GPS) meningkat. Contohnya
GPS 2008 ialah 1.83, 1.53 (2009) dan tahun lalu, 1.20.
Guru Besar, Jaul anak Bunyau berkata, sejak penubuhan sekolah ini,
banyak program diterapkan kepada murid termasuk menampal kata-kata
semangat di setiap bangunan kayu.
Delicious pasta,pizzas, paellas,tapas,chicken wings and desserts for you at only RM20 each at Chulo Restaurant & Bar .
Beliau berkata, walaupun kemudahan disediakan terbatas, komitmen
murid sekolah ini amat baik kerana mereka menghormati dan menyanjung
tenaga pengajar.
“Kejayaan sekolah adalah berdasarkan usaha semua pihak termasuk ibu
bapa. Seperkara paling menarik apabila murid akan mengulangkaji
pelajaran di rumah panjang pada setiap malam.
“Mereka ditemani ibu bapa masing-masing dan akan dipantau seorang
guru. Cara ini amat berkesan dan mampu mendekatkan diri mereka dengan
buku.
“Di rumah mereka, terdapat jawatankuasa belajar
malam yang memerlukan setiap murid belajar sekurang-kurangnya sejam.
Pendekatan ini dibuat sejak penubuhan jawatankuasa itu tiga tahun lalu,”
katanya.
Pencapaian lain antaranya pernah mendapat pengiktirafan sebagai
sekolah terbaik dalam daerah dan bahagian Limbang sebanyak 46 kali,
peringkat negeri (13) dan kebangsaan (5).
Sejak penubuhannya, kejayaan paling manis sekolah ini adalah Juara Anugerah Commanwelth Education Good Practice Awards dan kini menjadi pencalonan Unesco Education of International Best Practices 2010.
Dari segi kependidikan prestasi sekolah sebagai pusat keilmuan mampu
dibanggakan berdasarkan kualiti peningkatan peratusan keputusan UPSR
secara mendadak dalam tempoh lima tahun kebelakangan ini.
Bagi menyokong kenyataan itu, kira-kira 36.4 peratus dicapai pada
1999, meningkat kepada 55.6 peratus dua tahun berikutnya. Pada 2002,
peningkatan mendadak kepada 77.8 peratus direkodkan sebelum menempa
sejarah apabila semua pelajar lulus dalam UPSR setahun kemudian.
Bagaimanapun, prestasi itu tidak berkekalan apabila menurun kepada 80
peratus pada 2005 sebelum pencapaian kembali 100 peratus bermula 2006
hingga 2009. Sekolah ini banyak melahirkan murid berkebolehan di
institusi pengajian tinggi awam dan swasta (IPTA/IPTS) dan ramai juga
sudah bekerja.
Pada mulanya, sekolah ini ditadbir majlis daerah sebelum diambil alih Kementerian Pelajaran dengan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar.
Secara keseluruhan, kualiti pengurusan dan kependidikan di sekolah
ini amat memuaskan walaupun sekolah ini sebenarnya menghadapi banyak
kekurangan dari segi infrastruktur jika dibandingkan sekolah lain di
bandar.
Dari segi pengurusan misalnya, sehingga kini guru besar dengan
bantuan guru penolong kanan, guru dan kakitangan sokongan serta
pembabitan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah berjaya
menjalankan tugas secara berkesan.
Sebagai contoh, segala aktiviti pengajaran dan pembelajaran di
sekolah ini berjalan lancar dan berjaya mencapai objektif dirancang.
Kejayaan cemerlang murid dalam akademik dan kokurikulum menunjukkan wujud satu sistem pentadbiran cekap serta berkualiti.
Ini kerana tanpa pengurusan berkualiti, mustahil sesebuah organisasi
terutama sebuah sekolah terpencil di pedalaman mencapai kejayaan
membanggakan.
Kecemerlangan dan kejayaan tidak dicapai secara kebetulan tanpa
kerjasama dan usaha gigih dan mantap di kalangan guru dan masyarakat
setempat.
Sumber: Metro
No comments:
Post a Comment