Model ASSURE
(Heinich, Molenda, dan Russell , 1993)
Model ASSURE mengandungi enam langkah:
analisis ciri pelajar,
nyatakan objektif,
pilih media dan bahan,
gunakan media dan bahan,
libatkan pelajar,
nilai dan semak semula media dan bahan.
1. Analisis ciri pelajar.
a) Mengenal pasti ciri-ciri umum seperti jantina,
umur, bakat, gaya pembelajaran,
kelas dan taraf sosioekonomi.
b) Mengenal pasti ciri-ciri peringkat masuk
(specific entry characteristics) dan pengetahuan
yang sedia ada yang berkaitan dengan tajuk
dan kandungan pelajaran seperti
pengetahuan, kemahiran dan sikap pelajar.
2. Nyatakan objektif-objektifpembelajaran secara khusus.
a) Objektif mungkin diambil dari sukatan pelajaran,
panduan kurikulum atau buku teks.
b) Penentuan objektif adalah
berdasarkan kepada peringkat prestasi
yang ingin dicapai,
keadaan pembelajaran dan kriteria
atau darjah pencapaian yang dihajati.
3. Pilih media dan bahan.
Bahan media dipilih berdasarkan
kepada tingkat kebolehan pelajar dan
matlamat atau objektif pembelajaran yang ingin dicapai.
4. Gunakan alat/bahan pengajaran.
a) Sediakan media dan bahan yang akan
digunakan dan masa pembelajaran yang diperlukan.
Contoh: Pribiu (Preview) video sebelum mengajar.
b) Kemudian sediakan
media dan bahan-bahan, alat-alat serta
kemudahan-kemudahan yang diperlukan.
c) Sediakan tempat belajar seperti kelas,
makmal atau pusat sumber dan lain-lain
kemudahan dan keperluan untuk belajar.
d) Sediakan pelajar.
Contoh, sediakan set induksi
atau nyatakan tujuan dan objektif pembelajaran.
e) Sedia pengalaman pembelajaran.
Bagaimana anda menyampaikan media?
Sebagai penyampai utama atau bertindak
sebagai pemudah cara atau pengurus pembelajaran?
5. Libatkan pelajar.
Untuk mempastikan bahawa
proses pembelajaran itu berlaku,
pelajar perlu dilibatkan dalam aktiviti pembelajaran
seperti membuat latihan, perbincangan,
latih tubi, kuiz, projek dan sebagainya.
Kegiatan pengukuhan (reinforcement activities)
seperti pengukuhan sertamerta
diberi selepas pelajar memberi tindak balas yang betul
(Skinner, 1954).
6. Nilai dan semak semula bahan.
Setelah selesai pengajaran,
penilaian tentang kekuatan dan keberkesanan
bahan media itu secara menyeluruh harus dijalankan.
Dalam penilaian itu soalan berikut harus difikirkan:
a. Adakah objektif-objektif pembelajaran tercapai?
b. Adakah alat/bahan media yang digunakan
membantu proses pengajaran-pembelajaran?
Adakah kesemua pelajar menggunakan
alat/bahan media dengan cara yang betul?
c. Adakah suasana pembelajaran selesa?
d. Adakah peluang-peluang pemerhatian individu diberi?
No comments:
Post a Comment